Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Van de OVM platten vandaag naar de IJsselplatten. :)
Het was erg lastig om de brasems te spotten vanwege de harde Noordenwind.
Dankzij de pola zonnebril kon ik uiteindelijk toch de donkere schimmen ontwaren.
Wel zaten ze eigenlijk te diep voor mijn visserij. Nu moest ik toch wat meer blind vissen
al kon ik zo nu en dan de nimf snel binnenvissen waarna een brasem die volgde maar ik kon niet goed zien of ze de nimf
dan pakten. Uiteindelijk toch een aantal "blind"weten de vangen. Er stond behoorlijk stroming en je kon de nimf mooi mee laten driften.
Hieronder enkele plaatjes van de brasems die bijna de 60 cm haalden! Toch serieuze vissen een de 4 hengel!Ze zijn onderweg naar de paaiplaatsen.
De komende week als het weer zo blijft kan het wel eens feest worden.

de eerste vis komt binnen handbereik. de nimf keurig in het bekkie.

voorjaarsplaatje

kneiters van vissen. opvallend ik ving alleen mannetjes.


Sjoerd


Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Mooie vissen Sjoerd, ik had zo'n zelfde pukkelface vanuit de tuin hier in de rugvin aan de #3 :o hier was ik wel ff zoet mee aan 10/100e en toch mooi rond de hengel 8)

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

Mooi Sjoerd!! ::goodjob::

Hier in "the Flats of Tholen" de brasems nog niet gespot, maar dat kan nooit lang duren!!

Winde komt hier altijd daarna (kuitvreters!!)

plaatjes volgen uiteraard binnenkort

Gr

Jan
"Petri Heil"


Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Roel

Mooi Sjoerd, dat formaat vis wil ik ook nog wel eens aan de vlieghengel hebben! Ben nog niet verder gekomen dan ruisers van max. 15 cm.


Vandaag met het mooie weer drie uurtjes tijd gemaakt om met het 3-tje op pad te gaan. Het eerste uur ben ik een paar verschillende waters gaan bekijken, maar veel actie was er niet aan de oppervlakte.

Dan toch weer naar mijn favoriete plekje, waar ik meestal wel wat ruiser(tjes) kan foppen. Daar aangekomen bleken de omstandigheden niet ideaal. De bomen hadden besloten om zoveel mogelijk wateroppervlak te bedekken met ...... ja, met wat eigenlijk: stukjes groene friemels.

Het mooiste plekje was net wel / net niet bereikbaar. Dat wil zeggen, het open stukje water lag net wat verder dan de afstand die ik kan werpen. Een goede uitdaging dus!
Vanwege het ontbreken van actie aan het oppervlak, besloot ik eerst om met een nymph te vissen. Pas bij de derde variant raakten ze geïnteresseerd (weer roze hier). Inmiddels had ik ook wat schimmen in de buurt van de beetverklikker gezien, dus trok ik de stoute schoenen aan en besloot het met een droge vlieg te proberen!

Edwin van Dyckers had me laatst een sedge van hertenhaar meegegeven en daar had ik er een aantal van bijgemaakt. Het was niet makkelijk, want de vlieg was eeg moeilijk te zien in de weerspiegeling van de struiken in het water! Maar ik moest en zou er eentje verleiden vandaag! En ja hoor, één van de silhouetten (niet de grootste) zwom op z'n gemak naar de vlieg en...... Mijn eerste vangst op de vlieg dit jaar was een feit!



Naast dit hoogtepunt van de dag waren er ook wat momenten die begeleid werden door verschillende krachttermen......

In totaal 6 vliegen in de boom achter me geparkeerd en eentje in de struiken aan de overzijde. Geluk bij een ongeluk: bij de laatste keer in de boom brak de lijn niet en kon ik de tak naar me toe trekken. 2 vliegen konden zodoende weer terug in mijn doosje!

Vandaag was het inderdaad een moeilijke manier om zo min mogelijk vissen te vangen, maar ik heb me vermaakt! Het geluid van een vrolijk hamerende bonte specht vlakbij werkte daar zeker aan mee!

iMarco

Mooi moment weer die eerste! Mooi gedaan en een mooi verhaal! Ennuh....


Quote from: Roel on April 20, 2015, 22:34:33

Naast dit hoogtepunt van de dag waren er ook wat momenten die begeleid werden door verschillende krachttermen......

Heel herkenbaar :-)

Plantje

Gisteren eens naar een beekje in de buurt gegaan. In de zomer willen daar nog wel leuke karpertjes zwemmen, maar nu ging ik voor de baarsjes en voorntjes die ik er de dag vantevoren had zien zwemmen. Ik wilde de nieuwe lijn op mijn nauwelijks 2 meter lange hengeltje even testen.

Nou, dat lijntje is goedgekeurd!

Helaas niets kunnen vangen aan vis. Zag nog twee waterratten voorbij komen. Met de polaroid bril op kon ik ze ook onder water mooi volgen. Helaas was het al wat aan de donkere kant en zat de stek die ik eigenlijk voor ogen had vol rotzooi.

Als afsluiter nog even op een meertje geprobeerd. Daar ook een nimf achter gelaten in een boom. Niet heel erg, ik wilde toch wisselen naar een droge vlieg. Want er was flink wat leven aan de oppervlakte! En als het dan net interessant begint te worden voor de vliegvisser om nog een evening rise mee te pikken wordt het ook interessant voor de vleermuizen om over de plas te fladderen. Ik moet daar echt eens iets aan doen, want zodra ik die mormels zie ben ik weg!

Toch ook maar eens met een langere hengel terug naar die plas. Iets te weinig ruimte achter me om te werpen, maar het lijkt echt een mooi watertje!

sjoerd

Vanmiddag nog even een uurtje achter de brasems aan geweest. Ze waren alweer wat verder richting paaiplekken opgezwommen. Ik kon er al snel twee vangen. Blind dieper gevist in de school en toen nog eentje waarbij ik de nimf snel dicht onder de oppervlakte langs de vissen trok. Prachtig weer om te zien dat een brasem dan de vlieg volgt en na een metertje of zo deze keurig naar binnen zuigt. Dat vind ik zelf de leukste manier om de brasems te vangen.
Toen was het snel afgelopen. De school werd eerst verstoord door twee vechtende ijsvogels die precies  waar de brasems lagen het water indoken.
OK na enige tijd kwamen de brasems weer omhoog. Toen kwam een bootje met de bisamratvanger, gevolgd door zo'n kloteplezierjacht. Ja toen was alle vis wel weg en was het tijd om naar huis te gaan. :'(

de eerste vis, een flink formaat ( slechte foto, dat wel)

deze achtervolgde de nimf aan de oppervlakte gevist.

en nog een zilverkleurige brasem

Toch niet voor niks geweest

iMarco

Zojuist even langs de rijn gelopen... en met succes. De eerste windes van het jaar kunnen spotten en één kunnen vangen. Mijn eerste winde op de vliegenlat ook bovendien dus ik ben blij ;-) Het waren enkele windes bij elkaar die op nog geen halve meter water zo'n drie meter uit de kant lagen. Door de gladde waterspiegel kon je perfect zien. Mijn eerste worp haakte ik gelijk een blankvoorn die ik überhaupt niet had zien liggen. Toen waren die windes even weg maar waren snel weer terug. Na een worp of vier trok ik de pheasanttail voor de vis lang, die draaide bij een volgde maar wel erg langzaam. Bekkie ging open, dicht en hangen! 42 cm maar weinig vechtlust helaas. Lui kan je wel zeggen. Telefoon lag thuis dus geen foto... alleen nog stinkende handen :-P

Ik had gezien dat de ze ook aan de oppervlakte azen dus met de droge vlieg nog gezocht maar niets meer gevonden aan stijgende vis.

Mooi man dat vliegvissen!




wouter veuger

Vanmiddag na mijn werk 2 uurtjes op pad geweest,laatste paar keer waren wat stroef,maar vanmiddag toch weer een 20 tal ruisers weten te vangen,met een hele mooie dikke erbij die mijn middag goed maakte!


vliegvisserdorian

Mooie vangsten allemaal!  ::goodjob::
@Sjoerd toen ik gister achter de karpers aan zat zag weer een drietal zeelten liggen tussen de lelies, dus toen heb ik er een pt (maatje 18) nympje aangeknoopt en heb een tijdje staan prutsen. Maar helaas hadden ze daar geen trek in, maar ik ga zeker nog "serieus" achter aan.

Plantje

Ik heb één keer een zeelt aan de vlieg gevangen. Pheasant Tail enkele keren voor zijn neus langs gehaald.....niets! Pas toen ik het ding op vijf centimeter voor zijn neus liet zakken hapte hij toe! Maar wat zijn dat een sterke beesten!

sjoerd

Quote from: vliegvisserdorian on April 21, 2015, 20:27:42
Mooie vangsten allemaal!  ::goodjob::
@Sjoerd toen ik gister achter de karpers aan zat zag weer een drietal zeelten liggen tussen de lelies, dus toen heb ik er een pt (maatje 18) nympje aangeknoopt en heb een tijdje staan prutsen. Maar helaas hadden ze daar geen trek in, maar ik ga zeker nog "serieus" achter aan.

Ik heb ook niet gezegd dat het eenvoudig is :) :) :) :) Ze moeten uiteraard wel een beetje actief zijn anders is het lastig(net als bij karpers. Je mag overigens best een wat grotere nimf gebruiken voor de zeelt.
Mijn zoon en ik vingen eens in een soepgroene vijver op een camping in Tsjechië, naast karpertjes , meerdere zeelten aan een imitatiebroodvlokvlieg en hier in de nieuwbouwsloten kon je ze in het voorjaar goed vangen met een fazantestaartnimf. Maar zoals plantje ook al schreef, je moet de nimf vlak vóor de vis presenteren.

MarcelN

#540
Deze knalde net op mijn nimfje in een boerenslootje, dikke pret op de #3 ::agree::
Power pukkelface.....


Hele slootje is achteraf één grote stofwolk, alles aan de paai incl karpers.

Wouter96

Gave vis hoor Marcel

Net ook even een uurtje wezen vissen en een paar voorns van formaat gevangen waaronder 2 tegen de 30

vliegvisserdorian

Mooie vis marcel! Ik heb net ook eventjes anderhalf uur staan prutsen met een nymphje met een paar voorns en een dikke brasem van ik schat 50-55cm als resultaat.

Gert

#543
Ik had vanavond ook een brasem, en zowaar in de bek gehaakt!



En een paar blankvoorntjes. Het is nog niet echt wild maar het zit er aan te komen.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Allemaal aan de platten, in slootjes en OVM ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JEVDE

Ga denk ik later vandaag nog even bij de Kromme Rijn kijken. Laat wel weten hoe het was. Is er al iemand op de Kromme Rijn wezen vissen? Al voorns of winde te bekennen? Het zal nog wel wat te vroeg zijn denk ik?

jevde

iMarco

Vanavond even tussen de kribben gestaan. Nu voor het eerst met mijn onlangs aangeschafte eerste waadpak.
De wind maakte het werpen lastig maar die ging later liggen met als gevolg avondrood over een gladde waterspiegel en springende kleine visjes en een platte die even met zijn kop boven het water uit kwam. Toch helaas geen vis kunnen vangen en met een natte linker voet uit mijn waadpak. Kijken hoe we dat weer eens gaan oplossen.

Afgezien daarvan... Het weer wordt steeds beter, de avonden langer en de zomeravonden lonken alweer.


FrancoisCKX


bazookadude

gisteren ook nog even 1,5 uur gevist, resultaat 6 voorntjes waarvan dit de grootste


sjoerd

Vandaag Koningsdag, dus voor velen even het oranjegevoel.
Wat is er dan passender om ook je visserij aan te passen aan deze dag!
Na een middagje op de brasem met wisselend succes, op de terugweg langs een water fietsend, zag ik een mooie Koikarper, die ik al meerdere keren geprobeerd had te vangen . Twee jaar terug heb ik de vis gehaakt maar door lijnbreuk verspeeld.
Er wordt veel op gevist want ja je valt wel op met zo'n oranjekleurig schubbenkleed. Dat maakt de vis schuw.
Wel leuk dat uitgerekend op deze Oranjedag, ik de niet zo actieve karper toch wist te verleiden met de karpervlieg aan mijn viertje!.
Een mooi slot van de vismiddag.




vanmiddag alleen vrouwtjes