Forumtrip Rena Noorwegen 2014

Started by Rena, August 26, 2014, 12:13:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

Het zal een weekeinde blijken te gaan worden die de boeken in zal gaan als nat (drank en regen), bijna visloos en gezellig.



Ik ontmoet alle deelnemers in Rena bij de plaatselijke benzine pomp, na wat heen en weer ge-SMS en gebel.
We praten een beetje en gaan eerst boodschappen doen en eten bij de plaatselijke pizzatent.
Na de pizza hebben we een koffie en Ton wil er graag slagroom in, dit woord zal het woord van de trip worden; "fløtekrem".
De serveerster, die heerlijk over de tafel hing als ze de bestellingen opnam, haalt wat "fløtekrem" en stelt Ton tevreden.
We rijden na de maaltijd naar Deset, Rena Fiskecamp, maar eerst zal ik de katten eten geven want ik was het vergeten te kopen.

Aangekomen op het kamp, verdelen we ons over de kamers en gaan naar het water.
Het wordt Ovre Grønnvoll oostzijde, we verdelen ons en zien  dat er maar weinig aktiviteit is.



Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de omstandigheden waren verre van ideaal, en dat is nog positief uitgedrukt.
Er wordt wel een visje gevangen maar het is kløte.

De aktiviteit van de vissen en insecten is ronduit minimaal, en helaas zal dit het hele weekeinde niet veranderen.
Door het warme weer eerder in de zomer is het meer ten noorden van de Rena flink opgewarmt.
Met noorden wind komt er warm water in de Rena, in ons geval 14 graden Celsius, wat te warm is voor de Rena.
Ideaal is een temperatuur van rond de 10 graden Celsius.



Donderdag avond wordt er gepraat en gedronken, geestrijk vocht vloeit rijkelijk.
Ik wordt verrast met een prachtig handvat van carbon, daar moet een hengel rond gebouwd worden, dit wordt een nieuw topic.
De laatsten gaan om een uur of half drie naar bed.

Op vrijdag, na het uitstekende ontbijt dat door Ton wordt geserveert, gaan we weer naar Øvre Grønnvoll nu aan de westkant.
Na wat oponthoud omdat we al in de eerste kilometer een auto kwijtraken, komen we aan op de visgronden.
Ook hier zien we nauwelijks stijgende vissen en de vissen die worden gevangen, worden het meest (..), gevangen aan de nymph.
Ikzelf krijg het voor elkaar om een vlagzalm van 52 cm van de bodem te plukken en nog een kleine van rond de 40 cm, dit alles met mijn P"two".



Tom die naast me staat vangt een vlagzalm, geen grote, maar onder deze omstandigheden is elke vis welkom.
De vangsten hebben niet over, geen stijgende vis, geen hatches... helaas.
Wat we wel krijgen is een pestbui over ons heen, hagel en regen, en nog steeds wind uit het noorden.



We gaan terug naar het huisje, Ton is vooruit gegaan en heeft een heerlijke maaltijd voorbereidt, spaghetti met "rodesaus", voor treffelijk.
`s Avonds gaan we naar de hengebru, de hangbrug, en ook hier is het k.t met peren.
Er stijgen wat vissen maar niet steady genoeg om wat te kunnen betekenen.
De moraal van de club gaat zienderogen naar beneden, dit zal worden gecompenseerd met wat geestrijk vocht en snacks ala Ton.

Zaterdag morgen staan we redelijk vroeg op, en na wederom een heerlijk ontbijt door huiskok Ton, gaan we naar Linstad.
De locatie is zeer geschikt voor een grote groep vissers en we verspreiden ons.
Hier en daar stijgt er een vis en worden er aanbeten geregistreerd, Tom verspeelt een grote forel omdat hij vist met .12.
Lars van het fiskecamp geeft later als commentaar op een puntje .12; "dat doen we hier niet!".
Na wederom een heerlijke maaltijd van Ton gaan we weer naar de hangbrug.
.. het mantra is eigenlijk hetzelfde al de vrijdag, ik zal er dus geen woorden over vuil maken.
`s avonds hebben we een probleem, we komen zonder drank te zitten, en ik beloof wat drank te gaan halen de volgende dag.
De kater moet tenslotte worden weggedronken!




Zondag gaan we wederom naar grønnvollen west, iedereen gaat daar naartoe, behalve ik, ik ga drank halen en doe het rustig aan.
Drank halen op een zondag morgen komt dus neer op het aanspreken van mijn kleine voorraad.
Ik heb een flesje single malt, een restje Glen Fidditch en een flesje wijn, Jan "leent" een paar blikjes bier die nog op de tafel stonden onder de partijtent.
Ton heeft twee mooie vlagzalmen gevangen en Jan "the Troutbuster and Voorzitter" een houting (Sik).


"Vlagzalm gespot vanaf de hangbrug, ze zijn er wel!
Deze lag zeker 20 minuten stijf tegen de bodem zonder te bewegen."

Deze avond gaan we naar Kvarven en Persvika, ook hier weinig stijgende vis.
Tom mist een mooie aanbeet op een strepende vis, de vangsten vallen weer tegen.
Ikzelf tuig mijn hengel pas laat op, ik probeer het met een "streaking caddis", deze tip had ik al aan de meeste andere gegeven.
Het levert me een forel op van rond of over de 30 cm in de eerste worp, daarna is het niets meer helaas.
Ook deze avond is er dus drank en die vloeit wederom!


"The Houtingbusterrrrrrr"


"Krom"


Maandag is het inpakken en wegwezen, we nemen afscheid en zijn het er over eens dat we een andere keer toch moeten proberen.

Het was mogelijk het slechtste weekeinde van het jaar en mogelijk zelfs de laatste jaren.
De omstandigheden waren ronduit rampzalig.
Ik baal er eigenlijk stevig van omdat ik graag had gezien dat de kennismaking met de Rena een positieve zou zijn.
Het heeft helaas niet zo mogen zijn, ik kan er niets aan doen, maar het voelt als een nederlaag.

Van hier uit wil ik iedereen bedanken voor het ondanks alles gezellige weekeinde.
Dank voor het gezelschap, de cadeautjes; Tom`s handvat, De bolussen en pet van Jan en Ton`s bindmateriaal.
Ik hoop dat iedereen hier ondanks alles toch een goed gevoel aan over heeft gehouden, misschien niet nu, maar wellicht later.
Dus, Jan, Jan, John (Gerrit), Peter, Tom, Ton, heel erg bedankt voor de gezelligheid en de dingen die ik van jullie heb kunnen leren.

Ikzelf zal nog wel gaan vissen in de Rena deze week, maar durf door de bedreigingen hier niets over te schrijven.

Jullie vinden mijn fotos op http://public.esdivad.com/forumrena2014/

Nootjez

#1
Een mooi verslag Peter, maar naar mijn gevoel geef je het toch allemaal wat te negatief weer  ::)

Inderdaad, de vangsten, het weer en de hatches konden stukken beter. Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd door de gezelligheid, de lekkere whisky, het lekkere eten en de talloze lachbuien die we heel het weekend hebben gehad!

Ik ving in totaal 6 vlagzalmen en 4 forellen op de Rena, waaronder van elke soort een dertiger. De mooiste vissen heb ik jammer genoeg verspeeld, vooral lossers en dan die ene die ik miste door mijn te dunne tip (je probeert toch wat als ze niet willen bijten...)

Voor mij staat het alleszins vast dat ik terug kom, minstens een volledige week samen met mijn vismaat! Al wil ik met dit gezellig clubje ook nog meegaan uiteraard ;) misschien valt het wel te combineren. 
Als je deze week nog gaat vissen mag je me gerust de vangstresultaten in PB sturen als het voor anderen iets te gevoelig ligt  8)

grtz

Rena

Ha ha, je hebt gelijk Tom.
De teneur is negatief, maar eigenlijk was het, zeker in sociaal opzicht, een geslaagd weekeind, maar dat kan niet missen met zo een clubje vissers ;D

Er zijn zeker vissen gevangen, maar het was hard werken met voornamelijk nymphen, en zo moet het rond deze tijd niet zijn.
Normaal voor deze tijd is het het vissen met de droge vlieg wat  vis in het net brengt.
De Rena is normaal al een moeilijke rivier, en daar hebben de weergoden nog een schepje bovenop gedaan.

TL Peter

Kruijff

Gr Ed

Troutbuster

Mooi verslag Peer ::goodjob::
Goed weergegeven en zoals Tom al zei, wellicht iets te negatief want we hebben wel gevangen al had het waarschijnlijk stukken beter kunnen zijn.
De lol, het gezelschap en de omgeving maakte best wel wat goed!!

Ik wil alleen nog eens een situatie meemaken dat het water "kookt" van de vis zoals jij al schetste, en dan zien of we "ze" wel aan de schubben kunnen krijgen.

Terug kijkend op het afgelopen weekend

Doorgaans slecht weer
Af en toe (maar te weinig) heerlijk weer met zon en stijgende vis
Hard werken enveel meters maken voor weinig vis
Mooie bonus vissen  (vlaggen van jou en Ton en de houting van mezelf)

Geweldig genoten van;

De omgeving
Het gezelschap
De sublieme kookunsten  (en de zorgzaamheid) van Ton Team (Teamplayer dus "whats in a name" !) ;)
Lekkere drankjes
Heerlijke zei het wat gedateerde accomodatie (maar wat donderd 't als er maar drank is) ;)
Super visgids (ja... jij dus Peter!)

Verzuimd te doen;

Veel vis te vangen
vroeg naar bed te gaan
het locale vrouwelijk schoon lastig te vallen ;)
het Zeeuwse Volkslied te zingen ;)


Peter, Ton, Jan, John, Peter, Tom....... bedankt!!

We komen zeker terug en dan.......

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

De gezelligheid en een leuke en respectvolle omgang met elkaar, daar hebben we invloed op en op het weer en de natuur niet. Dus hebben jullie het met z'n allen machtig mooi gedaan, toch?

Het is in ieder geval een ervaring die niemand jullie meer afneemt en een volgende keer is het gegarandeerd beter! ;)

Mooi verslag Peter!  ::goodjob::
::wtf::

bij


Christof van den Berge

Mooi verslag, zo te lezen een prachtig mooi weekend geweest voor jullie.
::goodjob:: ::goodjob::

Saamhorigheid, gezelligheid, prachtig water, lekker eten, lekker drinken, wat wil je nog meer!!!!



Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

bronco billy

Voor mij een fantastisch en  gezellig  weekend. Sluit me aan bij de vorige verslagen. Ik heb veel geleerd en ik ga zeker terug en dan gaan we ze ook vangen !!!!!
Peter bedankt nogmaals voor alles . ::goodjob::
grtjs Peter. L

Jan Damman

#10
Peter (Rena ),

Ondanks het weer en de wat tegenvallende vangsten een fantastisch weekend gehad in een mooie omgeving en met een leuke groep gelijkgestemde, veel gelachen en goed naar mijn zin gehad mede dankzij de goeie zorgen van Ton Team!!

Kom zeker terug maar dan met de Damman vismobiel ( camper ) en voor een langere tijd.

Nogmaals bedankt voor de organisatie en het gidsen. ::houdoe::   
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

JOLP

Beste Peter,

Ik heb een geweldig weekend gehad, Prima gids, terwijl je dat niet wilde zijn :P. De eerste keer gevist in een grote rivier in het buitenland in een sprookjesachtige omgeving met geweldige medevliegvissers, veel van geleerd, in een prima sfeer. Geen poeha, maar veel informatie gekregen over de techniek en materiaal. Ik heb het opgezogen als een spons. Speciale dank naar Peter L, voor de organisatie van de reis, Ton voor de catering, Jan K voor zijn niet aflatende doorzettingskracht om toch nog een visje meer te vangen, Tom de stille ( Belgische) kracht en en Jan D voor zijn sonore nuchterheid

Troutbuster

Broeders!!

we zijn te vroeg in Noorwegen geweest!! :(

Vanaf aanstaande vrijdag gaat én de wind uit de gewenste zuidhoek waaien, én de temperatuur gemiddeld naar 20º

Hhhhh.... jammer, maar we hadden ondanks alles een pracht weekend dat is een feit maar......!

Peter, neem ze te grazen en vang er een van 60+ voor ons!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Koen


Troutbuster

"Petri Heil"


Koen

Die houting is wel mooi hoor. Dat is mij nog niet gelukt :)

Troutbuster

#16
Norway

A bunch of guys were planned a fishing trip,
to Norway keenest river.
To get a sturdy Grayling "grip",
Excitements made us shiver.

The river Rena was a choice of many,
renowned of its trophy fish at glances.
The weather was like a mean old granny,
mean, ugly yet full of chances.
(we hoped)

Not to be for us so unfortune,
we tried our very best.
Yet..
The nature scenes were unforgettable,
that came on our path to quest.

Eventually we caught a few
but
not what we're expected.
The group of men we travelled with,
team building true reflected (mostly at night with a wee dram)

Nature was our greatest opponent,
never to give up.
We tried and tried and on some moment,
from rain we came into a drop.
(as they say)

Next time, perhaps with the same group of men,
we certainly are coming back.
To the neatest place on earth perhaps,
to pull fly lines out of slack.

We hope than the fish is really proud,
that time we take our second change.
To wash the minor feelings out,
and recall the beauties of a glance,

Of the Rena River.........


Jan "Troutbuster" Keur
                                                                                                                                                                              27-08-14
"Petri Heil"


Rena

Mooi Jan.

Ik doe altijd mijn best om een grote te vangen :)
Maar een 60er.... pffff dt gaat niet meevallen.
Aan de andere kant, heb je hem wat moet je dan nog  :o

TL Peter

Raymond

Zo zeg Jan! Jij poëet!!!  ::goodjob:: Haha... :D
::wtf::

Gerrit72



Peter, mooi verslag! Zelf zou ik niet te zwaar tillen aan de vangsten die minder waren dan gehoop...het blijft vissen. Als ik de rest lees, dan lijkt het mij een zeer geslaagde trip qua omgeving en gezelschap (al snap ik dat jij liever iedereen wat vaker met een kromme hengel had zien staan).

::goodjob:: 

Het lijkt mij een geweldig avontuur te zijn geweest. Super mannen!
Jan, weer een goed gedicht.

::top::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Quote from: Gerrit72 on August 28, 2014, 09:32:16

Het lijkt mij een geweldig avontuur te zijn geweest. Super mannen!
Jan, weer een goed gedicht.

::top::

Tsja Gerrit, het was een mooi avontuur, helaass weinig gevangen maar dat doen we nog eens "dunnetjes" over volgend jaar!

Het gedicht??

Ach.... gewoon een ontspruiting van de goede gevoelens uit mijn dichterlijke geest! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


markpiet

Jullie hebben in ieder geval gevangen. Dat is mij helaas niet gelukt voor wat de salmoniden betreft.  ::goodjob::
Ik ga in ieder geval alvast mijn vrouw erop voorbereiden zodat ik de volgende keer ook mee kan.
groeten van Mark
><((((0>

Wolf

Mooi verslag. Het schept wel verwachtingen.
Hopelijk is het over drie weken beter als ik er een weekje ga vissen.