welk type haak is voor wat?

Started by Beertje, March 10, 2015, 11:22:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Er zijn zoveel type haken, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welke haak is voor wat.
Je hebt standaard droge vliegheken bv tiemco 100. Maar dan heb je ook nog weer droge haken wide gap. Waarom wide gap, enz enz.
Is er een tabel o.i.d. waar dit op te vinden is.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

Ik heb het opgegeven om er iets van te willen snappen. in principe gaat de maat van een haak over de Gape, dus de afstand tussen haakpunt en steel. Een 'wide gape' #16 is dan eigenlijk een #14 met een relatief kortere steel. Leveranciers spreken elkaar en ook zichzelf soms tegen. Geen chocola van te maken, ik had pas een VMC #18 die gewoon exact even groot was als een Tiemco #20  >:(

Enige wat ik nu doe is gewoon de haak te beoordelen voor het doel dat ik voor ogen heb, daarna kijk ik wel wat voor haak ik uiteindelijk heb gekocht. Is wel lastig want via internet is het kopen van een onbekende haak dan feitelijk een gok. Voor droog wil ik dunstelig, voor nat of nimf maakt het me niet zoveel uit maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid sterkere haken te nemen. Al met al heb ik een hele doos met haken en de juiste maat lijkt er altijd net niet bij te zitten  ::)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

inderdaad niet te volgen, zelfs binnen het zelfde merk

Een gamakatsu SC15 2/0 en een F314 #1 : alleen de steel is wat langer.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

#4
Quote from: jo flyfishing on March 10, 2015, 13:31:15
inderdaad niet te volgen, zelfs binnen het zelfde merk

Een gamakatsu SC15 2/0 en een F314 #1 : alleen de steel is wat langer.


Jo, als ik het goed begrijp is de ene een 2/0 en de andere een 1/0? Dan is het dus logisch dat de ene een langere steel heeft. Want het gaat om de afstand tussen haakbocht en het punt op de steel net achter het oog.
Maar misschien begrijp ik het verkeerd wat je bedoelt.



Groet,
Gert

Heb mezelf even gecorrigeerd, en een plaatje toegevoegd

Scaramouche

Gape wordt volgens andere schalen berekend onder een rechte hoek vanaf de punt naar de shank. De haken die Jo laat zien zouden dus dezelfde maat moeten hebben.



Dit is wel een mooi overzicht van meerdere merken en de vergelijkbare types:

http://stevenojai.tripod.com/hookchart.htm
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Nou bedankt, nu begrijp ik het ook niet meer :o ;D

De link die jij plaatst gaat uit van een ander systeem. Maar hoe weten we nou welk systeem wordt bedoeld in het plaatje en de tekst wat Jo laat zien?

jo flyfishing

#7
de onderste haak op de foto is een #1 (dus geen 1/0) de bovenste een 2/0 (dus geen #2)
Volgens de uitleg van Gert is de verklaring duidelijk, maar zoals mooi geillustreerd, er zijn blijkbaar andere manieren om de haakmaat te bepalen.
Ik weel het ook niet.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

Quote from: Gert on March 10, 2015, 14:30:40
Nou bedankt, nu begrijp ik het ook niet meer :o ;D

Hahaha, join the club  :P

QuoteDe link die jij plaatst gaat uit van een ander systeem. Maar hoe weten we nou welk systeem wordt bedoeld in het plaatje en de tekst wat Jo laat zien?

Ik ben bang dat daar niet achter te komen is. De fabrikanten zijn ook niet echt toeschietelijk met tabellen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Ik zie dat ik niet de enige ben die er mee worstelt. wanneer gebruik je de ene en wanneer de andere haak. om er even op door te gaan: wanneer gebruik je een normale en wanneer een wide gap haak? En dan heb je ook nog verschillende steel lengtes is daar ook iets van te zeggen?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Wide gap lijkt me vooral van belang als je veel "meuk" op je haak bindt, om te voorkomen dat de haakpunt helemaal verstopt zit en dus nooit een vis zal haken.
En een (extra) lange steel in feite ook als je veel "meuk" op je haak bindt, maar dan vooral als het een lang insect of ander aas imiteert.