avondje vissen aan de IJssel

Started by iamveenstra, May 09, 2014, 16:23:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iamveenstra

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik dacht dat ik wel wat kon delen. Afgelopen week heb ik voor het eerst gevist in de IJssel bij Zwolle( waar ik woon).
Ik ben beginnend vliegvisser dus misschien zul je jezelf afvragen waarom ik dan op de IJssel ga vissen. Nou dat is niet zo moeilijk te beantwoorden: Ik houd van rivieren.
Dinsdagavond was ik met goede moed en mijn nieuwe #8 hengel van Guideline naar de IJssel getogen. Eerst dikke regen en natuurlijk niets bij me om droog te blijven. Nadat het iets droger was ben ik maar eens gaan werpen. Ten eerste omdat ik het droog oefenen zat was en ten tweede omdat je zonder werpen geen vis vangt natuurlijk :)
Ik zag kleine vis aan de oppervlakte wat springen en heb zelf 1 groter exemplaar gespot tussen twee kribben in. Alleen heb ik helemaal niets gevangen.
Het was evenwel echt prachtig vissen daar en ik heb genoten, ik heb lekker wat nymphjes uitgeprobeerd etc. Alleen het plaatje dat ik kon schieten was al de moeite waard.

Alleen voor mijzelf was het wel de vraag: Wat deed ik verkeerd?  Na een middagje lezen hier op het forum ben ik er in ieder geval achter dat mijn vlieg/nymphen verzameling ietwat uitbreiding behoeft. Ik ben zogezegd nieuw in het vak en ik ben al heel wat namen van nymphjes tegengekomen waarvan ik denk dat ik ze maar eens ga uitproberen. Misschien dat ik de volgende keer ook op een ondergelopen stuk land het ga proberen.
Ik heb nu al weer zin om weer een middag/avond van alles uit te proberen met hopelijk als resultaat mijn eerste vangst aan de vlieghengel.

greetzzz
Eer was was was, was was is...

merijn1982

Zou proberen eens met andere vliegvisser mee te gaan die je kan helpen. In de omgeving zwolle zijn die er vast!! Een #8 is nogal grof geschut voor het nimf vissen maar wel erg leuk voor bijv. Het snoeken met streamers! Nog 3 weken en dan mag er weer gesnoekt worden dus dat ligt nog in het verschiet.
Nou ken ik de ijssel nauwelijks qua vissen. Maar is denk ik geen beginnerswater. Maar de aanhouder wint! Probeer anders eens een forellenvijver. Vaak wel goed voor een visje en daar leer je ook weer een hoop van! Succes
Tight lines!!

iamveenstra

overigens was ik nog vergeten te melden dat ik niet met de #8 heb gevist. Deze heb ik aangeschaft omdat ik dus wil gaan streamen op de snoek en eventueel struinen op de karper.
Ik had mijn #6 ook mee en daar heb ik mee gevist. Misschien was dit nog wel wat te zwaar, maar dit is een meer allround hengeltje. Dit is een hengeltje van shakespear, maar ik ben er niet tevreden mee. Ik heb dit hengeltje twee jaar geleden gekocht(#6) voor in frankrijk, maar heb er toen echt niet goed naar gekeken. Nu heb ik me dus beter georienteerd en ben ik bij de guideline uitgekomen.
Tja, als ik iemand wist of kende die aan vliegvissen deed dan zou ik gelijk meegaan. Ik ken wel iemand, maar diens vrouw is uitgerekend, dus die verwacht ik niet al te snel aan het water.

vliegvissen in een forelvijver trekt me niet, ergens vind ik het niks. Ik heb het nog nooit gedaan, dus misschien is mijn idee ervan geheel onterecht, maar in het wild lijkt me beter.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Peter68

Is er geen vliegvis vereniging in de buurt waar je woont?
Daar wordt je meestal wel wijzer met b.v werpproblemen ,technieken,vliegen en dat
soort vragen.
Veel succes verder met deze mooie hobby.

iamveenstra

bij mijn weten is er geen vliegclub in de buurt. Ik weet wel dat er een aantal vliegvissers zijn in de buurt. Maar heb er ook nog niet donders hard naar gezocht. Zal eens wat gaan googlen en rondvragen. Is misschien wel handig om het te leren en veel ervaring op te doen.

greetzz
Eer was was was, was was is...

Peter68

Ben zelf al ongeveer 20 jaar lid van een vereniging maar ik hoor steeds weer nieuwe
dingen.
Jammer dat er bij jouw geen in de buurt is .
Gewoon blijven proberen en oefenen succes komt vanzelf.

Groet Peter

sjoerd

Er is wel een vliegvisclub in de buurt, namelijk in Kampen, de Kingfisher (20 km) waarvan toch ook een aantal Zwollenaren lid zijn. Dus ik zou zeggen , kijk eens op hun site en kom eens naar een clubavond. Er gaat een wereld voor je open :) En wellicht zien wij elkaar daar nog wel.

gr Sjoerd

RonM

Ik ben het er helemaal mee eens dat het geweldig is om te vissen aan de IJssel. Veel leuker dan een forellenvijver, maar natuurlijk iedereen zijn ding. Ik vis er ook geregeld. Maar ja, geregeld vang ik ook niets. Vorig jaar aan de IJssel niet zo goed gevangen. Het is blijven proberen. Het moet nog blijken hoe het dit jaar zal gaan. Overigens is er dichtbij een actieve vliegvisclub. The Kingfisher in Kampen. Elke 2 weken op donderdagavond is er clubavond (gisteravond ook). Zie www.thekingfisher.nl. Het is de moeite waard om daar heen te gaan. Welke vliegen, hoe je moet vissen etc. Het leerproces komt dan in een stroomversnelling terecht.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Peter68

Ben zelf lid van vliegvisvereniging Kunst en Vliegwerk in Vlaardingen.
We gingen vroeger ongeveer 15 jaar geleden altijd met z,n allen  een dag naar de IJssel  om te nimfen
met de paaitrek.
Geweldige visdagen meegemaakt en ook op een water ik weet de naam niet meer precies maar ik dacht dat
het zwarte water heette maar dat weet ik niet meer zeker.
Maar het is een hele mooie rivier de IJssel.

iamveenstra

gaaf, informatie waar ik gelijk iets mee kan. Ik ga vanavond gelijk nog ff kijken op internet en kijken over het hoe en wat van deze club.
Ik denk inderdaad dat je daar veel meer leert dan als je alles zelf moet uitvogelen.
En Zwolle heeft meer dan genoeg water waar genoeg te ontdekken en te leren valt.

Greetzz
Eer was was was, was was is...

merijn1982

Ja kingfishers is idd dichtbij. Ben ik zelf ook lid van dus wie weet komen we elkaar nog een keer tegen! Zwolle is voor mij echter wel ver weg en de ijssel om te vissen ook..
Ieder zijn ding idd en dat je forelvissen niet zo trekt is je goed recht. Gaf het meer als optie om om een andere en soms ook makkelijke manier wel dingem van het vliegvissen te ontdekken. Maar kom idd eens naar een clubavond op de club. Altijd gezellig!! En kennis zat!!
Weet niet hoe je tegenover social media staat maar ook op facebool zitten veel vliegvissers die informatie delen met elkaar en waarvan je kan leren of waarmee je eens kan vissen
Tight lines!!

Gerrit72


Mooie foto van de IJssel. Als ik Sjoerd zijn avonturen daar zie, lijkt de IJssel en aansluitende watertjes wel het walhalla voor vliegvissen. Al realiseer ik me ook dat Sjoerd zijn jarenlange ervaring ook bijdraagt aan die mooie vangsten. Je hebt het wel getroffen dus qua mogelijkheden in vliegvissen in jouw omgeving. De Kingfisher zou ik zeker gaan kijken, met wat tips en truuks kun je een geweldige visserij hebben. Succes! en houd ons op de hoogte...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

iamveenstra

Ik ga zeker mijn best doen om een beetje alles te volgen en ook om zelf te posten. Eens kijken of er nog leuke verslagen gemaakt kunnen worden.
Ik heb het idd wel getroffen met de IJssel, alleen de ervaring ontbreekt nog helemaal;-)
Maar dat gaat vanzelf komen, ben ik niet bang voor.
greetzz
Eer was was was, was was is...

dartmayor

De IJssel is zeker mooi vissen maar voor een beginneling zou ik toch eerst de sloten in Zwolle aan raden.
Ik weet niet waar je in Zwolle woont maar er zijn veel en mooie plekken in Zwolle zelf te vinden.

Kingfishers in volgens mij zelf de grootste vliegvisvereniging van Nederland en daar zitten een boel leden uit Zwolle bij.

Zelf vis ik ook wel eens in de IJssel (bij Zwolle) erg leuk en mooi om te doen.
Maar ik vis ook veel in Zwolle zelf waar je ook super goed kan vangen.
Daarnaast heb je ook nog veel water om Zwolle heen waar je leuk kan vissen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

iamveenstra

De sloten in Zwolle ga ik ook zeker bevissen. Het is voor mij alleen wel even uitzoeken hoe.
Ik vlieg nu met nymphjes en met een verklikker, maar hoe het allemaal precies goed werkt ben ik nog aan het uitproberen.
Zwolle zuid zitten genoeg slootjes, ik woon zelf in Holtenbroek, Aalanden heeft genoeg. Dus water genoeg.
Ben alleen een enthousiasteling die ook gelijk op de IJssel wil vissen... Omdat het kan en ik er echt van kan genieten.
Maar je hebt een goed punt dat het goed is om op de slootjes te beginnen.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Bert J.

Ik ben ook gek van de IJssel. Als ik alleen aan het water sta, met alleen het geluid van vogels, geniet ik enorm.
Maar de IJssel is zeker moeilijk, zoals al werd gezegd. Ik ben nu vier keer heen geweest en heb één aanbeet gehad.
Een grote brasem gevangen. Maar als het weer wat beter wordt, ga ik zeker weer proberen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

iamveenstra

Om niet het hele forum te vervuilen met elke vistrip die ik maak zal ik het maar even bij deze zetten.

Ik heb vanavond weer gevist. Had een nieuwe lijn binnengekregen en die wilde ik gelijk maar eens proberen. In vergelijking met de knakenlijn die ik had was dit echt 300% beter. Thnx daarvoor Mike!!!
En vanavond mijn eerste twee voorns gevangen op de vlieghengel. Dus het was een bijzondere avond.
Ik heb een heel aantal vliegjes verspeeld vanwege erg hoog gras en nog mijn nog niet volleerde werpkunsten. Maar al met al een leuk avondje vissen. Heb nu al zin in de volgende keer.

groeten Albert
Eer was was was, was was is...

Gerrit72


Mooi Albert! Smaakt naar meer zeker...

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

merijn1982

Top Albert!! Zal idd naar meer smaken niet?? Weet niet je het had gezien maar komende zaterdag is van de kingfisher ook weer een werpclinic. Kost je als niet lid maar 7,50 geloof ik en is erg leerzaam!! Er lopen een aantal instructeurs en verder genoeg vissers met kennis die bereid zijn te helpen. Mmooie is dat het op een locatie word gegeven waar ook leuk gevist kan worden dus kan je het geleerde gelijk in praktijk brengen en samen met anderen vissen en afkijken/leren van anderen!
Tight lines!!

iamveenstra

hehe,

Dit smaakt zeker naar meer. Ik ga zeker wel meer vangen, daar ben ik niet bang voor, is alleen een kwestie van tijd.
Alleen zonde van de vliegjes om ze kwijt te raken. Maar naarmate het werpen beter zal gaan, zal ook dat beter worden denk ik.
Weet iemand hoe die kleine nymphjes heten met zo'n klein rood plukje als staart? Daar had ik echt regelmatig op beet.

Dank voor de tip over die werpclinic. Zal eens kijken of ik er tijd voor heb of kan maken. Zal de vrouw wel weer even lief aan gaan kijken.

greetzz
Eer was was was, was was is...

maurice

Denk dat je de redtag bedoeld
::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

Natuurlijk ga je meer vangen. Dat komt vast goed!!  Het vliegje dat je bedoelt is waarschijnlijk een red tag. Google maar eens op afbeeldingen. Zijn er in vele varianten. Droog nat of nimf. Een zeer goede allround vlieg die veel soorten vangt!

Wat betreft het verliezen van je vliegen zal zo'n werpcursus je enorm helpen. Je lijn zal niet meer zo ver dalen dat je het gras mee pakt en ook andere werpfouten die je vliegen kan kosten zijn met een paar simpele tips en aanwijzingen makkelijk te verhelpen zijn! Als je ook al van plan was bij de kingfishers te gaan kijken is het ook een makkelijkere manier van er in stappen. Aangezien het vanuit hun word georganiseerd. Dus lopen daar een hoop leden van de club:-)
het begint om 09:00 bij de oase aan het drontermeer. Je moet je wel ff opgeven op werptraining@thekingfisher.nl staat hier op het forum ook nog een aankondiging. Daar staat wel wat meer info in
Tight lines!!

Plantje

En Albert? Hoe is het nu je een jaartje verder bent?

Lukt het al beter met vangen?