Gekrulde lijn

Started by ruud r., August 10, 2014, 18:06:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud r.

Ik heb vorig jaar eens een keertje een leuk oud hengeltje op de kop getikt met een lijntje er bij. De lijn ziet er op zich nog aardig uit, geen scheurtjes etc. en het eerste stuk is ook recht en soepel. Alleen als je iets verder komt, wat dus dieper op de spoel heeft gelegen, is de lijn erg gekruld (zie foto). Is hier iets tegen te doen?



[attachment deleted by admin]

weerwolf

hang hem maar een nacht in grote lussen over de deur heen (niet dicht doen). Wat ook helpt is een paar uur op een vloer met vloerverwarming.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

ruud r.

Dank je! Ik ga de ophanging eerst proberen!

weerwolf

was ik al bang voor, het is geen weer voor de vloerverwarming  ;D ;D ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

macfly

Even in heet water, +/- 60 graden, en daarna stretchen deed voor mij wonderen.

Gerrit59

Wat bedoel je met stretchen?

weerwolf

Stretchen is nooit goed, je bouwt dan een spanning op tussen kern en mantel

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

devliegvisser

Gewoon volledig uitrollen en de lijn aan de leaderkant ergens aan vastmaken.  Dan de lijn volledig strak trekken en dan goed onder spanning een paar keer brengen. Goed trekken. Of achter een boot volledig uitrollen en een stukje varen.

Groet,

Devliegvisser

FSCHAMP

Zoals weerwolf zegt gewoon enkele dagen ophangen in grote lussen.  Ik gebruik hiervoor een halve velg van een fiets waarover ik de lijn in grote lussen ophang. Werkt het best.

Wat devliegvisser zegt is een goed gebruik als je voor de eerste keer een nieuwe lijn gebruikt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

ruud r.

Dank voor alle tips. Het is intussen al een stuk minder :)