Welke reel?

Started by Mettrop, March 21, 2016, 19:31:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mettrop

Heb nu dus sinds kort mijn eerste vlieghengel en vind het helemaal geweldig!! Ik wil naast de intermediate lijn, er ook graag een drijvende bij. Nu is de reel die bij de set zit, niet zodanig dat ik daarvoor een reservespoel wil kopen. Budget is echter nog steeds niet heel ruim.

aankomend voorjaar/zomer wil ik het ook eens graag op karper proberen, dus er moet wel een beetje een redelijke slip op zitten

Nu heb ik een paar reeltjes gezien die mij wel aanstaan, en binnen het budget vallen (maar suggesties van jullie kant zijn natuurlijk altijd welkom)

http://www.dyckers.com/Fly_Reels/Loop_Xact
+: de prijs, goede recenties
-: composiet

http://www.amfishingtackle.nl/vliegvisreels/am-r7--9-10-gunsmoke--red
+: erg mooi
-: weinig capaciteit voor backing

http://www.amfishingtackle.nl/vliegvisreels/am-ac-flyreel--9-10-gunsmoke
+: mooi ontwerp
-: flink zwaarder (weet niet hoe snel je daat last van krijgt, maar is toch al gauw 60 gram zwaarder)

http://www.amfishingtackle.nl/vliegvisreels/am-ac-flyreel--9-10-gunsmoke
+: de prijs, ontwerp
-: de kleur! (niet belangrijk, maar het oog wil ook wat)

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen!


Beertje

Welk merk of type reel je koopt is om het even. Maar neem je hengel mee naar de zaak waar je hem gaat kopen. monteer de reel die je op het oog aanstaat,en kijk of het geheel in balans is. Een niet in balans zijnde combinatie, werpt beroerd.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Ik heb net een Airflo Sniper Reel gekocht. Kost weinig, is solide, zit een prima slip op en je krijgt er een gratis lijn bij..

Hans-oet-remunj

Hue ...wat voor een lijn gebruik je ? #6 ?  en hoeveel meter backing denk je nodig te hebben ?

Ik neem aan dat bv zo'n A&M AC Flyreel # 9/10 Gunsmoke voor een #9/10 is met > 100 m backing ?

Grootse plannen heb je  ;)






Mettrop

Quote from: Hans-oet-remunj on March 21, 2016, 20:47:39
Hue ...wat voor een lijn gebruik je ? #6 ?  en hoeveel meter backing denk je nodig te hebben ?

Ik neem aan dat bv zo'n A&M AC Flyreel # 9/10 Gunsmoke voor een #9/10 is met > 100 m backing ?

Grootse plannen heb je  ;)

Die grootse planner vallen wel mee hoor! En ondanks dat ik een beginner ben, ben ik niet (helemaal) achterlijk ;)  .  Natuurlijk zit er nu een #9 lijn op, zoals ik schreef, kan er schijnbaar op die r7 maar heel weinig backing. Ik heb jaren op karper gevist, en wil toch wel zeker weten genoeg hebben!

p.forel

Weinig 100 meter krijg je overal wel op desnoods gel spun backing kan er wel 200 op

Gert

En je hebt volgens mij veel minder backing nodig dan lijn op een werphengel. Want die karper moet ook wel 27 meter drijvende vliegenlijn extra meesleuren.

p.forel

En je vaart je karpervliegje geen 200 meter uit

Mettrop

Quote from: p.forel on March 21, 2016, 20:59:59
En je vaart je karpervliegje geen 200 meter uit

Das waar, dus als er minimaal een 50 meter op kan, heb je ook voor karper genoeg?

p.forel

Zoals gezegt 100 lukt wel

Hans-oet-remunj

jep ik dacht ook, 50 meter backing voor in Nl is toch meestal wel genoeg ?

#9 op karper ?  ???

Mettrop

Heb nog niet anders, eerst maar es wat zien te vangen, voor ik er apart een set voor aanschaf

merijn1982

#12
50 meter backing zal idd wel genoeg zijn. Meer is puur om de reel mooi te vullen. Dus past het? Lekker 100 er op☺ heb zelf afgelopen weekend de xact gekocht ( de 2-6 ) en ik vind het een goed dingetje. Lees en hoor er ook alleen maar goede dingen over. Zelf ga ik de loop multi gebruiken voor het o.a. karpervissen. Maar dat is weer een andere prijsklasse
Tight lines!!

Mettrop

Quote from: maurice on March 22, 2016, 09:44:03

snoeksetje

ook zeer geschikt voor karper

Ongetwijfeld een prachtige set, maar daar is helaas het budget niet voor  :(

Maurice108

Orvis Clearwater reel :)


Mettrop

Ben al voorzien 😉  is een loop xact geworden, en die bevalt me prima. Zit een goeie slip op, en relatief goedkoop

henkverhaar

Quote from: p.forel on March 21, 2016, 20:59:59
En je vaart je karpervliegje geen 200 meter uit

Speak for yourself ;-)

D&R

p.forel

#17
🙉🙈🙊