Vliegenlijn vervangen. Welk merk?

Started by Stefan Schout, June 21, 2015, 18:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Quote from: Gert on June 26, 2015, 20:25:51
Ja, hoog tijd voor de mannen om uit de cast te komen  ;D

::lol:: great pun  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Quote from: Scaramouche on June 26, 2015, 22:03:56
We hebben het over hetzelfde hoor, de energie die jij noemt, houdt rechtstreeks verband met de veerkracht van de hengel.

Iedere lijn is in staat om in combinatie met de juiste hoeveelheid kracht een hengel perfect op te laden, maar bij niet elke lijn is dat ook nog praktisch bij het vissen.


:o Met alle respect, maar ik geef het op...   :(
::wtf::

maurice

#77
Quote from: p.forel on June 26, 2015, 17:55:44
Alle mannen hebben het over kracht  !!!!

Het leuke is dan dat de vrouwen beter/nettere werpers zijn dan de heren 

Kracht is niet belangrijk gevoel/souplesse  daar ontbreekt het bij de mannen aan  jaja ook bij mij

Het power casten  noem ik dat


dat is waar Piet,
heb vorig jaar het Belgische jonge talent zien werpen, maar ooohh wat gooit zijn zus mooi en rustig.
ze gooit zo beheerst met zoveel controle om jaloers op te worden.
en ja ik ben ook een kracht gooier, maar soms ook rustig en gecontroleerd vooral op de Kyll.
zou dus ook nooit met een #1 of lager gaan vissen ik breek de stok voor die lijn het water heeft gezien.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

Quote from: Raymond on June 27, 2015, 07:14:38
:o Met alle respect, maar ik geef het op...   :(

Da's jammer. Volgens mij hadden we een goeie discussie.

Misschien moet ik toelichten wat ik bedoel.

1. Een hengel is een soort veer, eens of oneens?
2. Elke veer heeft zijn optimale buiging, waarbij exact de goede hoeveelheid energie/kracht/arbeid/vermogen/momentum (ik hussel effe wat natuurkunde doorelkaar om te voorkomen dat het vastloopt op termen die er nu niet toe doen) ervoor zorgt dat bij het herstellen naar de oorspronkelijke vorm (het ontladen) de lijn de optimale snelheid meekrijgt, eens of oneens?
3. om dat voorelkaar te krijgen, moet je een lijn met een bepaalde massa/gewicht, met de juiste, accelererende, snelheid voorwaarts of achterwaarts bewegen, en het kost kracht om die beweging uit te voeren, eens of oneens?

Als we het hier over eens zijn, dan kunnen we gaan kijken naar wat dat in de praktijk inhoudt.

4.Stel dat ik met een bepaalde kracht werp, waarbij een lijn van 10.42gram perfect presteert met de hengel die ik handen heb. Als die hengel de aftma tabel perfect volgt, dan is dat een #6 en moet ik precies 10 yards uit de lijntop hebben om dat perfecte moment te bereiken, eens of oneens?
5. als ik met exact diezelfde hengel en diezelfde kracht werp, maar ik gebruik nu een #11 lijn, dan presteert die combinatie perfect op het moment dat ik ongeveer 5 yards uit de top heb. want een #11 lijn is ongeveer twee keer zo zwaar als een  #6 lijn, en bij 5 yards heb ik ook ongeveer 10 gram uit de top, eens of oneens?
6. Als ik er vervolgens een #2 lijn op zet, bereik ik het optimale werp-/laadvermogen als ik ongeveer 20 yards lijn in de top houd (zelfs meer want dan zit ik al dik in de volglijn en die is uiteraard een stuk lichter dan de belly). Maar 20+yards in de lucht houden, dat is gewoon niet praktisch meer. Eens of oneens?

Dat is wat ik bedoelde. Maak ik een denkfout ergens? Dan hoor ik het graag.  ???
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

merijn1982

Maar ff back on topic: ik zou voor airflo gaan. Gebruik er nu meerdere lijnen van en ben dik tevreden
Tight lines!!

FSCHAMP

Merijn, ik heb ook voor de meeste hengels Airflow lijnen als het gaat om zinklijnen. Dit zijn inderdaad prachtige lijnen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Stefan Schout

Ja het is en blijft lastig. Het is toevallig ook nog eens de lijn waar ik 90% van de tijd mee vis. Dus als het wat meer moet kosten is dat geen probleem als het dan ook maar een perfect goede lijn is....

Dus de discussie of de AFTMA tabel wel of niet betrouwbaar wordt toegepast is wel iets om te overwegen. En ja, nu begin ik mij ook wel (weer, 10e x inmiddels) af te vragen of ik nu liever iets onder het lijn gewicht, er precies bovenop, of misschien net iets overheen zou willen zitten. - zoals al eerder gezegd: kon je het maar uitproberen.

:-[

Gert

Ach, het gaat om een #3 lijn toch? Lijkt me niet dat het er dan op aan komt dat je de hele lijn eruit krijgt. En er valt best wat uit te proberen, bijvoorbeeld bij een club, maar ook door bijvoorbeeld met wat mensen van het forum bij jou uit de buurt op te trommelen met zo veel mogelijk verschillende merken en types, zowel lijnen als hengels. Heeft iedereen die twijfelt baat bij.

Groet,
Gert

wh82

Quote from: Stefan Schout on June 28, 2015, 11:04:27
Ja het is en blijft lastig. Het is toevallig ook nog eens de lijn waar ik 90% van de tijd mee vis. Dus als het wat meer moet kosten is dat geen probleem als het dan ook maar een perfect goede lijn is....

Dus de discussie of de AFTMA tabel wel of niet betrouwbaar wordt toegepast is wel iets om te overwegen. En ja, nu begin ik mij ook wel (weer, 10e x inmiddels) af te vragen of ik nu liever iets onder het lijn gewicht, er precies bovenop, of misschien net iets overheen zou willen zitten. - zoals al eerder gezegd: kon je het maar uitproberen.

:-[
Maar je kunt het uitproberen! Waarom denk je dat dat niet kan?

Raymond

Quote from: Scaramouche on June 27, 2015, 20:01:10
Da's jammer. Volgens mij hadden we een goeie discussie.

Misschien moet ik toelichten wat ik bedoel.

1. Een hengel is een soort veer, eens of oneens?
2. Elke veer heeft zijn optimale buiging, waarbij exact de goede hoeveelheid energie/kracht/arbeid/vermogen/momentum (ik hussel effe wat natuurkunde doorelkaar om te voorkomen dat het vastloopt op termen die er nu niet toe doen) ervoor zorgt dat bij het herstellen naar de oorspronkelijke vorm (het ontladen) de lijn de optimale snelheid meekrijgt, eens of oneens?
3. om dat voorelkaar te krijgen, moet je een lijn met een bepaalde massa/gewicht, met de juiste, accelererende, snelheid voorwaarts of achterwaarts bewegen, en het kost kracht om die beweging uit te voeren, eens of oneens?

Als we het hier over eens zijn, dan kunnen we gaan kijken naar wat dat in de praktijk inhoudt.

4.Stel dat ik met een bepaalde kracht werp, waarbij een lijn van 10.42gram perfect presteert met de hengel die ik handen heb. Als die hengel de aftma tabel perfect volgt, dan is dat een #6 en moet ik precies 10 yards uit de lijntop hebben om dat perfecte moment te bereiken, eens of oneens?
5. als ik met exact diezelfde hengel en diezelfde kracht werp, maar ik gebruik nu een #11 lijn, dan presteert die combinatie perfect op het moment dat ik ongeveer 5 yards uit de top heb. want een #11 lijn is ongeveer twee keer zo zwaar als een  #6 lijn, en bij 5 yards heb ik ook ongeveer 10 gram uit de top, eens of oneens?
6. Als ik er vervolgens een #2 lijn op zet, bereik ik het optimale werp-/laadvermogen als ik ongeveer 20 yards lijn in de top houd (zelfs meer want dan zit ik al dik in de volglijn en die is uiteraard een stuk lichter dan de belly). Maar 20+yards in de lucht houden, dat is gewoon niet praktisch meer. Eens of oneens?

Dat is wat ik bedoelde. Maak ik een denkfout ergens? Dan hoor ik het graag.  ???

Zover ben ik het met je eens, Wim. Maar:
1) Als je beweert dat het vermogen van de hengel verandert door meer of minder energie te gebruiken tijdens het werpen, sla je de plank mis. Je kan namelijk wel meer kracht gebruiken maar het werpen gaat er niet bepaald op vooruit;
2) Er zit maar een beperkte marge in het gewicht van lijn die goed werpt op een hengel, een #3 lijn op een #6 hengel en een #6 lijn op een #3 hengel gaat niet werken. Wil je ver werpen, dan moet je er inderdaad rekening mee houden dat meer lengt lijn meer gewicht heeft. Dus dan is het aan te raden om een lichtere lijn te gebruiken (in tegendeel dat men soms denkt dat je dan een zwaardere lijn moet gebruiken om "de hengel beter te laden".
::wtf::

p.forel

Raymond :in tegendeel dat men soms denkt dat je dan een zwaardere lijn moet gebruiken om "de hengel beter te laden".

Hier slaan de lijn fabrikanten de plank totaal mis
Dit voorbeeld is er ene van een lijn voor de werp wedstrijden.
WF5F
Head Weight     Head Length
320  grain          75.5ft 23m

Is dus op de head een aftma 11 lijn van 20 gram  aftma 5 heeft nodig 9 gram
Hoelang zou een SAGE aftma 5 meegaan  als je die lijn er mee gooit ????????

Raymond

Neem zo'n zogenaamde #5 maar eens in de handen, die zijn zo strak als een lantaarnpaal. Met andere woorden, ze staan daar gewoon met een #7 of zo te smijten...
::wtf::

p.forel

Ja dat is waar maar te koop in elke goede vliegviswinkel als aftma 5 lijn

Dit was wel een heel erg voorbeeld van wat er mis is maar lijnen zat die gewoon 3 klasse zwaarder zijn dan hoort.

Winkeliers die deze lijnen promoten  zijn er te veel van .

Winkeliers die verstand van zaken hebben maar heel weinig  das dan weer jammer

Geven je een hengel in de hand.  Zeggen kijk eens mooi 3 hengeltje gooit als een kanon.  Ja dat doet elke 6 hengel waar je aftma 3 op is gekalkt. 

Troutbuster

Makkers!!

Ik kan het niet technisch en/of wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb het gevoel dat deze stelling vooral opgaat bij de aftma klasses t/m #5

De Aftma "verlakkerij" begint naar mijn mening bij #3 hengels

Hoe ik aan deze mening kom??

Gevoelsmatig en uit "ervaringsgevoel" want zoals reeds gezegd, ik kan het niet anders onderbouwen

Zo heb ik een Greys Streamflex #3 10 ft
Een droom van een hengel, mar wellicht ben ik positief bevooroordeeld want ik hou van deze serie

Goed de 10 ft #3 dus, en na de aankoop een #3 lijn erop

Jammer, wierp voor geen meter!!

#4 lijn erop en zie daar.... fantastisch in balans, goede lading en redelijke afstanden zonder veel energie.

#3?? nee een #4 dus en Greys is toch geen merk wat je als rommel zou aanmerken??

Nu ff wat tegenstellingen, want ik heb ook een Greys Streamflex 9 ft #3, en die wordt zwaar zwabberig met een #4 lijn, overbelast dus en... naar mijn mening een echte #3

Uit ballorigheid mijn Greys Streamflex 9 ft #2 opgetuigd met een #3 lijn en zelfde ervaring als met de "overbelaste" #3, dus.... naar mijn mening een echte #2

Toen moest ik het weten ook en mijn 10ft #5 Greys Streamflex (had ik al verteld dat ik erg verslingrd ben aan de Streamflex serie!!??) over èn onder geladen (met een #4 en resp. #6) en de hengel bleek een echte #5, wederom naar mijn gevoel hé!!

Goed tot zover de Greys Streamflex serie

Ik heb ook een Snowbee Diamond2 10 ft #4 en tsjaaaa gevoelsmatig een veel strakkere hengel dan je van een #4 zou verwachten (precies wat Raymond al zei)
de stok getest en met een #4 belabberde werpeigenschappen!!!
met een #5 gaat het ineens stukken beter en wederom uit ballorigheid een #6 erop gezet en wat bleek.... ook dat ging boven verwachting goed zonder een extreem overladingsgevoel

Toch vis ik deze Snowbee alleen met een #5 lijn, maar met de wetenschap dat het bijna een #6 is, krijg ik geen benauwde gevoelens bij de wat grotere vissen en zwaardere drills

Mijn overige hengels (#6 en #7 klasses) geen enkele "veraftmatisering" ( ;) ;) ;)) kunnen voelen

Ik zeg met recht voelen, want anders zou ik het niet hard kunnen stellen!

Wat "men" hiermee moet?? geen idee, maar ik wou het wel ff kwijt. ;D ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

#89
Jan, die Snowbee van 10 voet, heb jij die van Bas overgenomen? Ik heb namelijk eens met die stok van Bas mogen werpen en ik gaf toen al aan hem aan dat die aanvoelde alsof er ook gemakkelijk een #6 lijn mee geworpen kon worden.

Ik erger me er overigens wel dood aan want als die AFTMA norm nou eens wel netjes gevolgd zou worden door de fabrikanten, wist iedereen waar hij aan toe was. Maar ja, met al die miskopen blijven de schoorstenen van de fabrieken wel stevig roken. :(
::wtf::

Troutbuster

Ray,

Mijn eerste Snowbee 10 ft #4 was idd die van Bas, echter is deze overleden en een zelfde aangeschaft maar dan de 2e generatie Diamond

Wat betreft de werpeigenschappen identiek aan de diamond1

maar.. wel een dijk van een hengel waarnaar ik snel pak op bv forellenplassen en licht streamerwerk, dus.....

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Als het werkelijk zo is dat de classificering op een hengel afwijkt van de werkelijkheid, wil dat helemaal niet zeggen dat het een slechte hengel is...
::wtf::

p.forel

En dan nu de hengel eens meten/wegen   

Dan de lijn eens op de schaal.

Dan pas kan je zeggen is deze hengel wel een 3. 4 of 5   en is de lijn wel een 3. 4 of 5

Gevoel zegt mij niks .

Raymond

Quote from: Jan Vlieg on June 29, 2015, 23:48:48
Wat zijn die lijn- en hengelfabrikanten, met overigens zeer professionele marketing en sales departments, toch vreselijk dom bezig hé.
Dat ze maar niet willen luisteren naar de echte kenners (drammers  ;)), binnenkort gaan ze vast allemaal failliet. ;D ;D ;D

Ach ja, het was altijd al zo dat de grote massa bestaat uit jaknikkers, Jan. Dat weten die fabrikanten met hun "zeer professionele marketing en sales departments" maar al te goed. Jammer is alleen dat als je ergens kritisch over bent en er een mening over vormt, er altijd wel iemand uit die grote massa jouw mening moet denken af te schieten of belachelijk te maken. Vroeger werden vrijdenkers al als ketter op de brandstapel gezet.

De Aarde is ook helemaal niet rond, die is gewoon plat. Niks laten wijsmaken...
::wtf::

p.forel

Raymond iets met gras en er boven uit steken !

Ach ja als ik maar hengels en lijnen heb waar aftma geen hol van klopt    en toch perfect op elkaar afgesteld zi

wh82

#95
Quote from: p.forel on June 30, 2015, 06:13:57
Ach ja als ik maar hengels en lijnen heb waar aftma geen hol van klopt    en toch perfect op elkaar afgesteld zijn
Helemaal mee eens!!! Dat is nu precies waarom ik de discussie met een korreltje zout neem. Hoewel de theoretische classificatie niet klopt, kunnen we allemaal zelf iets bij elkaar zoeken wat perfect past..
Omdat dat kan is de discussie alleen relevant als je niet in staat bent om (tot op zekere hoogte) te testen wat je koopt. (Bijvoorbeeld als je op internet koopt).

Overigens ben ik wel van mening dat, als de discussie gevoerd moet worden je ook de omstandigheden waarin gevist gaat worden mee moet nemen. Op een klein riviertje met veel overhangende takken zou ik liever een andere hengel gebruiken als op groot open water, en niet alleen qua aftma classificering.

goswit

Ben het niet met je eens WH 82.     Als je als beginner een hengel en lijn koopt bv # 6 moet je zondermeer aannemen als het op de verpakking staat dat het klopt .  Veel vliegvissers weten niet dat het afwijkt .In de praktijk kun je het pas testen in de winkel/internet niet .Het valt mij trouwens op dat de duurdere lijnen het meest afwijken.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Ik ben het met je eens dat het (niet alleen voor beginners) ondoorzichtig is.
Je zegt, in de winkel niet kunnen testen, in veel winkels toch wel? Ik kreeg pas bij het uitzoeken alle gelegenheid om te testen, vroeger mocht ik dat (bij andere winkels) ook. Gewoon op een grasveldje in de buurt van de winkel. Dan voel je snel genoeg wat wel of niet bij je past.