Op zoek naar een nieuwe set

Started by Josseh80, February 10, 2016, 20:06:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Josseh80

Hoi,

Grootste deel van het jaar ben ik actief met het vissen op baars / snoekbaars / snoek, met spinners, pluggen en shads.
Tijdens de gesloten tijd heb ik al enkele jaren met redelijk wat plezier de vliegvishengel gepakt om achter de voorntjes aan te gaan.

Nu ben ik voor mezelf op zoek naar een redelijk 'lichte' set, waarmee je ook aan de kleinste voorntjes een hoop lol kan beleven.
Over het algemeen zal ik in niet al te diep stadswater gooien. Ik zat zelf te denken aan een #2 of #3.

Waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van een hengel / lijn / reel? Heeft het überhaupt nut om rekening met de slip te houden op je reel?
De eerste voorn die hem door de slip trekt, moet ik nog vangen. Zeker omdat je toch ook altijd een groot deel van de lijn op de grond hebt liggen.

Hebben jullie adviezen voor een mooie combinatie van hengel / reel / lijn? (de rest heb ik nog wel).
Budget wat ik in gedachten had was 200 - 300 euro.

Ik ben voorlopig nog niet van plan om andere dingen te gooien dan droge vlieg / nymphen.

Gerrit59

De vraag die je stelt is op dit forum in het verleden ook al wel gesteld.
Probeer het met de 'zoekfunctie' maar eens, geheid dat je dan wat tegenkomt.
Je kunt natuurlijk ook naar een van de sponsors van dit forum gaan. Die kunnen je zonder meer van een goed advies dienen. Het voordeel is dat je dan ook ziet wat je koopt en bovendien kun je de set vaak ook even uitproberen. Je weet dan ook meteen of de set wat voor je is.
Een andere optie is een bezoek te brengen aan een vliegvisclub in de buurt. Daar vindt je altijd bereidwillige mede-vliegvissers die je op weg willen helpen.
Het gaat er beslist niet om dat we je niet willen adviseren, maar anders komen dezelfde vragen steeds terug.
We horen graag wat je zoektocht heeft opgeleverd.
Succes!

Gerrit

Josseh80

Ik heb de search al gebruikt en heb tot nu toe wel wat informatie gevonden, maar niet zo specifiek als waar ik naar op zoek ben.
Bovendien is het wel fijn om in je 'eigen topic' de verschillende vragen die je hebt te kunnen stellen die je hebt, zonder daarvoor 10 verschillende topics over 10 onderwerpen omhoog te moeten schoppen en zo je info bij elkaar te zoeken.

Maar voel vooral je niet verplicht te antwoorden  ;)

vliegvisgek

voor 300 moet je best mooi setje kunnen vinden toch zit er geen winkelier in de buurt waar je woont kun je effe
testen of kijken of het bevalt of heb je al voorkeur van merk of model ;) ;)

Koen

A&M heeft een leuk setje liggen geloof ik. Iig die TFFR3 is een erg fijne hengel schijnt :)

Troutbuster

Is het ook!! ::agree::

en van je € 300,- hou je incl. reel en lijn nog genoeg over voor nog een set!! ;)

Gr

jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Zit wel wat verschil in series Koen. Laatst met een nieuwere geworpen en die is zachter dan die van mij...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Quote from: Koen on February 11, 2016, 18:36:14
A&M heeft een leuk setje liggen geloof ik. Iig die TFFR3 is een erg fijne hengel schijnt :)

Hoor je bijna alleen maar positieve dingen over.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Josseh80

#8
Ik ben altijd bang voor "goedkoop is duurkoop".
Nu lijkt het bij A&M wel goed te zitten met de kwaliteit, wanneer ik de reacties lees op dit forum.

Morgen rijd ik nog even langs bij Fauna in Raamsdonkveer om eens te voelen wat het verschil is tussen mid-flex, top-flex etc.
Ik ben vooral benieuwd naar de volgende hengel die ik even vast wil houden:

Scierra Stone Fly
Daarvan dan ook de #3 8 ft.

Dit lijkt me qua lengte wel prima. Of kan je op de niet al te grote stadswatertjes ook met een 7ft uit de voeten?

Wanneer ik naar de prijzen kijk, kan ik de lijn waarschijnlijk het beste bij A&M bestellen. Of zijn de duurdere lijnen echt zoveel beter dat ik als redelijke amateur het verschil ga merken? Wellicht dat een iets betere lijn wel net het verschil kan maken tussen dat lelieveld net wel of net niet kunnen bereiken.

Ps: klopt het dat 4 delig wel een beetje de standaard is voor vliegvishengels? Of kom ik toevallig elke keer 4 delige tegen?

merijn1982

Ik denk dat je wel goed zit met de gedachte dat het wel goed zit met de kwaliteit van a&m hengels en reels. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de lijnen. En zou ik daar wat meer aan uitgeven. Maar dat is mijn mening he☺

Ik denk trouwens dat die scierra ook een erg leuke hengel kan zijn!! Zou niet voor een 7ft. Gaan trouwens. Tenzij je in kleine beekjes en krappe ruimtes gaat vissen... een 9ft. Is gemiddeld genomen de ideale maat. Maar een 8ft. Kan ook nog wel hoor.

Goed iig dat je even gaat voelen/ testen!
Tight lines!!

Raymond

Nog een paar antwoorden:

- A&M heeft qua hengels en reels een prima prijs-kwaliteitverhouding. Ik vraag me alleen af of de hengel die je je gaat aanschaffen toch niet snel te zwaar is voor jouw verwachtingen. Je schrijft "een hengel waarbij je aan de kleinste voorntjes lol kunt beleven", dat is wel heel erg licht. Daarnaast, met die ultra lichte hengeltjes is het - zeker voor een beginner - niet zo gemakkelijk om bij een beetje wind te gooien. Dan gaat het plezier er ook snel van af. De hengel blijft gewoon vaak een compromis als je er niet teveel wil aanschaffen (gaat overigens toch gebeuren als het vliegvissen je helemaal in de greep krijgt ;) ;
- Vierdelig is tegenwoordig een standaard bij vliegvishengels. Niet druk over maken...;
- Een slip zou k me inderdaad ook niet te druk over maken, als je tenminste alleen op voorntjes gaat vissen. De reeltjes in het "goedkopere" segment hebben meestal niet zo'n heel geweldige slip hoewel dát zelfs kan meevallen. Shimano bijvoorbeeld maakt heel betaalbare reels met ook nog eens een heel goede slip;
- De lijnen van A&M hebben inderdaad niet de beste naam. Ik zou je daarentegen overigens ook niet aanraden om een dure lijn van bijvoorbeeld Rio aan te schaffen. Ook hier moet in het middensegment (zeg maar tussen de 30 en 40 euro) een goed lijntje te krijgen zijn. De moeilijkheid blijft altijd om een lijn te vinden die lekker gooit op de hengel die je je hebt aangeschaft. Anderzijds, als je blijft vliegvissen gaat die lijn die daar maar lag omdat ze niet met jouw hengel paste in de toekomst nog wel een keer van pas komen.


Mijn advies zou zijn, benader de mannen van A&M voor een lekker hengeltje (inderdaad niet te kort, hoe langer hoe gemakkelijker het gooit) met een reeltje en koop er ook direct een lijntje bij. De hengel en reel zullen je niet teleurstellen, de lijn misschien wel. Maar die kost niet veel en kun je in de toekomst gewoon vervangen. Hier vraag je wat hulp bij van andere vliegvissers of een winkelier die genoeg ervaring heeft met vliegenhengels.
::wtf::

JB

Met de drijvende lijnen van A&M is niets mis volgens mij waren alleen de zinkende lijnen die klachten opleverden en aangezien ik er niet veel meer over lees is dat ook misschien ook wel verleden tijd.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Raymond

Quote from: JB on February 13, 2016, 08:42:09
Met de drijvende lijnen van A&M is niets mis volgens mij waren alleen de zinkende lijnen die klachten opleverden en aangezien ik er niet veel meer over lees is dat ook misschien ook wel verleden tijd.

We praten over 9,95 euro! Gewoon aanschaffen, beginnen met vissen en dat lijntje na een jaar gebruik gewoon wegdonderen (of niet natuurlijk, als het voldoet)...
::wtf::

iMarco

Ik kan niet veel zeggen over andermans voorkeur maar ik sta iedere keer nog met een glimlach met mijn Stonefly #3 8ft in mijn handen. Ik vind het echt een fijne hengel. En: nog niet gebroken in tegenstelling tot mijn scierra wasp (al 2 maal)...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HappyFisherman

Quote from: Raymond on February 13, 2016, 08:49:10
We praten over 9,95 euro! Gewoon aanschaffen, beginnen met vissen en dat lijntje na een jaar gebruik gewoon wegdonderen (of niet natuurlijk, als het voldoet)...

En daar heb ik dan weer de schurft aan... Noem het hypocriet, maar ik vind die gebruikers- (lees verbruikers-) maatschappij verachtelijk!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Quote from: HappyFisherman on February 13, 2016, 22:09:50
En daar heb ik dan weer de schurft aan... Noem het hypocriet, maar ik vind die gebruikers- (lees verbruikers-) maatschappij verachtelijk!

Ik begrijp wat je bedoelt, Bram, maar dat is een andere discussie...
::wtf::

bronco billy

ik koop geen hengel meer bij A&M.
De hengels zijn niet slecht maar voor een beetje meer geld heb je een kwaliteit hengel met garantie.
Bij Mega Fish in Roosendaal heb ik een snowbee prestige 5# gekocht voor iets meer geld. Super hengel.
Mocht er in de toekomst iets breken dan  krijg ik gratis een nieuw deel, alleen verzendkosten moet je betalen.
Bij A&M had ik een hengel gekocht , niets mis mee, maar na een jaar later was hij gebroken en wilde ik een nieuw deeltje bestellen.
Dit ging niet meer, hengel is niet meer te leveren, dus koop maar een nieuwe.
Service is ook belangrijk.

JB

Quote from: bronco billy on February 14, 2016, 11:34:12
Mocht er in de toekomst iets breken dan  krijg ik gratis een nieuw deel, alleen verzendkosten moet je betalen.
Service is ook belangrijk.
En als deze snowbee dan niet meer leverbaar is, dan nog steeds?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

maurice

#18
Quote from: Jan Vlieg on February 12, 2016, 23:43:24
Ja Scierra hengels, praat me er niet van.
Ik heb (nog steeds) 3 types van de HM serie.
Van 2 daarvan zijn alle 3 delen me een keer gebroken, maar dankzij de service van mijn winkel in Almelo (en niet de leverancier) kreeg ik steeds via de Belgische vertegenwoordiger evenzoveel nieuwe delen.
Een prima service natuurlijk, maar ik durf die hengels niet meer uit de koker te halen . . . . . .

Heb hier zelf een Scierra stonefly #3 super hengel is dan wel een 9,6ft maar fijne hengel.
Goede eigenschappen voor mij en een strak afgewerkte hengel.
Met een Okuma SVL reel en passende lijn moet je bij The Flyfisching dutchman ruim binnen het budget klaar zijn.
En top service ook nog eens

http://www.flyfishingdutchman.nl/shop/details.php

En nu kost deze hengel €125,00



::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Als een serie niet meer gemaakt wordt  dan is overal de garantie  moeilijk 
Zelfs bij de grote merken

bronco billy

Ja JB, als deze niet meer gemaakt wordt zijn de onderdelen nog steeds leverbaar zolang Snowbee bestaat.

p.forel

Ja hoor zolang hun. Voorraad van onderdelen niet op raakt
Net als bij de grote merken.   Sommige maken hun blanks nog zelf dus dan misschien bakken ze deeltje voor je
Bij orvis krijg je dan van vergelijkbare serie een hele nieuwe hengel

Sprookjes zijn leuk maar daarom bestaat efteling al jaren

Gert


Gert

Quote from: p.forel on February 14, 2016, 12:35:24
Ja hoor zolang hun. Voorraad van onderdelen niet op raakt
Net als bij de grote merken.   Sommige maken hun blanks nog zelf dus dan misschien bakken ze deeltje voor je
Bij orvis krijg je dan van vergelijkbare serie een hele nieuwe hengel

Sprookjes zijn leuk maar daarom bestaat efteling al jaren

Ik heb er maar even een apart topic voor gemaakt.
Blijkt bijvoorbeeld dat Snowbee, als het model niet meer leverbaar is, een ander model levert tegen bijbetaling, en ook nog extra afhandelingskosten.
Garantie overzicht op hengels - per merk

maurice

Quote from: bronco billy on February 14, 2016, 11:34:12
ik koop geen hengel meer bij A&M.
De hengels zijn niet slecht maar voor een beetje meer geld heb je een kwaliteit hengel met garantie.
Bij Mega Fish in Roosendaal heb ik een snowbee prestige 5# gekocht voor iets meer geld. Super hengel.
Mocht er in de toekomst iets breken dan  krijg ik gratis een nieuw deel, alleen verzendkosten moet je betalen.
Bij A&M had ik een hengel gekocht , niets mis mee, maar na een jaar later was hij gebroken en wilde ik een nieuw deeltje bestellen.
Dit ging niet meer, hengel is niet meer te leveren, dus koop maar een nieuwe.
Service is ook belangrijk.


Heb ik dus totaal andere ervaring mee.
#2 top kapot gemeld en opgestuurd retour kwam nieuwe hengel duurder type zonder bijbetaling.
::bbq:: ::proost:: ::proost::