monstervoorns en andere vissen uit een prutslootje!!

Started by sjoerd, February 25, 2014, 22:09:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vandaag kwam ik bij toeval terecht bij een heel ondiep, smal slootje dat echter wel in open verbinding stond met heel groot en stromend water. Ik wist niet wat mij te wachten stond, dus maar gewoon proberen met de nimfhengel.Het begon  rustig maar in de loop van de dag wisty ik ze toch te vinden. Er lagen nooitmeer dan 1 of 2 vissen bij elkaar, dus je moest blijven zoeken.
Het was gewoonweg niet normaal wat voor grote blankvoorns daar te vangen waren.
Van de pakweg 30 voorns die ik ving waren er meer dan 15 stuks boven de 30 cm en een aantal zelfs 35 plussers.
Naast de voorns , ving ik er vier windes , waarvan eentje al in paaikleed(ruwe huid) en wat brasems en kolbleien.
Dit slootje had ik  gisteren ontdekt toen ik samen met vrouwlief een mooie fietstocht maakte. Zo zie je maar weer: altijd blijven kijken en zoeken, ook al vis je niet!:D
Hieronder nog enkele plaatjes van de schitterende dag,


Eén van de 35 plussers


nog een fraaie vis


winde aan de nimf


ook enkele brasems wilden de nimf


ook deze 35 plusser viel voor een simpel nimfje
let op hoe smal het watertje is.



gr Sjoerd

Inderk

Hele mooie vangsten Sjoerd!
Typische watertjes die je normaal gesproken voorbij gaat.

Ik vang vaak hele grote windes in slootjes die amper 40cm diep zijn in de paai periode.
Prachtige visserij waarbij je absoluut moet voorkomen dat je gezien wordt.

Boeggolven en stofwolken zijn dan het resultaat.

Een verklaring voor de aanwezigheid van vis kan zijn dat er meestal voedsel in de bodem zit en het water relatief gezien warmer is dan het open water.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


sjoerd

Quote from: Cornico on February 25, 2014, 22:16:55
Prachtig Sjoerd.
Mooie vissen en mooie foto's.
Gelukkig zijn dit soort vissen er nog.
Heb je nog een andere verklaring dat dit soort vissen in zo'n prutsslootje zitten anders dan de verbinding met open water?
Er moet toch ook een andere reden zijn dat ze daar in toch goede aantallen zitten.

Schijnt toch een winterstek te zijn zo vertelde iemand mij later. Gek dat ze dan liever beschut in ondiep water overwinteren dan in het diepe open water blijven. Maar misschien is het slechts een deel van de vissen die daar heen gaan. ik weet het niet.

Gert

Mooi hoor Sjoerd!
Ik vis ook vaak in dat soort slootjes. Maar dat is vooral omdat er weinig anders in de buurt is ;)
En ik vang ook veel, maar allemaal kleintjes. De grootste zal amper 20cm halen. Kortom: ik ben stinkend jaloers!

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje


HappyFisherman

Die hele grote voorns krijgen gewoon een muil als een brasem :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV


Ron

Mooie vissen Sjoerd  ::goodjob::.

Ik ken ook zo'n watertje wat niet diep is en waar je toch mooie grote voorns kan vangen ,af gelopen zondag ook weer heen geweest , en grote voorns
gevangen .




merijn1982

Mooie grote vissen zeg! En dat jn een klein slootje waar je ze nu niet verwacht. Leuke verassing! Zo blijven er altijd weer uitzonderingen op de regel. Houd het leuk:-)
Tight lines!!

wouter veuger


Gerrit59

Zo is het maar weer aangetoond: in slootjes waar je zo voorbij rijd zit prachtige vis!
Zou het ook niet te maken hebben met de paaitijd: vis zoekt dan ondiep water op?
Wat een schitterende voorns!

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Quote from: BV on February 26, 2014, 08:44:02
Jij weet ze altijd wel te vinden!
Mooie vissen

Ik "moest" er wel voor naar Zuid-Holland! :) :) :)
(we zaten daar een weekje)

Sjoerd

jur606

zuid-holland :) hou me altijd aanbevolen, (om me bij een volgend tripje uit te nodigen :P)


MarcelN

Ooo vertel eens ::) je hebt hier in het westland ook van die iele slootjes uit weilanden waar ik boven maatse voorns uit tover, vooral de blankvoorns zijn duidelijk sterker dan de ook aanwezige mooie ruisvoorns.
Ik vis hier wel eens met een bekende voor de haagse boys, John de hovenier uit Maassluis, die weet ze wel te vinden.
Maar mooie vissen Sjoerd ::goodjob:: ze zitten hier ook wel eens in van die grote rioolpijpen onder weggetjes, dan leg ik mijn nymf op een plankje en als die aan het eind is, ze malen hier veel, dan trek ik hem eraf, da's pas lachen wat er dan uit die pijp komt, werkt ook goed met snoek!

merijn1982

Tight lines!!

sjoerd

Quote from: MarcelN on February 26, 2014, 18:39:27
Maar mooie vissen Sjoerd ::goodjob:: ze zitten hier ook wel eens in van die grote rioolpijpen onder weggetjes, dan leg ik mijn nymf op een plankje en als die aan het eind is, ze malen hier veel, dan trek ik hem eraf, da's pas lachen wat er dan uit die pijp komt, werkt ook goed met snoek!

Ja die truuk met de plank paste ik vele jaren terug ook al toe, Streamer in een plank of stuk tempex prikken, Door de stroming(wind) door de duiker laten drijven, losmaken en terugvissen. Heeft me al de nodige snoeken opgeleverd. Met de nimf nog nooit geprobeerd.
Sjoerd

Joost S.

Zo een sloot moet en wil ik nog vinden. Wat een schitterende vissen man.

Thanks.

pepertje

vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

sjoerd

Quote from: pepertje on March 02, 2014, 19:26:28
mooi.

waar is dit slootje?

Tsja , ergens in Zuid-Holland. :) :)  Dit soort watertjes is gewoon te klein om via het forum openbaar te maken. De hengeldruk zou dan te groot worden. Je zult toch echt zelf dergelijke stekken moeten gaan ontdekken en dat doe je door veel te investeren, zoeken, etc. Ik hoop dat je daar begrip voor kunt hebben.
Het is wat ik nog wel eens noem. een zogenaamd 1 of 2 persoonsslootje. Waarmee ik wil zeggen dat je daar niet met 10 man kunt gaan staan.
Zo viste ik ooit eens een dergelijk slootje af samen met een vismaatje. Ik heb het dan over een slootje van amper 150 meter lengte. Voorzichtig maakten we worpjes om de vis die zichtbaar aanwezig was niet te verjagen. Komen er ineens twee vliegvissers aan, die ons voorbijliepen en doodgemoedereerd op nog geen 20 meter afstand beginnen te vissen. precies in de richting waar wij langzaam naartoe visten en waar de ruisvoorns zwommen.
Tsja, niet even een praatje maken of even in overleg treden maar patsboem op je stek gaan staan . Nou dan heb ik het wel even gehad met die gasten. Het gaat dan om fatsoen in plaats van ook recht hebben op......

gr Sjoerd

MarcelN

Tja gezien de aanwezigheid van Winde zal het in een klein zijslootje zijn van de vele vaarten en vlieten die we hier hebben, ik zie het hier ook vaak, een omlegginkje van een heel klein slootje dat met de in- en uitgang aan de vaart zit, vette bakken van voorn en brasem zie ik vanaf de fiets, ik stop en kijk dan altijd graag even. Ik hou het dan bij kijken/genieten, dat heeft ook wat toch.

pepertje

Quote from: sjoerd on March 02, 2014, 20:22:20
Tsja , ergens in Zuid-Holland. :) :)  Dit soort watertjes is gewoon te klein om via het forum openbaar te maken. De hengeldruk zou dan te groot worden. Je zult toch echt zelf dergelijke stekken moeten gaan ontdekken en dat doe je door veel te investeren, zoeken, etc. Ik hoop dat je daar begrip voor kunt hebben.

gr Sjoerd


kan ik begrijpen
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

Frank_Assen

Wat een mooie, dikke vissen... Prachtig!

Het kriebelt weer, a.s. zaterdag voor het eerst weer op pad!
Hopend dat er 1 van dat formaat bij zit...

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.