nieuwe set

Started by swalef660, November 22, 2012, 09:34:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

swalef660

Goedendag,

ik ben nieuw hier op dit forum en heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat mensen mij kunnen informeren of ik het juiste heb gedaan.

Ik vis al jaren op forel, en heb dat tot vorige week zaterdag gedaan met de werphengel, de enige techniek die ik echt nog niet onder de knie had was het vliegvissen.

nadat ik 2 weken geleden een les heb gekregen hierin was ik meteen verkocht, wat zijn de aanbeten op een vlieg toch gaaf om te zien, ik viste toen met een klein zinkend vliegje, een cm of 20 onder het water oppervlak, de boeggolf die de aanbeet vooraf ging was echt te gek om te zien.

nu heb ik gisteren de stoute schoenen aangetrokken en een setje aangeschaft, dit setje bestaat uit een:
Dam exquisite hengel #5
een cormoran reeltje
ik heb een WF lijn #4 opgezet daar ik op diverse fora lees dat dit voor de beginner makkelijker is.
helaas had ik niet veel keuze in vliegen daar die niet veel vooradig waren op de vijver waar ik het setje aan heb geschaft.

ik heb dit setje na aanschaf gisteren meteen gebruikt met als resultaat 5 forellen en een zalmforel.
opnieuw echt gaaf hoor, maar ik heb toch een aantal vragen daar dit dagje vissen mij ook meteen 3 vliegjes kostte en menig leader ook vol zat met knopen. ook had ik een groot aantal missers, kan de beste overkomen maar wat is de standaard fout die veel beginners als ik maken? verder vraag ik me af of een tapse leader veel makkelijker is kan ik gewoon doorgaan met 2 meter gewoon nylon als leader.

waar zou ik het beste nieuwe vliegjes kunnen kopen?

alvast bedankt voor enige reactie.

mvgr
sebastiaan




Jan Bruins

Hallo,

Zoals al aangegeven, vliegjes kun je kopen bij een van onze sponsors of kijk eens op deze paginga bij online winkels. http://vliegvissen.startpagina.nl/
Dat je af en toe een vlieg verspeelt, dat gebeurt iedereen wel eens .
Geldt ook voor knopen in je leader, maar in jou geval vermoed ik dat het wel eens werpfoutjes kunnen zijn. (beginnersfout: tailingloop)
Waarom je een #4 lijn op een #5 hengel zet is mij echter een raadsel.
Je gooit al stukken beter als die combinatie klopt en dan kun je beter vragen aan meer ervaren iemand of die er even mee wil werpen en beoordelen.
Een tapse leader slaat veel beter (mooier) over dat een stuk nylon.
Advies: neem les op een vereniging, daarmee voorkom je dat er beginnersfouten insluipen die later heel moeilijk weer af te leren zijn.
Tevens kun je er terecht met al je vragen.
Succes !!


I don't drink water, fish f*ck in it...

swalef660

hoi jan,

nou waarom er een #4 lijn op zit is eigenlijk een beetje raar verhaal, ik had een lijn gepakt waar duidelijk wf op stond, helaas had ik niet naar het nummer gekeken het was ook de enige wf lijn aanwezig, ik kwam er pas achter toen ik na het vissen het klosje opruimde en zag dat ik dus een 4 lijn had gekocht....

slechte voorbereiding helaas...

vliegvisgek

ja sabas waar visje je en als je op forel put bent ligt er aan waar zal ik je wat vliegen geven vis bijna overal wel op de putten denk zaterdag of zondag naar woldstek te gaan of elders  ;) ;)

Gert

Hallo Sebastiaan,
Even een advies over die #4 lijn: laat een ervaren vliegvisser er eens mee werpen - en ook even met een #5WF lijn (heeft hij/zij vast wel ;)). Want misschien is die combinatie die je nu hebt nog niet zo verkeerd - ook al is dat vaak ook weer heel persoonlijk, iemand met voldoende ervaring kan wel beoordelen of het wel of niet bij elkaar past. Onlangs was er hier een topic over de exacte lijngewichten (in gram over de eerste 9 meter van de lijn) en daaruit kwam naar voren dat veel lijnen in werkelijkheid eigenlijk te zwaar zijn.

Succes verder, en inderdaad: het beste advies is les nemen.

Groet,
Gert   

vliegvisgek

ja wat gert zegt zit wat in ligt er aan waar je woont of welke forel put je gaat maar heb wel paar 5 lijntjes die je kan testen en wil ook best jou vlieghengel proberen
kan aan jou liggen maar kan ook totaal verkeerde match zijn de lijn en hengel ;) ;) ;)

Jan Bruins

Sebastiaan,

voordat je meer dingen gaat kopen ga je eerst goed voorbereiden.  ::denken::

En dan bedoel ik veel over deze materie gaan lezen (boeken, websites enz.) 

Ook dit forum is natuurlijk een uitstekende vraagbaak  ::computer::, vaak krijg je zoveel antwoorden en tips dat een beginner door de bomen het bos niet meer ziet  ;)

Nogmaals, sluit je aan bij een vliegvisvereniging dat leert veel sneller en goedkoper dan alles zelf uit lopen vinden. (je lidmaatschap is zo terugverdiend)
I don't drink water, fish f*ck in it...

swalef660

hallo,

allereerst bedankt voor de reacties, heb vandaag de lijn omgewisseld voor een 5, zodat ik in ieder geval "gelijk" vis.
ik ga morgenochtend testen of dit beter is, ik kwam met de 4 al lekker ver en regelmatig, lees 90% goed in het water.
vandaag heb ik het ook nog even geprobeerd maar de regen werkte niet mee, kwam met een klein vliegje (denk nyphje) niet verder dan 2 losschieters en 1 op de kant in het uurtje dat ik heb kunnen vissen.

ik vis zeer regelmatig bij de huif in lelystad, de woldstek kom ik ook zeer regelmatig maar heb ik nog nooit met de vlieg geprobeerd.
pak dan liever mijn werphengel op vijver 4.

ik kan de huif op dit moment echt even aanraden daar er een mega school forel door het kraakheldere water te zien is, en de werphengelvissers er amper een aanbeet krijgen.

ik heb ga nu eerst even het merk opzoeken misschien kan ik nog iemand blij maken met die #4 lijn.

nogmaals bedankt voor de tips, ik zal ook een vereniging gaan zoeken in lelystad.

vangende groet

ben

SEBASTIAAN, heb je bij de Huif genoeg ruimte om er te vliegvissen???? Ga zelf regelmatig naar de Eemhof!!

peter

Sebas kijk ff bij MUDDLER.nl Hans geeft als je het vraagt er goed advies en vlieggies bij.

Succes
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

vliegvisgek

Quote from: ben on November 23, 2012, 21:07:40
SEBASTIAAN, heb je bij de Huif genoeg ruimte om er te vliegvissen???? Ga zelf regelmatig naar de Eemhof!!

ben dat vind jij niks de huif normaal is het water daar net snert en kun je er niet fijn je lijn strekken inverband met de ruimte  ;)

ben

@ Vliegvisgek, hoe was het in Ruinerwold, op de Eemhof was het prima, zie verslag!!!!

vliegvisgek

gelezen kijk foto facebook maar bij pino super veelgevangen samen ;) ;) ;) ;) ;) meer zalmforel als kleintjes ;D