Aanbeten met slow/zinkende lijn

Started by Joey, August 19, 2017, 16:30:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joey

Goedemiddag mede vliegvissers.
Dit onderwerp spookt al meerdere dagen door mijn hoofd en ik kan er maar niet over uit komen haha. Als je met een slow zinkende lijn of zinkende lijn vist hoe herkennen jullie dan de aanbeten? Vele zullen simpel zeggen ja beet indicator maar het punt is als je de vlieg op diepte wil brengen en je gebruikt een zinkende lijn  en zet op de leader een indidator wat heeft die zinkende lijn dan voor nut want je vlieg word "geremd" door de indicator, ik zie het zo ; lijn aan het zinken/ dobber drijft/ vlieg zinkt. In mijn idee is de hele verhouding dan weg en dan niet eens gepraat over het doel van vissen met zinkende lijnen haha. Ik zou graag jullie meningen/ tips  willen horen over aanbeten herkennen op diepte. Alvast bedankt. Btw ik was al eerder lid maar mijn account is verwijderd wegens onactief denk ik.

JB

Geen beetverklikker gebruiken.
Je top tijdens het strippen net boven het wateroppervlak houden in het verlengde van je lijn.
De aanbeten voel je dan vanzelf 😃
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Koen

idd, je voelt de tikken wel. wel zorgen dat je top van de hengel in lijn staat met de lijn.

Gert

En ter aanvulling: ook voor een drijvende lijn heb je niet altijd een beetverklikker nodig hoor!
Als je binnenstript, en dus contact houdt met je vlieg (nimf, stramer etc.) voel je de  aanbeten ook wel.

Ronald uit Meppel

De genoemde methode heeft me veel lijnbreuk opgeleverd op het OVM. Als je sterke vis en harde aanbeten kunt verwachten is een hoek tussen de vliegenlijn en de hengel een goede manier om je hengel de eerste klap van de aanbeet op te vangen.  Low stretch vliegenlijnen geven de aanbeten veel beter door dan vliegenlijnen met meer rek. Met sinklijnen is het contact houden met je vlieg zeer belangrijk om aanbeten te voelen.

Menno_siemensma

Quote from: Ronald uit Meppel on August 19, 2017, 18:45:31
De genoemde methode heeft me veel lijnbreuk opgeleverd op het OVM. Als je sterke vis en harde aanbeten kunt verwachten is een hoek tussen de vliegenlijn en de hengel een goede manier om je hengel de eerste klap van de aanbeet op te vangen.  Low stretch vliegenlijnen geven de aanbeten veel beter door dan vliegenlijnen met meer rek. Met sinklijnen is het contact houden met je vlieg zeer belangrijk om aanbeten te voelen.
Inderdaad, vooral bij roofvissen en relatief dunne lijnen is het zeker niet handig om je hengel in het verlengde van de lijn te houden maar een hoek zodat de hengel de klap grotendeels opvangt maar wel de aanbeet van zachtere tikken kan weergeven. Vis je op snoek of snoekbaars dan doe ik het meestal niet omdat je dan toch een dikke leader hebt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Joey

Danku voor de reacties, misschien voelde ik destijds de aanbeten gewoon niet omdat ik een voorn/baars op #7/8 beet had haha.

JB

Quote from: JB on August 19, 2017, 17:00:41
Geen beetverklikker gebruiken.
Je top tijdens het strippen net boven het wateroppervlak houden in het verlengde van je lijn.
De aanbeten voel je dan vanzelf 😃
Vis altijd op deze manier, nog nooit lijnbreuk gehad ongeacht waar ik op vis.
De enige keer dat mijn lijn haaks op de hengel komt, is wanneer ik een streamer(tje) de laatste meters onder het kantje door vist.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Troutbuster

Beste Joey,

Bij het vissen met zinklijnen is het de bedoeling dat alles afzinkt, vlieg, leader en lijn.

Slow, medium of fast sinking, maakt niet uit maar een (drijvende) beetverklikker is hierbij uiteraard "not done"!!

Beetregistratie is op gevoel al dan niet "rechtdoor" vissend, en met de moderne zinklijnen (bv de Sixth Sense van Airflo) welke een zogenaamde "power-core" oftewel een rekloze kern hebben, is iedere aanbeet, hoe klein ook direct te voelen!!

Een nadeel (kan) is dat door de directheid en bij rechtdoor vissen leaderbreuk ontstaat bij bliksembeten van bv grote forel

Tippetdikte aanpassen kan, maar beter is om zoals door div. vliegvissers hier reeds omschreven, een hoek te maken met hengel en lijn tijdens binnenvissen.

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Ronald uit Meppel

#9
Quote from: JB on August 20, 2017, 11:11:01
Vis altijd op deze manier, nog nooit lijnbreuk gehad ongeacht waar ik op vis.
De enige keer dat mijn lijn haaks op de hengel komt, is wanneer ik een streamer(tje) de laatste meters onder het kantje door vist.

Diverse keren gehad. OVM forellen die door 0.23 heen fietsten en het enige wat ik voelde was een droge tik. Grote snoek die op een laatste meter vliegenlijn een baarsstreamer weggrissen en 0.30 vermorzelen.  Zelfs grote windes die eerst door 0.14 fietsen, heel snel klaar waren met 0.16 en zich pas bij 0.18 lieten vangen. Of in SloveniĆ«, forellen die geen enkele moeite hadden met 0.20 nylon. En ja ik controleer mijn leader regelmatig op windknopen, leg mijn knopen zorgvuldig en gebruik leaders en nylon van goede kwaliteit (eerst Rio en nu Stroft).

JB

Quote from: Ronald uit Meppel on August 21, 2017, 18:10:08
Diverse keren gehad. OVM forellen die door 0.23 heen fietsten en het enige wat ik voelde was een droge tik. Grote snoek die op een laatste meter vliegenlijn een baarsstreamer weggrissen en 0.30 vermorzelen.  Zelfs grote windes die eerst door 0.14 fietsen, heel snel klaar waren met 0.16 en zich pas bij 0.18 lieten vangen. Of in SloveniĆ«, forellen die enkele moeite hadden met 0.20 nylon. En ja ik controleer mijn leader regelmatig op windknopen, leg mijn knopen zorgvuldig en gebruik leaders en nylon van goede kwaliteit (eerst Rio en nu Stroft).
Geloofde je de eerste keer al Ronald, maar toch bedankt voor de toelichting 👍🏻
En ik gebruik ook stroft als tippetmateriaal, en ja ik controller mijn leader ook regelmatig op werpfouten (windknopen)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Ronald uit Meppel

Quote from: JB on August 21, 2017, 19:03:35
Geloofde je de eerste keer al Ronald, maar toch bedankt voor de toelichting 👍🏻
En ik gebruik ook stroft als tippetmateriaal, en ja ik controller mijn leader ook regelmatig op werpfouten (windknopen)

Zo was het niet bedoeld, alleen de frustratie komt weer boven borrelen. De vissen die me het meest bij zijn gebleven zijn de vissen die ik verspeeld heb. Soms droom ik ervan :-\

Gerrit59

Quote from: Ronald uit Meppel on August 21, 2017, 20:33:07
Zo was het niet bedoeld, alleen de frustratie komt weer boven borrelen. De vissen die me het meest bij zijn gebleven zijn de vissen die ik verspeeld heb. Soms droom ik ervan :-\

Wat je ook doet......
Verspelen is onlosmakelijk met vissen verbonden.
Daar heb ik me al bij neer gelegd.
Maar laat duidelijk zijn: ik probeer elk risico uit te sluiten!

Gerrit

JB

#13
Quote from: Ronald uit Meppel on August 21, 2017, 20:33:07
Zo was het niet bedoeld, alleen de frustratie komt weer boven borrelen. De vissen die me het meest bij zijn gebleven zijn de vissen die ik verspeeld heb. Soms droom ik ervan :-\
Kan me voorstellen dat het frustreert 😟
Daarom reageerde ik zo mild en niet met de botte bijl 😂😂😂😂😂
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Scaramouche

Quote from: Ronald uit Meppel on August 21, 2017, 20:33:07
Zo was het niet bedoeld, alleen de frustratie komt weer boven borrelen. De vissen die me het meest bij zijn gebleven zijn de vissen die ik verspeeld heb. Soms droom ik ervan :-\

Ik herken het hoor, ik herinner me een idioot grote zeeforel die met een snoeiharde beuk in een split seconde door 25/100 heen knalde en toen van de schrik helemaal het water uitsprong. Dat beeld van die 80+ forel die heel even boven het oppervlak hing, vergeet ik nooit meer. Gelukkig maar  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10