Reelhouder is uitgelubberd

Started by Woenos, August 17, 2018, 11:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Woenos

Hallo allemaal,

De reelhouder op 1 van mijn hengels is aan 1 zijde een beetje breder geworden door eh lomp gebruik. Nu zit de reel niet meer strak en heb ik speling bij het vissen, niet fijn. Is zoiets makkelijk te maken?

Gert

Dan ga ik er maar van uit dat het zo'n dun metalen (blikken) ring is, en een niet al te dure hengel?
Denk dat je die wel weer in model kan kloppen met een hamertje en een stevig stukje hout of zo wat je als drevel gebruikt, terwijl je reel gemonteerd zit.


Woenos

Dat is een goed idee! Het is een Orvis al wat oudere hengel, precies het metaal onder het kurk. Maar dat ik daar nog niet aan had gedacht!

henkverhaar

Quote from: Woenos on August 17, 2018, 13:50:23
Dat is een goed idee! Het is een Orvis al wat oudere hengel, precies het metaal onder het kurk. Maar dat ik daar nog niet aan had gedacht!

En hoe ga je die verzonken reelhouder dan precies weer in model kloppen? Op het kurk hameren? Kurk verwijderen? Wellicht is opvullen een beter idee?

Woenos

Zit er nu naar te kijken en inderdaad onder het kurk. Kurk is ook licht beschadigd. Stuur er even een foto bij.

Gert

Ja, dat maakt het er niet makkelijker op....
Opvullen zoals Henk zegt, maar waarmee?

Omdat het kurk toch al ter plekke beschadigd is zou ik denk ik proberen de boel weer terug te drukken met een lijmtang of  bankschroef of zo, maar wel zoveel mogelijk rondom ondersteuning geven aan de tegenoverliggende kant door een soort van gootje waar het handvat precies in past.
Kurk kun je later herstellen met houtlijm en kurkvijlsel, maar daar zijn misschien wel betere tips voor - heb ik geen ervaring mee.

Beertje

Als de hengel het waard is; nieuwe kurken en reelhouder er op zetten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

Als de hengel het waard is; nieuwe kurken en reelhouder er op zetten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

John

Quote from: Beertje on August 17, 2018, 22:00:02
Als de hengel het waard is; nieuwe kurken en reelhouder er op zetten.

Zou ook mijn oplossing zijn. Proberen of reelhouder er met beleid af kan en handvat volledig verwijderen/afschuren.
Vermoed gezien de Full wells en dubbele ring dat er ook een fighting Butt aanwezig is.;)

Nieuwe full wells handvat, reelhouder incl fighting butt  zal zo rond de €50,00 euro te verkrijgen moeten zijn.




Woenos

Inderdaad een full Wells met fighting butt. Fijne hengel en wil deze nog wel even gebruiken. Hoe haal je dat er allemaal af?

henkverhaar

Quote from: Beertje on August 17, 2018, 21:57:36
Als de hengel het waard is; nieuwe kurken en reelhouder er op zetten.

Mijn idee...

henkverhaar

Quote from: Woenos on August 18, 2018, 01:16:20
Inderdaad een full Wells met fighting butt. Fijne hengel en wil deze nog wel even gebruiken. Hoe haal je dat er allemaal af?

Reelhouder: zit ongetwijfeld met epoxy bevestigd. Verhitten totdat de epoxy verweekt, dan er afschuiven. Voor de meeste epoxies die voor teelhouders gebruikt worden is 100 °C voldoende - dus de teelhouder in zijn geheel in kokend water houden. Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren dan experimenteren met gelokaliseerde (hogere) hitte, waarbij je ervoor moet zorgen dat de epoxy van de blank zelf niet zo heet wordt dat de blank ter plaatse desintegreert. Mijn eerste keuze (na het kokende water) zou een regelbare-temperatuur verfstripper zijn (zoals de groene Bosch die ook veel door split cane-bouwers gebruikt wordt).

Handvat: voorzichtig met een scherp mes (stanleymes of beter, als je hebt) het kurk grof wegsnijden (altijd naar de butt toe... en van je af ;-) ), daarna opschuren (lijm verwijderen) tot net op de blank. Let wel: normaliter worden handvatten van bovenaf pas gemaakt en gemonteerd. Als je dat hier ook zou willen doen moet je ook de ringen (startoog en zo) verwijderen en later weer monteren. Van de butt zijde een handvat precies pas monteren is een heel stuk ingewikkelder - ik zou daar niet aan beginnen...

John

Goede omschrijving voor demonteren @Henk👍.

Volgens mij hoeft Woenos geen ogen te demonteren daar het handvatdeel op de bovenstaande foto geen ogen bevatte.

Woenos

#13
Heel erg bedankt voor die beschrijving. Krijg wel zin om dit zelf te gaan proberen. Ergste geval moet ik een nieuwe #7 kopen haha. Waar kan je losse handvaten e.d. bestellen?

John

Zijn diverse adressen voor. Heb zelf goede ervaring bij onderstaande firma's

https://www.rodvisionscomponents.nl/nl/
http://www.hilevel.se/en/rod-building
http://www.guidesnblanks.com/home
https://www.tackle24.de/index.php?k=47&lang=eng

Deze kunnen je alle benodigde onderdelen voor het opnieuw opbouwen van je handvat/reelhouder leveren.

Let er bij het uitzoeken van de reelhouder wel op dat de inwendige diameter van de reelhouder een paar millimeter groter moet zijn dan je uitwendige diameter van de hengel.
vaak kun je als je bij een zelfde firma het handvat uitkiest de uitsparing voor de reelhouder deze al op maat laten frezen door deze leverancier.

Mocht je verder nog vragen hebben neem gerust contact op.

Groeten,

John

Woenos

Dankjewel!
Als ik nog iets wil weten zal ik het zeker vragen. Zal ook laten weten hoe het is gegaan uiteindelijk.

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Woenos


henkverhaar

Quote from: Woenos on August 19, 2018, 13:10:11
Heel erg bedankt voor die beschrijving. Krijg wel zin om dit zelf te gaan proberen. Ergste geval niet ik een nieuwe #7 kopen haha. Waar kan je losse handvaten e.d. bestellen?

Dit soort materiaal haal ik veelal in Engeland (guidesnblanks.co.uk, de online verkoopsite van hopkins&holloway). Ook wel bij Rodvisions components. Of gewoon naar je plaatselijke hengelier, als die een fatsoenlijke voorraad hengelbouwmateriaal heeft, en advies om te delen, en je hem of haar ook graag wilt steunen. Ton Temming bijvoorbeeld, in Utrecht.

Als je toch zelf aan de slag gaat zou ik een iets luxere reelhouder uitzoeken dan wat er nu kennelijk op zit - het oog wil ook wat ;-)

Woenos

Haha ja ik zie al mooie reelhouders die de hengel ook een andere look gaan geven. Zie veel online shops maar mijn plan is inderdaad om een keertje af te reizen naar Utrecht. Dan kan ik het zien en krijg ik ook vast goed advies.

p.forel

En bij dat goede advies van Ton kan je dan ook van mij het advies krijgen koop op internet  scheelt meer als de helft

Ton rekent nogal fors

henkverhaar

Quote from: p.forel on August 20, 2018, 16:41:57
En bij dat goede advies van Ton kan je dan ook van mij het advies krijgen koop op internet  scheelt meer als de helft

Ton rekent nogal fors

Ton is zeker geen discounter. Maar is ook niet te beroerd om twee uur van zijn tijd te besteden aan advies, hulp, of gewoon slap geouwehoer. En dat loop je online allemaal mis. Een detaillist met een 'brick and mortar store' is meer dan alleen maar een toonbank waar je geld voor spullen wisselt.

Woenos

Daar hebben jullie beide een punt. Als ik tijd heb reis ik een keer af, moet toch van Eindhoven naar Utrecht dan. Heb ik dat niet ga ik toch online shoppen.
Advies is ook geld waard maar moet er aardig wat moeite in steken. Denk niet dat er in de buurt van Eindhoven iets te vinden is.

p.forel

Gewoon filmpjes op you-tube kijken en je kan een hengel afbouwen
Dus ook herstellen

Is geen hogere wiskunde voor nodig  gewoon hollands verstand en handigheid

Woenos

#24
Nou ik had vandaag even tijd en de fighting butt + reelseat en de rest van de kurk is er al af :) Fluitje van een cent inderdaad. Fighting butt is onbeschadigd, dus als iemand nog een mooie verweerde look zoekt in een fighting butt? :D
Nu zit ik te kijken op al die websites en er is nogal een verschil in reelseats, vooral in prijs. Wat is nou een goede reelseat? Het is een ongeveer 10 jaar oude Orvis Streamflex, hele fijne hengel maar wil er geen grof geld insteken.