Ontmoeting met een fijne baars

Started by zeeforel, June 10, 2016, 09:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zeeforel

Gisteravond maar weer eens even een tweetal uurtjes aan de waterkant gestaan. Nou ja, meer in het water. Plaats: een mooie afgraving in de buurt van Rotterdam. Heb ik in het verleden wel eens leuk baars gevangen met shads. Ook wordt er vrij regelmatig op zomeravonden met de vlieg gevist. Op zwemstrandjes die 's avonds rustig zijn.

Was een beetje experimenteren. Welke vlieg en vooral: waar zitten ze op dit enorme water? Ik was met mijn #3/4 hengeltje in de hoop zelfs met een mini-baars nog wat sport te beleven.

Na een uurtje werpen met slechts een paar loze (?) bewegingen in mijn beetverklikker begon ik eens rond te kijken in het zeer heldere water om mij heen. Ik stond inmiddels in 1,25m water. Tot mijn verbazing zag ik een grote schim op minder dan een meter iets boven de bodem. Een grote baars (schatte hem in op zeker 45cm) was heel duidelijk zichtbaar en leek nieuwsgierig bezig mijn verrichtingen gade te slaan. En dat op een kale plaats waar eigenlijk alleen zand lag en geen beplanting. Ik viste vanaf die plaats naar het diepe.

Tsja, wat doe je dan als experimenterende vliegvisser? Even checken of ik in ieder geval met de juist vlieg vis natuurlijk. Ofwel hengel vrijwel verticaal en mijn groene harige nimph met goudkop maatje 8 net voor zijn kop laten dansen. De baars bleek heel erg veel interesse te hebben en zwom er onmiddellijk op af, maar de eerste keer was ik iets te snel. Een tweede poging resulteerde in een steeds strakkere leaderpunt en toen...zag ik de baars langzaam wegzwemmen. Eerst 1 meter toen 2...steeds verder en verder. De vis was onhoudbaar, maar bleef wel heel rustig wegzwemmen. Afijn, na vijftien meter begon ik iets meer druk te zetten op mijn al hoepelronde 3/4, maar toen plengggg en niets meer: de nimph was van de leader getrokken. Wat een pech! Wat een vis!!

Lessen van vanavond: iets dikkere leaderpunt wellicht; ze zitten er wel; die grote baarzen zie je ook op de ondiepte; nimph hoeft er niet als een visje uit te zien om gepakt te worden. En: het is toch vrij koud als de zon onder is. En mijn waadpak is toch echt wel lek en aan vervanging toe :-)
 

wh82

He da's interessant! Ik ga het daar ook eens proberen :D Klinkt erg goed!

Menno_siemensma

Mooie bak gemist dus, maar hoe dun viste je dan, kan me niet voorstellen dat die zo hard trekt dat je hem niet kan stoppen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

zeeforel

Ik vrees dat ik iets te dun viste met 0,12mm. Ben daarna verder gegaan met 0,17mm.

Plantje

Fijn is dat hè? Als je gewoon even kunt checken of je met de juiste vlieg vist. Dan weet je dat dat stuk goed zit en dat je vooral moet zorgen dat je de vis opzoekt

merijn1982

Met 0.12 mm moet je toch wel een baars van dat formaat kunnen houden. Wellicht zelf iets te lomp gedaan??
Tight lines!!

Gerrit59

Geen knoopje er in? Dat zie je niet altijd, maar is wel funest :)

Gerrit