skagitlijn voor lichte hengels,voor de Nederlandse vissoorten.

Started by j.klopper, February 24, 2011, 22:39:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

j.klopper

zou zon lijn te gebruiken zijn voor enkelhandige hengels van een meter of 3 en dan wel voor een 5,6 of 7 lijn.
Lijkt me een hele verbetering voor de visserij op roofblei,zeebaars en snoek.
Je bereikt grotere afstanden met minder valse worpen,kortom je vlieg is meer in het water dan in de lucht.
De presentatie is bij deze visserijen minder belangrijk.

Sieger

Kan het me niet voorstellen Jan een Skagit heeft een veel te lange belly... die is met een relatief korte hengel volgens mij niet te verplaatsen...

Je kunt wel aan een Shootinghead denken... maar dan zou ik het eerst op je hengel proberen voor ik zoiets zou aanschaffen...


Sieger

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger



Sieger

j.klopper

de skagitlijnen op de site van airflo hebben een belly van 22 tm 24 voet geloof ik en zijn er voor 6 hengels en zwaarder.
Die Amerikanen gebruiken hengels van 3.60 en als je die filmpjes ziet gooien ze er 35 meter of meer mee,met slechts 1 achterwaartse worp,een fantastisch gezicht trouwens.
Misschien dat je met een  hengel van 3 meter lang 25 meter haalt maar dat weet ik dus niet.

hindick

ik vis met die skagit lijn compact van airflow 360 grain.
op mijn switch rod 11ft. #7 en 25-30m halen in 1a2 halen als de kop er maar uit is krijg ik die lengte er makkelijk uit.
een rol worp en dan weg zetten kom ik nog niet veel verder dan 20m max op dit moment.
ik gebruik regelmatig een polyleader of een airflow 200 gain depht finder van 7 of 14 ft er voor.
mijn hengel werpt zelfs beter met nog een extraatje.
heb aan zee 40 m gehaald in geworpen en terug het strand op lopen ;D. perfecte omstanbdigheden

hoewel met wind moet je nogsteets rekening houden dikkelijn toch fatbaarder.

Rossie69

Raggitsmijt lijn

Denk het ook niet,maar Speycast kan dr denk ik ook wel wat over vertellen.
die is wel reddelijk bekent met lijntjes.

maar op 3 meter stokki,weet het niet zeker

j.klopper

Quote from: speycast on February 25, 2011, 13:28:18
gewoon shootingheads maken   1 valse worp en ook 30 meter en dat met een 6# of 7#9ft   voor elke omstandigheid kan je wel een kop maken  veel wind /weinig wind   tegen of mee wind   

dan nog waar je vist  of wat er om je heen staat aan bomen huizen palen of noem het maar op
heads van 6 meter tot 18  meter je kan het zo gek niet verzinnen of je kan er een shootinghead voor maken

volglijnen zijn er ook in vele type 

mijn vaste keuze voor rivier ovm  maasvlakte   of grote forelvijvers

eerste keer met schooting heads  kan je best oud 2# omdraaien  en als volglijn gebruiken   
via marktplaats of dergelijke wat goedkope lijnen aanschaffen  en proberen er schietkoppen van te maken


Okay,wat is trouwens de beste manier om de volglijn aan de head vast te maken?
Waarom een 2 lijn ,gooit een dunnere niet nog beter?

Rossie69

Speycast heeft voor mij een paar jaar geleden ook wat schietkopjes gemaakt van oude lijnen.
en die werpen als een kanon.
Zelfs mn vrouwtje lukt het en zoontje :)

mij zelf niet  :)

en volglijn gebruik ik ook een #2 lijn omgekeerd.
heb ze altijd bij me ,als er wat gebeurt dat ik niet ergens kan werpen met de gewone lijn.
ben dr nog steeds content mee Bert.

alleen dit hoort niet bij de vraag.

;)

harlin

Quote from: j.klopper on February 24, 2011, 22:39:33
zou zon lijn te gebruiken zijn voor enkelhandige hengels van een meter of 3 en dan wel voor een 5,6 of 7 lijn.
Lijkt me een hele verbetering voor de visserij op roofblei,zeebaars en snoek.
Je bereikt grotere afstanden met minder valse worpen,kortom je vlieg is meer in het water dan in de lucht.
De presentatie is bij deze visserijen minder belangrijk.
Waar wil je gaan staan met die hengel Jaap?
Zee en rivieren kan ik in mee gaan, maar om het hier te gebruiken zie ik niet zo zitten.

Als je ziet hoeveel ruimte ze nodig hebben kon je dat nog wel eens vies tegen vallen, in mijn ogen,
zeker met een 3 meter stokje.
Je hebt over dat de vlieg langer in het water ligt, op je filmpje zie ik dat niet terug.
Links gaat wel lekker, maar met 7-10meter strippen gaat de lijn alweer de lucht in.
Rechts is het een rommelzootje met werpen, die vlieg komt niet ver en ligt ook niet veel in het water. ;)
Het is echt meer voor de verdere afstanden zoals je in dit/je filmpje ziet, 10voet gaat niet zo ver/gemakkelijk uit als 14/15 voet.

http://www.youtube.com/watch?v=lVAttkuc6bA

Ken ook mensen met een dh, vraag me af waarom ze dan evengoed met een enkelhandige op de kribben staan.

Denk dat je met de optie van speycast verder komt in jou geval,
alleen moet je nu nog even de goede combinatie-verhouding vinden voor jou persoonlijk.

Je hebt het ook nog over een dunnere volglijn, als een #2, of dat niet beter gaat.
Denk het niet, wat dacht je van kringelen van de lijn,
er ligt vrij veel lijn op de grond en dan zit er een krul in, die je lijn doet stoppen op het eerste oog tijdens het schieten.

Jaap, heb je niet nog een paar oude lijnen om wat uit te proberen om er een schietwapen van te maken?

::offtopic:: hoe is het in de haven? ben er van de week nog niet geweest
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

j.klopper

Haven is zwaar k...e ,sinds vorige week zaterdag geen stootje meer gehad,stokvissers[uit Tiel notabene]ook niks.
Hoever denk je dat dat linker mannetje gooit?
Lijkt wel 40 meter,zal wel vertekenen.
Vooral het gemak waarmee dat mannetje staat te gooien spreekt me aan.
Misschien dat een schietkop wat voor de haven is,of straks op de winde bij de vuurtoren als ze wat verder weg liggen.
Speycast ook bedanktvoor de tips,die Whitlockmethode is dat met een naald enz?