vliegenlijn

Started by chris33, April 23, 2015, 21:06:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Goedenavond vissers,

Een kort vraagje van een beginner:

Van de week wezen vissen, helaas kwam mijn vlieg/haak in de hoofdlijn (vliegenlijn). Hierdoor is hier een scheurtje ingekomen. Nu mijn vraag, kun je de lijn dan alsnog gebruiken? Een vliegenlijn is natuurlijk vrij lang, dus heb deze gewoon een meter ingekort. Dit lijkt mij zelf geen probleem. Nu lees ik zojuist op het web dat er ook sinktip lijnen zijn, dus... nu rest de vraag. Wat als hetzelfde met zo n lijn was gebeurd, kun je dan de lijn nog gebruiken. De omschrijving van zo n lijn is, het einde van de lijn zinkt.. dus ja zou je deze inkorten dan ben je de zink tip kwijt.. correct?

Hoor graag van jullie. Alvast bedankt. Groet,

Christian

BV

Hoi Chris,

Je had beter eerst ff gepost alvorens te knippen.
Een klein scheurtje had je vak makkelijk kunnen herstellen.


Je drijvende vliegenlijn heeft een dikte die van aan het begin heel dun naar op zowat anderhalve tot twee meter van de punt naar zijn dikste loopt en zo een metertje of 8 even dik blijft alvorens weer wat dunner te worden.
Dit dikte verschil help je om te werpen en om je droge vlieg mooi te laten overslaan en landen.
Nu heb je maar een kort  verdunnen stukje van voor .
Hierdoor zal je presentatie iets minder zacht zijn met een droog vliegje.
Ik weet zeker dat een beginneling het niet merkt , maar goed is het niet.
Omdat je de klok niet kan terug draaien zou ik zeker als diktes van je leader iets dikker beginnen.

Voor een 5-6-7 lijn met dikte 55/100e  en dan dunner.
Voor een #4 dikte 50/100 , en dan dunner gaan.

Hiermee ga je het effect van je brute fronttaper wat compenseren.

Met streamers en verzwaarde nimfen zal je niks merken.



Sieger

Ik wilde net een soort gelijk verhaal typen... Zonder Chris... :-\

Volgende keer het gaatje repareren met bv. Bugbond...


Sieger

chris33

Quote from: Sieger on April 23, 2015, 21:52:02
Ik wilde net een soort gelijk verhaal typen... Zonder Chris... :-\

Volgende keer het gaatje repareren met bv. Bugbond...

Oepssss :o

Stom van me, maar helaas kan de klok niet terug. Wat was een oplossing geweest om dit te verhelpen? Het was zegmaar echt een scheurtje in mijn vliegenlijn. Nu heb ik ook op de A&M website gekeken. Nu weet ik dat hier ook lijnen op staan voor een betaalbare prijs, waarschijnlijk fronsen sommige nu hun wenkbrauw, maar voor een beginner is zo'n lijn toch zeker aan te raden. Vis zelf met een ABU Diplomat 5/6 # aftma. Waarschijnlijk wel bij iedereen bekend. Nu zie ik verschillende lijntypes #1 tot en met #9. Dus voor mijn hengel heb ik een #5 of #6 nodig?

Type: Floating (neem ik aan) voor droge vlieg.

Qua lengte: 85 of 100ft? (enige verschil/voordeel)?

Rest mij nog de vraag, wat houdt double taper in?

Dan zie ik bijv: http://www.amfishingtackle.nl/vliegvislijnen/-5/am-dt5f-orange-3799

De kleur van de lijn, is een persoonlijke smaak/keuze. Of zitten hier nog voor en of nadelen aan?

Groet,

Christian


Sieger

Zijn uitstekende lijnen voor het geld Chris. Gewoon een WF 5 bestellen en weer lekker werpen.
Als je even zoekt hier op het forum, zul je zien dat velen je al zijn voorgegaan met de lijnen van A&M....



Sieger

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Snel als nood lijn gekocht voor de vakantie aangezien mijn Loop Evotech na 8 jaar het leven liet bij de vangst van een karper.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

chris33

Quote from: maurice on April 24, 2015, 06:43:07
Vis nu al 3 jaar met deze,
http://www.amfishingtackle.nl/am-wf5f-cream---white-exposed-loop
Nog nooit een probleem mee gehad.

WF5 staat voor?

Dus dat is het beste om te doen, gewoon een nieuwe lijn erop. Denk dat het beste is om een keer AM tackle op te zoeken, zodat zij ook de lijn op de reel kunnen zetten etc. Misschien van het weekend met mijn oude lijn nog wat proberen, gezien het feit ik toch nog in rookie fase ben, is het misschien geen slecht idee om liever deze 'oude lijn' te gebruiken.

Bedankt voor jullie tips & adviezen.

Groet,
Christian

maurice

#9
Wait forward 5 Floating
::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Weight Forward 5 floating  ;)

WF en DT verschillen qua opbouw van de lijnen.

Hier een stukje uitleg over de verschillen tussen double Taper en Weight Forward:

http://flyanglersonline.com/begin/101/dtvswf.php

MarcelN


FSCHAMP

Quote from: chris33 on April 23, 2015, 22:11:44

Qua lengte: 85 of 100ft? (enige verschil/voordeel)?

De kleur van de lijn, is een persoonlijke smaak/keuze. Of zitten hier nog voor en of nadelen aan?

Lengte speelt alleen rol als heel verre worpen wil maken.  Immers de eerste 9,15 meter bepaalt het gewicht van de lijn.  Elke meter meer gaat het gewicht van de lijn laten toenemen. Dus als je 20 meter uitgooit van een WF5 lijn zit je zo goed als aan het zelfde gewicht als de eerste 9,15 meter van een WF6 lijn.

Ik zelf opteer altijd eerst om kort bij te werpen, ander ga je al zeer snel heel wat vis verjagen en worden je kansen een stuk kleiner. Vis steeds eerste 5 meter zorgvuldig af voor je verder gaat vissen en verleng worp na worp met een half metertje en doe dit zowel op rivier, op plas/meer of op de zee.

De kleur van de lijn is een persoonlijke keuze. Ikzelf ga steeds voor een natuurlijke kleur nl. beige, bruin of olive kleurig, zeker als je ze op rivier wil gebruiken. Dit gaat zeker minder snel de vis afschrikken.

Als je lijn een kern heeft is het steeds mogelijk om de lijn terug aan elkaar te zetten. Je kan van beide stukken zo'n 2 cm van de kern strippen met aceton en dan met een naald door het andere deel halen. Breng water vaste secondenlijm aan op de kernen van de lijn en trek ze beiden gelijktijdig aan. Een nachtje laten drogen en de eindjes vlag tegen de lijn wegknippen. Het is niet 100% zoals in dit filmpje, ik gebruik geen binddraad om het over te wikkelen, maar een beetje bugbond of gelijkaardig UV resin.

Een andere manier vind je hier terug http://vliegvissen.startpagina.nl/prikbord/15450408/15451175/re-vliegenlijn-reparatie




Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjo

De vis ziet de lijn als een zwarte streep, drijvende lijn steekt zwart af tegen de lichtbundels die van boven komen. De kleur is volledig onbelangrijk, kun je in vrijheid kiezen.
Sjo
Let the fly be with you....

p.forel

Gino :                     

Dus als je 20 meter uitgooit van een WF5 lijn zit je zo goed als aan het zelfde gewicht als de eerste 9,15 meter van een WF6 lijn.

Waar heb je deze "wijsheid" vandaan.

Niet elke lijn heeft belly van 9.15 meter 
En niet elke lijn heeft juiste gewicht .

FSCHAMP

p.forel ik probeer alleen een beetje info te geven en misschien had ik het iets beter mogen formuleren.

En je hebt het inderdaad bij het rechte eind dat niet iedere lijn een belly van 9.15 meter heeft en niet elke lijn het juiste gewicht heeft, maar als je beter info kan geven, mag je het altijd doen, misschien kunnen we er allemaal nog van leren.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

chris33

Bedankt voor de vele reacties. Een lijn bestellen bij AM tackle wordt dus aangeraden. Een WF wordt aangeraden in een vijfje of zesje. Afhankelijk van je hengel, correct? Kun je aan de hand van de vliegenlijn ook je type leader bepalen?

Welke diameter sluit het beste aan op je vliegenlijn? is dat op een of andere manier te zien? is dit ook van belang?

Qua leader.. voor het droge vlieg vissen.. is 15/00 geschikt. Zelf heb ik ook kleine streamers voor baars, dan gebruik ik wel 22/00. Dat kan prima toch?

Thanks!

Groet,
Christian

Gert

Chris, als je op voorn vist met de droge vlieg is 0,10 dik zat. Voor winde kan je iets dikker gaan, en op forellenvijvers ook. Maar dan is 0,15 of 0,16 ook wel het maximum.
En voor nimfen en streamertjes op baars is 0,15 ook dik zat.
0,22 is voor karper, en heeele grote forel.
Allemaal er van uitgaande dat je wel een beetje kwaliteit koopt voor je tippet. (Ik voel de volgende vraag al weer aankomen).

Lees ook ff hier en daar het forum door voordat je al die vragen stelt - de meeste antwoorden zijn wel te vinden, en als het echt nieuwe vragen zijn dan is men eerder bereid om uitgebreid te antwoorden.

Groet,
Gert

chris33

Bedankt Gert. Zal het forum rond surfen, i.p.v. zomaar klakkeloos een vraag te stellen  ::new::

V.w.b. 10/00, dan mag ik idd zeker wat lichter gaan vissen ipv 15/00.

Mocht ik wat nieuwe/niet gevonden vragen hebben dan meld ik mij weer  :)

Groet,
Christian

MarcelN

Effe zonder gekheid, je gaat toch zeker geen 10/00e aan de #5 hangen toch, dan is de verhouding compleet zoek vwb trekkracht/hengel.
Dat is meer iets voor een 'echte'#2, sommige hebben hier een commerciƫle #0, da's hetzelfde. ::) effe chips halen... ::computer::

chris33

Quote from: MarcelN on May 05, 2015, 19:04:31
Effe zonder gekheid, je gaat toch zeker geen 10/00e aan de #5 hangen toch, dan is de verhouding compleet zoek vwb trekkracht/hengel.
Dat is meer iets voor een 'echte'#2, sommige hebben hier een commerciƫle #0, da's hetzelfde. ::) effe chips halen... ::computer::

als tippet niet? raad jij dat af?

MarcelN

Ik zou het niet doen en een zachte hengel daarvoor gebruiken, zo ga je veel vliegen verliezen.
Maar doe vooral wat ze zeggen of gebruik een exotisch supersterke tippet in 10/00e liefst met wat rek erin, maar ik weet niet wat er op de markt voor is, ik gebruik altijd normale lijnen.
Ik test mijn tippet altijd op kracht door de vlieg ergens aan te prikken en de hengel op max buiging te trekken, zo kan er niks misgaan, dat gaat bij een #5 icm 10/00 nylon niet lukken ben ik bang.

p.forel

Een goede kwaliteit tippet 10/00 kan 1.5 kg hebben  .

Bind eens 1.5 liter cola aan je hengel en kijk of je hem van zijn plek krijg  aftma 5 of hoger dan he.

MarcelN

Die truc ken ik al ja en klopt dat gaat niet omhoog, maar met vliegvissen krijgt je lijn en knoop veel meer te verduren dan een simpele spinstok en die 1,5kg hyperlijnen hebben geen rek en zeggen 'pats'....
die vlieg tik je er zo af, zeker met te hard aanslaan.

Sieger

Gewoon vissen zoals de oude Schreiner al deed... Zachte stokken, soepel nylon met veel rek.... Geen lijnbreuk en je kunt meer druk zetten op de haak....

:D


Sieger