bream dreams

Started by sjoerd, April 25, 2015, 21:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Ieder voorjaar kijk ik er weer naar uit. De voorjaarstrek van de brasems. Net in die periode vlak voor de paai verzamelen ze zich in grote scholen op bepaalde stekken. Heb je daarbij nog het geluk dat je een zonnige dag hebt, dan zijn fraaie vangsten mogelijk  met de nimf . En reken er op dat ze sterk zijn die vaak meerdere kilo's zware vissen. Een tip van minimaal 14 of nog liever 16/00 vind ik dan ook een goede dikte, zeker als je per abuis een vis vals haakt, dan moet je aardig kracht zetten om hem of haar binnen te halen. Daarom vis ik het liefst op zicht, op hoog in het water zwemmende vissen, die een snelgevoerde nimf wel willen pakken. Let op! Niet iedere brasem, dus je moet de nodige worpen maken. Ik vind het in ieder geval een schitterende visserij. Gisteren ontmoette ik nog een "vliegvisser" die ik bezig zag een school aan de oppervlakte liggende brasems aan te werpen met...... als aas een made( :'() en een dobbertje op 20 cm daarboven. Hij ving evenwel niks. Op mijn vraag of ik het even op mijn manier mocht proberen vond hij dat goed en na enkele worpen haakte ik al een vis. Dat was wel leuk en het bewijs dat mijn manier van vissen werkte! Nu moet iedereen natuurlijk zelf weten hoe en waarmee je vist maar toch....
Ik had een schitterende middag en hoewel de wind zo nu en dan spelbreker was, waardoor de vis wat dieper bleef zwemmen en ik soms  "blind "moest vissen in plaats van op zicht kon ik er toch weer een aantal vangen. Helaas lijkt het de komende dagen een stuk kouder en niet meer zo zonnig te worden.

een zonnige dag, de brasems hoog, wat wil je nog meer!

Mooi formaat vissen van tussen de 50 en 60 cm

Opvallend: bijna allemaal mannetjes ving ik en slechts één vrouwtje

Sommigen hebben lelijke vlekken en bulten

Reken erop dat je hengel wordt getest door de brasems.


HappyFisherman

Wat een stel oudvaders :)

Deze zomer de Vecht maar eens proberen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Mooi sjoerd!! Ik hoop ook nog op wat voorjaars brasems binnenkort. Helaas zijn ze er niet meer in de aantallen zoals vroeger..
Tight lines!!

vliegvisserdorian

Mooi Sjoerd! ::top::