Noorse vliegvis film gratis.

Started by Rena, September 27, 2013, 09:44:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

De Noorse site vakmag heef een film online geplaatst en is te bekijken op de volgende link:
http://vakmag.com/fluefiske/hostens-langfilm-pa-nett
(scroll helemaal naar beneden)

Een kleine status update vanuit Rena:
In de nacht vriest het met een gemiddelde van -5, de dag temperatuur is een graad of negen.
Prima vissen in de Glomma en de Rena (forel vissen is nu gesloten) omdat de water temperatuur nog relatief hoog is.
Eergisteren een paar uurtjes gevist in de Rena, droog en met de nymph.
Droog een vlagzalm gevangen van ongeveer 35cm, met de nymph twee vlagzalmen, de eerste 47 cm en de tweede 54 cm.
Heb ook een mooie aanbeet gemist op een droge vlieg omdat ik te snel was, dit leek me een grote vis.
Er stijgen vlagzalmen, en als je er één hebt zien stijgen duurt het lang voordat die weer stijgt.

Gewoon herinneren waar die vis steeg en proberen deze met je vlieg te verleiden.
Hoewel er nog grote sedges te zien zijn pakken de vissen kleine vliegjes, haakje #18 of zelfs #20
Vanmiddag een paar uurtjes vrij nemen en even proberen voor het donker is... de winter nadert met rasse schreden... brrrrrr


Omdat ik zelf de foto neem en de vis zo snel mogelijk terug gaat is het geen mooi plaatje :)
De vissen zijn onbeschadigd terug gezet.


De vangplek... :)



Tight Lines, Peter


BV


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Mooi formaat vis Peter!! ::klappen::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Koen

mooi filmpje hoor, wel jammer dat Noorwegen voor mij dit jaar niet door ging :)

harlin

Quote from: Koen on September 27, 2013, 20:48:50
mooi filmpje hoor, wel jammer dat Noorwegen voor mij dit jaar niet door ging :)
Hier het zelfde verhaaltje
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Mike

Laat ik beginnen met te zeggen dat dat een van de mooiste vlagzalmen is die ik ooit gezien heb.

Dat gezegd te hebben, had je van mij de vreselijke foto van die prachtige vis op het zand en de stenen weg mogen laten.
Nou staat er wel bij dat ie onbeschadigd terug is gezet maar het is duidelijk te zien dat ie flink in het zand heeft liggen spartelen en vissen die zo behandeld zijn houden daar absoluut wel schade aan over. Hetzij schimmels door beschadigde slijmlaag en vormen van stres. Vaak treed bij deze vissen het fenomeen delayed mortality op.

Ik weet dat een hoop mensen weer gaan vallen over mijn ( negatieve ) reactie maar dat zal mij verder een worst zijn.

Als ik alleen aan het vissen ben en een plaatje wil schieten, van een gevangen vis, zet ik mn camera al aan tijdens de dril, ( camera zit in mn borstzak )  dan til ik de vis even boven water en maak een foto. ( zie plaatje ) Zo hoef je dat beest niet op de grond te leggen en kan je hem wel echt volledig onbeschadigd terug zetten. Op het minuscule punctie gaatje van het weerhaakloze haakje na dan.



Zo moeilijk is het niet!!

Het is absoluut niet de bedoeling om de sfeer op het forum te verzieken of om de betweter uit te hangen maar kom op mensen!!, laten we nou alstublieft dit soort foto's niet promoten.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Jan_Smeijers

Erg mooie grayling Rena! Pfff wish i was there..
En mooie film!

@Mike, een vis hoog houden voor een foto is ook niet echt zo verstandig.. stel je voor dat je hem niet meer kan houden en hij valt op een steen.
En Rena legt hem bewust niet op de dikke kiezels, wie de bal kaatst..
Gr. Jan


Rena

#8
@ Mike

Een vlagzalm als deze is nauwelijks te hanteren op de manier die je laat zien op je foto.
Deze vis weegt rond de 1,5 kg en wil niet stil hangen in je hand voor de foto zoals een kleintje  :o
Liever zo onthaken, fotograferen en terug zetten dan hem laten vallen op zand of "belly up" in het water.
Alle vis die ik terug zet laat ik goed bijkomen, dwz dat hij netjes en krachtig weg zwemt, dit kan even duren.
Overigens lijdt een grote vlagzalm meer van de dril, dan de hantering aan de waterkant als je het kort en netjes doet.

Verder ga ik niet in op je uitspraken.

@ Alle

Dank voor jullie reaktie.

Heintje Davids

Grappig dat je hier al bij voorbaat kunt voorspellen hoe er wordt gereageerd en ook al bijna door wie. Ik ga me misschien toch maar weer bezig houden met beleggen  :). Vooropgesteld dat ik persoonlijk waarschijnlijk dan maar geen foto had gemaakt kan ik het me wel een beetje voorstellen dat anderen daar anders over denken. En aan de andere kant: als je ten alle tijde wilt voorkomen dat vis beschadigd is er maar 1 oplossing en dat is niet vissen. Uiteindelijk weet je ook niet wat voor capriolen een gehaakte vis maakt (schuren langs stenen, zand, rotsen) en wat dat op termijn betekent, Als je eens ziet wat vissen doen tijdens het paaien dan weet je ook dat ze misschien best kwetsbaar zijn maar ook best iets kunnen hebben dus laten we het aub niet overdrijven.

En btw Peter, prachtige vis, want daar ging het uiteindelijk om  ::goodjob::

Mike

#10
@Mike, een vis hoog houden voor een foto is ook niet echt zo verstandig.. stel je voor dat je hem niet meer kan houden en hij valt op een steen.

Hoi Jan,

Het gebeurd me regelmatig dat een vis die ik zo wil fotograferen ineens toch begint te spartelen en dat ik hem niet kan houden. Daarom hou ik hem ook boven het water. Ze vallen dan head first het water in en zwemmen er als een trein vandoor. En die bal mag je best terug kaatsen hoor ;) er is niets mis met een meningsverschil of een discussie  ;)

Als je ten alle tijde wilt voorkomen dat vis beschadigd is er maar 1 oplossing en dat is niet vissen.

Daar ben ik het deels mee eens.

Ik kan idd niet voorkomen dat al mn gevangen vissen volledig onbeschadigd terug gaan. Er zijn idd factoren waar je niets aan kunt doen. En als je de vis helemaal wil ontzien kan je idd beter helemaal niet vissen.
Neemt niet weg dat wanneer je de keuze maakt om toch te vissen en dus te accepteren dat je de vis beperkt leed en of stres toebrengt dat je dat kunt doen op een manier dat je de vis zo min mogelijk beschadigd.
Dat er een keer een vlieg wordt geslikt of dat er iets anders gebeurd waar je geen invloed op hebt, kan je niets aan doen. Er zijn echter ook een hoop factoren waar je wel wat aan kunt doen. Zo kun je de dril kort houden en niet altijd persee foto's willen maken. En als je dan foto's maakt leg ze dan alstublieft niet op het zand of stenen. Het is echt heel slecht voor de vis en dat weten jullie ook allemaal heus wel.

Rena,

De rede dat ik bijna altijd reageer op dit soort foto's is omdat ik bang ben dat mensen hier een voorbeeeld aan gaan nemen.
Ik kijk ook wel eens op andere visfora's en de dingen die je daar ziet zijn echt verschrikkelijk.
Bloederige toestanden en alles wordt van alle hoeken gefotograffeerd, wel 10 keer.
Als iedereen hier op gaat reageren met, Good Job!! en "Wauw wat een mooie vis" gaat straks iedreen foto's plaatsen met nog veel ergere taferelen.
Het hele forum staat dan straks vol met plaatjes van vissen in het zand, op de stoep en weet ik wat nog meer voor wantoestanden.

Is dat serieus iets waar we met zn allen naar toe willen, jongens ????

Grt, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

BV

Mike,

Wat je zegt is niet onwaar , maar;
Het is wel zo dat het geheel van vissen vangen fijn moet blijven voor de mens.
Want wij zijn in deze de sterke partij die geniet van de andere partij.

Je preekt hard , maar het is op basis van de grens die jij trekt.
En ieder mens trekt zijn lijn op een andere plaats.
Daar ga je ook rekening mee moeten houden als je mensen niet steeds wil gaan vervelen.
Het is en blijft een forum voor visvangers die in verhouding tot andere visvangers betere en bewuster om springen met hun vangsten.
Bij ons meestal geen leefnetten en geen weerhaken. 

En voor de rest doen we onze best om onze vissen en medevisssers een beetje in hun eer te laten.



Arie de Vries

Groet, Arie

sjoerd

Hai Peter, hele mooie vis hoor!!
Heb dit jaar nog mogen vissen benedenstrooms van Rena in de Glomma. Leuke vlagzalmen gevangen aan de droge vlieg maar niet zulke kanjers. Mooi hoor,
Nog heel even over de discussie mbt de foto.
Ik ben het toch wel een beetje eens met Mike maar ook met jouw redenatie. Wellicht was het beter geweest(indien mogelijk!!) dat je de vis , zeg maar zou onthaken/fotograferen terwijl deze nog op de stenen in het ondiepe water lag i.p.v in het zand. Wat dat betreft zou ik zelf de vis scheppen en dan op het natte landingsnetje leggen  voor de foto.

Dit levert dan weer een mooie discussie op van voor-en tegenstanders van het gebruik van een schepnetje :) :) :)

Maar nogmaals: Schitterende vlagzalm uit een mooie rivier. Tot volgend jaar in Norge...

gr Sjoerd

Mike

#14
Quote from: BV on September 28, 2013, 18:25:04
Mike,

Wat je zegt is niet onwaar , maar;
Het is wel zo dat het geheel van vissen vangen fijn moet blijven voor de mens.
Want wij zijn in deze de sterke partij die geniet van de andere partij.

Je preekt hard , maar het is op basis van de grens die jij trekt.
En ieder mens trekt zijn lijn op een andere plaats.
Daar ga je ook rekening mee moeten houden als je mensen niet steeds wil gaan vervelen.
Het is en blijft een forum voor visvangers die in verhouding tot andere visvangers betere en bewuster om springen met hun vangsten.
Bij ons meestal geen leefnetten en geen weerhaken. 

En voor de rest doen we onze best om onze vissen en medevisssers een beetje in hun eer te laten.


BV,

Je heb idd gelijk dat het een grens is waarvan ik overtuigd ben dat het de juiste is.
In deze discussie is het moeilijk om te zeggen dat jij of ik het bij het juiste einde hebben.
Ik kan gewoon erg slecht tegen dergelijke foto's en ik kan alleen maar hopen dat ik anderen aan het denken zet en dat ze niet ook allemaal van dit soort foto's gaan plaatsen. Ik kan (helaas) niemand verbieden dergelijke foto's te maken.
Ik ben in elk geval blij dat we hier als volwassenen over kunnen discusieren zonder met modder te gaan smijten.

Ik ben me er van bewust dat ik misschien vrij hard preek, zoals je dat mooi zegt.
Ik ben over het algemeen iemand die nogal duidelijk voor zn mening uit komt.
Laat in elk geval duidelijk zijn dat ik niemand probeer te beledigen en ik ook van mening ben dat ik over het algemeen ook mensen in hun waarde laat.
Wij zijn het in deze oneens en dat is op zich ook helemaal niet erg.

Ik zal in elk geval zo blijven reageren op dergelijke foto's omdat ik hoop dat mensen niet, of in elk geval minder van dit soort plaatjes zullen maken.
Er zullen altijd mensen zijn die mij een zeikerd vinden maar er zijn er zeker ook bij die vinden dat ik een punt heb.

Het blijft in elk geval nog steeds een van van de mooiste vlagzalmen die ik ooit gezien heb en ik hoop dat wanneer iemand hem nog een keer vangt, dat hij er dan nog steeds zo mooi uitziet.


Grt, Mike






EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

BV

Mannen,
mag ik jullie oprecht danken voor de beschaafde manier van gedachten wisselen.
En hopelijk mogen we nog veel foto's en verslagen hebben om over te  praten.

Als enige aanvulling aan Mike; ik ben niet van menig dat je mensen niet in hun eer laat. Waar ik het schreef was meer algemeen als een eindconclussie bedoeld.
Want met het snoeken kom ik de laatste tijd vaak op witvisserswatertjes.... en daar zie je wat gekke dingen.


gr
Bart

johannes

Pracht vis peter!!!

had je een hond bij je?

Mijn manier is bijna altijd dat ik (bijna) geen foto's maak van vis die teruggezet wordt. de vissen die dan op de foto gaan liggen veel beter stil.  ;D ;D

Rena

Quote from: johannes on September 29, 2013, 19:24:27
Pracht vis peter!!!

had je een hond bij je?

Mijn manier is bijna altijd dat ik (bijna) geen foto's maak van vis die teruggezet wordt. de vissen die dan op de foto gaan liggen veel beter stil.  ;D ;D

Dank je.

Ik heb geen hond nee, ook nooit gehad :)

Van deze vis heb ik op deze manier een foto gemaakt, dit omdat het niet anders ging.
Omdat ik een gidsvergunning heb moet ik van alle grote vissen de maat nemen en dit rapporteren.
Bij deze vis en op deze plek was het niet anders mogelijk dan zo en heb ik ook een foto gemaakt.
Deze vis is ondanks dat ik de schijn tegen heb wel netjes en onbeschadigd terug gezet.
De meeste vissen onthaak ik in het water en schat ik de lengte.

Dat dit zoveel reakties los zou maken had ik niet verwacht ... :)

@iedereen
Dank voor jullie reakties!



Plantje

Mannen, het doet me deugd een dergelijke volwassen discussie te zien!

johannes

Het leek me een hondespoor recht voor de neus van de vlagzalm  :)


Hidde

tort film is vet , versta er niks van en toch uitkijken... mooie beelden , en mooie rivier.. welke rivier is dat na het rena viskamp stukje?

Rena

Quote from: Hidde on October 19, 2013, 00:10:34
tort film is vet , versta er niks van en toch uitkijken... mooie beelden , en mooie rivier.. welke rivier is dat na het rena viskamp stukje?

Na de beelden van Rena Fiskecamp in buurtschap Deset, is het de hele tijd de Renarivier.

TL, Peter

Hidde

Nice, ben een weekje vissen voor volgend jaar ah plannen, rond midsommar, en ouders hebben een huisje in salen.. Is in de buurt..
Denk dat ik nog wel voor tips bij je aanklop.. Dacht zelf omhoog in zweden te rijden vanaf daar , caravan if camper mee en de fjall op ofzo maar die renaelva ziet er wel goed uit.

Rena

De Rena is een heel erg goede rivier, zo goed dat het af en toe de kalverstraat lijkt op een zaterdagmiddag.
Een beetje overdreven, maar het kan er druk zijn.
Gelukkig is hij lang en zijn er veel plekken waar niet gauw vissers komen, onbekend maakt onbemind ;)

Hier vissen is elke keer weer een feest, maar het kan ook heel frustrerend zijn.

Sælen is niet zo ver weg nee, ik schat een uurtje of twee rijden.
Het makkelijkst is het om vanaf Innbygda (Trysil) naar Jordet te rijden en dan richting Rena.
Je komt dan aan op de weg die langs de oostkant van de Rena loopt.
Ga je naar rechts dan rij je richting Deset, langs deze weg zijn er veel plekken waar je de camper kan zetten en overnachten.

Veel plezier met plannen, daar ben ik ook alweer mee bezig :)

TL, Peter

Hidde

Is het ook een dure rivier om te vissen?
Wat kost bv een dagkaart?