OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Tja ik kon mijn ogen van de week ook niet geloven, maar het is nu eenmaal zo helaas :'(
Eerst stond aan het begin van de week het water al wat lager, ik dacht die zijn met die afvoer bezig ofzo.....
Maar 3 dagen later zag ik de wrakken al liggen :o wel makkelijk vissen zo, ze liggen allemaal geconcentreerd in het 'gat' ;D

Enig idee hoe het opgelost gaat worden Franky???

paul de bruijn

Ik mag toch hopen dat dit niet uit de hand loopt.Dat zou toch echt doodzonde zijn.

MarcelN

Ik kreeg net door dat ze druk bezig zijn om alle troep als wier aan het verwijderen zijn en de dammen aan het reconstrueren, kunnen we straks mooi opnieuw met een 'schone' lei beginnen. Nu zitten de aalscholvers te verzamelen op de wrakken, ik zag al foto's op feestboek.
Ik hoorde in de wandelgangen ook iets van kunstmatige stroming creëren, zou mooi zijn ivm de paai en het slagen van broed ::) moeten ze er voortaan wel ongesterilliseerde forellen ingooien he Franky :)

Menno_siemensma

Quote from: MarcelN on January 15, 2017, 21:18:14
Ik kreeg net door dat ze druk bezig zijn om alle troep als wier aan het verwijderen zijn en de dammen aan het reconstrueren, kunnen we straks mooi opnieuw met een 'schone' lei beginnen. Nu zitten de aalscholvers te verzamelen op de wrakken, ik zag al foto's op feestboek.
Ik hoorde in de wandelgangen ook iets van kunstmatige stroming creëren, zou mooi zijn ivm de paai en het slagen van broed ::) moeten ze er voortaan wel ongesterilliseerde forellen ingooien he Franky :)
Een opruiming van die grote wiervelden zou niet erg zijn inderdaad, zou wel eens wat foto's willen zien van de huidige situatie, kan helpen als men er weer eens gaat vissen.  ::duim::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Ergens heb ik t idee dat t een grap is en/of Franky's account is gehackt :D

Mike

#280
Ik moet zeggen dat ik ook hard moest lachen toen ik dit las  ;D
Ik was er iets meer dan een week geleden nog en het water stond juist erg hoog.
Daarnaast is het natuurlijk bijzonder onwaarschijnlijk dat zo'n enorm meer leeg loopt  ::hellno::
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Ja, je moet toch wat om wat leven in dit forum en dan vooral het item 'Oostvoornsemeer' te brengen. :)
Leek me sterk dat er de laatste tijd niemand had gevist en niemand wat gevangen had...
Sorry voor de schrik! :P
::ban::

Gerrit59

We don't shoot the messenger...  :) :)

Gerrit

wh82

Al een tijdje niet geweest.. te druk  >:(

sjoerd

Quote from: Franky Boy on January 16, 2017, 13:08:59
Ja, je moet toch wat om wat leven in dit forum en dan vooral het item 'Oostvoornsemeer' te brengen. :)
Leek me sterk dat er de laatste tijd niemand had gevist en niemand wat gevangen had...
Sorry voor de schrik! :P
::ban::
[/quote  ]

Haha, nepnieuws duikt steeds vaker op in de media. Ik dacht al het is nog geen 1 april.  Het Ovm kan trouwens
ook niet leeglopen volgens de wet van de communicerende vaten. Gelukkig kunnen we er nog een vliegje laten zwemmen, maar dat wordt voor mij pas eind maart,

Plantje

Quote from: Franky Boy on January 16, 2017, 13:08:59
Ja, je moet toch wat om wat leven in dit forum en dan vooral het item 'Oostvoornsemeer' te brengen. :)
Leek me sterk dat er de laatste tijd niemand had gevist en niemand wat gevangen had...
Sorry voor de schrik! :P
::ban::
Nee, zoiets levert je geen ban op hoor ;) Je hebt alleen wat menses wakker geschud

ferdinand

Ben vandaag maar eens gaan kijken. Viel wel mee met het waterpeil  ;). Ving op diepgeviste muddler en booby twee bruine forellen van resp. 62 en 56 cm. Was wel enigszins verkleumd, maar niet ontevreden.

Franky Boy

Ik ben blij dat Ferdinand door mijn 'fake news' naar het Oostvoornsemeer is wezen kijken en terloops twee prachtige bruine forellen heeft gevangen! :)
::goodjob::
"Niet ontevreden" zegt ie... ::) ;D
Nu is de tijd om grote bruine forellen te vangen.
Op het Veerse meer vingen vliegvissers ze soms aan de rand van het ijs.

Bone F

Knap hoor  Ferdinand that's the spirit! Ik maak iedere keer plannen om naar het OVM te gaan maar ja zoals nu, -6 hier, blijft het nog maar ff bij plannen maken... :( Het wordt de hoogste tijd om mijn nieuwe BB eens te water te laten.

Franky Boy

Nog twee vraagjes voor Ferdinand:
Viste je vanaf de kant (dammetjes) of met een (belly)boot?
Heb je het vangstformulier van Zuidwest Nederland met de vangsten van die dag nog ingevuld en gemaild?

ferdinand

Ik viste vanaf de dammetjes rechts en links van de loswal. Ik zag nog 2 bellyboaters, maar die waren te ver weg om ze aan te roepen. Zal nog formuliertje opsturen!

Franky Boy

Mooi Ferdinand, dat je ze vanaf de dammetjes gevangen hebt.
In dit koudere jaargetijde heb je als kantvisser een bijna even goede kans om grote bruine forellen te vangen als de 'bellyboters'.
Fijn, als je een formulier instuurt...
::goodjob::

Franky Boy

Nog één laatste vraag aan Ferdinand:
Hoe was de conditie van de door jou gevangen bruine forellen?
Weldoorvoed of mager?
Er worden zo nu en dan bruine forellen, maar vooral regenboogforellen, in een slechte conditie gemeld (broodmager en/of loslatende schubben).
Dat zijn belangrijke waarnemingen.

Mike

#293
Is het niet zo dat er momenteel hoofdzakelijk bruine forel wordt gevangen ?
Toen ik er voor t laatst was sprak ik 2 man die vis hadden  gevangen, 3 bruine.
Guido en ik vingen 3 bruine en een andere maat een paar weken daarvoor ook 1 bruine. Ik verneem helemaal niets meer van regenbogen.
Apart om te horen en zien dat de bruine forel floreert en de regenbogen het blijkbaar moeilijk hebben.
Je zou verwachten dat ze enigzins gedijen bij dezelfde omstandigheden.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Als het grootste deel van uitzet vooral bruine forel is zal die verhoudingsgewijs ook meer gevangen worden. Dat de bows mager zijn weet ik niet afhankelijk van de weinige vangsten maar zou kunnen al lijkt me het  zo raar met al die grondels, haringen etc in het meer.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Dat is nu het leuke, Menno: Er zijn in het verleden veel meer regenbogen uitgezet dan beekforellen!
Voor 2016 gemiddeld meer dan vier keer zoveel regenbogen dan beekforellen (bruine forellen)!  :o
Vorig jaar waren het voor het eerst iets meer bruine forellen dan regenboogforellen.
De grote bruine forellen die nu gevangen worden, zijn allemaal van de uitzettingen van voor 2016.
Ik denk dat de bruine forellen van de uitzetting van april 2016 nu rond de 40 cm zijn.
Het zijn niet van die snelle groeiers als de regenbogen, maar ze worden wel weer ouder (en dus groter).
De bruine forellen kunnen ook beter met andere vissen concurreren (grondels, haringen, botten en snoeken) dan de regenboogforellen.
Ze staan dichter bij de wilde forellen dan de regenboogforellen die meer dan 100 jaar in kwekerijen worden gehouden.

Mike

Ah, dat is interessant.
Hoewel ik het persoonlijk leuker vind om hoofdzakelijk regenboog te vangen en af en toe een bruine, zou ik als beheer er dan voor kiezen om hoofdzakelijk bruine forel uit te zetten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

HappyFisherman

Over predatie kun je dan dus ook helemaal niets zeggen. Nog iets teruggezien van de uitgezette zalm?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Wat betreft predatie van de forellen door b.v. aalscholvers?
Regenboogforellen zijn kwetsbaarder voor aalscholvers en grote meeuwen dan de bruine forellen.
Dus dat zou ook een reden kunnen zijn voor de slechtere overleving van de regenboogforellen.
Het resultaat met de zalmpjes is tot nu toe teleurstellend.
Vorig jaar en eerverleden jaar zijn er misschien een paar gevangen.
De meeste meldingen betroffen zeer zilverkleurige regenboogforellen en geen zalm(pjes).
Misschien dat er in het diepe water nog een keer een paar grote zalmen worden gevangen, maar zelfs dan zijn de resultaten teleurstellend.
Ook hier lijken de aalscholvers een belangrijke rol te hebben gespeeld.
Ook op de rivieren en in onze delta lijken veel zalmsmolts het slachtoffer van de aalscholvers te worden. :(

sjoerd

Dat er nu hfdz bruine forel wordt gevangen heb ik in september niet ervaren . Van al de keren dat we toen vis vingen was er maar 'een bruine bij en de rest regenbogen. Oja en nog een grondel haha.