garnaal haken

Started by Beertje, January 04, 2018, 14:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik krijg misschien dit jaar de gelegenheid eens in zee te vissen. nu wil ik haken kopen voor b.v een garnaal te binden, maar welke haak is hier voor geschikt?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

John

Je zou voor de Ahrex NS156 of de Partridge CS54 kunnen gaan in size 2-6 . Deze zij beide licht gebogen haken voor zoutwatergebruik.
Gebruik zelf ook de Gamakatsu F314 wel in size 4-8. is een recht model echter met een wijde haakbocht.

Groet,

John

Bone F

De F 314 is een heel goede allround haak van hier tot aan/in de Caraiben! Zeer scherp dun en behoorlijk roest bestendig. Hij kan wel eens uitbuigen maar dan heb je wel een hele grote vis of je bet een vast object gehaakt. Bv. een zeebaars van 60cm. was geen probleem.

Dick


paul de bruijn

Heb uiteraard geen idee waar je gaat vissen en op wat voor soort.Ik zou zelf nooit 1 patroon binden,met EP o.i.d wat verschillende streamertjes/baitfish imitaties geef je jezelf meer kans.Is t een eenmalig verhaal dan maken de haken niet zoveel uit.Maar als je leuk vangt bestaat de kans dat je t leuk gaat vinden :)
In dat geval zou ik rvs haken nemen,Partridge,Gamakatsu,Owner,in de maten tussen pak m beet 6 en 10 om te beginnen,al is dat afhankelijk waar je op wil vissen.
In die maten kun je van alles binden voor zeebaars,makreel,fint,zeeforel etc(gebruik zelf 8 en 10 voor zeeforel)
Voordeel van goede rvs haken is dat ze niet roesten,en er is niks zo vervelend om een dikke vis te verliezen op een verroeste haak die breekt.En je er dus jaren plezier van kunt hebben.
Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met Partridge Streamer haken uit de JS Streamer serie,gebruik ze op Oostvoorne en Denemarken,na jaren nog steeds geen roest.
Maar ik denk als je de bekende merken neemt je in feite altijd goed zit.Maat is een beetje afhankelijk waar je op wilt vissen en het patroon

MarcelN

Inderdaad erg goede haken, ik gebruik ze ook, en zit je vast....trek je ze zo los want ze buigen uit en buigen makkelijk weer terug om verder te vissen. Topspul van Partridge ::agree::
Maar op Oostvoorne.....ik hoop niet dat je OVM daarmee bedoelt Paul, ik heb begrepen dat daar vissen met RVS verboden is, al heb ik daar afgelopen voorjaar ook een mooie vis verspeeld aan een zonkertje die doorgeroest was :( daar was Bone F bij.

Beertje

In antwoord op Paul:het is mogelijk dat ik dit najaar (september) naar Denemarken ga voor een korte vakantie,. Maar voor het zelfde geld wordt het in Zeeland in de buurt van de Westerschelde. Ik had al eens gelezen dat rvs haken niet zo prettig voor de vis is als je hem verspeeld, ( roest niet). Verder heb ik gehoord dat je vaker geep vangt dan forel dus is het misschien handig daar rekening mee te ouden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Jan,

Gamakatsu VP-3113 is een leuke haak voor Garnaal imitaties!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Bone F

Vissen met een verroeste haak dat begrijp ik niet. Zo lang gaat een streamertje niet mee. Na een dag vissen en een paar keer vast zitten is zowiezo de haakpunt niet meer wat ie was. Ik spoel mijn streamertjes ook nooit met zoet water, onder de "bekleding" blijft het zout toch aanwezig. Zo gauw ik iets van roest zie op m'n F314's gooi ik ze weg, zo duur zijn ze nou ook weer niet. Het idee dat een vis een niet rvs haak sneller kwijt is, ik weet het niet, voor dat ie helemaal oplost oid gaat ook heel wat  tijd overheen helaas.

Marco B

Quote from: Beertje on January 05, 2018, 00:17:20
In antwoord op Paul:het is mogelijk dat ik dit najaar (september) naar Denemarken ga voor een korte vakantie,. Maar voor het zelfde geld wordt het in Zeeland in de buurt van de Westerschelde. Ik had al eens gelezen dat rvs haken niet zo prettig voor de vis is als je hem verspeeld, ( roest niet). Verder heb ik gehoord dat je vaker geep vangt dan forel dus is het misschien handig daar rekening mee te ouden.

In september in Denemarken zal je niet veel geep meer haken Jan. Daarvoor moet je een maand of 3 vroeger zijn.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

paul de bruijn


Ik vis regelmatig weerhaakloos,tsja,je verspeelt iets meer misschien.In the name of the game.
En over Oostvoorne,normaal gebruik ik gewone haken die roesten,maar heb in het donker wel s een rvs haak gebruikt per ongeluk,maar ook de gewone zijn van Partridge,gewoon elk jaar wat binden.In Denemarken komt t zelden voor dat je een haak verspeeld aan een vis.
En vissen met verroeste haak gebeurd vaker dan je denkt.Even patroontje erop,wisselen naar volgende,het zout tast dan vaak het materiaal onder de gebonden imitatie aan,dat zie je dan niet.En dan bind je die er later weer op.Mijn dozen zijn over het algemeen niet super gesorteerd :)
Afhankelijk van temperatuur is september een zeer goede maand voor Denemarken.Afgelopen jaar was waardeloos,tienduizenden makrelen zien paaien,was voor de Denen ook nieuw.
Ik ben persoonlijk niet zo weg van garnaalpatronen in Denemarken,zoek het meer in de richting van grey fredde etc.
Vis nu al jaren met een zelfbedacht patroon waar ik echt heel veel zeeforel op vang,en dat is zeker geen garnaal imitatie.Die geep kan trouwens in september weer terugkomen uit de Baltische zee,dit zijn dan vaak de kleinere.Maar ook dit is weer afhankelijk van de temperatuur,maar heb er genoeg gevangen in september.
Maar nogmaals,patronen zijn persoonlijk,maar voor Denemarken zit je met een haakmaat tussen 8 en 12 altijd goed.

Beertje

Bedankt voor jullie tips!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Redtagcees

Quote from: MarcelN on January 04, 2018, 21:58:11
Inderdaad erg goede haken, ik gebruik ze ook, en zit je vast....trek je ze zo los want ze buigen uit en buigen makkelijk weer terug om verder te vissen. Topspul van Partridge ::agree::
Maar op Oostvoorne.....ik hoop niet dat je OVM daarmee bedoelt Paul, ik heb begrepen dat daar vissen met RVS verboden is, al heb ik daar afgelopen voorjaar ook een mooie vis verspeeld aan een zonkertje die doorgeroest was :( daar was Bone F bij.
Dat was inderdaad jammer Marcel[emoji18]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀