Lijn lijkt niet mee te willen werken

Started by Bouma200, October 01, 2017, 15:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bouma200

Goedemiddag,

Ik ben al een paar keer wezen vliegen maar ik heb een probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb de volgende uitrusting

Materiaal:
Hengel: A&M ''TFFR" - 3# / 8.6 inch
Reel: A&M AC Flyreel # 3/4 Gunsmoke
Lijn: WF3F (A&M)
Leader: van 25/00 tot 15/00
tippit: Aan de leader heb ik een tippit ringetje bevestigd met daaraan 12/00 nylon lijn en uiteindelijk de vlieg.

Bij het casten heb ik heel de tijd het gevoel dat de hengel of de lijn niet mee wilt werken.
Afstand halen is moeilijk en lijn rolt niet goed uit tijdens het casten.
Hierdoor gaat alles steeds in de war.
Omdat de lijn niet goed uitrolt en in moeilijk de lucht blijft zet ik zelf extra kracht bij maar dat is natuurlijk ook niet goed..

Ik dacht dat het aan de vliegenlijn lag.
Dus had mijn vorige WF3F lijn nu vervangen met een lijntje van A&M.
Gaat nu al iets beter maar afstanden halen hoo maar. (wil graag overkant van de sloot halen)
Ik ben een beginnende vliegvisser en heb al wel een werp les gehad.
Toen die tijd heb ik met een andere hengel geworpen en gooide echt goed en heel me lijn rolde uit.

Ik heb zelf het gevoel dat ik eventueel een langere hengel nodig heb.
Mijn oog is gevallen op vlieghengel van Vision - onki. (nog even sparen wel dan :) )

Heeft iemand ervaring met dit soort zelfde probleem en kan mijn eventueel een hengel aanraden of tips geven.
+/- 7 keer gevist en nog niks gevangen :(

Bedankt en groejtes Dennis!


goswit

Laat eens een ervaren visser met je hengel werpen , misschien doe je iets verkeerd.   Probeer ook eens een zwaarder lijn .  Hoe breed is de sloot ?.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Scaramouche

Het lijkt me nog iets te vroeg om te zeggen dat je lijn niet meewerkt, het kan echt wel even duren voor je de techniek te pakken heeft. Het kan natuurlijk wel maar ik zou net als Goswit eerst een ervarener vliegvisser eens naar je techniek laten kijken, wie weet ben je druk bezig om jezelf ongemerkt fouten aan te leren.

Als je het hebt over 'afstanden halen', waar hebben we het dan over? Je hengel is in ieder geval niet te kort, daar zal het niet aan liggen. Lijn kan natuurlijk slecht zijn (stug, kronkelig). Het helpt dan al een beetje om hem in te vetten. Kan gewoon met een beetje cockpitspray. Als hij kinkt, helemaal uitlopen, eventuele draaiingen er uit halen en in zijn geheel even goed rekken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rene V.

Hengel van 8.6 inch lijkt mij aan de korte kant ;D

Beertje

Misschien een domme vraag, maar is je lijn wel goed op de reel gemonteerd? ik bedoel zit je belly wel voor en niet achter zodat die nu op de reel zit. Als dat zo is, is er i.d.d. niet mee te werpen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Let ook op dat je niet te veel met de hengel doet.  De lijn is het werpgewicht. In principe moet je met een goede double cast zelfs een heel eind kunnen komen zonder hengel. (Dus met je rechterhand een oog maken en daar de lijn door laten gaan.

Raymond

Ik denk toch echt wel dat het aan je techniek ligt hoewel ik natuurlijk niet weet hoe je uitrusting precies is samengesteld. En dan inderdaad met name of de lijn op de juiste manier op de reel zit want aan die hengel ligt het echt niet hoor. Maar zelfs al is het een slechte lijn die niet bij de hengel past, je moet er toch minstens een x-aantal meter lijn uit kunnen gooien.

Zoals reeds opgemerkt, laat er een ervaren vliegvisser (in ieder geval een begenadigd werper) naar kijken. Hoogstwaarschijnlijk gooit die de lijn er op een acceptabele lengte uit.
::wtf::

paul de bruijn

Alles in de war? Windknopen erbij?Dan zou het kunnen dat ergens je stop naar voren of achter niet goed is.
Waar heb je mee gegooid op je werples?
Al geprobeerd om de lijn in de lucht te houden,dan bedoel ik een meter of 10 a 12 uit je topoog en gewoon in de lucht houden,zonder een strip te maken.

Joost S.

Even zonder haak op een grasveld gaan staan zwiepen met een camera erop, vanaf de zijkant. Youtube, linkje hier, en dan kijken wat de commentaren zijn.

Misschien best eens interessant als iedereen dat eens doet. Leuk en mooi om te zien en mensen zoals ik kunnen er wat van opsteken.

Plantje

Quote from: paul de bruijn on October 01, 2017, 21:57:06
Alles in de war? Windknopen erbij?
"Windknopen" worden bijna nooit door wind veroorzaakt, maar bijna altijd door slechte techniek.
Zelf heb ik meestal "windknopen" wanneer ik net een vis misgeslagen heb en ik deze nog steeds zie. Gewoon de spanning :)

paul de bruijn

Vandaar dat ik de windknoop aanhaal Plantje,dat geeft aan dat het niet aan de lijn ligt maar aan de werper

Gerrit59

Als je als startende vliegvisser in staat bent om tijdens een werples (weliswaar met een andere hengel) je hele lijn er uit te gooien - tenminste dat lees ik - dan moet er toch iets met de lijn of de montage daarvan op de reel aan de hand zijn? Het verschil lijkt me te groot. Als je dat als starter presteert moet je dunkt me zelfs met een kwalitatief slechte lijn nog wel een afstandje kunnen halen.
Ik zit toch echt te denken aan een verkeerd opgespoelde lijn.
Een ervaren vliegvisser raadplegen zou ik zeggen......

Gerrit

Gert

Quote from: Gerrit59 on October 02, 2017, 16:16:20
Als je als startende vliegvisser in staat bent om tijdens een werples (weliswaar met een andere hengel) je hele lijn er uit te gooien - tenminste dat lees ik - ......

Gerrit

Ja, zo las ik het eerst ook. Maar er staat iets anders: "heel me lijn rolde uit".
Ik denk dat hij daarmee bedoelt dat het deel van de lijn wat uit het topoog kwam, ook netjes strekte.
Maar Dennis mag het uiteraard zelf uitleggen wat hij bedoelt ;)

Gerrit59

Quote from: Gert on October 02, 2017, 17:25:21
Ja, zo las ik het eerst ook. Maar er staat iets anders: "heel me lijn rolde uit".

:) Dat realiseerde ik me ook na m'n reply Gert.
Ik ben benieuwd naar zijn uitleg.

Gerrit

Bouma200

Goedeavond iedereen,

Bedankt allemaal voor de tips.
Qua montage ben ik vrijwel zeker dat mijn lijn correct is gemonteerd.
Ik heb deze het zelfde gemonteerd zoals ik de lijn opgerold gekocht heb.
Ook staat er (attached this to reel end) of zoiets dat heb ook gedaan.

Slootje was zijn 10-15 meter breed en ik kwam op 3 kwart ongeveer.
Ik bedoelde met'' heel mijn lijn rolde uit'' meer van dat ik merkte dat de lijn wegschoot tijdens mijn cast.

Het grootste probleem is mijn techniek(daarom ook ingeschreven voor werplessen opnieuw)
Ik wil ook dan de werp instructeur naar mijn hengel laten kijken.

Misschien wil ik ook veel verder werpen dat waar die hengel voor gemaakt is.
Waar ik vooral van baal dit ik nog steeds niks heb gevangen.

Ik ga dit weekend weer opnieuw vissen en proberen mijn vriendin een filmpje te laten maken.
Volgends haar gaat mijn lijn wel geleidelijk heen en weer.

gelukkig merk ik wel voorruit gang en ik ga gewoon blijven oefenen.
Misschien na paar keer kom ik terug en gaat het allemaal goed zonder problemen.

Bedankt voor de tips en feedback.

wordt vervolgd!

Groejtes,

Dennis





Gerrit59

Dank voor je aanvullende info Dennis.
Ik ben erg benieuwd wat de reden dan is van het slechte 'schieten' van de lijn.
Laat je hierdoor vooral niet uit het veld slaan!
We horen de oorzaak nog wel.

Gerrit

p.forel

slootje 10 a 15 meter dan op 3/4 ja dan heb je de belly van de lijn nog geen eens uit de top
ja dan wordt schieten van de lijn wel erg moeilijk

gewoon te weinig kennis en kunde nog 
goed dat je werp werp les ga krijgen

Menno_siemensma

 Met een beetje techniek schiet je met 8 meter lijn zat afstand om over de 15 meter te gaan, als we wind even weglaten als factor. Het zal dan nog in de techniek zitten dat dit nog niet lukt.  Wat als tweede punt bij drijvende  am lijnen het geval is dat je altijd  1 aftma hoger niet gebruiken. Dit is wat ik merk na een stuk of 5 lijnen daar gehaald te hebben. De lijn zelf is verder niks mis mee, die  gooien prima. Ik zou dat eerst proberen, te lichte lijn voel je meteen als je een meter of 10 eruit hebt dan trekt die niet aan je hengel, je voelt niet of nauwelijks het gewicht (zogenaamde laden van je hengel cq de energie opslaan in het buigen van je hengel) .  Daarna of evt tegelijk nog wat lessen of oefenen met een ervaren vliegvisser.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Lijnen van a&m zijn altijd al 1 gewichts klasse zwaarder dan op de verpakking Menno
Nu kan de hengel ook wel niet kloppen dan is de set niet  goed op elkaar afgestemd

En iedereen wil voelen dat de lijn aan de hengel trekt anders laad hij niet maar daar zit ook verschil in goede set die echt klopt voel je minimaal.

Menno_siemensma

Quote from: p.forel on October 03, 2017, 06:16:49
Lijnen van a&m zijn altijd al 1 gewichts klasse zwaarder dan op de verpakking Menno
Nu kan de hengel ook wel niet kloppen dan is de set niet  goed op elkaar afgestemd

En iedereen wil voelen dat de lijn aan de hengel trekt anders laad hij niet maar daar zit ook verschil in goede set die echt klopt voel je minimaal.
niet mijn ervaring, elke drijvende lijn is te licht als je voor een 5 een 5 lijn pakt is die te licht. Een sinklijn vaak te zwaar.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

#20
Zijn allemaal gewogen door mij en volgens aftma zijn ze alle 1 klasse te zwaar a&m lijnen he


Zoals gezegt weet ik niet met welke hengels men werp maar de lijnen zijn niet te licht
Nu weet ik van al mijn hengels het juiste werpgewicht/aftma klasse  dus pak daar altijd de juiste lijn bij

Als je een 5 lijn pakt die dus aan juiste gewicht voldoet en je vind hem te licht voor de hengel
Kan de hengel wel eens de boosdoener zijn
Ben tijdens het wegen van lijnen nog geen lijn tegen gekomen die lichter is dan aan gegeven wel zwaarder tot 4 klasse zelfs

En tijdens wegen van vele hengels van min 2 klasse tot plus 4 klasse verschil met sticker op blank

goswit

Ik ken weinig beginnende vliegvissers die direkt 15,mt lijn kunnen werpen . Denk gewoon dat hij wat verkeerd doet . In de buurt waar hij woont ,wonen volgens mij ook mensen van dit forum.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Scaramouche

Quote from: goswit on October 03, 2017, 15:17:17
Ik ken weinig beginnende vliegvissers die direkt 15,mt lijn kunnen werpen . Denk gewoon dat hij wat verkeerd doet . In de buurt waar hij woont ,wonen volgens mij ook mensen van dit forum.

En de mannen van modernflycasting geven hun lessen bij de Bernisse, da's ook om de hoek en betere instructeurs zijn er in dit land moeilijk te vinden.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Met die TFFR hengels is niets mis, met a&m lijntjes ook niet. Te licht of te zwaar kan natuurlijk maar dan lukt het nog steeds om een stukje fatsoenlijk te werpen, misschien minder ver en accuraat dan wanneer alles optimaal is afgestemd dus ik zou mij inderdaad voegen bij eerder genoemd advies; oeffenen, oeffenen en nog eens oeffenen en ja, als je dit samen met een ervaren werper kan doen  zal het zeker lukken!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bouma200

Goede avond,

Bedankt voor info.
Materiaal okay alleen oefenen komt het op neer.
Ik heb met toevallig een week ingeschreven bij de heren van modern fly casting.
Voor mij 15 min tijden ideaal.
Ik laat uitkomt tzt even weten.
Mijn eerste les gehad van Leon godijk.
Denk dat hier wel aantal mensen op de forum zitten die hem kennen.

Bedankt iedereen ik blijf oefenen en ga een nieuwe post plaatsen wanneer ik voor het eerst wat vang !