filmpje vliegvissers forum dag baggelhuizen 24-3-2012

Started by hendri, April 11, 2012, 00:53:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Met de komst van HD video en vooral het comprimeren met de H.264 codec (AVCHD) heeft Final Cut veel van z'n glans verloren in mijn beleving.
Koste vroeger omstreeks de € 1200 en kost nu € 239.
Is inderdaad alleen voor MAC en daar zit een beetje het probleem omdat Windows applicaties zoals van Adobe en Sony wat beter met de tijd zijn meegegaan.
Het forum dat ik noemde is specifiek voor Sony Vegas Pro en Sony Vegas Movie Studio, het kleinere broertje.
Deze laatste kost in de nieuwste versie bij Amazon UK zo'n € 32 op de deurmat.
Je kunt er vrijwel alles mee doen met 10 videosporen, Bluray's maken, uploaden naar Youtube, etc.
Zie HIER.

DMeijer

Ondanks het feit dat er vele goedbedoelde opmerkingen zijn geplaatst in deze topic, wil ik teruggaan op het feit dat er iemand het euvel heeft genomen om de activiteiten op de forumdag in Baggelhuizen te filmen. Toppie Hendri! Leuk om het weer te zien. en het is duidelijk bedoeld als registratie wat er rondom Hendri heen gebeurt.
Ja, dat Spielberg of Cameron het anders opgenomen en ge-edit zou hebben, wil ik best geloven. Een goed verhaal vertellen met film is een kunst, er zijn veel truukjes om dat te leren, zekers. Wil je een meer gedocumenteerde film, dan zul je van te voren moeten bepalen wat er gefilmd kan worden en hoe? En liefst met meerdere camera's, en de opnamen door één regisseur/editor laten bewerken. Misschien een idee voor de volgende forumdag ...

Rossie69

Als je wat wil leren,moet je ook op de blaren zitten.

Maar deze blaren helen weer.

Vindt het wel tof,dat er tips trucs en bewerkings tooltjes aangeraden wordt.

Goed bezig mannen.

hmm zou zelf haast,een mac kopen.


Inderk

Hendri, bedankt voor het werk!
Mooie weergave van een geslaagde dag!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


hendri

inmiddels al weer aan de slag geweest met het filmpje. de raad van marten opgevolgd. het filmpje gestabiliseerd en de aangegeven stukken er tussenuit geknipt. maarja dan kijk je dat terug, en ja de muziek moet je dan ook weer opnieuw doen. ook staan er zwarte balken onderin schots en scheef, dat waren dus die balkjes waar de text in stond. dat krijg ik tot nu toe niet meer weg, maar het kijkt al een stuk rustiger. als het weer klaar is en het lijkt een beetje toonbaar dan plaats ik hem nog wel een keer.
ook dan zijn tips en ideeën uiteraard weer welkom.

Cornico

Nou dan nog maar een raad.
Een film maken op deze manier heet renderen.
De wijze van monteren op de PC heet non lineair editten.
Dit betekent dat je  werkt met een project met opdrachten om iets met je oorspronkelijke opnames te doen.
Die oorspronkelijke bestanden blijven onaangetast en de PC berekent ( rendert) aan de hand van de opdrachten een nieuwe film.
Vrijwel altijd betekent dat een kwaliteitslag, die gaat achteruit.
Je moet voorkomen dat je meerdere keren de film laat renderen.
Ik heb nu de indruk vanwege het gevecht met die zwarte balken dat je niet meer met de oorspronkelijke bestanden (de opnames) werkt, maar met het al eerder berekende filmpje.
Dat moet je nooit doen.
Je moet je project weer oppakken en daar je veranderingen in aanbrengen en dan weer je film laten berekenen.

Mocht je dit gedaan hebben vanwege de muziek, het lijkt me dat je in Imovie gewoon op een audiospoor de muziek kunt zetten.
Eventueel de muziek van de eerder gemaakte filmpje, in dit geval geen probleem met synchronisatie.

hendri

ja marten, ik had al zon idee dat opnieuw beginnen het beste is. :-\

alleen het wordt ff zoeken of ik het eerste project nog terug kan vinden, op een gegeven moment werdt het een beetje onduidelijk en heb ik alles wat niet goed was maar ff verwijderd. slim he. ;)


dus opnieuw beginnen, eerst stabiliseren, dan alles aan mekaar plakken met van die overgangen en dan weer een muziekje er onder? dat is de beste optie denk ik?

ps, harlin had het over rare lassen, wat bedoeld hij daar mee en wat kan ik daar aan veranderen en verbeteren?

Cornico

Overgangen zijn alleen nodig om iets duidelijk te maken of om een te abrupte wisseling van beeld te maskeren.
Een overvloeier( dissolve) gebruik je bv. om een bepaald verloop van tijd aan te geven, binnen hetzelfde onderwerp of locatie met harde lassen werken tenzij de bijhorende audio wisseling te storend is.
Dus stukjes film hoef je echt niet (altijd) met overgangen "aan elkaar te plakken".
Een harde las(cut) is dus gewoon een beeldwisseling op die plaats waar je hebt geknipt.

hendri

ok, ik ga er wel weer mee verder prutsen. en als ik weer een project klaar heb, dan doe ik je wel ff een pb ofzo. kun je zien of er al vorderingen komen. ;)
ps, final cut pro komt er binnenkort ook aan als het goed is.