De Reest

Started by Plantje, September 21, 2011, 21:35:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Zijn er hier mensen die ervaring hebben op de Reest? Ik heb even gezocht en ik heb gevonden dat Rossie er natte dromen van heeft en dat Weerwolf begrepen heeft dat er geen vis in zou zitten vanwege de hoge zuurgraad.

Maar het ziet eruit als een ontzettend mooi riviertje! Dus ben benieuwd of mensen er ervaring hebben.

Rossie69

 ;D

nou heb er nog wel dagboekjes van,wat er allemaal zwemt.
matchvissen veel gedaan.
Karper vissen veel gedaan
kunstaas vissen veelste veel gedaan.
vliegvissen ook veel gedaan.

en weet zeker dat er dikke ruisers zitten.
tis op sommige plaatsen alleen klote vissen.
maar weet wel plekkies waar je leuk kan vissen .


Plantje

Dus wel de moeite waard om eens een keer te kijken?

Grappig trouwens om te zien dat de Reest ophoudt bij de Omgelegde Hoogeveense Vaart en daarna weer vrolijk verder gaat de Reest te zijn. :)

Rossie69

ja das een jammer iets,als je bij de wijk of ijhorst bent,moet je dan maar es zien hoe smal de reest nog is,zou denken aan een slootje.
op mn blog staat ook nog een stukje over een vistrap in de reest ;)



weerwolf

Bij mijn weten is de reest een beek! maar daar wordt het water niet droger of natter van  ;)

De reest is een schitterend watertje, bij balkbrug (jaren gewoond) loopt hij schitterend door natuurgebieden. Het is volgens mij ook 1 van de weinige stroompjes met zo'n natuurlijke loop. Bij Meppel is het nog wat maar bij mij in de buurt zijn er sloten die breder zijn.

Misschien toch iets om een keer te onderzoeken hoe het met de visstand is op de reest. Maar zoals eerder gezegd is er weinig over te vinden.

Ik heb wel gelezen dat er vroeger een palingkwekerij in gezeten heeft!.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

#6
Er is nogal wat veranderd zie ik. De reest heeft vroeger ook hier in lutten gestroomd. Maar daar is weinig van weer te vinden, behalve plekken waar de grond nog steeds heel nat is.


Voor de echte liefhebber:

Beschrijving huidige ecologische kwaliteit
De huidige ecologische kwaliteit wordt vastgesteld aan de hand van drie waarden, namelijk
de hydromorfologische-, chemische- en biologische kwaliteit.
Hydromorfologie
De bovenloop van de Reest is aangetast ten opzichte van de natuurlijke situatie. Door het
verdwijnen van de vele hoogveenvlaktes is het oorspronkelijke afstroomgebied aanzienlijk
beperkt. Deze vlaktes zijn nu goed ontwaterde landbouwgebieden die niet meer afwateren
via de Reest. Door een afname van het toestromende water zijn de stroomsnelheden in de
bovenloop verminderd.
De middenloop van de Reest is evenals de bovenloop aangetast ten opzichte van de
natuurlijke situatie. De belangrijkste knelpunten vormen de lichte overdimensionering in de
breedte en enkele stuwen die voor vissen niet passeerbaar zijn. Daarnaast worden grote
afvoerpieken opgevangen door de Reestvervangende Leiding.
Net als de boven- en middenloop van de Reest is ook de benedenloop aangetast ten
opzichte van de oorspronkelijke situatie. Slechts een klein gedeelte van het water dat door
de Reest afgevoerd wordt stroomt door Meppel heen. De Reest stroomt via een stuw bij
Lankhorst in de Hoogeveensche Vaart. Op dat punt ligt ook een onderleider onder de vaart
die water voor Meppel afleidt. Daarnaast zorgt de lichte overdimensionering in de breedte
voor een afname van de stroomsnelheden in de Reest.
Chemie
De chemische toestand is in 2006 getoetst aan de regionale richtwaarden voor ecologie
ondersteunende stoffen en aan de Europese normen voor prioritaire- en Rijnrelevante
stoffen. De toetsing is uitgevoerd op het 2e benedenstroomse meetpunt (2REES8RO). De
waarden voor PAK's en bestrijdingsmiddelen zijn bij alle waterlichamen in 2006 met 'goed'
beoordeeld. Waarden die fluctueren qua beoordeling staan in onderstaand schema
weergegeven.
Biologie
Om de huidige biologische kwaliteit te bepalen van de voor R-typen relevante
kwaliteitselementen (vegetatie, macrofauna en vis) zijn voldoende gegevens beschikbaar.
De ecologische gegevens zijn getoetst aan maatlatten voor een langzaam stromende
middenloop/benedenloop op veenbodem (R12) in de natuurlijke toestand. De beoordeling
geeft een beeld van de gehele beek. De huidige situatie wordt als volgt ingeschat:
· Vegetatie: De vegetatie in de Reest is geanalyseerd met behulp van het model
'AqMaD'. Meer informatie over 'AqMaD' is te vinden in bijlage 5. AqMaD kijkt heet
gedetailleerd naar de habitateisen van planten. Concentraties van stoffen die vallen
binnen de normen kunnen voor een bepaalde soort veels te hoog of te laag zijn. Uit
deze analyse is gebleken dat de waterkwaliteit voor de vegetatie over het algemeen
matig is.
Ten opzichte van de gewenste situatie komen in de Reest te weinig waterplanten
voor en is sprake van een te hoog ammoniakgehalte. Daarnaast is er te weinig kwel
in het beekdal en zijn er te weinig ondieptes in de Reest. Voor de oeverplanten is de
Fosfaat Goed
Stikstof Zeer goed
Nikkel Zeer goed
Koper Goed
Zink Zeer goed
Krw-rapport Reest en Wieden.doc.doc 17 maart 2008 83
waterkwaliteit een belangrijk knelpunt. Langs de oevers is sprake van te weinig kwel
en treedt verzuring van de bodem op. Deze verzuring is te beperken door ondiepe
greppels aan te leggen of open te maken om zo het regenwater van het land af te
laten stromen naar de Reest.
· Macrofauna: Door het ontbreken van voldoende stroming, met name in de
bovenloop van de Reest, stagneert de ontwikkeling van de macrofauna. De
beoordeling voor de macrofauna van de Reest is hierdoor matig.
· Vissen: In 2007 is de visstand in de Reest beoordeeld op de maatlat voor natuurlijke
wateren. Hieruit is gebleken dat de huidige kwaliteit van de visstand goed te noemen
is. Knelpunt in de Reest is de beperking van de vismigratie doordat de drie
aanwezige stuwen niet vispasseerbaar zijn.
De biologische situatie voor de Reest kan als volgt worden samengevat:
Vegetatie Matig
Macrofauna Matig
Vissen Goed
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

leuk stukkie Roelof.

ja weet dat er vroeger veel paling zat hahaha.
maatje van me die z,n opa had de boederrij daar,en die vingen veel paling.
heb er gezeten met peur,en ook gevangen.
maar het gaat minder,daarzo met paling dan.
Snoekbaars en snoek vang je zekers er wel.

maar dat dickeninge daar staat op mn blog nu een stukkie van.
daar is de vistrap nu gemaakt.

Rossie69

klopt vooral na en voorjaar,dan moet je wel lieslaarzen aan,om op leuke stukkies te komen.
en een sijs(sende) is ook wel handig,veel hoge planten.
dus niet echt vliegvis vriendelijk.
vooral hartje zomer.
maar ow dr zwemmen mooie ruisers.
heb trouwens jaren niet meer gevist daar waar ik altijd 5 min vandaan woonde.
toch is een keertje heen vant voorjaar.


Plantje

Bedankt voor de info!

Misschien dat ik er straks nog even langsrij....maar ik heb geen visspullen bij me.

Ik wist trouwens niet dat het een beek was. Zag er uit als een riviertje. In de documentatie wordt het ook dan een beek en dan een rivier genoemd. Maakt ook niet veel uit.

weerwolf

Hoe de reest begint bij dedemsvaart is ook grappig..........zo ineens is hij er en onverklaarbaar waar het weg komt

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

holla999

de Reest,
ik woon er nog geen 100 meter vandaan, dus kijk je iedere keer dat je er langs wandelt of er nog vis zit.
die zie je eigenlijk nooit, bij de Wijk, waar ik woon, is het water altijd bruin, zwaar ijzerhoudend.
vroeger was de Reest kraakhelder, maar door de aanleg van de weg Hoogeveen/Ommen zijn er veel welbronnen afgesloten en komt het water nu uit het gebied Dedemsvaart, dus oerhoudend.
pas in Meppel wordt het weer wat helderder en is daar pas bevisbaar, dus na de snelweg richting Friesland.
ervoor, dus in de Wijk tot in Dedemsvaart is het eigendom van resp. het Overijsselsch Landschap en het Drentsche Landschap, en bij beide instellingen krijg je geen visvergunning, alleen het idee al!
tot enkele jaren geleden had de visvereniging in de Wijk wel vergunningen en looprecht, maar dat is voorbij.
overigens zijn er wel plannen om de waterkwaliteit te verbeteren door enkele oude bronnen weer open te maken, maar ja, geld he...
groeten uut Drenthe en goede feestdagen
Peter

Beertje

#12
Ja die landschap organisatie's willen alles voor zich zelf houden. Staatsbosbeer is iets scheutiger. Maar misschien moeten we als viegvissers zelf gaan onderhandelen met deze organisatie's. Er is in het verleden veel verpest door anderen, door er een puinhoop van te maken. Ik heb de indruk en "ik mag toch hopen dat ik gelijk heb" dat vliegvissers dat niet doen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

ja beetje jammer dat ze het niet zo aanpakken als bij de hunze, daar denken ze (terecht) dat de natuur voor iedereen is, behalve in het broedseizoen

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Helaas is natuur in de ogen van veel organisaties iets om alleen maar vanaf de gebaande paden naar te kijken.

Ik zou me schamen als ik (in het bijzonder) een vliegvisser zou treffen die er een zooitje van maakt. Maar inderdaad...helaas is het wel zo, dat het verleden van vissers veel verpest heeft.

markpiet

Ik ken het water eigenlijk niet maar ik weet wel het een en ander van natuurbeer. (Ik zou natuurlijk het internet even kunnen raadplegen maar ben nu even lui)

Vaak is voeren een probleem. ( ik denk hierbij vooral aan karper vissers met voersessies van weken met vele kilo's boillies) Kwel gevoed water wordt gekenmerkt door weinig tot geen voedingsstoffen en een hoog gehalte aan mineralen opgenomen tijdens de reis door de grond waar tegelijkertijd geen mogelijkheid is om voedingsstoffen op te nemen.
Voeren voegt weer voedingsstoffen toe aan het water waardoor planten algen en bacteriën die daar goed op gedijen de overhand nemen en andere organismen weg concurreren.
Of voer wordt opgegeten door vissen maakt niet uit. De vis poept het namelijk ook weer uit. Een voer verbod zou dit op kunnen lossen. Maar ja hoe handhaaf je dat? Vissen verbieden is makkelijker te handhaven.
Helaas lijden de goede ook hier weer onder de kwaden.

De aanvoer van oppervlakte water middels greppels geeft niet het gewenste resultaat omdat er dan geen mineralen opgenomen worden.
Het stoppen van de aanvoer van water afkomstig van landbouw gebieden voorkomt weer dat het water vervuild raakt door voedingsstoffen en bestrijdingsmiddelen maar geeft weer een water tekort.

kortom een lastige zaak voor natuurorganisaties.
(Maar altijd toch weer beter dan zware industrie toch.)  ::)
groeten van Mark
><((((0>

Plantje

Klopt Mark, dat is puur geredeneerd vanuit: wat gebeurt er met het water en hoe gaan we daar mee om?

Natuurorganisaties hebben echter vaak een andere benadering: we hebben een stuk natuur en daar loopt toevallig een riviertje door. Mensen mogen dan over de paden door het natuurgebied wandelen. Een visser die langs het water struint past niet in dat plaatje.

Beertje

#17
Plantje, je slaat de spijker op z'n kop. zo is het precies.Ik heb al eens gezegd: je mag er wandelen, de hond uitlaten, de liefde bedrijven, maar vissen!!!!! je kon wel niet goed wijs zijn. En waarom niet? In Nederland vindt men op de een of andere manier niet dat vissen en natuur samen kunnen gaan. Als je dat vergelijkt met andere landen b.v. Frankrijk met iets van tegen de dertig natuurparken, waar naar harte lust gevist kan worden.  Maken de vissers er een grotere zooi van dan anderen? ech nie. Bij ons is een recreatie park met daar tegen over een wandelbos.Als je daar de eerste 500 mtr het bos in loopt dan weet je niet wat voor troep je tegen komt, maar dan sluiten ze het bos toch ook niet voor wandelaars.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ronald uit Meppel

Heren een groter probleem ,in dit geval, zijn de hengelsportverenigingen. HSV de Voorn uit de Wijk heeft zijn visrecht op de Reest opgegeven. Dat liep vanaf de A28 tot voorbij de de Wijk.  Juist dat stuk was landschappelijk het meest aantrekkelijk en had vistechnisch veel potentie zodra het water helder zou worden. Ik weet dat Peter den Hollander zich inzet om dit stuk Reest weer in bevisbaar te maken.
HSV Meppel heeft het visrecht van de uitmonding van de Reest tot de A32. Vanaf de spoorlijn Zwolle - Leeuwarden tot de A32 heb je geen looprecht . Het laatste stuk Reest wat door Meppel loopt is bijna niet meer te bevissen vanwege veranderd maaibeheer van de gemeente Meppel. Dus op de plekken waar ik met de vlieghengel mooie ruisers en snoeken ving kan ik nu niet meer bij het water komen.
Het visrecht van de Reest tussen de A32 en A28 is opgegeven door HSV Meppel omdat ze met te veel grondeigenaren moesten onderhandelenen en  vistechnisch was het niet aantrekkelijk genoeg voor de vereniging een belangrijke reden was dat er geen viswedsreijden gehouden konden worden.

Dus we hadden als hengelsporters visrecht maar helaas is dat verdwenen. En het stukje waar we nog visrecht hebben is praktisch onbevisbaar vanwege het maaibeleid van de plaatselijke gemeente. 

Beertje

#19
Uit het verhaal van Ronald  blijkt maar weer eens dat wij niet aan de leiband van de gevestigde hengelsport verenigingen moeten lopen, maar zelf als vliegvissers onze rechten moeten verwerven. De gevestigde hengelsport verenigingen doen niets specifiek voor de paar vliegvissers die lid zijn (alleen maar voor het visrecht v/d wateren). Zij denken als het om viswater gaat alleen maar in termen van: "kunnen we er met de auto bij komen, is het water diep genoeg en zit er voldoende brasem voor de wedstrijden" Al het overige is bij hun geen viswater en wordt er derhalve geen aandacht aan geschonken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Helaas vaak maar al te waar Beertje!

Ronald uit Meppel

Wat ik in het verleden op andere fora al eens heb betoogd ,is dat op federatieniveau de "struinende" visser goed vertegenwoordigd moet worden. De SNB en de VNV zijn te veel gericht op zichzelf en het landelijke Sportvisserij Nederland. Alleen heeft SN geen water in beheer. Dat is juist de taak van federaties en de hengelsport verenigingen. Zij moeten onderhandelen met watereigenaren en de kolen uit het vuur slepen op het gebied van bereikbaarheid van het water, de visstand, maaibeheer, enz.  Dus  belangrijk werk wordt gedaan door HSV's en de federaties, op dat niveau kunnen beslissingen van watereigenaren worden beïnvloed. Juist daar moeten onze belangen goed vertegenwoordigd worden. Helaas gebeurd dit te weinig vanwege gebrek aan vrijwilligers met de juiste kennis en vaardigheden en een besef van urgentie bij de VNV en SNB.