Info vissen op de Nderlandse (Brabantse) Beken gevraagd

Started by Alfons_R, July 07, 2013, 17:43:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alfons_R

Hallo,

Graag zouden wij (twee beginnende vliegvissers en een centerpin-visser) de nederlandse beken eens wat willen gaan verkennen deze week, in principe beginnende met die in Noord Brabant. Op de VNV-website hebben ik al wat hele prettige informatie gevonden wat betreft de stekken, te weten twee lijstjes met stekken in Noord Brabant en de Achterhoek. Hiermee is echter succes nog lang niet verzekerd en daarom wilde ik hier eens proberen wat meer informatie in te slaan. Want wat kunnen we hier nou precies van verwachten? En hoe vergroten we onze kans op daadwerkelijk vangen?

Dit zijn de lijstjes die ik vond:
Brabant: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=2&map_id=407e945ee4f7d&item_id=407e95239e1ec
de Achterhoek: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=2&map_id=40698c664ca18&item_id=407e8d8eac3fc

Zitten hier nou stekken bij waar een van jullie misschien bekend mee is? Is het daar enigzins bereikbaar met de auto? (we zijn niet vies van wat struinwerk hoor maar 5 km lopen met alle spullen over een fietspad voordat we water zien zouden we graag voorkomen met dit weer) Is de waterstand op dit moment zodanig dat er goed gevist kan worden? Kunnen daar goed werpen vanaf de kant of moeten we het water in? (enz etc  ;) )

Verder natuurlijk de beginnersvraag: Kunnen we daar met wat standaard droge vliegjes bijvoorbeeld wat mooie ruisvoorns vangen? Het arsenaal bestaat op het moment uit wat klinkhammers, wat blue duns, wat kokerjuffer- en mierenimitaties.

Graag hoor ik ook jullie ervaringen!

MvG

Alfons_R

goswit

????????.  Je hebt al wat watertjes gevonden!   Als je nu eens de watertjes opzoekt op google dan kun je precies zien hoe en wat.
Het leuke van vliegvissen is om zelf te ontdekken welk water leuk is , en vang garantie kan niemand je geven . Sorry mannen . :-\
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

harlin

dat gegoogle is ook niet zaligmakend,
je zal niet de eerste zijn die in een waterberging waar 10cm water staat.
Ziet er uit als een mooi natuur gebied.
Dacht ook een mooie plek te hebben, stond droog in de zomer, in de winter wel water.
Ga je naar andere plekken die er goed uit zien, heb je een haag van 30-40 meter riet waar ze in de winter riet snijden.  :P
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

In de achterhoek zijn ook wel wat beken die ik wel graag eens zou verkennen.

Maar los van hoe bereikbaar een beek is en hoeveel water er staat: vis moet er ook nog zitten! Zo heb je hier in de omgeving van Zwolle talloze weteringen waarvan je zou verwachten dat ze stampvol met vis zitten. Maar niets is minder waar! Waarom dat is me nog een raadsel.

Alfons_R

Dank voor de reacties! Ja dat zijn precies de dingen waar ik nieuwsgierig naar ben natuurlijk. Het is al meer regel dan uitzondering voor ons om bij vistripjes een halve dag kwijt te zijn aan het vinden van uberhaupt een fatsoenlijke stek (ondanks google). Ok, dat gezoek is leuk als je een week de tijd hebt of als het water in de buurt betreft, maar voor drie studenten met een geleende auto voor 1 dag is het toch een stuk prettiger om zo goed mogelijk voorbereid op pad te gaan.  :)

Hans-oet-remunj

Geen zin om te zoeken ?

Misschien dat je dan maar beter kunt stoppen met vliegvissen  :o

zoeken naar geschikt water...
zoeken naar een goede stek op zon' water...
zoeken naar een geschikte taktiek...
zoeken naar een vlieg die ze hopelijk eens niet weigeren...
zoeken naar exotische bindmaterialen ...

enz enz enz...  8)




Plantje

Eens...zoeken hoort erbij. Maar er moeten niet te véél variabelen zijn. Dan geeft het meer frustratie dan fun!

Zo is mijn visdag al goed met één enkel visje! Hoeft niet groot te zijn als ik maar IETS vang! Mag zelfs weer losschieten voordat ik hem heb kunnen landen. Maar dan weet ik dat ze er zitten, ik mijn aas in principe goed presenteer en in ieder geval voor één vis het juiste aas had. Dat geeft mij genoeg om weer verder te gaan.

Maar het hoort er zeker bij om ook eens niets te vangen! Ik heb wel eens aan een wetering hier in Zwolle gestaan. Leek me een super mooie plek! Helemaal niets gevangen! Dus verkeerd gegokt.
Ik heb ook wel eens op een mooi plekje aan de Vecht gestaan. Niets gevangen, maar ik zag wel winde druk doende aan de oppervlak. (Ik kon ze net niet bereiken :S) En ik heb één snoekbaars achter de streamer aan gehad die net voor mijn neus omdraaide. Dat is ook al veel waard!

catchem

En dan kan het nog zijn dat je een mooie stek heb, maar dat die opeens niet meer zo mooi is.
Zo had ik een stek waar het barste van de mooie grote ruisvoorns, die erg makkelijk waren te verleiden met een droge vlieg, ook als je niets aan de oppervlakte zag azen.
Nu heeft de lokale witvisvereniging dit water ontdekt als wedstrijdwater en ik zie er ook steeds meer vliegvissers. De vissen blijven nu dichter bij de bodem (waar de bergen lokvoer liggen) en de grotere ruisvoorn lijkt verdwenen op dit stuk van de kreek. Als op zaterdag de witvissers bezig zijn geweest hoef ik op zondag het ook niet te proberen, vliegen eten ze dan niet meer.
Denk je dus na (lang) zoeken een mooie plek te hebben gevonden kan het zo maar opeens anders zijn.

Ben nu weer opnieuw stekken aan het zoeken. Heb zelfs een extra vergunning aangeschaft om meer viswater tot mijn beschikking te hebben, maar tot nu toe lijkt het wel of er niet naar die wateren wordt omgekeken, Ruim de helft in deze polder is aan het verlanden.

Rene V.

@Plantje  ::agree::

Met 3 man is zoeken iets eenvoudiger.Een man vist aan de oppervlakte,volgende "zwevend",laatste diep.Wie als eerste vangt heeft misschien de tactiek van de dag om door te gaan.Zoek verder een of twee plekken die er veelbelovend uitzien met ruimte achter je om te werpen,spaart veel ergernis als beginner.Probeer een water te leren kennen,dan vis je zekerder en makkelijker op volgend water.

Succes Rene V.