hoe mooi een hackle wikkelen?!

Started by Caslambalk, July 27, 2016, 18:10:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo iedereen, ik bind nu al denk zo'n 2 maanden mijn eigen vliegen maar nu zie ik in me vliegendoos veel vliegen waarvan de hackle niet recht omhoog staat en dat stoort mij omdat ik het gewoon heel lelijk vind.
Dus nu is de vraag, hoe wikkel ik een hackle zo dat de fibers omhoog staan.
De vliegen vangen( vooral de miertjes in maatje 16 ) trouwens wel gewoon hoor, maar het oog wil ook wat
als ze me missen ben ik vissen ;)

jan114

Je kan proberen de stam van de veer naast elkaar te leggen en niet over elkaar

Caslambalk

Quote from: jan114 on July 27, 2016, 18:33:27
Je kan proberen de stam van de veer naast elkaar te leggen en niet over elkaar

Bedoelt u dat ik de stam van de veer met de onderkant naar beneden wijzend moet inbinden?
als ze me missen ben ik vissen ;)

jan114

Wat ik bedoel is als je de stam hebt ingebonden en je begind rond te draaien dan leg je de stan naast elkaar zodat de stam niet over de fibers gaat

Beertje

Ik vermoed dat je bedoeld dat de fibers naar achteren wijzen i.p.v. recht op. Dat los je op door de  holle, (convex) glanzende zijde van de veer naar boven in te binden. wind de hackle met naast elkaar liggende windingen naar voren en bind af bij voldoende slagen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Kan ook slechte of verkeerde kwaliteit veer zijn.   Wat heb je gebruikt (merk)?
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

henkverhaar

Goeie hackles kopen; netjes inbinden met slagen die naast, niet over elkaar liggen, zorgen voor een goede ondergrond - eventueel beginnen met hackelen over een dunne basis van dubbing ipv kale haak of wat slagen binddraad.

Een klassiek gehackelde droge vlieg (is overigens vistechnisch inmiddels wel achterhaald ;-) ) heeft een fiberkrans waarvan de fibers het dichtst bij het haakoog het langst zijn - dit zijn de fibers onderaan de veersteel (de 'rachis'). Er zijn twee manieren om dit te bereiken:

- de 'beste' manier is om de veer (na strippen van het deel van de steel dat ingebonden wordt) met de onderkant (het dikke gedeelte) van de steel, met de punt naar voren wijzend, over het haakoog heen, in te binden. Na binden van de rest van de vlieg is de laatste handeling het hackelen. Je zorgt dan dat je draad een paar mm achter het haakoog hangt, daar waar het lijfje van je vlieg eindigt en de hacklekrans moet beginnen. Vervolgens wikkel je je hackle, met een verenklem aan de punt (let op dat je hem niet stuk trekt daar, of doorsnijdt omdat je een goedkope klem met een scherp randje hebt) voorzichtig, maar strak, en in strak tegen elkaar liggende wikkelingen naar achteren, tot daar waar je draad hangt. Een slag of 5-10, afhankelijk van de grootte van de vlieg en de grootte en kwaliteit van je hackle. Bindt dan de veerpunt af met drie slagen draad en wikkel de draad voorzichtig door de hackle heen naar voren - dit versterkt de hackle, en als je de draad goed door de fibers heen 'wigglet' zou je geen fibers plat moeten binden. Als je vóór de hackle, bij het oog bent aangekomen maak je een afbindknoop (whip finish). Draadje afknippen en uitstekende ongebruikte deel van de veerpunt afknippen en klaar is kees;

- of je bindt de veer bij de punt in, waarbij, al naar gelang het moment dat je de veer inbindt het dikke eind van de veersteel naar voren of naar achteren mag wijzen. Bindt je de veer helemaal aan het begin van het bindproces in, dan laat je de veersteel naar voren wijzen, doe je het helemaal aan het eind, als de rest van de vlieg klaar is, dan is het handiger om de punt naar voren te laten wijzen (die laat je dan onder draadwikkelingen verdwijnen op het stukje haaksteel waar de hackle komt - knip de rest dan af), en de steel naar achteren. Je wikkelt vervolgens, met je verenklem aan het dikste deel van de veer vastgemaakt, de veer naar voren - ook nu komen de langste fibers weer het dichtst bij het haakoog uit. Bij deze bindwijze moet je draad overigens juist bij het oog hangen als je de veer gaat wikkelen, helemaal vooraan de haaksteel. Het voordeel van deze methode is dat het deel van de veersteel dat je gaat wikkelen (in het begin) dunner en soepeler is en het dus eenvoudiger is om de veer netjes te wikkelen - het nadeel is dat, zeker bij slechte hackles, de steel zo dun, bros en kwetsbaar kan zijn, dat de veer afbreekt. je moet dan een hele nieuwe veer inbinden. Als je de hackle tot aan het ook hebt gewikkeld, ook weer in 'touching turns', bind je hem af met drie slagen, en knip je hem af. Daarna maak je weer een whip finish. Je hebt nu geen versterking van draad door de hackle heen lopen, en omdat het vaak moeilijk is om die nu dikke veersteel netjes af te knippen hou je vaak een slordig bobbeltje over bij, of onder je afbindknoop. (De vis maalt daar overigens niet om...)

Maar in alle gevallen geldt: natuurtalenten daargelaten, hebben we allemaal moeite gehad om onze eerste vliegen netjes te binden. Netjes en efficient binden vergt veel oefening. Binden, en blijven binden, en veel bij anderen afkijken, of voor laten doen. Bij gebrek aan hulp kun je tegenwoordig ook veel hele goeie (en ook veel hele slechte...) filmpjes vinden op internet. 40 jaar geleden - toen ik begon, was dat er allemaal nog niet. Ik heb het, helaas, uit boekies moeten leren. Dat kost tijd. Veel tijd. Zeker als je begint met zo'n hopeloos book als die groene pocket van Geoffrey Bucknall (fly tying for beginners). Na 40 jaar herlezen begrijp ik soms nog niet wat hij bedoelt. En mijn Engels is toch echt beter dan gemiddeld, en ik heb ook wel wat kaas gegeten van vliegbinden inmiddels ;-) Niet kopen dus, tenzij uit nostalgische overwegingen...

Gert

#7
Da's een mooi uitgebreid antwoord Henk. En het is inderdaad een kwestie van veel oefenen.
Maar waar het mogelijk mis gaat om de hackles mooi rechtop te krijgen, oftewel haaks op de haaksteel:
Als je de veer met een verenklem (maar ook zonder moet je goed opletten) om de haak heendraait en je houdt de verenklem steeds in dezelfde positie, dan breng je ook elke keer een slag aan in de veer zelf, je tordeert de veer als het ware.

(mede) daarom vind ik een roterende vice zo'n geweldige uitvinding, want als je de vice ronddraait en de veer stilhoudt, heb je dat problem niet.

Ik hoop dat ik het met woorden een beetje duidelijk heb gemaakt wat er gebeurt. Probeer het anders eens met een lint (bij voorkeur met verschillende kleuren of glimmend en dof aan de boven- en onderzijde) wat je ergens omheen wikkelt.
Zoek de verschillen of je het lint om het voorwerp draait, of het voorwerp ronddraait en het lint strak houdt.

henkverhaar

Quote from: Gert on July 28, 2016, 11:41:40
Maar waar het mogelijk mis gaat om de hackles mooi rechtop te krijgen, oftewel haaks op de haaksteel:
Als je de veer met een verenklem (maar ook zonder moet je goed opletten) om de haak heendraait en je houdt de verenklem steeds in dezelfde positie, dan breng je ook elke keer een slag aan in de veer zelf, je tordeert de veer als het ware.

Klopt, maar dat los je eenvoudiger op met een roterende verenklem. Of nog simpeler: door de simpele verenklem vast te houden zoals bedoeld, namelijk: niet vasthouden. Zowel de klassieke hackle pliers als bijvoorbeeld de Dorin hackle pliers zijn zo ontworpen dat je je (wijs)vinger in de 'body' van de klem kunt steken. Als je dan je hand rond de haaksteel draait blijft de klem in het verlengde van de veer staan en zal de veer niet om zijn as roteren (dat rotatiemoment wordt opgevangen doordat je vinger als het ware als een lager in de (ring van de) hackle pliers draait).

Caslambalk

Quote from: goswit on July 28, 2016, 00:02:29
Kan ook slechte of verkeerde kwaliteit veer zijn.   Wat heb je gebruikt (merk)?

Ik heb een Cock hackle cape A grade van het merk poseidon, het is een bruine nek en ik heb er een tientje voor betaald, ik vond een nek van 40 euro even te ver gaan ;D
als ze me missen ben ik vissen ;)

gijsie20

Indian cape gok ik zo :) niet mijn ding, vaak te grove veren, lange fibers, weinig vullend vermogen.
Ik blijf bij mijn Keough capes. Kost wat, maar heb je ook wat.

En kosten snap ik wel ivm je leeftijd, echter een goeie cape doe je een half leven mee.

goswit

Dat vermoeden had ik al.   Kijk eens op internet of in de winkel ,daar heb je hele goede veren van ca + 20 cm lang en 5 a 8 stuks in de verpakking voor 8 a 12,00 euro kun je een heleboel vliegjes van binden.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

HappyFisherman

Ook met hackles van een Indian cape kun je wel keurige slagen leggen. Gewoon even oefenen Cas, het is alleen iets meer zoeken naar het goeie veertje.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Caslambalk

Quote from: HappyFisherman on July 31, 2016, 09:51:16
Ook met hackles van een Indian cape kun je wel keurige slagen leggen. Gewoon even oefenen Cas, het is alleen iets meer zoeken naar het goeie veertje.

Jaa inderdaad, maar ik  vang er ook prima vis mee, maar als ik dan vliegen uit de winkel zie is er toch verschil.
als ze me missen ben ik vissen ;)