Leader voor zeeforel (Funen)

Started by EB86, April 14, 2015, 12:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Hoi iedereen,

ik ga aan het eind van de maand voor de vierde keer naar Funen om een weekje te vissen op zeeforel. Tot nu toe heb ik altijd tapered leaders gebruikt en aan het einde minimaal een meter extra geknoopt. Zo eindigde ik meestal met een tip 20/00. Nu lees ik steeds vaker dat vissers gewoon een stuk 30/00 en daarna een stuk 20/00 pakken en voilà, de leader is klaar. Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met leaders en of jullie fluorcarbon of andere soort leaders gebruiken?

Gr.

jur606

ben nu 1 maal wezen vissen op zeeforel (en ben verre van kenner en vis ook niet alleen met de vliegenhengel)
maar ik heb het gewoon met 25/00 nylon gedaan
Heb het ook gedaan met fluorcarbon is wat stugger en met mij beperkte werpkunsten met de vliegenhengel is dat wat fijner :)

Waar zit je ongeveer?
Wij zitten dit keer ten noord-westen van Odense
Einde van deze maand (kleine 2 weken nog) zitten wij met gezinnetje ook weer op fyn en gaan ik en misschein mijn zoontje ook weer geregeld vissen)


Th vd Poll

Ik probeer twee maal per jaar naar Denemarken te gaan om de zeeforel te bejagen. Ik gebruik (natuurlijk) mijn eigen getwiste leaders. Voor de diepere plekken neem ik de fluorocarbon leaders met een basislengte van 2,20 mtr waar ik een tippet (0,25 mm) van ongeveer 1 meter of iets meer aanzet. Voor de ondieper plekken heb ik de normale getwiste nylon leaders bij me in dezelfde lengte. Ik gebruik wel altijd een lusje om de vlieg aan de tippet te bevestigen, hierdoor beweegt de vlieg veel mooier.

Groet, Theo

Beertje

#3
Grappig. Ik had het er toevallig met mijn maat jaap er over. Die gebruikt alleen een stuk van een paar meter  30/100, niet meer. Direct aan de vliegenlijn gemonteerd..
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

nordbu

Ook ik gebruik alleen een stuk nylon of fluo. Het hangt een beetje af van de golfslag en de waterstand. Soms een zinkleader aan de vliegenlijn en dan een meter fluo. Het is erg afhankelijk van de plaats en weersonstandigheden in combi met golsslag. En ja, een lusje.
>>fang og slip<<

jo flyfishing

Even een beetje uitbreiden als dat mag?

Welke knoop voor de vlieg/streamer in een lusje?

Zelf doe ik dat met een perfectionloop.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain


Scaramouche

Dat is toch de rapalaknoop? inderdaad een heel goede knoop die je met je ogen dicht kunt na een beetje oefenen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Toch verschillen hoor. De rapala knot staat ook op die site.
http://www.animatedknots.com/rapala/

Ik denk dat je met de rapala sneller 'onkruid' mee haakt: tag-end wijst weg van de haak.


Quote from: Scaramouche on April 14, 2015, 20:44:35
Dat is toch de rapalaknoop? inderdaad een heel goede knoop die je met je ogen dicht kunt na een beetje oefenen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Klopt, hier haak je minder troep mee, rapala is 1 doorhaal extra of teveel ;)

Th vd Poll

Ik gebruik altijd de perfection loop. Redelijk simpel te maken en als je deze een paar keer goed oefent kun je die ook nog goed maken als het haast donker is.

Bone F

Btw. voorlopig is het nog vlees met peren. Twee maatjes van mij zitten er nu. Na drie dagen 2 visje 10 en 20 cm. >:( en het zijn toch mnnen met veel ervaring in deze.

Bert J.

Ik gebruik altijd één stuk fluorcarbon van 2,5/ 3 meter 24.00 of 27.00 mm.
Vismaat Hein is dinsdagmorgen naar Funen gereden en had er dinsdagmiddag al vijf,
plus vier losschieters. Twee 50-ers er bij.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gert

Dus het antwoord op de vraag "wanneer is de beste tijd" is misschien wel "Dinsdagmiddag" ;D

Bert J.

Fout, dinsdag middag :)
Herstel: hij zit niet op Funen, maar op Jutland.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Ronald uit Meppel

Mijn ervaring is dat als je zeeforel spot en kunt aanwerpen de presentatie erg belangrijk is. Ook het "blind" vissen op zeeforel vind ik presentatie erg belangrijk. Het water is kristalhelder en de zeeforel is uitgerust meteen goed stel ogen en vergeet het zijlijn orgaan ook niet. Vandaar dat ik minimaal 12 voets getrokken leaders gebruik met daaraan een tip van minimaal 1,5 meter.  Alleen tijdens ruige omstandigheden met veel wind gebruik ik 9 voets getrokken leaders ( scheelt windknopen).
Als je zeeforel wilt vangen is de juiste stek keuze het belangrijkst. Vissen waar vis zit levert vangsten op.
Als je dan vist opeen plek waar vist aanwezig is dan wordt presentatie erg belangrijk. Dus lijnen die zacht op het water landen, leaders die goed strekken, juiste actie en diepte voor de vlieg. En wat betreft waden, daar worden heel veel fouten mee gemaakt. Zoals te snel het water in lopen en te veel lawaai maken door over stenen te struikelen. Zeeforel komt akelig dicht onder de kust.  Dus vis ik altijd de stukken af waar ik ga waden. Worpen parallel aan de kust of worpen terug naar de kust leveren verrassend veel vis op.

MarcelN

Ik moet er wel om lachen hoor, helemaal daarheen, terwijl hier in de nieuwe waterweg en aangrenzende havens zeeforellen van wel 2-3x zo groot gevangen worden én regelmatig, maar blijf hier aub weg, lekker rustig.

Ronald uit Meppel

Dat er op de waterweg goed zeeforel gevangen kan worden is al meer dan 30 jaar bekend. Om vanuit Drenthe ruim 2 uur te rijden om tussen de zware industrie vis te vangen is niet echt mijn ding. En je reactie gaat niet echt helpen om de waterweg rustig te houden  ;) ;D

EB86

Quote from: Bert J. on April 15, 2015, 00:31:44
Ik gebruik altijd één stuk fluorcarbon van 2,5/ 3 meter 24.00 of 27.00 mm.
Vismaat Hein is dinsdagmorgen naar Funen gereden en had er dinsdagmiddag al vijf,
plus vier losschieters. Twee 50-ers er bij.

Heb jij nog voorkeur voor de merk van de fluorocarbon? Ik vind het inderdaad wel makkelijk om gewoon 1 lang stuk te gebruiken. Zal wel een maatje 0X of 1X worden dan.


Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties. Heb er veel aan gehad!

Bert J.

Deze gebruik ik al een paar jaar en bevalt mij goed. Zowel op zeeforel als zeebaars.

http://www.goedkopervissen.nl/Berkley-Trilene-Fluorocarbon-page2.html
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

jur606

Quote from: Bert J. on April 16, 2015, 00:34:07
Deze gebruik ik al een paar jaar en bevalt mij goed. Zowel op zeeforel als zeebaars.

http://www.goedkopervissen.nl/Berkley-Trilene-Fluorocarbon-page2.html

Ik gebruik deze ook (zowel voor spinvissen als vliegvissen)
Nog iets meer als een week ga ik weer een weekje vissen in denemarken (nu al veel zin in)

jur606

Quote from: MarcelN on April 15, 2015, 21:00:50
Ik moet er wel om lachen hoor, helemaal daarheen, terwijl hier in de nieuwe waterweg en aangrenzende havens zeeforellen van wel 2-3x zo groot gevangen worden én regelmatig, maar blijf hier aub weg, lekker rustig.

Marcel, dat klopt wel en ondanks dat de europoort bijna mijn achtertuin is sta ik er bijna nooit te vissen neem of maak of heb er geen tijd voor

Maar de kustlijn van Denemarken de natuur daar de hoge gekke kusten het langzaam dieper worden van het water i.p.v. direct een vaargeul voor je neus de rust de stilte de ...... (nou ik zie het weer voor me, ben blij dat het nog maar weekje wachten is :P)

Scaramouche

Quote from: MarcelN on April 15, 2015, 21:00:50
Ik moet er wel om lachen hoor, helemaal daarheen, terwijl hier in de nieuwe waterweg en aangrenzende havens zeeforellen van wel 2-3x zo groot gevangen worden én regelmatig, maar blijf hier aub weg, lekker rustig.

Maar kun je er ook echt gericht op vissen met de vlieghengel? Wat ik begrijp is dat die kneiters vooral 'bijvangst' zijn voor zeebaarsvissers, maar dat ze in de regel te ver  van de kant af blijven. In IJmuiden/Wijk aan Zee worden ook wel 70+ en 80+ forellen gevangen, niet door vliegvissers maar wel door bombardavissers die makkelijk 100meter+ halen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

De lokale heren die ik ken doen dat puur 'on the fly' ja en ik zie vissen die zeker 80+ zijn, ze lopen er alleen niet mee te koop, ook al zitten ze hier ook ;)
Geld voor reisjes hebben ze er niet voor over, hier zijn ze groter dus waarom verspillen?!
Ik ga dat zeker ook eens leren, eerst maar eens les krijgen in die zeebaars :) ovm is toch verpest. :-\

FSCHAMP

Hopelijk wordt dit (zeebaarzen) ook niet verpest als ik zie hoe sommige vissers, sommige stekken achter laten. Laat staan de kilometers netten, die geplaatst worden door beroepsvissers.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>