Zalm en vistrappen..

Started by wh82, July 19, 2015, 21:44:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

https://www.youtube.com/watch?v=Gm290O6Rgr4

Dit deed me denken aan alle waanzin van vistrappen en kierbesluit enz..

Franky Boy

Doet me eerder denken aan de waanzin van de bouw van dammen, stuwen en waterkrachtcentrales.

FSCHAMP

Quote from: Franky Boy on July 22, 2015, 12:54:31
Doet me eerder denken aan de waanzin van de bouw van dammen, stuwen en waterkrachtcentrales.

Inderdaad, geldgewin gaat boven alles, ik hoop dat petitie iets uithaalt, maar ik vrees er voor omdat het tegenwoordig alleen om geld draait.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hans-oet-remunj

wel een mooi pr filmpje overigens

is er ook zo iets voor de maas / rijn projecten ?


wh82

In t filmpje werd nu net gezegd dat de vistrappen niets uithaalden, zodoende mijn "bijschrift".

FSCHAMP

Ik heb anders toch andere dingen gezien in Canada, waar de vistrappen perfect werken.  Ze gebruiken een gedeelte van de vistrappen zelfs om het zalm bestand te verbeteren door het vangen van de zalmen, het afstrijken van het kuit en hom, waarna ze de zalmen terug vrij laten. Ze kweken vervolgens de kleine zalmpjes op tot smolts waarna ze deze ook terug vrij gelaten, hierdoor is de kans van de smolts veel groter om terug te keren als volwassene zalmen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wh82

Mooi! Canada is sowieso actief bezig met het beschermen van vis en viswater. Helaas heeft dat ook z'n effect op het daar mogen vissen las ik..
Ik vermoed ook dat het gaat om wat voor soort vistrappen. De vistrappen die ik in het filmpje tegenkwam zagen er pittig uit (+/- minuut 4)..

Hans-oet-remunj

Eea zou ook best wel eens aan de kwaliteit van het uitzet materiaal kunnen liggen.

massaal uitzetten van qualitatief laagwaardig materiaal heeft niet veel zin.  Aldus Peter Gray, op een presentatie die ik een paar jaar geleden mocht bijwonen.   Als ik het goed begrepen heb moest je ze als het ware volledig afgetraind gaan uitzetten. Kweken op steeds verder opgevoerde stroming (elke week een tandje bij), vooral niet in grotendeels vrijwel stilstaande bakken gaan kweken. Ook niet te jong uitzetten ivm predatie. 

Peter was toen net gevraagd om in de VS (oostkant te komen helpen).  Ik ben benieuwd of zijn ideeen gaan werken, de website is inmiddels al klaar voor zo te zien....

https://mainesalmonrivers.org/facilities/east-machias-aquatic-research-center/the-peter-gray-hatchery/


Franky Boy

Er is een groot verschil tussen een zalmrivier die door allerlei ingrepen (dammen e.d.) achteruit gaat, maar die nog de originele 'zalmstam' heeft en een rivier als de Rijn waar de originele zalm rond 1950 totaal is uitgestorven. In het eerste geval beschikt men nog over een volledig aan de omstandigheden aangepaste zalm die geen moeite heeft om op de Oceaan de rivier van oorsprong terug te vinden. In het geval van een rivier waar de originele zalm niet meer voorkomt, moet men zalmen van andere rivieren gebruiken die niet aan de omstandigheden van de 'adoptierivier' zijn aangepast en een andere 'timing' van de trek naar zee en van de paaitrek terug naar die rivier hebben. Ook hebben ze meer moeite op zich op zee te oriƫnteren en de rivier waar ze zijn uitgezet, terug te vinden. Door de kweek van de - aanvankelijk in kleine aantallen - terugkerende zalmen gedurende vele generaties te herhalen, zullen de geherintroduceerde zalmen zich langzaamaan aan hun nieuwe rivier aanpassen.