Nieuwe set voor in Nederland

Started by Gaapstengel, February 19, 2016, 16:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaapstengel

Mensen,

Ik zit met een probleem. Sinds enige tijd ben ik van plan om een nieuwe hengel te kopen voor onze prachtige Nederlandse wateren. Nu is het zo, dat voor een "beginner" wordt aangeraden om een #4/5/6 te gebruiken. Maar mijn gevoel zegt mij dat ik dat te zwaar vind. Zeker met de te verwachten vis. Een #1/2 of #3 (de A&M TFFR #3 schijnt prachtig) te zijn, is dat te licht of werpt dat ook met de wind wat ons Nederlands klimaat ons regelmatig voorschotelt? Ik zit liever aan de lichte kant, dan te zware maar ik wil de hengel wel als algemene hengel gebruiken.

Uiteraard heb ik een behoorlijke hoeveelheid topics doorgelezen, maar toch blijft het moeilijk. Immers iedereen heeft een andere mening. :)

Alvast bedankt voor tips!

Rena

Het staat of valt bij je werpvaardigheid.
Kun je niet of nauwelijks werpen dan is het kiezen van een (te) lichte hengel wellicht een verkeerde keuze.
Verder is er al zoveel over geschreven op het forum dat ik er niet dieper op in ga.

Succes met het kiezen.

TL Peter

Beertje

#2
IK heb een# 3/4 9 ft met een # 3 lijn er op. Dat bevalt mij uitstekend. Een #3 kan ook, maar die zijn vaak korter, en als ze 9 ft zijn dan zijn ze vaak niet al te stevig. Een #5 9 ft kan ook, maar die vind ik dan weer aan de zware kant om voorjes me te vangen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Ik vis het liefst met mijn #3 midflex in de polder etc.
Maar dat is niet altijd goed te doen. De vissen zitten meestal tegen de overkant. Bij harde wind en/of 2 nimfen pak ik toch de #4. Geeft voldoende sport, en de vlieg of nimf(en) liggen snel daar waar ik ze hebben wil.
Dus als ik in jouw schoenen stond zou ik nu een #4 kopen, van 9 ft. Die #3 (of eventueel een #2, maar nog leuker: een lichte splitcane) komt er dan heus wel eens.

Groet,
Gert