Ode aan de Pheasant Tail Nimf & Frank Sawyer

Started by Gerrit72, April 22, 2013, 14:49:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Na het nabouwen van vliegen die ik voorbij zag komen op het forum, leek het mij leuk om eens specifiek op vliegen van fazant te gaan richten. Ik heb immers voor tig jaar genoeg aan fazantenveren  ;D. De Pheasant Tail Nymph leek me de meest voor de hand liggende om mee te beginnen. Zodra je deze op Youtube opzoekt, loop je tegen vele variaties aan, sommige hebben pootjes, andere een soft hackle en ga zo maar door. In het boek van Peter Cockwill kwam ik vier varianten tegen;

- De Pheasant Tail Nymph: een basispatroon dat door gaat als imitatie van een eendagsvliegnimf, of een kleine steenvlieg. Deze variant heeft een baardje (hackle aan de onderzijde).

- De Sawyers Pheasant Tail: Is geheel uit fazantestaart fibers en koperdraad gemaakt.

- De Hotspot Pheasant Tail: Een variant die een thorax heeft fluorescerend oranje (kun je leuk mee varieren).

- De Cove Pheasant Tail: Een imitatie uit de jaren 60 van het popstadium van een dansmug, waarbij de thorax is gemaakt van konijnenpels.

Waar wil ik nu eigenlijk heen; Is er een orginele pheasant tail nimf, of moet ik al die variaties onder de noemer PTN scharen?

Hoe het ding ook mag heten, ze zijn leuk om te binden en hebben inmiddels vis opgeleverd. Ik had graag wat foto's geplaatst, tbv opmerkingen waarmee ik mijn bindwerk wat kan verbeteren, maar de foto's krijg ik absoluut niet scherp;



Ondanks de nodige tips (blauwe achtergrond van Ron ;)) lukt het helaas niet (ga ik weer mee aan de slag).

Gelukkig lukte het testen wel. Mijn op haakmaat 12 gemaakte PTN's leverden gisteren na het binden direct vis op. Echt genieten, ontzettend leuk om iets wat je gemaakt hebt, direct vis op te zien leveren.



Hier zit de PTN nog in de bek



Ongelovelijk hoe diep ze zelfs een maatje 12 kunnen slikken (had gelukkig een goed onthaaktangetje)



Gelukkig hebben de meeste voorns hem voor in het bekkie.



Blijft een wonderschoon visje, onze polderforel.



Tijdens vissen zie je altijd wat, hier een padden orgie van vrijdag jl (wat knorren ze daarbij  :o).

Aan mn foto's zal ik gaan werken, lijkt me leuk tips te krijgen waarmee ik weer aan de slag kan.
Iets knutselen lukt nog wel, maar 'netjes en in de goede verhoudingen' is toch echt een kunst.

Leuke patroontjes of variaties van de PTN zijn van harte welkom.
Ze zijn leuk om te binden, daar ga ik voorlopig mee door.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

#1
ha die gerrit,mooi nimfje,en idd genieten om te vangen met je eigen creaties,of het nu snoekstreamers of kleine vliegjes zijn!

wat betreft de scherpte van je foto,heb je niet een knopje met een bloemetje op je camera zitten?, dat is de macrostand en kun je ook fotograferen op korte afstand,de meeste cameras hebben dit wel dacht ik.

ik ga eerdaags ook even achter de vice zitten om het een en ander te knutselen,zal ook wat fotos plaatsen als ik tijd heb.

Heintje Davids

#2
Bij mijn weten is de Sawyersnimf de originele pheasanttailnymph en zijn alle andere hier een afgeleide van. Frank Sawyer was een Engelsman die in 1925 riverkeeper werd aan de Avon at Lake in Wiltshire. Hij wordt met zijn Sawyernimf bestempeld als de bedenker van de verzwaarde, zwemmende nimf en gebruikte als 1 van de eersten koperdraad ter verzwaring. Hij viste deze nimf op een wijze die wij tegenwoordig heel vanzelfsprekend vinden, maar die toen heel revolutionair was, namelijk een swing, waarbij hij aan het einde van de swing de top van de hengel hief en zo een insect imiteerde die naar de oppervlakte zwom. Nu heel normaal, maar in die tijd zo vernieuwend dat deze methode toen zelfs een eigen naam kreeg: 'de Netheravonstyle'! Pheasanttailnimfen in al zijn varianten behoren tot de meest gebruikte nimfen die er zijn.

Ron

Leuke voorns Gerrit72 , en als je wat licht er bij doe als je een foto maakt .

Arie de Vries

Gerrit mooi man!,,
Maar raar dat je wel een scherpe foto krijgt van bijvoorbeeld de onderste voorn en dat de ptn in de vise niet scherp wil.
Als je er niet uitkomt wil ik je best eens proberen te helpen

Ga nu eerst zelf ook een stuk of wat van deze nimfen knuppen
Arie
Groet, Arie

Sieger

Quote from: Heintje Davids on April 22, 2013, 15:05:24
Bij mijn weten is de Sawyersnimf de originele pheasanttailnymph en zijn alle andere hier een afgeleide van. Frank Sawyer was een Engelsman die in 1925 riverkeeper werd aan de Avon at Lake in Wiltshire. Hij wordt met zijn Sawyernimf bestempeld als de bedenker van de verzwaarde, zwemmende nimf en gebruikte als 1 van de eersten koperdraad ter verzwaring. Hij viste deze nimf op een wijze die wij tegenwoordig heel vanzelfsprekend vinden, maar die toen heel revolutionair was, namelijk een swing, waarbij hij aan het einde van de swing de top van de hengel hief en zo een insect imiteerde die naar de oppervlakte zwom. Nu heel normaal, maar in die tijd zo vernieuwend dat deze methode toen zelfs een eigen naam kreeg: 'de Netheravonstyle'! Pheasanttailnimfen in al zijn varianten behoren tot de meest gebruikte nimfen die er zijn.

Yep eens..... En een filmpje erbij.....

http://m.youtube.com/watch?v=416Os9V84n8


Sieger

Heintje Davids

Gaaf dat filmpje en, ik denk zo'n 25 jaar oud want de beste man is in 1980 overleden. Aan het geluid te oordelen zou je bijna denken dat zijn vrouw met de stofzuiger er naast zat om de veertjes op te ruimen  :)

Arie de Vries

Mooie film Sieger, dank voor het delen
Arie
Groet, Arie

Gerrit72


Bedankt, voor de leuke reacties!

@ Wouter, binden en ermee vangen, idd het mooiste wat er is.
@ Ron, heb allerlei licht (ook buiten) geprobeerd, maar helaas.
@ Arie, macrostand, hielp ook niet, maar had m'n hoop al op jou gevestigd (je had laatst superfoto's gestuurd)
@ Heintje, ben je een wandelend geschiedenisboek op vliegvisgebied? :) Bedankt, leuk zulke achtergronden.
@ Sieger, leuke film, was ik nog niet tegengekomen, ben gek op 'classic'. Bedankt!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Ja mooi hè die oude filmpjes.... Heb er ook nog een lange documentaire van....

En Gerrit... Elk toestel heef een minimum instel afstand.... Als je binnen die afstand zit krijg je de foto's nooit scherp... Ook niet in de macro stand.... Ff de gebruiksaanwijzing lezen... ;)


Sieger

Gerrit72



Ga ik doen Sieger! Het lijkt idd of ik er te dicht opzit.
Close-up van vis etc, lukt altijd prima, dit is kennelijk een beetje te...

Gebruiksaanwijzingen lezen is niet m'n sterkste kant :)
Ga ik toch maar eens doen.
Ook mbt binden, net 'kunstvliegen binden van Wim Alphenaar' gekocht,
Beetje basiskennis inlezen is denk beter dan in het wilde weg wat nabinden.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Quote from: Heintje Davids on April 22, 2013, 16:05:23
Aan het geluid te oordelen zou je bijna denken dat zijn vrouw met de stofzuiger er naast zat om de veertjes op te ruimen  :)
En dit terwijl zijn vrouw de meeste vliegen en nymphen bond en daar nog lang mee is doorgegaan na zijn dood.

Ik vind Sawyer een mooi inspirerend figuur, idd de uitvinder van de zinkende/verzwaarde nymph. Het boek 'Man of the riverside' gaat over het leven van Sawyer en is echt fantastisch. Zijn 'Pietje Bell' jeugd is nog wel het meest vermakelijke om te lezen.

Met de Pheasant Tail Nymph ben ik ooit begonnen met vissen en ik vis er nog steeds mee al heeft hij door de jaren een behoorlijke metamorfose doorgemaakt, uiteindelijk een fazantstaartstaartje, lijfje van een turkey biot, thorax van opposum, en dekschildje van fazantstaart (of glimmer met bugbond). Ik maak ze in de kleuren olijf, bruin en zwart. Maar of het nog pheasanttail genoemd kan worden ....

Heintje Davids

Geldt ook voor mij, Catchem. Toen ik ergens in de 70er jaren mijn eerste nimf leerde binden was dat ook de Sawyernymph. Hij was toen een hele bekende vliegvisser. Niet alleen vanwege de door hem bedachte nimf maar ook vanwege zijn ontdekking dat het toevoegen van kalk aan een rivier een positieve invloed had op de waterkwaliteit en dat daardoor het insectenleven een boost kreeg en de aanwezige forel dikker en groter werd door het ruime voedselaanbod. Ik denk dat zijn pheasanttail samen met de GRHE in allerlei varianten misschien wel de meest gebonden en gebruikte nimfen ter wereld zijn.

Sieger

Het zijn in elk geval de 2 nymphen die ik (in allerlei varianten) het meest gebruik.... Heb vorig jaar een hele serie in de originele uitvoering gebonden en ze doen het nog steeds...

HEt leven van Oliver Kite is ook zo'n mooi Engels verhaal.... Een echte reservoir visser die met zijn Bare-Hook nymph misschien wel de grondlegger van het buzzer-gebeuren is....


Sieger

Beertje

Gerrit,dat is inderdaad een hele goede nimf waar van ik altijd een aantal in mijn doos heb.wat ook een hele goede nimf is,... de duikerwants, ook van fazanten staart gebonden.Ook hiervan heb ik altijd een aantal bij me.Een goed svs bindpatroont vind je in het boek van Paul Blodijk:"NEGEN VLIEGEN"
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Bewegingsonscherpte is het grote probleem bij macrofoto's. Probeer altijd ondersteund te fotograferen of op een statief(je) met afstandsbediening met een zo hoog mogelijke sluitertijd. Wat ook kan helpen, maar ik weet natuurlijk niet wat voor camera je hebt, is je camera op repeteren of op de sportfotostand zetten. Het eerste indrukken van de ontspanknop kan nl. al bewegingsonscherpte geven.
En over de PhTn ik denk dat heel veel vissers deze zouden uitkiezen als er voor 1 nimph gekozen zou mogen worden het is echt een alles vanger van voorn tot snoek en vooral ook baars. et origineel zo mag bekend zijn wordt met koperdraad gebonden maar dat vind ik zo'n gedoe ik gebruik binddraad en een beetje lood onder de thorax.

Team

nimpf jes op de foto is mooi maar geen echte fht nimpf, lijkt meer op een polnisch nimph.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Plantje

Mooi man!

En wat heeft nu je voorkeur? Dikke snoeken of toch het subtiele van de voorn?

Gerrit72

#18
Bone, dat koperdraadje wikkelen vind ik juist het leukste onderdeel  ;D

Iedereen bedankt voor de informatieve en leuke aanvullingen, ik ben nu een nog grotere fan van de PTN.
Heb de titel van het topic daarom wat meer passend gemaakt (mijn dank voor jullie toegevoegde kennis). Ik ga me wat meer in de PTN en Sawyer verdiepen, leuk zulke achtergronden.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Plantje, ik blijf toch echt wel snoek-streamer verslaafd, maar nu dat even niet mag, is binden en op ruisvoorn vissen echt geen straf. Vorig jaar heb ik me er ook wel eens op betrapt, dat ik tijdens het snoekstreameren, de streamerhengel in de auto gooide op het moment dat ik mooie voorns zag zwemmen. Toen kon ik me ook eindeloos vermaken met m'n 4-tje.

Het binden erbij geeft het wel een extra dimensie, maar streameren blijft op 1 staan.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Quote from: Sieger on April 22, 2013, 21:06:08
HEt leven van Oliver Kite is ook zo'n mooi Engels verhaal.... Een echte reservoir visser die met zijn Bare-Hook nymph misschien wel de grondlegger van het buzzer-gebeuren is....

Wat ik er over kan vinden smaakt naar meer. Sieger, ben jij bekend met zijn boek. Is het droge kost over technieken of staan er ook 'visverhalen' in?

Sieger

Het boek ken ik zo niet .... Vaak moet ik tegen dat soort dingen aanlopen... Wie weet is het wel op een of andere openbare bibliotheek te downloaden.... Maar eens zoeken...

De documentaire is meer een beschrijving van de geschiedenis naar de kale haak...


Sieger

catchem

Mijn ode aan Sawyer net even gebonden (en de andere is na wat jaren en mutaties verder de versie waar ik nu veel mee vis.)





Gerrit72



Mooi Catchem! Een thorax van koperdraad, die was ik nog niet tegengekomen (ga ik ook maken).

De onderste variant ziet er ook strak uit, waar is het lijfje van gemaakt?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

McPhail legt keurig uit hoe je die bovenste maakt Gerrit.
Vliegvissen is bevlogen vissen...