Welke vorm van vliegvissen vind je NIET leuk?

Started by renew, January 19, 2012, 22:03:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

renew

en dan bedoel ik in Nederland anders wordt het te uitgebreid.

Ik heb dit jaar een aantal mensen die nooit op wintervoorn visten of weinig of geen succes hadden helemaal om kunnen krijgen en die staan nu iedere week in de haven. Met deze discussie hoop ik dat je een andere kijk krijgt of geholpen wordt in vormen van vliegvissen die je niet leuk vindt want meestal komt dat door weinig succes.
Ik zal zelf van start gaan:

Snoekvissen: ik krijg meestal weinig aanbeten en wanneer ik ze krijg is mn concentratie gezakt an dan mis ik ze vaak. Vind vissen met een 7 en hoger hengel ook niet fijn. Vis maar zo' 5 keer per jaar op snoek uit beleefdheid naar mn vismaten.

Poldervissen in de zomer: ik wordt met de droge vlieg helemaal gallisch van de ienie mienie visjes en met de nimf van de drab.

Dat valt op zich wel mee. Ben benieuwd wat jullie ergernissen of valkuilen zijn.
Greetz
rene

Henkie

Met een beetverklikker vissen. Doe er dan gewoon een dobber aan.

johannes

ben geen fan van droge vlieg vissen

heb het vorig seizoen veel gedaan en toch ben ik weer terug bij nimfen natte vliegen en streamers.

Vind het wel mooi om te kijken naar iemand die met een droge vlieg vist.

harlin

put/vijver vissen,
en dan ook nog verplicht vis meenemen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Inderk

Alles heeft z'n charme als je het maar op het juiste moment weet toe te passen.
Als er drab ligt op het water bij de zomerdag...... wat is er dan leuker om je vlieg precies daar te plaatsen waar een gaatje in de drab zit en dat je daar een vis weet weg te peuteren.
Och.... zo kan je overal wel iets bij bedenken.

Het belangrijkste is geniet bij wat je doet.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Bert J.

--Bellyboot, één keer geprobeerd maar nog niet de behoefte om er één aan te schaffen.

--Dubbelhandig. Leek wel een modeverschijnsel. Bijna iedereen kocht zo'n hengel een
   paar jaar terug. In de meeste gevallen staan deze hengels werkeloos thuis.

--Heel af en toe. Niet echt mijn ding. Zal wel door gebrek aan succes komen. :)

--Forellenvijvers, een enkele keer per jaar wil nog wel.

   Leuke topic, Rene.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Hans-oet-remunj


Rossie69

kan je zeggen Johannetje put,die heeft een paling gevangen,jawel op het ovm.
droog weet ik niet hahaha.

mijn ding is toch de platwaffel.
niet.

forelput en mn thuis water vindt ik super.
bb wordt ook steeds minder,veelste veel gedoe.

gewoon vest aan of pack en gaan met die vlieg.


Arno

Ik vind eigenlijk alles wel leuk aan vliegvissen behalve het binden
daar heb ik een broertje dood aan,wat een gepriegel vind IK dat.
sta toch gemiddeld 3x in de week aan het water en het maakt mij weinig uit wat ik vang
als ik maar wat vang dan ben ik weer tevreden.

Gr Arno

renew

oke de eerste reacties staan er ik probbeer te reageren ik hoop dat andere dat ook doen of ook hun sores er op zetten.
Henkie: ik kan dat begrijpen van die beetverklikker maar ik gebruik hem bv  redelijk vaak. Als ik over de bodem vis in de drift en er dus niet zo heel veel contact met de vlieg is als er dan ook nog een kabbel staat of het licht verkeerd heb ik door schade en schande geleerd dat je zonder echt tientallen aanbeten niet ziet. Dit geldt ook voor wintervissen zwaar over de bodem. Soms zulke subtiele aanbeten. Maar ja het kan ook een kwestie van smaak zijn. Op half water doe ik het niet, ik gebruik hem dus niet als dobber maar echt als strike indicator.
Johannes: hahaha het lijkt wel of ik mezelf hoor een behoorlijk aantal jaar geleden, ik was en ben een echte nimfvisser. Maar ik vis best vaak met de droge vlieg ... Nu. Ga een keer mee met een goede droge vliegvisser mee laat je adviseren en zet door dan ga jezelf de situaties herkennen dat je naar droog over kan, succes gaat lukken joh!
Harlin: ook op de mooie putten niet die betonnen bakken bedoel  ik?
Verplicht meenemen... Ik heb er eigenlijk geen mening over maar kan je wel begrijpen. Neem zelf wel altijd een vis of 5, 6 mee (de kleintjes)
Inderk: kijk daar doe ik dus iets fout want ik werp dus ook in die gaten maar dan heb ik dus die verrekte kleintjes. Terwijl ik in het voorjaar op dezelfde plekken wel goede vis vang. Wat doe ik fout?
Bert: denk ik een kwestie van smaak, ik vind het heel relaxed. behalve op zee, ik heb nu nog nachtmerries.
Dubbelhandig nooit gedaan, ja op een veldje.
Pfff wat lang de volgende wordt wat korter.
Grtz

Sieger

Ik zit meer op de lijn van Henk (Inderk)... eigenlijk geniet ik overal van als er bezig ben...

Droge vlieg: spannend en super, maar absoluut geen purist... Op de juiste tijd van de dag mooi!

Nymph: Moest ik heel erg aan wennen... zag niets en voelde niets... Eerst veel met de verklikker, nu eigenlijk alleen nog in NL... Op stromend water meer en meer geleerd om te voelen wat de nymph doet en wanneer je beet hebt.... En het is te voelen... zelfs de kleinste visjes op het Veluwemeer...

Snoeken: Ben ik het afgelopen jaar steeds meer gaan waarderen, maar is tot nu toe voor mij nog echte najaars- en winterkost... dit jaar maar eens door het hele jaar heen proberen...

Bellyboat... heeft z'n charme, maar ik moet nog veel oefenen om zonder kramp te kunnen genieten... ;)

Putten: tsja.... vind ik leuk als je met een grote groep bent -kun je tenminste lekker oh'en, want vangen doe ik er slecht... en eigenlijk vind ik dat ook niet echt leuk.... Behalve op vijvers als Baggelhuizen... dat heeft nog iets natuurlijks...

En met de droge op paling lijkt me voor dit jaar de grote Vliegvissers.nl Uitdaging.... Voor de eerste die zo een paling vangt heb ik een (klein) prijsje... ;)


Sieger

renew

Rob ja jij bent een echte droogkl... :D
Weet je nog dat ik je op stromend water aan de nimf wilde krijgen hahaha wat ben jij eigenwijs. Maar ja daarbij heb jij mij ook verschrikkelijk beinvloed door jouw ben ik meer droog gaan vissen en ben echt veel beter gaan vangen op putten thx.
Maar daar gaat dit topic dus om elkaar een beetje helpen met de problemen.
Cu

Sieger

Oh ja .... Dubbelhandig vind ik echt geweldig.... !!!! Van het werpen tot het vissen... echt heel erg mooi en ontspannend... Dit jaar in Ierland mijn 1e zalm proberen te verschalken, maar zeker ook achter de Roofblei aan dit jaar...  :D


Sieger

Sieger

Quote from: speycast on January 19, 2012, 23:28:01
Het vissen met de red tag droog / nimph/natte vlieg  maakt niet uit ik vind het helemaal niks ( kan er ook geen vis mee vangen )

Grappig... is ook mijn ervaring... heb alle soorten in de doos, maar vang er niets mee...  ???


Sieger

Useless

Alle vormen van vissen onder de 10 graden.

Sieger

Quote from: Useless on January 19, 2012, 23:34:05
Alle vormen van vissen onder de 10 graden.

Maar dat ligt niet aan de vorm van vissen... meer aan de vorm van de visser...  ;D ;D


Sieger

renew

Onder de 10 graden Marco? Volgens mij was jij vandaag aan het snoeken dan zal je het wel niet naar de zin gehad hebben!?
Het zal wel aan mij liggen maar ik kan niet begrijpen dat je niets vangt met een red tag! Het is gewoon een zwart nimfje als ze bijten bijten ze bijna in alles. Het komt echt zelden voor dat vissen op 1 speciale vlieg azen dat is volgens mij een fabeltje. Het komt wel eens voor maar als ik aan een pt vang vang ik ook met hazenoor, red tag en weet ik veel rood geribte yellow getagde zwarte nifm. Soms heel soms zijn ze kieskeurig. Het gaat om de grote en de juiste manier van vissen. Dat niet vangen met de red tag ik geloof er geen snars van, leg uit ben benieuwd. Heb je er geen vertrouwen in? Dan ga je er automatisch fout mee vissen.
Grtz
rene

Sieger

Beetje een cirkel-redenatie... heb er diverse keren mee gevist en niets gevangen... ergo... ik vis er niet meer mee, dus kan ik er ook niet meer mee vangen... (klinkt wel goed zo in  de nacht al zeg ik het zelf...  ;D )

Verder geen verklaring of inzicht... vang het meeste (als ik nymph) met de meest onooglijke PT/Hazenoor dingetjes in verschillende groottes ... wel ff kijken wat er op dat moment zwemt natuurlijk en proberen een beetje in de buurt te komen....


Sieger

renew

Meen je dat  Sieger dat je kijkt wat er zwemt? Ik deed dat wel op stromend water maar als je er een paar keer geweest ben weet je wel wat en wanneer. In de winter zwemmen er in nederland zo wat alleen pissebedden daar vis ik ook wel mee. Maar  ik vang ook op de pt en dat is volgens mij oa een haft immitatie. Ik denk: het beweegt, de goede kleur en grote ....eten!
Een vriend van me ving van de week op een grote zwarte cdc sedge meerdere vissen. Volgens mij komen de eerste sedges pas heel voorzichtig uit in maart.
Grtz
rene

Sieger

Ik kijk inderdaad wel vaak wat er vliegt en zwemt... Ik was bv in den beginne eens een hele dag aan het vissen met een steenvliegnymph op de Kyll... Mooi en af en toe ving ik een visje... tot de plaatselijke vis"boer" (Rolf Renell) mij doodleuk vertelde dat op die plek (en in de omtrek) helemaal geen steenvliegen zitten... Tsja... dus ander manier aangewend... toch ff kijken wat er zwemt en onder de stenen zit... en dan zo dicht mogelijk met je "vlieg" in de buurt komen... geeft meer vertrouwen en ik vang ook meer...

Dat andere dingen ook werken weet ik... grote streamer of woolybugger door het water trekken levert soms heel grote vis op, maar dat zal dan toch het stukje "puritein" wel zijn... Ach ieder zijn gekte....  ;)


Sieger

Bert J.

Quote from: Sieger on January 19, 2012, 23:30:21
Grappig... is ook mijn ervaring... heb alle soorten in de doos, maar vang er niets mee...  ???

Red tag nimf: kolblei, ruisvoorn, baars, blankvoorn, kesslergrondel.. Ze lusten ze allemaal.
Op de red tag-nat heb ik mooie zeeforellen gevangen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

Rene, leuke topic !

Wat ik niet leuk vind....

       
  • Snoeken : die vissoort heeft me nooit bekoord, daarnaast wordt de hengel voor mij te zwaar om lekker te kunnen werpen. Na 15-20minuten krijg ik last van mn vingers/pols en is de lol er wel af.
  • zinklijnen : vind ik persoonlijk totaal geen charme hebben om daarmee te vissen
  • vierkante forellenvijvers : straalt weinig tot geen sfeer uit, alleen de gezelligheid van medevissers maakt het tot een activiteit die ik zo nu en dan doe
  • lol... die gekke Red Tags : heb inmiddels een hele verzameling goudkop Red Tags maatjes 18 en 20...misschien dat ik er dit jaar eindelijk eens een visje mee vang. Dat is mij namelijk ook nog niet gelukt...

kees

Sinds ik aan het vliegvissen ben begonnen heb ik in Nederland wel alle manieren geprobeerd,
het mooiste is toch wel een mooie aanbeet op het OVM alleen brengt dat vele blanks met zich mee de laatste tijd,
en is vissen op forel in een vijver een goed alternatief.
Met een droge vlieg op de ruisvoorn is een mooi vissen alleen inderdaad veel klein spul tot dat..............
die ene mooie.................. geweldig..........
Snoek is voor mij wel de minst atractieve manier van vliegvissen, dat gebonk van die zware streamers...
en krijg toch wel wat schrik als ik zo'n snoek (zeker de grotere) moet landen,
heb weinig vetrouwen in mijn kieuwgreep en al wat wondjes opgelopen.
Wintervoorn is wel weer mooi, soms wel wat frisjes, maar ben de laatste tijd bij ons in de buurt in een jachthaven
aan de oude maas al vele malen bezig geweest.
Het water is "kraakhelder" en zo'n 3 a 4 meter diep maar ik krijg geen visje te pakken maar ik geef niet op .......
ik blijf het proberen en dan komt de voldoening zeker een keer.

vliegvisserdorian

streamervissen is niet mijn ding, soms zijn ze zo zwaar dat je ze met de spinghengels zelfs een aardig eindje weg kan krijgen,

ik vind vliegvissen met een droge vlieg op stromend water op forel het leukst en daarna komt denk forelput, droog op voorn en vliegvissen op karper
nymphen heb ik nog niet heel veel gedaan dus daar kan ik niets over zeggen ???

HappyFisherman

Ik vind soms het gezefer hier over vliegvissen niks an  8)
Vliegvissen is bevlogen vissen...