winters vissen

Started by kingfischer, November 19, 2014, 12:46:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kingfischer

hallo ik heb gelezen dat je in de winter goed in de havens kunt vissen.
kan dit in elke haven?
gr.Kingfisher. ::new::

goswit

Als er water in staat zou het zo maar kunnen. ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Troutbuster

Quote from: goswit on November 19, 2014, 13:34:49
Als er water in staat zou het zo maar kunnen. ;D

En als dat water ook nog vloeibaar is zeker! :P

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

En moet het niet vol liggen met bootjes...

Gewoon uitproberen en de witvissers eens vragen wat de vangsten zijn, niet geschoten altijd mis.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

golddigger

Het mag niet in alle havens
De haven van Brielle bijvoorbeeld mag je maar op 1 plek vliegvissen
Vaste stok vissers mogen hier echter wel op alle steigers vissen
Er zijn wel meer havens waar helemaal niet gevist mag worden
Er zijn mensen die de kajuit boten s'winters als toilet gebruiken, vandaar :-[
Kijk dus eerst of het mag

goswit

Ik neem aan dan dat je een visvergunning hebt , dan heb je ook de grote vergunning dan kun je daar veel informatie vinden.Kom je er dan niet uit dan zul je hier wel antwoord kunnen vinden of krijgen.
Het zou wel zo aardig zijn om je even voor te stellen en uit welke plaats of omgeving je vandaan komt.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

markpiet

Ik woon vlak bij het Braassemermeer in Roelofarendsveen, hier zijn ook enkele havens. Deze liggen in het meer zelf en zijn niet afgeschermd.
Nu vroeg ik mij af of dit soort havens ook interessant zijn voor de wintervisserij op de voorns zoals de afgeschermde havens?

groeten van Mark
><((((0>

Hilco de Visser

ik ben geen expert , maar de reden  voor de vissen om de haven in te trekken is temperatuur ,beschutting tegen wind en bij afwezigheid van plantengroei beschutting tegen roofvissen.

5 stijgers in het meer leggen is dat dan een haven?   

maar ja sleep er een paar keer wat nimfen over de bodem en je weet het


Gert

Quote from: markpiet on November 22, 2014, 13:25:01
Ik woon vlak bij het Braassemermeer in Roelofarendsveen, hier zijn ook enkele havens. Deze liggen in het meer zelf en zijn niet afgeschermd.
Nu vroeg ik mij af of dit soort havens ook interessant zijn voor de wintervisserij op de voorns zoals de afgeschermde havens?

Ik heb net even op Google Maps gekeken. Die haven bij de Gagelkade is zo te zien niet bereikbaar voor onbevoegden. Maar misschien is het bij De Witte Singel wel openbaar? Ziet er vanuit de lucht wel veelbelovend uit.
Ik ben wel benieuwd, want dat is voor mij ook niet zo ver weg.
En anders weet ik misschien nog wel een mooie stek bij jou in de buurt, maar is beter ff via PB te communiceren als je er geen permanente forumdag en vooral meelezersdag van wil maken ;)

Groet,
Gert

markpiet

Ik ben even langs geweest bij de haven aan de galgekade. Deze was toch wel mooi afgeschermd en ook nog pas uitgediept. Maar helaas vissen is er niet toegestaan. "Het bestuur wil het gewoon niet hebben" was de mededeling. Nou dat is dan jammer. Er zit hier trouwens toch geen vis zegt die man. Toen kon ik weer even lachen. want direct naast de steiger waar we stonden lag een hele dikke snoek zeker 80+. Oh zegt hij dat had ik niet gedacht maar je mag hier nog steeds niet vissen.

De witte singel is een singel naar de sluis die toegang geeft tot de polder van Roelofarendsveen. In de zomer is het hier veel te druk om te vissen. Maar nu de winter er aan komt zou het wel kunnen lukken om meer vissen dan wandelaars, zwemmers en bootjesmensen te haken.
Ik ga hier binnenkort maar eens wat nymphen laten zwemmen.

Nu heb ik eigenlijk nog een vraag.
Hoe bepalen jullie de diepte op de stek waar je wil vissen.

Meestal schat ik maar wat en geef het dobbertje maar wat meer ruimte als de door mij ingeschatte diepte.
Maar met te veel ruimte mis ik wsl. de aanbeet en met te kort ruimte vis ik niet op de bodem.
groeten van Mark
><((((0>

GJ

Goeie vraag  ::agree::
Ik gok ook maar wat. en vis zonder dobbertje. Dus tippet aan mijn leader en gokken dat ik genoeg lengte heb. Ik gok dat de gemiddelde wetering 1,5 a 2 meter diep is...

Inmiddels heb ik de lelijkste stek van de omgeving gevonden. Een soort betonnen v vorm bak aan het einde van een zijsloot van een wetering. Bij een redelijk druk kruispunt. Maar het zit er helemaal vol met vis  8) Ik gok dat het zo'n 2 meter diep is. Maar het kan net zo goed 5 meter zijn. Ik heb geen flauw idee. En mijn strategie is dat ik mijn nimf precies tegen de rand van de bak gooi. Bij het afzinken zie ik de tippet wegschieten en dan is het hangen. Als dat niet gebeurt en ik de nimf langzaam binnen haal dan is het zeldzaam dat ik nog een aanbeet krijg. Maar als die er komt dat is het bovengemiddeld groot.

Ik zag het niet zitten om in een haven te gaan vissen. Maar inmiddels is alles mooier dan mijn lelijke kruispunt :) Dus ik denk dat ik snel eens ga kijken in de haven van Heusden en Waalwijk. Ik hoop dat daar gevist mag worden. Ziet er op google maps wel als potentiële goede stek uit.

Hilco de Visser

al je een vrij zware nimf ( lees 6 slagen looddraad en een 4mm kraal) aanbind en je werpt kan je zie dan het nylon onder getrokken wordt. op een gegeven moment houdt dat op en is de bodem bereikt.  dan weet je ongeveer de diepte.

maar aangezien je de boel traag gaat binnenstrippen en de lijn schuin door het watergaat neem je iets meer lengte .

spakenburg bijvoorbeeld vis ik met 1,8 meter tussen beetverklikker en nymf

Gert

Mijn ervaring met het wintervissen in de haven is dat lang niet altijd de vis heel diep zit. Soms is het bij het afzinken al hangen, en soms moet je inderdaad met 2 verzwaarde nimfen (niet al te groot overigens, voor de blankvoorn max. haakje 14, eventueel met lange steel) eerst tot 20 tellen en dan heeeeeeel langzaam binnenstrippen.
Maar omdat je zo langzaam binnenvist en wel 2 verzwaarde nimfen eraan hebt, hoeft je tippet (of de afstand tussen nimf en beetverklikker) niet heel veel langer te zijn dan het water diep is.

Bone F

Ha eindelijk weer eens een leuke actuele topic. Volgens mij zijn ze nog niet echt gearriveerd in de havens. Ik zal ook maar eens wat andere potentiele havens e.o vinex locaties uitproberen dan de voor mij gebruikelijke. Ennuh met of zonder beetverklikker........ :-X
grtn Frans

GJ

Heeft iemand wel eens in Heusen of Waalwijk in de havens gevist? Of kan iemand een haventje in Brabant aanbevelen? Ik heb nog nooit in een haven gevist dus dat wordt weer een nieuwe ervaring...

sjoerd

Quote from: Bone F on November 27, 2014, 23:10:27
Ha eindelijk weer eens een leuke actuele topic. Volgens mij zijn ze nog niet echt gearriveerd in de havens. Ik zal ook maar eens wat andere potentiele havens e.o vinex locaties uitproberen dan de voor mij gebruikelijke. Ennuh met of zonder beetverklikker........ :-X
grtn Frans

Ze zitten allang weer in de havens hoor Frans. In ieder geval hier.

Sjoerd

GJ

Net even gaan zoeken naar een mooie visstek. Ik had een plekje gezien waar wel eens vis kon zitten. Er zat idd een witvisser met vaste stok. Even mee gepraat. Hij wilde eerst niet zoveel los laten maar uiteindelijk vertelde hij waar de vis zat. Ik vroeg hem hoe diep het er ongeveer was. 40 tot 80 cm  ??? en volgens hem zit er de hele winter vis. Even mijn hengeltje gehaald en in een uur tijd ongeveer 30 voorntjes en baarsjes gevangen. Allemaal piep klein maar wel heel erg leuk :) Kwam ook nog 2 andere vliegvissers tegen die op zoek waren naar snoek. Weer even lekker gevist dus!

Hilco de Visser

als je wilt weten hoe diep het ergens is ...............

neem een oude vliegenlijn  een musketonhaak(zit aan je sleutelbos)  en een waterballonnetje................ 2 á 3 keer gooien en je weet hoe diep het is .


Bone F

Ja Sjoerd ik geloof je onmiddellijk maar ja dat zijn wel allemaal " geheime" haventjes :D  :D
Ik vroeg mij ook af of een haventje echte wat verder van een groter water af moest liggen. Er liggen hier nog al wat pleziervaart haventjes direct aan een aantal redelijk ondiepe plassen en wat diepere vaarwegen. Heeft iemand daar ervaring mee. Voorbeelden hoef ik niet hoor alleen ervaringen in deze. Mijn ervaring met "vinex" vissen is nl. dat de vis daar vaak toch wel 100m. of meer landinwaart van het grote water zit.

grtn
Frans

Bone F

Quote from: Hilco de Visser on November 28, 2014, 19:53:35
als je wilt weten hoe diep het ergens is ...............

neem een oude vliegenlijn  een musketonhaak(zit aan je sleutelbos)  en een waterballonnetje................ 2 á 3 keer gooien en je weet hoe diep het is .
Uh Hilco waarom niet gewoon met een peilloodje?
grtn
Frans

wouter veuger

Quote from: Bone F on November 28, 2014, 21:26:42
Uh Hilco waarom niet gewoon met een peilloodje?
grtn
Frans

Frans,waarom makkelijk doen als het moeilijk kan he?

Heb jij nooit een oude vliegenlijn met musketonhaak en waterballonnen in je vest dan?

markpiet

Ik vis pas anderhalf jaar met de vliegenhengel. Ik heb helemaal geen oude vliegenlijn.  ;)

Afgelopen zaterdag ben ik het hier even wezen proberen in een stuk water dat van de Braassemermeer naar het sluisje van de Veense polder loopt.
Blijkt dat het water overal bruin is omdat de dijken rond het Braassemermeer opgehoogd worden. Wind stond pal over het meer op deze hoek. Resultaat van de dag: de bodem van een blikje en hele koude handen. Aantal aanbeten was 0.
Om een indruk te krijgen van de diepte heb ik simpelweg even gevoeld met de top van de hengel in het water, metertje erbij want het midden zal wel dieper zijn. Bovendien vis je onder een hoek. Het verrotte blikje bewees in ieder geval dat ik op de bodem zat.
groeten van Mark
><((((0>

GJ

vandaag bij 0 graden weer vis weten te vangen op mijn winterstek.
Wat opvalt is dat ik voorn vang tegen de kant aan. Als mijn nimf afzinkt dat zie ik de tippet wegschieten. Op ongeveer een meter diepte. Als dat niet gebeurt dan strip ik mijn nimfen langzaam binnen. In het midden van de sloot zit de Baars. Die zit op mijn stek blijkbaar wat dieper. Baarsjes pakken dus op het binnen strippen. Als ik over de helft heen ben dan gebeurt er niets meer. Slootje is ongeveer 10 meter breed en op het diepste punt net geen 2 meter.

Op mijn tweede stek is het allemaal anders... Daar zit de baars tegen de kant aan. En de voorn in het midden. Dit stukje is overal 80cm diep. En daar pakt alles bij het afzinken of binnen strippen met korte felle stripjes.
Grappig dat het overal net even anders is. Ik snap nu wel waarom ik in het aller eerste begin helemaal niets ving :) het is echt zoeken naar de vis en dan de juiste tactiek uitvogelen om ze te pakken te krijgen. Wel extra leuk als het lukt!

Hilco de Visser

het wordt ook pas leuk als je het door krijgt...................maar snap je hoe moeilijk dat voor "ons" is om uit te leggen?

jur606

Quote from: golddigger on November 19, 2014, 16:28:50
Het mag niet in alle havens
De haven van Brielle bijvoorbeeld mag je maar op 1 plek vliegvissen
kleine aantekening dit geld alleen vanaf de kant/stijgers (vanaf een bootje BB of kajak mag je in de gehele haven vliegvissen :P)