Werken aan de toekomst

Started by Bekeerling, April 04, 2013, 12:44:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Ik ben op het moment veel aan het nadenken over de toekomst. Mijn vrouw Sylvia en ik willen met een jaar of 2 richting Noorwegen gaan om daar te gaan wonen. Nou verwacht ik in het begin niet veel geld over te gaan houden elke maand en hoe snel ik als Nederlander een baan zal hebben daar. We zijn nu dus aan het sparen om een mooie buffer aan te leggen en ook ga ik de komende twee jaar bouwen aan een goede vliegvis uitrusting zodat ik qua essentieele dingen als hengels, reels en waadpak geen zorgen meer hoef te hebben.

Bij Traditional is mij verteld dat een 9 voets #6 hengel een goeie allround stok is voor Noorwegen.  Ook hoorde ik dat de garantie afhandeling van Orvis steengoed is dus lijkt het me verstandig om hier spullen van aan te schaffen.

Tot zover de inleiding  ;)

Ik ga dus sowieso voor een #6 set sparen die ook zeewaterbestendig is, wat is nou verder nog een goeie aftma klasse voor in Norge?
Dacht zelf aan een #8 voor snoek en het zwaardere zeewerk? En een #3 voor het vissen op kleinere riviertjes/meertjes?
Ook qua lengte nog tips?

En verder nog adviezen voor andere uitrustingsstukken?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Groeten,

Harmen.

Rena

#1
Ik weet wat het is om te verhuizen naar Noorwegen  ;)

Orvis garantie is inderdaad super, no questions asked garantie.
Ik heb een aantal Orvis hengels en er is er 1 gesneuveld vorig jaar, is zonder vragen omgewisseld voor een nieuwe.
Eerder heb ik een rare breuk gehad van een hengel in het handvat, ook deze omgeruild voor een nieuwe.

Ik vis zelf het meeste met een #5 9 voet op bv de Glomma en de Rena.
Voor de zeeforel een #6 9 voet, en voor het zwaardere werk op zee een #8 9voet.
Op de beken en kleine wateren vaak een #3 8,6 voet.
Voor lichter rivier werk een #4 8,6 voet.

Absoluut aan te raden:
monomaster,
buff met en zonder fleece,
waadstok,
extra neopreen sokken voor in je waadschoenen,
reflexvest,
fluitje,
jetboil waterkoker op gas (of iets dergelijks),
rugzak stoel

vast nog veel meer, maar dit is wat ik zo op kan noemen...

TL Peter

catchem


Gert

Quote from: catchem on April 04, 2013, 13:19:10
Ik zou de taal leren  ;)
Visserslatijn? ;D

Maar inderdaad, mijn ervaring met de Orvis garantie is ook perfect. Heb er al een paar gebroken en die zijn zonder problemen vervangen door een nieuwe. Daarbij had ik dan nog een keer de keuze om, met extra bijbetaling, over te stappen op een duurdere.
En toen er een keer geen vervangende hengel was omdat er nog werd gewerkt aan een opvolger, kreeg ik een nieuwe hengel opgestuurd die ik in ieder geval mocht gebruiken tot de opvolger beschikbaar was, en daarna mocht omruilen of houden als het beviel. (Heb 'm omgeruild, want het was zo'n lelijk zeewaardig ding en die had ik niet nodig - jij wel!).

Succes en groet,
Gert

BV

Harmen,

Mag ik zo vrij zijn even beleeft te vragen of je al veel hebt gevliegvist.
Ik zie je steeds druk in de weer met de planning van wat je nodig hebt om perfect en optimaal te vissen.
Maar een goedbedoelde tip is :  vind je het echt wel iets?
We hebben hier nog al wat aangename mensen zien toe komen die sterk geintereseerd waren en sterk zijn beginnen aankopen , om na een periode weer alles te koop aan te bieden... omdat het vissen zelf toch niet dat was wat ze gewoon waren.

Dit is niet negatief , maar ik zie iets af spelen wat ik nog al heb gezien in de afgelopen jaren.
Ik ben zelf begonnen met 1 startersetje en heb dat gevist tot het stuk was, dan weer één nieuwe all-roudhengel gekocht... en pas na 3 jaar vissen ben ik gaan uitbreiden.

Maar om te antwoorden op je vraag:   Je hebt een #3 ,   en als je er dan een #6 bij neemt kan je ook op zee(forel) en op medium-snoek en op medium-karper en op gewone forel.


Bekeerling

Dank voor jullie reacties jongens!  Waardeer het zeer   :)
De taal ben ik al aan het leren, en heb hier in het verleden ook een cursus voor gedaan in de Noorse zeemanskerk in Rotterdam.
Heb nu een goede lerares in ieder geval  ;) En visserslatijn spreek ik al vloeiend  ;D

En BV dank voor je waarschuwende woorden.
Ik heb nog niet heel veel gevliegvist, reden hiervoor is dat ik in juli of augustus vorig jaar het plan kreeg hiermee te gaan beginnen. Heb eerst zelf een beetje lopen prutsen met het werpen hetgeen op weinig uitliep.
Op 11 september heb ik toen een cursus vliegvissen gevolgd en daarna geregeld naar de rijn geweest waar het weer stuk liep op een lek waadpak. Wel wat visjes gevangen op de droge vlieg wat ik super gaaf vond. Ben ook wel wat wezen nimfen in de winter maar dat was niks. Hier ga ik dit jaar ook meer mee aan de slag. Ook heb ik nu een auto dus heel Nederland ligt voor me open.
Ik ben eigenlijk non stop bezig met het vliegvissen, zowel in gedachten als doormiddel van het lezen en kijken van dvds.

Vliegvissen is absoluut geen bevlieging voor me, ik ben gewoon in de verkeerde tijd van het jaar begonnen vorig jaar.

johannes

Wat heb je nodig is afhankelijk van waar je in noorwegen heen wilt.
Maar ga je naar de westkust zou ik een akelig goed regenkledingset aanschaffen!!!
Reken er op dat je in noorwegen meer geld aan kleding kwijt bent dan in nederland.
ook leer je kwaliteitskleding waarderen.
en zoals eerder gezecht de taal is het allerbelangrijkste.


Bekeerling

En wat voor kleding raad je aan? Nog een bepaald merk?