Aalscholvers - waarom eigenlijk beschermd?

Started by Stefan Schout, October 27, 2016, 09:38:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_siemensma

Quote from: Plantje on November 03, 2016, 08:16:43
Klopt! De mens is inderdaad de grootste probleem. Maar laten we wel wezen: dat is nu eenmaal zo. Mocht je iets willen doen voor de natuur of iets willen veranderen dan moet je een nul punt nemen. De periode voordat de mens de boel begon te verpesten als nul punt nemen is (als het gaat om natuur) niet te doen. Het is gewoon te lang geleden en er is nu eenmaal te veel veranderd.
Daarmee bedoel ik: de omgeving is nu dermate veranderd dat je niet meer ineens van een bepaald gebied kunt zeggen dat je de natuur haar gang moet laten gaan. Dat op zichzelf is namelijk al absurd: "We laten in een bepaald gebied de natuur haar gang gaan." De natuur haar gang laten gaan begint met het niet beperken tot een bepaald gebied.

"We" grijpen al drastisch in in de natuur door met grote netten ineens grote stukken water helemaal leeg te trekken. Dan kun je niet direct daarna zeggen:"En nu laten we lekker de natuur haar gang gaan"

Ik denk dat heel veel mensen zich absoluut niet bewust zijn wat het betekent als er een vergunning voor beroepsvisserij afgegeven wordt....hoe dat er in de praktijk uitziet. En als ze dan ook nog eens beseffen, dat de meeste vis niet in Nederland in de restaurants en bij de visboer eindigt moeten ze toch wel achter hun oren krabben bij de volgende keer dat er een vergunning afgegeven wordt.
Dat is het 2de probleem, men is niet meer bekend met de natuur en hoe die werkt, hoe een voedselketen in elkaar valt als je een van de onderdelen eruit haalt. Of men geeft er geen reet om maar wel om de nieuwste Iphone. Natuur is voor veel mensen ver weg van mijn bed show in het buitenland en in nederland alleen in parken en aangelegde bosjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Ja, ok, maar wel allemaal op de Partij voor de Dieren stemmen! "Want och die arme visjes die aan hun lip uit het water worden getrokken! Puur voor het plezier van een visser! Dat kan toch niet!"

Je zou je ook af kunnen vragen in hoeverre er nog sprake is van echte natuur. En wanneer je dan tot de conclusie komt dat we bewust en onbewust aan alle kanten ingegrepen hebben in de "natuur" moet je ook doorzetten en niet op sommige gebieden ineens de natuur op haar beloop laten.

Beertje

#52
De natuur op z'n beloop laten is in Nederland on uitvoerbaar. Een voorbeeld:"jagers in mijn omgeving hebben al in geen 15 jaar een patrijs geschoten. De enkele paartjes die er zitten krijgen wel jongen, maar de buizerds en vossen krijgen ze bijna allemaal te pakken. dat is het gevolg van het  beleid van de afgelopen jaren om geen vossen en al helemaal geen buizerds meer te schieten. Niet dat die beesten van mij geschoten moeten worden, maar we moeten dan niet jammeren dat er bijna geen bodem broeders meer zijn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje


p.forel

#54
Patrijs is meer slachtoffer van schaalvergroting en intensivering  van de landbouw
Dan van vos en buizerd. 
Is namelijk geen nederlands probleem maar meer europees dat de patrijs het onderspit delft.

Blijkt toch de mens weer de grote boosdoener

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: p.forel on November 03, 2016, 15:02:29
Patrijs is meer slachtoffer van schaalvergroting en intensivering  van de landbouw
Dan van vos en buizerd. 
Is namelijk geen nederlands probleem maar meer europees dat de patrijs het onderspit delft.

+1

Raymond

::wtf::

Franky Boy

Slecht nieuws, Raymond.
De aalscholver is de enige vogel die resistent tegen vogelgriep is... :(

Raymond

::wtf::

sjoerd

Quote from: Franky Boy on November 10, 2016, 19:50:10
Slecht nieuws, Raymond.
De aalscholver is de enige vogel die resistent tegen vogelgriep is... :(

Maar ik zou ze uit voorzorg toch maar even ophokken.......

Raymond

Bestaat er geen virus waar alle vogels tegen resistent zijn behoudens aalscholvers? ;)
::wtf::

MarcelN

Die beesten hebben een feestweek zag ik :-X wel lekker koud, goed getimed Franky ::goodjob::

Franky Boy

Je bedoelt de uitzetting Marcel?
Die vindt altijd begin-November plaats, aan het begin van de gesloten maand.
Alleen vorig jaar door allerlei omstandigheden wat later, maar dat was weer geen succes omdat op de monitoringsdag op 1 december hoofdzakelijk recent uitgezette regenbogen gevangen werden.
Zag je aalscholvers actief op de uitzetters jagen?
Dat is niet te vermijden.
Bij de voorjaarsuitzetting van beekforellen heb je weer het nadeel dat er veel forellen meteen gericht door de sportvissers worden gevangen.
Het voordeel is dan weer dat door de aanwezigheid van zoveel sportvissers de aalscholvers een beetje worden afgeschrikt. (Een beetje... :( )

MarcelN

http://plattelandstv.be/video/hvv-tv-exoten-bestrijden-met-luchtdrukwapens
Misschien een idee om wat op die palen te richten ::) ik heb nu 7.62 in lucht erbij RAW HM1000X .30 ;D maar dat gaat ook weer op de schop las ik, gelukkig heb ik een verlof.
Maar ik was er dinsdag vroeg om wat ijsvogels te spotten, het was lekker weer, maar zag veel beweging langs de LW mede van aalscholvers :'(

Hans-oet-remunj

Nu we het dan toch over evenwicht hebben...

zijn aalscholvers gevoelig voor vogelgriep?

goswit

Hans ,  even topic doorlezen en je weet het. ;D ;D ;D ;D ;)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Menno_siemensma

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.445724112167480.101870.100001896848055&type=3
weet niet of dit werkt maar kwam weer eens een aalscholver voorbij die een bijna 40 cm grote forel had opgeschrokt, maar helaas voor hem en de vis hebben beide het niet gered.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>