Snoekweer!

Started by sjoerd, February 05, 2014, 21:06:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vandaag heerlijk met vismaat Hans, een dagje wat watertjes bestookt met de streamer met de bedoeling om wat snoeken te verleiden.
Eerst in een kolk in de uiterwaarden maar door het erg hoge water was dat vandaag iig geen succes. Dan maar door naar ander kleiner en erg ondiep water.
Ik wist dat daar enkele snoeken lagen.
Met de tweede worp knalde onderstaande snoek vanuit de kant met veel geweld op mijn streamer. Schitterend altijd weer die aanbeet.



de eerste met een leuk kuifje op zijn kop

Hans miste er ook eentje." Tegen die boomstam in het water moet hij liggen "riep Hans. Ik werp de streamer er overheen en trek deze over de onder water liggende boomtak. Direct grijpt een snoek de streamer maar die mis ik. Even later nog eentje die mist.
Tijd om ander water te proberen.
Het is inmiddels tegen vijven en ik kan geen snoekdame verleiden. Hans krijgt twee keer een snoek op zijn streamer, maar die grijpt mis.
We vissen beiden dat stukje water , van een meter diep, nog even uit. ieder aan een kant. "Nou de laatste worpen en dan moeten we naar huis.
Ik neem het midden van dat water nog even mee Hans, roep ik hem toe. Plotseling meen ik wat te voelen maar zie niks. Nogmaals een worp naar het midden, even af laten zinken en bang, waarschijnlijk Hans zijn gemiste snoek heeft de streamer goed te pakken.
Even later kan ik de vis landen, een mooie 80er. Ze lag diep tegen de bodem want ik kon een aantal bloedzuigers van de huid verwijderen


En dit was gelijk een mooie afsluiting van deze vismiddag met veel ganzen, een ooievaar, en enkele witte reigers. Kortom een lekker middagje uitwaaien in de polder in goed gezelschap. Wel fris maar toch, lekker snoekweer.

Sjoerd

wouter veuger

Mooie vissen en foto's sjoerd!

marc

altijd leuk om samen met een maat op stap te gaan ,kan je nog wat vangen is de dag eigenlijk al geslaagd.
was alsof we erbij stonden en mochten meevissen .
goed bezig daar.
grt marc

Marksman


Gerrit59

Sjoerd,

Weer een mooi verslagje en als slot een prachtige snoek!

Gerrit

Gerrit72


Sjoerd, mooie foto's en mooie snoeken.
1e foto is een mooie demo van de 'kieuwgreep' met 1 vinger.
Werkt goed bij wat kleinere snoek.

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

Leuk om te lezen. En mooie vissen!!
Tight lines!!

Rossie69

lekker zo door de weeks je lijntje te kunnen werpen.

mooie vissen.

FSCHAMP

Mooi vistripje en verslagje en schitterende foto's.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

j.klopper

hier ook behoorlijk veel aanbeten maar gruwelijk veel missers.Eentje miste ik 3 keer achter elkaar zelfs.
Omdat het over het algemeen kleinere snoeken zijn ben ik met kleinere EP streamers gaan vissen maar nog steeds veel missers.Gaat toch irriteren op den duur.

jur606

Quote from: j.klopper on February 06, 2014, 08:12:51
hier ook behoorlijk veel aanbeten maar gruwelijk veel missers.Eentje miste ik 3 keer achter elkaar zelfs.
Omdat het over het algemeen kleinere snoeken zijn ben ik met kleinere EP streamers gaan vissen maar nog steeds veel missers.Gaat toch irriteren op den duur.

Binden op stuk grotere haken? (of bijten ze echt in laatste stukje streamer :()

merijn1982

Ik had hetzelfde afgelopen weekend. Vijf missers.. zowel op enkele haak als op streamer met articuleted shank ( dus tandem. Voorste deel alleen draadstaal en daarachter een haak ) kan ook geen logische verklaring geven waarom. Wel erg jammer dat je dus vijf snoeken mist:-(
Tight lines!!

Rossie69

heel vaak duikt de snoek van op zij mischien dat het dit ook in jullie geval was.

had het zondag ook.
de laatste zag ik zo de streamer aanvallen.

Hilco de Visser

is een weerhaakloze dreg een misdaad bij het vliegvissen?

als je met een buisje vist kan je de enkele haak makkelijk vervangen .............

sjoerd

Missers horen nu eenmaal bij het snoeken, dat vooropgesteld.
Maar wat is of zijn de oorzaken? Ligt het aan de snoek? Of ligt het aan de visser?
Over dat laatste hoor ik hier nog niemand. Misschien strippen we de streamer wel te snel binnen, zodat de snoek niet anders kan dan misgrijpen.
Of eigenlijk: de streamer wordt met rukjes binnen gevist, tussen de twee strips in ligt de streamer even stil en dan slaat de snoek vaak toe. Maar op het moment dat hij of zij denkt de stilliggende prooi te pakken, treken wij deze net weer weg: gevolg misser.
Dan heb je daarna enkele mogelijkheden. 1.  De snoek grijpt bij een volgende worp(of soms worpen) alsnog de vlieg als ze "los" zijn.
2. De snoek heeft je gezien en verdwijnt naar elders.
Waar ik zelf nog wel eens last van heb, en ik zal niet de enige zijn, die dat heeft is dat je bij een zichtbare aanbeet, te snel reageert en daarbij dus de streamer net voor zijn bek wegtrekt. Gevolg: een misser.
Ook de helderheid of in dit geval juist troebeler water maakt dat een snoek niet goed de prooi kan zien en daarom misgrijpt.
Soms komen ze heel traag achter de streamer aan en als je dan toch nog toegrijpen voel je dat bijna niet waardoor je niet reageert. Het lijkt bodemvuil maar dan zie je toch ineens een kolk van de snoek.
Zo zijn er m.i. verschillende oorzaken waarom je een snoek "mist". Ook kun je soms niet goed aanslaan omdat het bindmateriaal achter de tandejs blijft haken en je niet goed de haak kunt zetten.
Ik ben geen voorstander om dan maar een dreg of meerdere haken te gaan gebruiken. Het levert volgens mij niet meer hangers op.

In ieder geval blijft het snoekstreameren daarom steeds spannend.


Sjoerd

merijn1982

Ja de zijwaartse aanval i.c.m. de tandem zou een mogelijk kunnen zijn. En de troebelheid ook aangezien het water best gekleurd was. Verder waren een aantal erg flauwe aanbeten ( leek bodem/vuil ) zal de felheid van de aanbeet verband houden met de temperatuur?? Ik neig te denken dat er een verband is tussen kou en flauwe aanbeten. Maar misschien klopt dit niet..
Tight lines!!

MarcelN

Ik heb dat ook vaak wat Sjoerd zegt, dat vastlopen en zonder vuil bovenkomen, nu is het erg helder bij mij en ben ik eens naar de overkant gelopen waar langs de kant dat steeds gebeurde.....
nou dat was dus een flinke snoek die gewoon zat te 'proeven' aan de staart de rotzak >:( ik zag net nog een echte big mama jagen m+, alleen aan de verkeerde kant van een treurwilg voor mij, ik zal eens kijken of ik die kan strikken en een feestje bederven ;D

Dick

goed bezig Sjoerd mooie vissen

Gerrit59

Ik ben het met Sjoerd eens.
In deze periode (winter) moet je de streamer traag vissen. Immers de snoek probeert met zo min mogelijk inspanning een prooi te bemachtigen. In de winterperiode heb je meermalen het idee: heb ik beet, voelde ik iets? In het verleden heb ik veel met levend (en later dood) aas gevist en daar had ik de zelfde ervaring. Echt tergend langzaam het aas pakken. Hoe groter hoe voorzichtiger, maar ja hij/zij is ook niet voor niks zo groot geworden.

j.klopper

vandaag 2 aanbeten en 2 keer raak.
Kleine snoekjes ,50cm,maar vol in de bek gehaakt.
Het heeft dus blijkbaar ook met de manier van aanbijten te maken.
Of zouden in de [naderende]paaitijd sommige, schijnbare, aanbeten niets anders zijn  dan het proberen te verjagen van een concurrent,in dit geval de streamer?

merijn1982

Mooi!! Vind interessante theorie over wegjagen van concurrenten. Of dat klopt weet ik niet.. maar het zou kunnen!
Tight lines!!

Rossie69

had het laatst ook.

helder water snoek tot 3 keer aan toe missen.
bij 4e worp weer volgen,ging die lekker naast mn streamer liggen duh.

waar wij vorige week gevist hebben,is het water gewoon bruin net thee met melk erin.
had mn snoek bij de eerste worp en wel bij de 2e strip.
gewoon hangen.
net alsof je vast zat.

dreggen begin ik niet meer aan,veelste pijnlijk voor je zelf.

Feestjes bederven van wie Marcel dat seks feest van de snoeken, of van de deelnemers ,van de gouden streamer.

;)


Koen

anders gewoon een tube proberen :) dan zit de haak immers achterin :)

HansdeJager

 ::new::Omdat de snoek je streamer moet pakken en dus actie onderneemt, mist de snoek de streamer.
Dit klinkt al weer wat beter als dat de visser de snoek mist...... ;)
En je moet die snoek weer een nieuwe kans bieden met dezelfde streamer of een met een andere kleur en een andere actie...
En zeker de plek onthouden een weer terugkomen op dezelfde dag of een weekje later...
Let vooral op de stand van de zon, als hij tegen het zonlicht in naar het wateroppervlak komt ziet hij niet zoveel.
Het maken van een achtje met de streamer in het water, voordat je de streamer uit het water haalt, doet ook wonderen.