OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wh82

Zag vandaag een aangespoelde em aangevreten forel liggen van zeker 70cm.

sjoerd

tsja, van ouderdom gestorven.
Overigens,nog wat gevangen? Of was het niks vandaag.

wh82

T was taai, windkracht 5 uit t oosten en veel drijvende afstervende planten. In de binnenbak was t goed te doen maar ik heb ze niet kunnen verlijden.

Franky Boy

OOSTVOONSEMEER EEN MAAND DICHT:
MOOIE BRUINE FORELLEN OP DE VALREEP

Vandaag ging de gesloten tijd van het Oostvoornsemeer voor een maand in. Pas op de monitoringsdag op 1 december mag er weer worden gevist.
Afgelopen zaterdag hebben twee Belgische sportvissers, Freddy Cromheecke en Felix Taveirne nog enkele erg mooie beekforellen (bruine forellen) op het Oostvoornsemeer gevangen.
Freddy ving een bruine forel van 66 cm en Felix had er een van 65 cm en een iets kleinere. Verder hadden ze nog een stuk of wat botten en drie regenboogforellen.



Bone F

Misschien is dit een overbodige, vaker gestelde vraag maar ik deponeer hem toch maar ffu. Wordt er in de gesloeten tijd vis uitgezet? Dan worden ze niet meteen belaagd door "hongerige" vissers.

Franky Boy

De winteruitzetting valt altijd in de gesloten tijd.
Was vorig jaar wat aan de late kant waardoor de monitoringsdag door te grote vangsten werd 'opgefleurd'.
Hopelijk valt de uitzetting nu wat eerder.
Overigens meldden de Belgische heren dat de drie regenbogen in een vrij slechte staat verkeerden: mager en veel losse schubben. Heeft iemand de laatste tijd nog op het OVM gevist en kan die daar meer over vertellen?

wh82

Sjoerd had hier eenzelfde observatie:
OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Zelf zag ik alleen die dode vis, de laatste die ik zelf ving was gezond.

Franky Boy

Die van Sjoerd hadden wat krassen en losse schubben, maar verkeerden verder in een goede conditie.

wh82


Hidde

Hoe is het er nu? Er mag al weer een aantal dagen gevist worden toch?
Hoe is de monitoringsdag geweest? Was die niet vorig weekend?

jo flyfishing

Hey Hidde, deze heb je vast gemist dan.
Niks spectaculair gewijzigd lijkt me. Als je een visje wil moet je werken of geluk hebben.

http://www.sportvisserijzwn.nl/actueel/10193/verslag-monitoringsdag-oostvoornse-meer-2016.html#.WEqKZwcQmKw.facebook

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Hidde

Ondanks een nieuwe uitzetting toch?

jo flyfishing

Dacht dat die begin november was, inderdaad.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Franky Boy

Sinds de opening zijn er wel weer een paar mooie bruine forellen gevangen. De grootste was een prachtige beekforel van 72 cm die door Bram Zanis vanaf het kantje was gevangen!

guidogast

Hallo allemaal,

sinds 1,5 jaar doe ik aan vliegvissen, na jaren op andere manieren gevist te hebben. Inmiddels regelmatig aardige vangsten op forellenvijvers, maar het OVM fascineert me enorm. Ben er nu twee keer een dagje geweest, waarvan één keer met een bellyboat: beide keren niets. Ik las al ergens van iemand dat ie de eerste tien keer OVM niets ving... Het zou super zijn als ik met iemand een keer samen zou kunnen gaan, die ervaring heeft op het OVM. Bijv. komende kerstvakantie een keer. Stuur me een berichtje als je hiervoor openstaat. Trakteer ik op lunch als we gaan vissen, bij de Stormvogel of in het dorp.
::agree::

Franky Boy

Enkele mensen die aan de monitoringsdag op 1 december hebben deelgenomen, blijven het digitale formulier met nieuwe vangsten insturen.
Dat levert interessante gegevens op.
Behalve heel veel botten, worden ook grote beekforellen (bruine forellen) gevangen. Eigenlijk meer dan op grond van de uitzettingen kon worden verwacht. Want er zijn aanzienlijk meer regenboogforellen dan beekforellen uitgezet.
Als je regelmatig op het Oostvoornsemeer vist, is het belangrijk dat je je vangsten aan Sportvisserij Zuidwest Nederland doorgeeft.
Op die manier krijgen we een beter beeld van de situatie op het OVM.
Het vangstformulier is hier te downloaden:
http://www.sportvisserijzwn.nl/files/vangstregistratieformulier-ovm_7105.pdf

Mike

#266
Gister ben ik met onze kersverse forummer Guido naar het Ovm geweest.
Het was fris maar verder mooi weer dus moest het gister maar gebeuren.
Er was geen oppervlakte activiteit wat natuurlijk gebruikelijk is in deze tijd dus is het altijd ff zoeken.
Guido had nog nooit een vis op ovm gevangen en ik zou hem van wat tips voorzien.
Guido bleek echter weinig tips nodig te hebben en al snel stond hij met een kromme hengel.
Z'n 1ste ovm vis was een feit, en wat voor 1... :)





Dat is een heel mooi begin.
Nogmaals gefeliciteerd Guido met deze prachtige bruine van 53 cm.
En daar gaat ie weer...



Daarna was het ff een tijdje erg rustig.
Wat verschillende dingen uitgeprobeerd maar geen succes.
We besloten stukje te verkassen.
Ik kreeg nog 4 rukjes in 1 worp maar kon de haak niet zetten.
Ik vermoed een bot die aan het staartje van mn zonkertje sabelde.
Ineens stond Guido weer met een kromme hengel en daar was zijn 2de ovm vis..

Geen forel deze keer maar een mooie bot..



Voorlopig zat ik nog steeds zonder vis en had onze beginner al een dikke bruine forel, een bot en een krab. Een soort ovm grandslam zeg maar  ;)

Gelukkig wist ik op de valreep ook nog 2 bruintjes in t net te krijgen en dus konden we beide na een bordje kibbeling met friet en sla deze ovm sessie met een fijn gevoel afsluiten en weer richting huis.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Blijft een taaie visserij daar, maar zo'n dag, met mooi weer en een paar mooie vissen is het volgens mij toch een dag met een gouden randje!

sjoerd

Mooi Mike,
En wat je noemt beginnersgeluk,mooie bruintjes

Franky Boy

Leuk Mike, dat je met Guido op stap bent geweest en hem wegwijs kon maken op het Oostvoornsemeer.
En dat hij dan de eerste keer zo'n prachtige bruine forel vangt!
En dan nog een bot.
Die twee bruinen van jou mochten er ook zijn!
Hoe groot waren die?
Hebben jullie je vangsten nog op formulieren doorgegeven?
Dat kan alsnog.
Is belangrijk voor het beheer.
Alvast bedankt namens de Beheercommissie!
http://www.sportvisserijzwn.nl/files/vangstregistratieformulier-ovm_7105.pdf

Mike

Hoi Franky,

Ik heb mijn vissen niet gemeten. Ik denk een cm of 40 / 45

Ik zal de vangstmelding ook even invullen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy


Franky Boy

Ik hoor zojuist dat het Oostvoornsemeer helemaal is drooggevallen.
Doordat er een lek in de afvoerleiding was ontstaan, is het meer totaal leeg gelopen...
Zou dat de reden zijn dat we geen meldingen van dit water meer ontvangen?  :o
Jammer, het zou nu juist de toptijd voor bruine forel moeten zijn... :(
::hulp::

p.forel

Mooie zandbak om met de hond te spelen dus
Eindelijk weer een reden om eens naar stormvogel te gaan. Wandeling en spelen met hond en sate schotel als afsluiting

Koen

Quote from: Franky Boy on January 15, 2017, 11:19:17
Ik hoor zojuist dat het Oostvoornsemeer helemaal is drooggevallen.
Doordat er een lek in de afvoerleiding was ontstaan, is het meer totaal leeg gelopen...
Zou dat de reden zijn dat we geen meldingen van dit water meer ontvangen?  :o
Jammer, het zou nu juist de toptijd voor bruine forel moeten zijn... :(
::hulp::

42meter diep meer leeg gelopen?