Onderkleding ademend waadpak

Started by ben64, July 29, 2018, 13:16:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ben64

Ik heb op het forum al gezocht op het topic waadpakken (wat is een goed merk, ademend versus pvc etc.). Aangezien ik vrij snel zweet valt voor mij een pvc pak af en blijft een ademend pak over. Nu zal alleen eenn keuze moeten worden gemaakt met betrekking tot dikte versus duurzaamheid/stevigheid). Ik neem aan dat een dunner pak beter ademt maar gevoeliger is voor slijtage. Nu lees ik dat waden in een dun pak vrij koud kan zijn (vooral in het voorjaar). De oplossing lijkt mij onderkleding (thermo ondergoed zoals dat bij buitensport activiteiten ook gebruikelijk is). Mijn vraag is of dat van grote invloed is op het ademend vermogen, daarnaast zul je denk ik met de maatvoering rekening moeten houden met eventuele onderkleding. Is dat een kwestie van één maatje groter of zijn er andere aandachtspunten waarborgen rekening mee moet houden. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Alvast bedankt voor de reacties ,

Ben

Rene V.

Hallo Ben,

PVC zoe ik niet doen.Ademend is uitstekent zowel zomer als winter.Pak dat ik nu heb is van Patagonia en bevalt goed.Is een pak uit de mid-range qua prijs.Volgende pak denk ik sterk aan Guideline,hoor hier alleen goede berichten over.Dikte v/s duurzaamheid? ga vooral niet door stekelbosjes struinen of over prikkeldraad klimmen,scheelt veel in lekkages.Koop een pak in een winkel en doe gewoon de winterkleding even aan,ik doe thermo kleding aan onder mijn gewone kleding,dunne outdoor broek en fleece vest,in de winter dubbel fleece.Zorg dat met de schoenen je tenen voldoende ruimte hebben ook bij dikke sokken.Denk dat dikke sokken niet eens zoveel uitmaken,ruimte in je schoenen scheelt al veel en loop in de kou wat vaker heen en weer.Ik vis in zeewater van 0 graden C. en het valt mee,alleen niet dieper waden dan kniediep.

Groet Rene V.

Alex

Ikzelf gebruik al jaren in de winter met waden enkel een ademend pak.
Hieronder heb ik direct op de huid een lange ademende onderbroek van Lowe alpine.
Daarover een lange fleece broek. Niet eens redelijk dik.
Wat betreft pasvorm; als je het pak met bv een spijkerbroek aan past dan past het met deze onderkleding ook.
Ik de winter ademend en zeker warm genoeg om bv gruimte tijd in het OVM te staan.
Al het buiten echter flink boven de 10 graden wordt en het water nog er koud is en je moet veel wandelen dan ga je alsnog zweten maar dat kan denk ik niet anders.
Het dampt overigens wel uit bij rust.

Groeten Alex

ben64

Alex, Rene,

Bedankt voor de informatie. Ik herken het gevoel van zweten in ademende kleding. Heb een Goretex regenjas, maar als je je inspant dan ga je zweten, maar na een tijdje wordt je toch weer droog. Hopelijk gaat dat met een waadpak ook op dezelfde manier.  Voor wat betreft het pak zelf den ik dat ik voor een wat eenvoudiger pak ga, zonder teveel zakken. Ik heb het gevoel dat ezxtra zakken de prijs opdrijft, terwijl je zonder ook uit de voeten kunt. Daarnaast, wat er niet op zit kan ook niet gaan lekken c.q. stuk gaan.

Mvg,
Ben

Bone F

Ik ben toch wel (nog steeds) erg benieuwd of een ademend waadpak ook onder water ademt. Tijdens de wandeling van/naar ademend ok maar...
Ik wil toch ook ff aandacht vragen voor een waarschijnlijk niet zo bekend waadpak nl. dat van Traun River. Extra sterk materiaal tot aan de liezen en voor half zoveel €tjes als van zo'n superpak van volgens mij nagenoeg dezelfde kwaliteit

p.forel

Nee ademd niet bouwt wel condens op 
Zie het als een omgekeerd bierglas in de zomer gevult met koud bier
Warme benen koud water condens aan binnen zijde

henkverhaar

Mijn setup bij het dragen van een ademend waadpak is polypro ondergoed (zomer en winter), daarnaast 's winters ook een fleecebroek (over het polypro heen). De maatvoering van waadpakken is in mijn ervaring zodanig dat je daar geen extra rekening mee hoeft te houden.

Overigens meen ik me te herinneren dat Goretex claimt dat ademende membranen ook onder water (kunnen) ademen. Of er daadwerkelijk transport van waterdamp naar buiten is als de buitenkant zich onder water bevindt is uiteraard van een aantal zaken afhankelijk, zoals temperatuurverschil en dampspanning, maar het kan volgens hen wel.

jo flyfishing

Ik heb voor de koude wintermaanden een onderpak van Ursuit gekocht zoals duikers onder een droogpak gebruiken.
Moet het echter nog uittesten.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ben Tabak

Heb sinds kort een Hodgman H5.
Minder bekend wellicht maar, zeker gezien de prijs, en alle positieve beoordelingen, de moeite waard om serieus naar te kijken.
Gewoon een stevig pak dat zeker een stootje kan hebben.
En ademend....och, vind dat dat altijd wat teveel aandacht krijgt.
Grt. Ben

Menno_siemensma

Quote from: Ben Tabak on July 30, 2018, 09:57:24
Heb sinds kort een Hodgman H5.
Minder bekend wellicht maar, zeker gezien de prijs, en alle positieve beoordelingen, de moeite waard om serieus naar te kijken.
Gewoon een stevig pak dat zeker een stootje kan hebben.
En ademend....och, vind dat dat altijd wat teveel aandacht krijgt.
Grt. Ben
ademend pak is alleen relevant tot het punt dat je in het water staat. Voor het stuk lopen of ondiep water met warmer weer is het wel fijner dan een gesloten pak. Als het pak onder water zit dan houdt die functie op.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

ben64

#10
Bedankt voor de reacties. Ik vraag me inderdaad af of het ademend vermogen werkt onder water, aan de andere kant zul je daar waarschijnlijk minder zweten als het water koud is.  Ik ga aankomend weekend eens op pad om een pak te passen. Fly Supply heeft volgens mij een aantal leuke combi aanbiedingen zoals de Vision IKON Wader 2.0 waarbij ik wel voor rubber of Vibram zolen wil gaan. Ik wil niet gelijk een fortuin uitgeven. Zag bij fly ans spin een Guideline combi voor  € 324 maar  Ik houd me aanbevolen voor andere tips.

Mvg,
Ben

Hans-oet-remunj

ademen onder water ?

nu ben ik geen professor in de goretex, maar ik kan er helemaal niks bij voorstellen. Dat je waterdamp uit je kleding  door het waadpak afgevoerd wordt in het water  dusdanig substantieel dat je er iets van merkt ?   

klinkt als broodje aap.  (maar ja als je bv leest hoe een gekko tegen de muur kan lopen, dan klinkt dat ook wel als een broodje aap. )

kan dat echt ?  ???
en heeft dat praktische waarde ? of is het een minimaal effect.




Menno_siemensma

Quote from: Hans-oet-remunj on August 02, 2018, 16:39:52
ademen onder water ?

nu ben ik geen professor in de goretex, maar ik kan er helemaal niks bij voorstellen. Dat je waterdamp uit je kleding  door het waadpak afgevoerd wordt in het water  dusdanig substantieel dat je er iets van merkt ?   

klinkt als broodje aap.  (maar ja als je bv leest hoe een gekko tegen de muur kan lopen, dan klinkt dat ook wel als een broodje aap. )

kan dat echt ?  ???
en heeft dat praktische waarde ? of is het een minimaal effect.
Dat is hierboven toch ook al vrij duidelijk aangegeven dat onder water een ademend pak niet ademt? Hetgeen wat dan gebeurt is de condensatie van het vocht in de lucht tegen het pak aan doordat de buitenkant in kouder water is ondergedompeld.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

#13
Toch zijn er ook publicaties die het tegenovergestelde beweren.
Of het waar is ? zou iets te maken hebben met temperatuurverschillen van vocht aan beide kanten van het membraan

https://midcurrent.com/gear/breathing-underwater/

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

henkverhaar

Quote from: jo flyfishing on August 02, 2018, 19:11:34
Toch zijn er ook publicaties die het tegenovergestelde beweren.
Of het waar is ? zou iets te maken hebben met temperatuurverschillen van vocht aan beide kanten van het membraam

Klopt. Het is een beetje vergelijkbaar met osmose, waarbij water door een membraan gaat als aan een kant de concentratie zout (dat dan niet door het -halfdoorlatende- membraan heen past) hoger is dan aan de andere kant. Normaal zou het zout van hoge concentratie naar lage concentratie diffunderen om de concentratie homogeen te maken, maar als dat membraan in de weg zit gebeurt er het omgekeerde, water gaat van de lage concentratie zout naar de hoge - ook om de concentratie te homogeniseren. Het is allemaal te beschrijven in termen van drukverschillen.

Voor een goretex membraan geldt iets vergelijkbaars - vloeibaar water kan er niet door. Als dan aan de binnenkant (door lichaamstemperatuur en druk) de partiele dampspanning voor water hoger is dan buiten (koud water) kan er wel degelijk waterdamp naar buiten diffunderen. Of dat significant bijdraagt aan het 'draagcomfort' - oftewel of het niet alleen meetbaar maar ook merkbaar is - is een heel andere kwestie...

paul de bruijn

Voor zover mij ooit is uitgelegd is is het niet zo moeilijk.Goretex,net als andere benamingen is een membraan.En aangezien watermoleculen groter zijn dan waterdampmoleculen kunnen deze watermoleculen niet door het membraan,andersom wel

Hans-oet-remunj

Quote from: paul de bruijn on August 02, 2018, 21:45:25
Voor zover mij ooit is uitgelegd is is het niet zo moeilijk.Goretex,net als andere benamingen is een membraan.En aangezien watermoleculen groter zijn dan waterdampmoleculen kunnen deze watermoleculen niet door het membraan,andersom wel
ja dat basismodel herken ik wel, maar ik vroeg me af of dat 'model' invariant is tav parameters als druk ,temperatuursprong, dampspanning enz.

en of het een academisch effect is wat in de praktijk verwaarloosbaar is, of dat je er daarwerkelijk iets aan hebt. Voor het deel onderwater.

tot nu toe is mijn beeld dat je er in de praktijk niets aan hebt, voor het deel dat onder water zit.

henkverhaar

Quote from: paul de bruijn on August 02, 2018, 21:45:25
Voor zover mij ooit is uitgelegd is is het niet zo moeilijk.Goretex,net als andere benamingen is een membraan.En aangezien watermoleculen groter zijn dan waterdampmoleculen kunnen deze watermoleculen niet door het membraan,andersom wel

watermoleculen groter dan waterdampmoleculen? Die moet je me toch eens uitleggen.

paul de bruijn

Henk,dat is het hele principe van een Goretex membraan.Het natuurkundig verschil tussen water en waterdamp.

henkverhaar

Quote from: paul de bruijn on August 03, 2018, 10:45:20
Henk,dat is het hele principe van een Goretex membraan.Het natuurkundig verschil tussen water en waterdamp.

Klopt, maar dat verschil is niet het verschil in molecuulgrootte. Een watermolecuul is een watermolecuul of het water waar het in zit nu dampvormig, vloeibaar, of vast is. Het zuurstofatoom en de twee waterstofatomen die samen een watermolecuul vormen veranderen niet ineens van grootte bij een faseovergang. En ook de bandlengte tussen waterstof en zuurstof verandert niet bij een faseovergang - sterker nog, die is ook onafhankelijk van de temperatuur. Het enige dat wijzigt bij de temperatuur is de (gemiddelde) snelheid van de moleculen in de bulkfase (dat is dan ook de feitelijke thermodynamische definitie van temperatuur - bewegingssnelheid van moleculen). Bij een faseovergang is de kinetische energie van de moleculen groot genoeg om een bepaalde aantrekkingskracht te overstijgen - van vast naar vloeibaar de kristalenergie, en van vloeibaar naar gas (voornamelijk) de vanderwaalsenergie - let wel, in water is er nog iets meer aan de hand - daar zijn ook sterke waterstofbruggen belangrijk voor de aantrekkingskracht.

Wat een goretexmembraan mogelijk maakt is de aantrekkingskracht tussen individuele watermoleculen in vloeibaar water. Om door de porien van het membraan heen te kunnen moet water zich in een staat bevinden waar de moleculen 1 voor 1 (zo ongeveer althans) door die porien kunnen gaan (zo klein zijn die porien). In waterdamp gaat dat 'vanzelf' want dampen (en gassen) bestaan uit individuele moleculen die geen wezenlijke interactie met de andere gas/damp moleculen hebben. In vloeibaar water moeten om het mogelijk te maken dat water als individuele moleculen door het membraan gaan de krachten die de moleculen bij elkaar in vloeibare staat houden verbroken worden. Die krachten zijn te groot om bij normale temperatuur tot meetbare hoeveelheden 'vrije moleculen' te leiden die door het membraan heen kunnen - de facto is het membraan waterdicht - voor vloeibaar water; dampvormig water kan er wel doorheen. Maar dat heeft dus niks met molecuulgrootte te maken.

Hans-oet-remunj

#20
Cohesie is de onderlinge aantrekkingskracht tussen moleculen binnen een vaste stof of in een vloeistof. Tussen de moleculen zijn vanderwaalskrachten werkzaam, waarbij moleculen elkaar aantrekken. De sterkte van de cohesieve vanderwaalskrachten, ofwel de onderlinge aantrekkingskrachten tussen de moleculen van een gegeven stof, zijn bepalend voor de aggregatietoestand van die stof bij gegeven temperatuur (bijvoorbeeld bij kamertemperatuur). Bij de faseovergang van vaste stof naar vloeistof worden de vanderwaalskrachten (en daarmee de cohesie) minder; een vloeistof, buiten een vat, vervloeit. Een willekeurig vloeistofdruppeltje bevat echter altijd nog miljoenen moleculen. Binnen een gas is geen sprake van vanderwaalskrachten: slechts een gesloten ruimte kan gasmoleculen bij elkaar houden (bron: wiki). Lijkt me in lijn met het verhaal van Henk.

En een gas vormig molecuul kan tgv kintische energie (snelheid) wel door gaten van het raster naar buiten, en geabsorbeerd worden in de vloeistof (neem ik aan).

Maar is dat inert tov andere parameters ? Gaat dat onder water net zo goed als boven water ?  ??? 

kinetische energie van een gas is temperatuursafhankelijk, lagere energie bij lagere temperatuur. Stel onder water is the 10-15 graden / boven water is het 25 graden. enz...


henkverhaar

Quote from: Hans-oet-remunj on August 03, 2018, 11:14:11
Maar is dat inert tov andere parameters ? Gaat dat onder water net zo goed als boven water ?  ??? 

Ja, uiteraard. De exclusie van het membraan van vloeibaar water op basis van cohesiekrachten is onafhankelijk van waar dat membraan zich bevindt. Bedenk ook: Een goretex membraan ademt ook in de regen. Voor het membraan maakt het niet uit of het oppervlak, aan de buitenkant (helemaal) bevochtigd is door regen of door rivier. Die waterdamp gaat er toch doorheen (anders gezegd, het principe verandert niet als het vloeibare water aan de buitenkant veranderd van een dunne film (regenwater) in een hele dikke laag (rivier) - en nee, de werking van goretex berust niet op het feit dat tijdens regen sommige delen van het membraan niet nat zijn omdat daar toevallig geen regendruppel ligt.

Het membraan zelf ziet niet of het onder of boven water zit, die waterdampmoleculen gaan er gewoon van binnen naar buiten doorheen. Wat er vervolgens gebeurt is afhankelijk van het grensvlak aan het buitenoppervlak van het membraan. Die waterdampmoleculen diffunderen OF in het water aan de buitenkant (of dan nou die regendruppel is of die rivier), of ze blijven hangen (en 'verstoppen' uiteindelijk het membraan). Of dat gebeurt is alleen afhankelijk van fysische eigenschappen, is het gunstig of ongunstig voor een dampmolecuul om zich 'bij het water aan te sluiten'. Macroscopisch wordt dat uitgedrukt in drukken en gradienten en is vooral afhankelijk van de watertemperatuur en de dampdruk aan de binnenkant...

Het is uiteraard wel zo dat een goretex membraan beter ademt als het droog is - er wordt meer damp afgevoerd als het niet regent dan wanneer het wel regent, maar ook in de regen ademt een goretex membraan. En dus ook onder water...

Hans-oet-remunj

en dus significant minder last van vocht in de kleding onder waterlijn bij  goretex: bv bij langdurig dieper waden na een flinke wandeling de gehele broek  ?

klinkt bijna te mooi om waar te zijn. maar ik geef toe... Henk, als jou model klopt.....

Marco B

En dat zal dan deels de reden zijn dat gore tex zo schandalig duur is. Voor de rest betaal je teveel voor de naam 😭
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

henkverhaar

Quote from: Hans-oet-remunj on August 03, 2018, 14:47:20
en dus significant minder last van vocht in de kleding onder waterlijn bij  goretex: bv bij langdurig dieper waden na een flinke wandeling de gehele broek  ?

klinkt bijna te mooi om waar te zijn. maar ik geef toe... Henk, als jou model klopt.....

Nou, zoals al eerder gezegd, het zal in absolute zin wel meevallen met dat ademen onder water, maar je zou droger (minder nat) moeten zijn dan met een PVC broek...