beginnersset

Started by anglerton, December 21, 2014, 20:03:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

anglerton

Hallo allemaal,

Ik ben Ton en wil beginnen met vliegvissen.
Natuurlijk de bekende vraag waarmee beginnen.
Heb hierover al een aantal topics gelezen.
Mijn eerste vraag is waar in de buurt van Zoetermeer is er een goede winkel waar ik terecht kan voor goed advies?
Ik heb al een naar mijn mening een leuk beginnerssetje gezien bij A&M nl de Orvis Encounter voor 175 euro.
Heeft iemand ervaring met dit setje?

Oja,

Mijn belangstelling ligt bij het vissen in de polders of stadswater op ruisvoorn ,  baars,snoek en ook wel karper

Alvast bedankt voor de tips

gr Ton
::new::

anglerton

Fout gemaakt

setje gezien bij Traditional hengelsport Utrecht.
Ik neem aan dat A&M zoiets ook wel kan leveren.

gr Ton.
::new::

wouter veuger

AM levert alleen het eigen merk,wat overigens een prachtige prijs/kwaliteitsverhouding heeft...

Mijn vismaat bart heeft vandaag voor het eerst in z'n leven met de vliegenlat gevist,met z'n nieuwe setje van AM.

Hij heeft de AM TFFR #3 gekocht,en is er zeer blij mee.


Orvis is natuurlijk ook een zeer gerenommeerd merk,daar kan geen twijfel over bestaan...

Gerrit59

Ton,

Alhoewel ik je enthousiasme kan voorstellen, heb je al wel direct een brede belangstelling van voorn tot snoek/karper. Daarbij horen ook verschillende # hengels.
Ach....... het gaat zoals met meerderen van ons. Nog even en je hebt een arsenaaltje hengels en dito reels!
Veel succes met deze verslavende (verzamel)hobby!

Gerrit

FSCHAMP

 ::agree:: Wouter,

ik heb dit jaar de 4 in 1 gekocht bij A&M, ook een #3 en deze vist als 9ft ook schitterend met de droge vlieg en als 10ft6 is hij een schitterende nimfhengel en dit voor zo'n 200 euro (hengel, reel, reserverspoel en twee lijnen en 200 meter backing). Daar heb je meestal bij andere winkeliers alleen maar een hengel voor. Trouwens hun service is ook onberispelijk. 
Ik vind het spijtig dat ze het forum niet meer sponseren, mar dit is  ::offtopic::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

hannus

Muddler.nl stelt in overleg met jou een beginnersetj voor je samen, zowel voor vissen als voor binden

Arie de Vries

Zou gaan voor de Orvis. Compleet en goed bij elkaar passend.
Groet, Arie

anglerton

Dank jullie allemaal voor de tips.
Ga zeker nog verder rond kijken voor ik beslis.
Mijn idee was te kiezen voor #5/6 hengel daar ik begrepen heb dat deze wat alround en goed voor een beginner is.
Kan deze hengel ook de wat grotere vis zoals snoek en karper aan mocht je deze per ongeluk haken?
Adviezen en tips zijn altijd welkom

gr Ton
::new::

FSCHAMP

Deze hengel kan deze vissoorten aan mits ze niet al te groot zijn aangezien je ze anders veel te lang moet drillen en dit is niet goed voor de vis.  De #5/6 is inderdaad de meest alrounder hengel voor kleine en middelgrote rivieren en mits kleine streamers kan je hem ook gebruiken in de polder op snoek of op reservoir voor het vissen of regenboog forel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Klopt wat gino zegt. De hengel kan het allemaal wel aan, zelfs hele zware vissen, in vrij water tenminste (met veel waterplanten heb je een uitdaging, daar kun je een 10 ponds karper niet uit houden als die echt een frisse run plaatst).

Waar je tegenaan loopt is het probleem dat een vis met vrij weinig kracht bij je weg kan blijven zwemmen. Dan kan een dril inderdaad te lang duren. Ook zul je voor grote streamers gewoon een zwaardere lijn nodig hebben. Maar met een 5/6 als beginset zit je gewoon goed.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Het is ook een misverstand dat je geen grote vis op een lichte hengel kunt landen, een grote snoek heeft geeneens door dat hij vast zit op licht materiaal!! Pas op zwaar geschut wordt hij boos, wél moet je dan zorgen voor een groot net, want anders gaat het lang duren als je bent 'gezien', zelfde met karper. Té lang is onzin, het beest hoeft zich niet druk te maken met licht materiaal. Ik heb er al zoveel gevangen op een #3, gewoon snel je net eronder en dan worden ze boos..te laat ;D

GJ

Ik ben ook begonnen met de Orvis Encounter. Was en ben er nog steeds erg blij mee. Het is een vrij strakke hengel. De reel die erbij zit is hufter proof. Echt niet kapot te krijgen. Vlieglijn die erbij zit is goed. hij werpt lekker maar heeft wel wat "geheugen". Ik moet hem steeds recht maken. Maar echt een heel fijne hengel. En bji traditional word je ook nog eens goed geholpen.
Nu komt mijn maar....
Als beginner krijg je vaak het advies om met een 5/6 te beginnen. Ik heb ondervonden dat ik met mijn 5 soms niet eens in de gaten had dat ik een klein baarsje of klein voorntje aan mijn vliegje had. En als ik het wel had dan tikte ik ze in mijn enthousiasme some meters uit het water.
Als jouw voorkeur bij het kleinere spul ligt dan zou ik zeker voor een lichter hengeltje gaan. Wil je voornamelijk op karper of snoek gaan vissen dan juist weer wat zwaarder.
Ik kwam er vrij snel achter dat ik vooral in kleine slootjes op voorn en baars wilde vissen en heb al snel een #2 erbij gekocht. En sindsdien heb ik mijn 5 niet meer gebruikt. Als ik in het voorjaar weer op wat groter water ga vissen dan ga ik zeker mijn Orvis Encounter weer gebruiken. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik tegen die tijd toch voor een #3 met wat extra lengte ga kijken voor het gevoel van de lichtere hengel.

GJ

Ow ja... Ik ben ook nog steeds beginner  8) Ik ben ook hier begonnen met informeren en lezen. Ik kreeg en las o.a. de tip om eens met iemand mee te gaan. Wat hengels te proberen. En mijn verstand zei dat dat goed was. Maar in mijn enthousiasme moest ik het natuurlijk allemaal zelf uitvinden. En op zich ging dat prima. zelfs in de winkel kreeg ik het advies om voor wat lichters te gaan. Maar op internet stond dat een 5 een "allround" set is dus kocht ik allround.
Gevolg was dat ik de eerste maanden geen zak ving. Omdat ik het allemaal zelf wel uit kon vinden. Dus de tip van flip: probeer eens met iemand af te spreken om met verschillende hengels te vissen. Dat scheelt uiteindelijk veel geld! Mijn vriendin weet er alles van  ;)

merijn1982

Om het je makkelijk te maken heb ik een iets andere mening: ik denk dat je er goed aan doet om voor een #3 te gaan. Dit omdat dan het vangen van voorn, baars, winde brasem enz. Gewoon leuk is. Aan een #4/5 is dit nou niet echt spannend. En het vissen op snoek of karper met een #4/5 is het ook net niet. Het werpen van een snoekstreamer is ook best nog wel weer wat anders dan met een nimfje op voorn. En de dril van een karper op een vliegenhengel vergt ook wel wat ervaring... dus ik zou voor de #3 gaan. Kan je het vliegvissen ontdekken en er handigheid in krijgen. Als je het leuk genoeg vind komt die hengel voor het snoeken of karper vissen er ook wel! ( vraag hier maar eens rond:-) )
Tight lines!!

golddigger

Hoi Ton
Ben je al bij Weight Forward wezen kijken?
Een leuke vereniging in Zoetermeer (bij de Noord Aa)
Zij kunnen je vast tips geven hoe en waar te vissen bij jou in de buurt
Wat je beginnersset betreft heb ik persoonlijk wat moeite met een allround set
Vaak voor de ene vissoort te ligt voor de andere te zwaar qua sportbeleving
Ik vis zelf op voorn met een 8ft#3
Op forel (ovm en Ruigen Hoek) met een 9ft#6
Op snoek met een 9ft#8
Groet en wellicht tot ziens aan de waterkant
Perry


Gerrit59

Ben het met Merijn eens. Een #0,1 of 2 is voor de echte 'lichte' freaks. Met een #3 kun je prima de meeste 'witvis' vangen en zo ook ervaring met het werpen opdoen. Als je die opgedane ervaring wilt uitbreiden door  karper en snoek te gaan belagen, dan komt die #7 of 8 er ook wel. Zeker voor het werpen van een streamer hoef je geen hogeschool werper te zijn. Dat heb ik ook hier met regelmaat gelezen en dt is ook mijn ervaring.
En voor de goede orde: een vis breekt geen hengel, dat doet degene die hem in handen heeft. Ik heb in mei van dit jaar een snoek van 1.20 op een #5 gevangen en dat was wel een belevenis. Normaal doe ik dat met een #7 of 8 en dat zou ik een ander ook aanraden. Maar deze prachtige dame had zin in mijn kleine streamertje.
Veel succes!

Gerrit

GJ

Quote from: merijn1982 on December 22, 2014, 09:51:52
Om het je makkelijk te naken "heel verhaal" - kies een 3.
Dat wilde ik eigenlijk ook zeggen :)

Rena

Dit is al vaak aan de orde geweest en zie dat elke keer de persoonlijke hengel voorkeur wordt gegeven als de ideale begin combi.
Het is voor een beginner het beste om een hengel combi te nemen die de beginner het beste gevoel van lijn en hengel geeft.

Deze combi is vaak niet een lichte hengel en ook niet een zware hengel.
Het is uiteraard zo dat je voor specifieke visserij meer gevoel voor de vis hebt met een lichte of zware hengel, maar dit helpt niet het leren werpen.

Mijn advies is om een hengelgewicht te kiezen die past bij het doel, het leren vissen met de vlieg.
Dat je later als gevorderde werper je gaat richten op licht of zwaar, glas, split enz. spreekt vanzelf.

Kies een hengel in de 5/6 klasse, 9 voet en een WF lijn, vis hiermee tot je het werpen goed onder de knie hebt.
Je doet jezelf een plezier hiermee, de rest komt vanzelf.

Mijn 2 øre ..

TL Peter


jo flyfishing

Net een jaartje bezig met vliegvissen, en heb sinds een paar maanden een #3 gekocht, voor de tunneltjes in de ardennen.

Moet wel zeggen dat ik blij ben eerst met wat zwaarder hengel (#6) gevist te hebben (en nog vis, naar gelang de omstandigheden).
Met een zwaardere lijn is het iets gemakkelijker om de timing onder de knie te krijgen, je voelt de lijn beter trekken aan de hengeltop.
en dus is het gemakkelijker om te voelen dat je lijn gestrekt is tijdens de valse worpen. een #3 weegt minder en voel je dus minder.

Bij de #3 zit 80% van de tijd ook niet meer dan 3 a 4 meter lijn uit het top oog (maar zoals ik zei dat is voor de visserij in de ardense tunneltjes, en niet overal van toepassing)

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ochi

Quote from: Rena on December 22, 2014, 14:44:49


Kies een hengel in de 5/6 klasse, 9 voet en een WF lijn, vis hiermee tot je het werpen goed onder de knie hebt.
Je doet jezelf een plezier hiermee, de rest komt vanzelf.

Mijn 2 øre ..

TL Peter

Helemaal mee eens!!
Het is niet voor niets dat vliegvisverenigingen die aan bijspijkeren of opleiden van werpen doen dit ook vaak in deze gewicht klassen doen.
In het begin heb je het al moeilijk zat om met alle windrichtingen te gooien en die lijn in de lucht te houden en in deze klasse ben ik van mening dat het net wat makkelijker te leren is. Je kan er ook eens een zinklijn of een shootinghead op gooien als je het eens op zee of groter water zoals het OVM  wilt proberen zonder direct een nieuwe hengel te moeten kopen.
Als je het in deze klasse beheerst waarmee je toch al aardig grote vliegen of indien gewenst wat kleiner droog spul weg kan zetten dan is de rest een  "piece of cookie"

greetz Ochi

Gerrit59

J.

Daar heb je een punt mee.... Daarom wordt een 5/6 ook vaak aangeraden om mee te beginnen. Dat zal zondermeer een reden hebben. Ik ben er zelf ook mee begonnen. En een 'deskundige' ben ik ook niet.

Gerrit

anglerton

Allen bedankt voor uitleg en tips

Perry

bedankt voor de tip over de club bij de Noord Aa.
Ik ga daar zeker eens langs voor uitleg en informatie.
Verder ga ik ook eens bij de winkels kijken en voelen wat bij mij past.
Bedankt allemaal voor de goede raad en tips.
Wordt zeker vervolgd zodra ik meer weet.

gr Ton
::new::

MarcelN

Ik ben er zelf ook mee begonnen met een 5/6 40jaar geleden, en ik kan het nog niet ;D

anglerton

Is er iemand bekend met de hengels/reels van muddler.nl?
De merken die ik daar zie ken ik nl niet.

gr Ton
::new::

wouter veuger

Volgens mij verkoopt muddler snowbee,vision en a. Jensen?

Alle 3 zeer gerenommeerde merken met kwaliteitsspullen,daar hoef je je geen zorgen om te maken!