Gouden visdag op selctieve windes!!

Started by sjoerd, September 08, 2013, 21:54:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Selectieve windes.
Die troffen vismaat Hans en ik aan op onze visdag afgelopen week. Het was de( voorlopig???)laatste zomerse dag. Er was warm zonnig weer met weinig wind voorspeld voor onze geplande windetrip.
De zon was volop aanwezig en de temperatuur steeg tot tropische waarden , ideale windevooruitzichten zou je zeggen maar... de wind was behoorlijk sterk. De eerste uren was er dan ook geen enkele winde te bespeuren. Slechts één  vis zag ik wegschieten maar dat kon ook brasem zijn of iets anders, het vele visbroed op de ondiepten niet meegeteld. Het leek een slechte visdag te gaan worden. Gelukkig had ik ook mijn 7 hengel mee waarna ik besloot om  de karpers te zoeken die ik gelukkig nog vond op een plek met ongeveer een meter water. Wel waren ze  heel lastig om aan te werpen/te spotten vanwege de harde wind  en dus golven maar na een half uur kreeg ik dan toch  een aanbeet en na de aanslag één  lange run, waarna de lijn slap viel. Sh... Los.... Wellicht vals gehaakt of.?. In ieder geval  kon ik opnieuw karpers proberen te  spotten.


ondanks de golven toch karper gespot en gehaakt


Ondertussen belde Hans mij met de mededeling dat hij een stuk verderop lekker winde stond te vangen! Ze aasden op hele kleine zwarte vliegjes, die ik ook al en masse op het wateroppervlak had gezien. Ik zei dat ik eerst nog even een karper wilde  proberen te vangen en daarna zijn kant op zou peddelen. Na een goed kwartier kwam er weer een schooltje grote schubkarpers  op mij af koersen. Doodstil staand en een voorzichtige worp in hun zwemrichting makend en dan maar afwachten. Ineens toch weer een rukje aan de beetverklikker en ook deze vis nam in één run de complete vliegenlijn en nog een aantal meters backing mee. Maar deze kon ik wel landen. Yess  toch weer gelukt. Snel een plaatje van de vis naast de kajak en zwemmen maar weer. Verder vissen op de karpers had geen zin meer want die waren inmiddels wel verjaagd door de dril.



een gouden schubkarper even poserend in het zonlicht

Ik stapte in de kajak en peddelde richting Hans. Ineens op een luwteplek zag ik  een aantal windes met de halve kop boven water uitkomend azen op de zwarte vliegjes. Ik schatte dat het wel een 20 tal grote vissen waren. Enkele worpen met mijn grote natte red tag leverde geen reactie op.
Ze leken helemaal geobsedeerd door de zwarte vliegjes.  Gelukkig had ik thuis nog snel een doosje kleinere droge vliegjes in mijn vest gestopt en daaruit nam ik een  droog red tagje haakje 14. Normaal een veel te klein maatje voor de enorme windebekken maar in dit geval moest  ik wat om de selectieve windes tot een aanbeet te verleiden. En dat het werkte bleek al snel. Een  gerichte worp in de baan van een winde die steeg werd  al snel van het wateroppervlak gezogen. Schitterend op zicht je vlieg te zien verdwijnen waarna  mijn viertje diep boog op een dikke winde. Soms zag je een tijdje geen vissen stijgen en liet ik de vlieg gewoon liggen waarbij deze enkele keren vanuit het niets werd gepakt door een winde. Prachtig mooi!  In twee uren vissen ving ik daar 14 windes tussen de 40 en 51 cm! Ook Hans ving erg goed. Ik denk dat die meer dan 20 windes heeft gevangen  maar hij viste al wat langer op de windes terwijl ik mij nog met de karpers bezig hield,

Hans drilt zijn zoveelste  winde

Dit was de tweede keer in vele jaren windevissen dat ik ze zo selectief heb zien azen. Normaal gesproken is een grote red Tagachtige vlieg DE windeverleider maar zo zie je maar dat je soms toch uit een ander vaatje moet tappen om ze aan de schubben te komen.
Wat een geweldige visdag en een schitterende afsluiting van zoals het er naar uitziet zomerse windeseizoen! Maar wie weet, komen er nog enkele warme dagen.........


ik maakte een plaatje van deze libel maar je ziet ook mooi de kleine zwarte vliegjes
die massaal op het water lagen en waar de windes als gekken op aasden


een mooie vijftiger mag weer zwemmen


onderwaterplaatje in mooi helder water




Niet verkeerd dit slag vissen vangen  :D

Sjoerd

Inderk

Heerlijk om te lezen Sjoerd!

Helaas had ik afgelopen week geen tijd meer om achter de ruisvoorn aan te gaan.
Warme en zonnige dagen zijn dé dagen om grote ruisvoorns te vangen, maar ja een gezin vergt wel eens andere prioriteiten.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

mooie vissen Sjoertie

tis denk ik nu wel gebeurt.
weer gaat omslaan.
snoekbeest komt weer om de hoek.
als je daar van houd.

maar denk meer een snoekbaars.


Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

catchem


R.S.N Flyfisher


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marksman

Leuk verslag Sjoerd, en super mooie vis.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Peter G

Prachtig verhaal met veel plezier gelezen !

Gerrit72



Da's niet misselijk Sjoerd! Machtig mooie vissen.

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Quote from: Bert J. on September 09, 2013, 00:23:29
Prachtige visdag Sjoerd!


Dat was het zeker Bert maar die zeebaars van jou...... Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje. Jammer dat de zee zo ver van Zwolle ligt. :'(

grtz Sjoerd

Plantje


Ron


eendagsvlieg

Mooi verslag Sjoerd met mooie foto's. Dit is zo'n dag waarop alles meezit en het resultaat is er dan ook naar.

Geniet ervan.

Eendagsvlieg

wouter veuger

mooi zo die laatste zomerdagen,zeker met zulke prachtvissen ::agree::

Erwin

Prachtig verslag Sjoerd. Maar ik ben ook benieuwd naar de kajak die je hebt en of die goed bevalt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

sjoerd

Erwin, ik heb een opblaasbare kajak en Hans een vaste van kunststof. Beiden hebben voor en nadelen.
Voordeel van opblaasbaar vind ik dat die makkelijk mee kan in de auto, dus mee op vakantie. Je moet natuurlijk  wel iets voorzichtiger zijn met scherpe voorwerpen(vorige week een mooie 10 km tocht gemaakt over de rivier de Dinkel, waarbij we t.g.v. noodweer eerder die week, diverse keren door, langs of over dwars over de rivier gewaaide bomen moesten varen. )Met een vaste kajak lukt dat wat beter.
Met een kajak kun je sneller stekken bereiken dan met een bellyboot. En je kunt mooi wat zooi meenemen. Kortom bevalt goed.

Sjoerd

Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Henkie

Wat een platen! Mooie visserij zo. ;D