Snoek in de kou

Started by Nellesje, March 22, 2013, 10:08:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nellesje

Hallo allemaal,

Is het mogelijk in de kou aankomend weekend om op snoek te vissen met vlieg?

jur606

zolnag het water vloeibaar is en je ogen(van je hengel niet dicht vriezen kan je op snoek vissen?)

Nellesje

Die zullen waarschijnlijk wel dichtvriezen, maar is er een speciale techniek om in de winter op snoek te vissen?

jur606

Traag trager traagst,

Swinters worden de vissen sloom en traag (energie besparen)
liggen veel stil op de bodem en zullen niet makkelijk te triggeren(verleiden tot een aanbeet) zijn.

langzaam en diep vissen wil soms nog wel wat vissen opleveren (ook moet je wel een idee hebben waar ze zitten, en vertrouwen erin)

S6

Youri

ik zou ze nu lekker met rust laten, aangezien de voortplanting nu begint.(of al begonnen is)

Nellesje

Mijn plan is wel om dit weekend te gaan vissen..

HappyFisherman

Veel laagjes kleding. Maar ik denk dat met die wind je oogjes te snel dichtvriezen om lekker te kunne vissen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

Quote from: Youri on March 22, 2013, 11:24:34
ik zou ze nu lekker met rust laten, aangezien de voortplanting nu begint.(of al begonnen is)

Youri afgelopen jaren zeker, dit jaar heb ik nog totaal geen activiteit gezien die eerop wijst dat ze al begonnen zijn (bij mij in de buurt niet tenminste?,
als ik dat wel opmerk vis ik er niet meer op)
Ik denk dat de watertemp nog te laag is (afgelopen jaren in begin februari al activiteit, nu nog niks gezien

Nellesje

Zijn er vissen die meer kans maken?

weerwolf

als het ff kan onderwater onthaken! want wat vind jij ervan als je met dit weer in je nakie onderwater moet! voor de snoek hetzelfde als hij bovenwater komt.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Nellesje

#10
 :o ben je nou serieus of neem je me in de maling. Je weet dat snoeken koudbloedig zijn?

Rene V.

Wat met kou ook wel eens werkt is inwerpen,afzinken dan 3 keer snel met een grote strip binnen halen en weer laten afzinken en continu.
Soms werp ik in,laten afzinken,hengel onder je oksel en dubbelhandig naar binnen racen.Je zult verstelt staan van het resultaat.Op snoek vis ik nooit langzaam,het enige wat langzaam gaat is af en toe tot bijna de bodem laten afzinken,daarna gas erop ;).

Rene V.

Nellesje


weerwolf

Quote from: Nellesje on March 22, 2013, 12:48:45
:o ben je nou serieus of neem je me in de maling. Je weet dat snoeken koudbloedig zijn?


Ik denk dat de snoek boven water met vorst ongeveer hetzelfde overkomt als dat we bij jou ijsklontjes in je longen duwen.




Maar serieus ik denk wel dat je het daarmee vergelijken kunt. De kiewbogen vinden die vorstlucht vast niet fijn en zijn dat ook niet gewend.


Maar als iemand exact weet hoe het zit ik hoor het graag.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Nellesje

Zo lang hou ik een vis ook weer niet boven water... Het is niet de bedoeling dat de vis bevriest. Een vis vind een haak in zijn bek waarschijnlijk ook niet zo fijn.

weerwolf

Nou pas is aangetoond dat vissen geen gevoel hebben dus die haak maak ik me minder druk om.


Die kiewbogen zijn niet voor boven water zoals we allemaal weten, wat de vorstlucht voor invloed heeft op die dunne tere kiewbogen? lijkt me niet goed voor de vis.


Op een forellenvijver wanneer ze toch een tik op de kop krijgen voordat ze onthaakt worden is dit natuurlijk minder interessant, maar die snoek willen we nog een keer weer vangen en anders wel het nageslacht van de betreffende snoek.


maar ieder voor zich wat hij ervan vindt!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rene V.

Voor mij geld,als het water op de lijn bevriest kan je niet vissen,heeft de snoek er ook geen last van ;).

Rene V.

MarcelN

Ik kan uit het 'welkom' topic niet echt opmaken waarmee we hier te maken hebben, maar echt snuggels komt het niet over.
Vertel eens wat.... ::agree::

Gerrit72

Snoeken kan zeker, ze waren de laatste tijd nog behoorlijk actief en kwamen de streamer vanaf half water ophalen.
Mijn laatste snoek was deze van 10 maart. Ook een koud weekend, waarbij de ogen van de hengel steeds dichtvroren;



Deze vis was flink aan het vechten tijdens de dril en ging er na terugzetten als een speer vandoor.
De vis 'leek' geen hinder te hebben van de koude (gezien het postuur waarschijnlijk een mannetje).

Onderstaande vis ving ik 1 februari 2013



Deze vis zit duidelijk vol met kuit (vrouwtje), waarbij je verwacht dat de vis na een paar dagen met de ideale temperatuur gaat paaien.
Weet iemand in welke periode / bij welke temperatuur snoek gaat paaien? Ze zijn doorgaans vroeg, maar hoe vroeg?
Zelf ben ik inmiddels gestopt met snoeken, ondanks dat het nog wel mag.
Ik wil de paai niet negatief beïnvloeden, maar ik vind het moeilijk in te schatten vanaf welk moment dit het geval zou zijn.
Ook de eventuele negatieve gevolgen voor een vis die met deze kou uit het water komt zou ik graag horen. Voor mij zou het
ook een reden zijn om met zulke kou niet te gaan vissen. Wie het weet mag het zeggen, ben er echt benieuwd naar.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jelle

uit kennisdocument snoek van sportvisserij nederland
QuotePaaigedrag en bevruchting
Het paaigedrag van snoek is uitgebreid bestudeerd. Mannetjes arriveren
soms al weken voor de paai op de paaigebieden. De migratie wordt
mogelijk geïndiceerd door een hoge afvoer aan het eind van de winter
(Craig, 1996). De paai kan plaatsvinden bij watertemperaturen vanaf 0
ºC., maar meestal vindt de paai plaats bij temperaturen vanaf 3 tot circa
14 ºC. De paai vindt plaats in de vroege morgen. Koude nachten stellen
de paai in de volgende morgen uit. In Zweden werd aangetoond dat
vegetatie en een toenemende temperatuur nodig zijn voor het begin van
de paai (Craig, 1996, zie ook § 4.2).
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gerrit72




Jelle thanx, was net ook aan het googelen.

Een watertemperatuur tussen de o en 14 graden is zeer ruim.
Dan hebben we het nog over een lange (onzekere) periode, waarin het zou kunnen plaatsvinden :-\...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jelle

snoeken mogen graag boven oude plantendelen paaien
dat is misschien een fractie warmer
Vroeger paaiden snoeken wel op ondergelopen grasland in februari maar door de lage waterstanden van de laatste 30 jaar gebeurt dat niet meer
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

wouter veuger

ik heb zelf niet meer gesnoekt in maart,hoewel het nog wel mag,paaien ze op de meeste wateren bij mij in de buurt ieder jaar vroeg,begint meestal zo de laatste week van februari.
ik en enkele kennissen van mij waarmee ik veel over het onderwerp gesproken heb zijn van mening,dat het wellicht niet zo zeer om de watertemperatuur gaat dan wel om de lichtintensiteit. snoek kan het zich ook niet permiteren om te laat te gaan paaien,want de eitjes moeten op tijd uit zijn om zich straks te goed te kunnen doen aan het visbroed van de later paaiende vissoorten.

wat betreft die lichtintensiteit,dit zie je ook bij karpers,mensen denken dat ze tot eind april op 10 meter diepte liggen,niets is minder waar.
ik heb zelf dit jaar half februari de eerste karpers gespot op 40 cm water,uiteraard niet paaiend,maar sloompjes genietend van het voorjaarslicht( echt zon was geen sprake van die dag)

overigens had ik best nog een paar keer willen snoeken,zeker omdat er met dit weer weinig alternatieven zijn. althans de ruisers geven bij mij nog niet thuis,kan ook aan mij liggen natuurlijk.
maar ik heb vrede met de gedachte dat het ooit wel lente wordt,en dat we na een prachtige zomer weer lekker kunnen streameren in het najaar:)

obi-130

Quote from: weerwolf on March 22, 2013, 18:08:01
Nou pas is aangetoond dat vissen geen gevoel hebben dus die haak maak ik me minder druk om.


Die kiewbogen zijn niet voor boven water zoals we allemaal weten, wat de vorstlucht voor invloed heeft op die dunne tere kiewbogen? lijkt me niet goed voor de vis.


Op een forellenvijver wanneer ze toch een tik op de kop krijgen voordat ze onthaakt worden is dit natuurlijk minder interessant, maar die snoek willen we nog een keer weer vangen en anders wel het nageslacht van de betreffende snoek.


maar ieder voor zich wat hij ervan vindt!
dus roelof   de vis die boven water springd zijn dus levens moe  ::slaugh::

weerwolf

zie jij met vorst snoeken springen? Gerrit ff serieus.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.