#8-9 lijn gezocht voor de zeebaars

Started by Sylvain, July 11, 2016, 18:05:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sylvain

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een geschikte lijn om mee op zeebaars te vissen met een #8-9!
Komend weekend voor derde jaar op rij weer een aantal weken richting een van de waddeneilanden. Daar vis ik nu al een paar jaar met plezier op zeebaars met kunstaas en dit jaar vond ik het wel eens tijd om met de huidige stekkenkennis het te gaan proberen met de vliegenhengel. De stekken zijn strekdammetjes met een behoorlijke variabele bodem/steenstort. Daarbij speelt het getij en de golven een grote rol. Dit kan op het eiland echt werelden van verschil kan maken op de condities binnen enkele minuten. Nu weet ik qua kunstaas precies wanneer/welk aasje er aan moet in combinatie met de waterstand, alleen mijn vliegvis ervaring is niet voldoende om echt goed te kunnen inschatten welke lijn ik nodig ga hebben.

Ik vis dus normaliter met plugjes over de onregelmatige steenstort rondom en over de kop v/d dammetjes. Dit al wadend wanneer de strekdam meestal nog deels onderwater staat. Al met al vis ik op een maximale diepte van zo'n 1-1,2 meter ivm obstakels. Tijdens het laagwater van een springtij komt de gehele dam pas droog te staan en valt het 'diepere' water te bereiken (~2 meter). Wanneer het opkomend tij 'aan' slaat, komen ook de golven weer binnen rollen. Heel erg lang valt er dus dan meestal niet meer te vissen, maar vaak is dit wel een top-uurtje, totdat jij zelf ongeveer weg spoelt.

In de praktijk vis ik dus zo'n 3/4 van de tijd met geringe stroming en rustig water, soms een lichte stroomnaad langs de kop. Dit op de dieptes die ik al eerder aangaf (1-1,2 meter).
Ben dus op zoek naar een lijn die ongeveer op die diepte loopt en als het iets harder begint te stromen niet meteen in de oppervlakte blijft plakken.
Mogelijk ook nog van invloed: ik kan redelijk werpen, maar heb te weinig ervaring met winderige dagen. Ik zal bij aanlandige/lastige wind van meer dan 2-3bft dus al snel de spinhengel weer pakken. De glassy zomeravonden/vroege ochtenden met weinig wind, die lijken me echt tof om met de vliegenhengel te gaan vissen.

Ik heb goede verhalen gelezen over de Airflo Sixth Sense lijnen, maarja... welke dan?
.... inch zinksnelheid per seconde zegt mij helaas nog vrij weinig en kan het dus niet echt in mijn situatie plaatsen.

Materiaal:
Hengel; Lamiglas (G1000 series Graphite) / G1298-9 / 9' / #8 flylines
Leader; 45/00mm fluorocarbon (?)
Streamers; de gebruikelijke EP streamertjes van een cm of 10.

Hoop dat jullie mij kunnen voorzien van wat advies!
Gr, Sylvain


jo flyfishing

De zinksnelheid geeft gewoon aan hoe snel de lijn zakt in het water. 3ips maakt dat je lijn op iets meer dan 13 seconden op 1 meter diepte zou moeten zitten.
Voor de dieptes die je aangeeft zou ik een intermediate (+/- 1 ips) of een di3 nemen. de intermediate ga je jangzamer kunnen binnenvissen dan de di3, die gaat sneller op de bodem liggen.
De intermediate ga je wat langer moet laten liggen ls je uitgeworpen hebt om op diepte te geraken.

Voor zeebaars kan je met een redelijk korte leader vissen. Dat maakt dat je streamer ook sneller op dezelfde diepte als je lijn zit als je begint te strippen.

Hou er rekening mee dat de trekkkracht van je leader niet hoger is dan die van je lijn, of voorzie eerst een stukje met minder trekkracht.

Zelf vis ik meestal met de 40+ sniper di3 van airflo. de head is zinkend, de volglijn intermediate. sommigen verkiezen echter de sixth sense zinkelijn van airflo, die volledig zinkend zijn.
De uitleg zou zijn dat je er meer contact met de streamer mee zou hebben. Naar mijn mening zijn de aanbeten van zeebaars weinig subtiel en weet je wel wanneer er 'contact' is.
De intermediate volglijn van de sniper is fel geel, en maakt dat je goed kunt zien waar je lijn is in functie van de stroming, plus dat het feit dat ze niet zo snel zinkt wel helpt om nog over' sommige obstakels te geraken bij het binnen strippen.

hth.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Sylvain

Quote from: jo flyfishing on July 11, 2016, 19:18:56
De zinksnelheid geeft gewoon aan hoe snel de lijn zakt in het water. 3ips maakt dat je lijn op iets meer dan 13 seconden op 1 meter diepte zou moeten zitten.
Voor de dieptes die je aangeeft zou ik een intermediate (+/- 1 ips) of een di3 nemen. de intermediate ga je jangzamer kunnen binnenvissen dan de di3, die gaat sneller op de bodem liggen.
De intermediate ga je wat langer moet laten liggen ls je uitgeworpen hebt om op diepte te geraken.

Voor zeebaars kan je met een redelijk korte leader vissen. Dat maakt dat je streamer ook sneller op dezelfde diepte als je lijn zit als je begint te strippen.

Hou er rekening mee dat de trekkkracht van je leader niet hoger is dan die van je lijn, of voorzie eerst een stukje met minder trekkracht.

Zelf vis ik meestal met de 40+ sniper di3 van airflo. de head is zinkend, de volglijn intermediate. sommigen verkiezen echter de sixth sense zinkelijn van airflo, die volledig zinkend zijn.
De uitleg zou zijn dat je er meer contact met de streamer mee zou hebben. Naar mijn mening zijn de aanbeten van zeebaars weinig subtiel en weet je wel wanneer er 'contact' is.
De intermediate volglijn van de sniper is fel geel, en maakt dat je goed kunt zien waar je lijn is in functie van de stroming, plus dat het feit dat ze niet zo snel zinkt wel helpt om nog over' sommige obstakels te geraken bij het binnen strippen.

hth.

Heel fijn dit inzicht/de ervaring! En daar zeg je inderdaad wat, zal even m'n fluorocarbon erbij pakken als ik een lijn binnen heb, anders naar de 35-40 honderste.
Een kleurtje (welke dan ook) is inderdaad fijn. Heb wel eens met een 'clear' lijn gevist. Is voor een niet-doorgewinterde vliegvisser met iets minder gevoel voor de lijn best onhandig om na 2-3 meter je lijn uit het oog te verliezen haha.

Goed in ieder geval dat nu duidelijk is in welke hoek ik moet kijken. Als ik het dus juist begrijp heb je dus eigenlijk de volgende keuzes:
Keuze hoeveel inch per second: Intermediate(1,5ips) OF di3(3ips)
En vervolgens welk type lijn:
  Volledig zinkend = Sixth Sense OF sinkhead/intermediate running line = 40+ sniper

Intermediate = langzamer vissen mogelijk, maar wat als het dan wel goed begint te stromen en er valt nog te vissen...
di3 = snel vissen, maar dus ook sneller vast.

Ik moet wel zeggen dat die 40+ Sniper (di3) die je noemt best goed klinkt..welke dieptes vis je gemiddeld hiermee?
Wellicht allemaal marketing gezwets, maar als ik het dus lees is het ook een prima lijn voor "lesser casters"  8)
En wat ik verwarrend vind; is de sink tip of de intermediate volglijn dan 3ips? Niet dat het een di3 lijn is met een di7 sink tip die als een baksteen naar beneden gaat..?



Ben Tabak

Intermediate glaslijntje met 1,5 ips is precies wat je hier nodig hebt ;-)

Grt. Ben

Sylvain

Quote from: Ben Tabak on July 11, 2016, 21:29:26
Intermediate glaslijntje met 1,5 ips is precies wat je hier nodig hebt ;-)

Grt. Ben

Hoezo specifiek een glaslijntje? Ivm de zichtbaarheid voor de vis?

Ben Tabak

Nee hoor, maar er zijn niet zo veel keuzes voor 1,5 IPS.
En een Airflo Sixth Sense Fast Glass werpt/vist gewoon heel erg plezierig!

Sylvain

#6
Ah en ik haal weer termen door elkaar. Ik dacht dat een 'glas/glass' lijn de naam was voor een doorzichtige/clear vliegenlijn. Intermediate wordt ook wel 'glass' genoemd als ik het goed begrijp.

Edit: Airflo Sixth Sense Fast Glass/intermediate (1,5ips) Airflo Ridge Striper WF8i (1,5ips) besteld! Ben benieuwd. Bedankt iedereen voor de hulp dusver.

jo flyfishing

Success ermee.
Laat maar en fototje zien van de vangst.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Sylvain


Sylvain

#9
Na een weekje knallen met kunstaas vanmorgen eindelijk de vliegenhengel gepakt en het lijntje getest. Al wadend vissen is het wel weer even wennen dat werpen en liep beetje te klooien door de binnen gestripte lijn die in het water kwam te liggen en met de stroming mee ging.. (aha, die mandjes op de heup zijn dus echt handig).
Gelukkig wel al snel resultaat voordat de stroming echt compleet 'aan' ging. Geen harde klapper ivm boog in de lijn door de stroming, maar zag 'm wel prachtig komen met een boeggolf! Telefoonkiekje en weer terug.




jo flyfishing

Mooi. Jammer dat je de snoeiharde aanbeet niet had. Dat is voor de volgende. 8)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Zweden1963