Welke haak?

Started by harlin, November 14, 2011, 23:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

Soms krijg, win of koop je wat.
Uiteindelijk ga je er wat materiaal aan binden.
Vraag me af wat jij zou doen met de volgende haken.



M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

Haha, leuke vraag.
één na bovenste (geboggelde):  iets voor de tropen bv. een vette tarponvlieg
één na onderste                       :  snoekbaarsstreamer
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

johannes

leuke vraag harry

de een na bovenste een heftige vissimmitatie

de onderste gebruik ik graag bij intruders en stingervliegen

de andere twee snoekstreamers mischien

HappyFisherman

Die 2e van boven kan de slager prima gebruiken om z'n ham aan op te hangen, man wat een martelwerktuig ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Haak 1 snoek streamer
haak 2 snoekstreamer hertenhaar (kikker)
haak 3 vissie
haak 4 EP RB streamer / baars
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Alle 4 zijn gebruikt als snoekstreamer.
Maar de onderlinge verschillen met een paar modellen zijn nogal groot vind ik.
Zal ze even nader toelichten.

De bovenste daar ving ik wel op, maar veel missers in mijn beleving.
Zelf denk ik dat het op 1 of andere manier met die lange steel heeft te maken.
Je denkt: op zo'n lange steel heb je lekker de ruimte op er wat op te binden.

De 3e  doet het redelijk/vrij goed als streamer, heb er hoe genaamd nog geen aanbeet op gemist. ;D
Als ik hem al tandem bind heb ik wat meer missers.

Dan de 4e, die vangt goed als tandem,
een collega vroeg ruim een jaar terug aan me om die haken eens te proberen op snoek.
Zelf gebruikt hij ze met dood aas, en bevallen hem erg goed.
Ik heb ze met wat bucktail en glitters vol gebonden en bevalt me ook redelijk/erg goed.
Heeft me de Moppeltour ook snoek opgeleverd, na het falen van nr2.
Kleine haakjes die ruim een meter in 1x boven halen.

Quote from: Bert J. on November 15, 2011, 05:29:56
één na bovenste (geboggelde):  iets voor de tropen bv. een vette tarponvlieg
Daar kom ik niet direct, dus moet ik wat anders verzinnen. ;)
Nr2 was een soort aanmoediging of poedelprijs  ::fluiten:: van de Bosdijk snoekdag.
De haken lagen hier al tijden, ze lieten me niet los om ze te gaan gebruiken voor een snoekstreamer.
Met Ad Swier haken heb ik ook niet al te goede ervaring.
Die nr 2 is ook een grote haak, alleen met weerhaak, oké iets ander model maar ook een flinke jongen.
En dan zo'n grote bek van een snoek, dat moet kunnen denk je.
Niets gevangen met dat ding, toch een stukje van mijn beleving met die haak. ;)

14 dagen terug er maar eens aan begonnen, heb hem vol gebonden en de eerste te water lating was 5-11 in de Wold Aa.
Daar 4 keer een aanbeet, maar niet hangen.
De volgende dag, 3x aanbeet, niets bleef hangen.
Nr 4 tandem er op 1x en hangen.

Na het weekend blijf ik doorgaan met dat ding.
Tja, wat moet je, hij gaat zo mooi door het water.
Pulst lekker, en er komt steeds snoek op af, dus er moet wel wat goeds aan zitten.
afgelopen week weer een paar keer een aanbeet, nu vlak voor je voeten waar je aardig van verschiet.

Afgelopen zondag werp ik hem in glashelder water, strip de streamer naar me toe.
Er komt een snoek rustig achter aan zwemmen, hapt in de staart en keert weer om.
Ik werp over de snoek heen, strip weer, de streamer komt de snoek tegen die weer volgt.
Stop met strippen, snoek stopt ook, een paar korte rukjes, snoek volgt.
Sneller strippen met lange rustige halen.
Vlak voor mijn voeten pakt ie hem vol, de bucktail, struisvogelfibers, zonker en halographic fibers zie ik uit zijn bek puilen.
Bam, hangen, denk je, nee niets hangen.
De kaken bewegen wat maar hij laat weer los en zwemt rustig weg naar de overkant.
Je werpt weer, hij kijkt nog een keer, veranderd van richting richting streamer.
Weer een wending en weg is ie.
Maar bij deze snoek kon ik het ahw in slow motion bekijken hoe het werkte, denk ik.

Dat de streamer vol werd gepakt vlak voor mijn voeten en zijn bek dicht klapt, wordt
de haak waarschijnlijk plat in de bek gedrukt en krijgt op de manier weinig houvast.
Na deze actie heb ik zomaar het idee dat dit ook min of meer met AS haken gebeurt.
Omdat ik daar ook regelmatig missers op heb, ik niet alleen heb ik begrepen.
Ik had gehoopt dat het met deze haak beter zou gaan met (plat geknepen) weerhaak.
Want soms denk je dat het hem in het missen van de weerhaak zit, maar dit geeft mij er even een andere kijk op momenteel.

Maar omdat ik er eigenlijk toch wat mee wil vangen heb ik hem er vanmiddag er weer aan gehangen.
Had er weer een misser op, en dan denk je: zou ie nu wel blijven hangen op nr3??
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

marc

#6
die heel grote haken hebben als nadeel dat wanneer de snoek met zijn kop gaat schudden er een soort slinger effect onstaat en zo kan de snoek de streamer uitshudden.
gebruik ze zelf maar zelden meer,(byan10/0)
die forse haak zonder weerhaak even de punt verbuigen ,kijk er vanboven op en buig de punt links of rechts 0.5 cm ten opzichte van de haaksteel,zo kan de snoek hem niet plat in zijn bek pakken zonder zichzelf te haken .
gebruik zelf meestal een gamakatsu f 314 of saltwather 4/0 van partridge voor tandemstreamers . andere bind ik op die gewone 6/0 zoals altijd.
ben nu zelf aan het proberen wat het geeft tandem op gamakatsu octopus circle 6/0
grt marc