Welke vlieg is dat?

Started by FrancoisCKX, January 18, 2015, 18:00:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Mannen,

Op Marktplaats wil iemand een vliegendoos verkopen met een aantal vliegen erin (zie de afbeelding bij deze post). Toen ik eens beter keek, vielen me de vliegen rechts onder op.  Ik vind het een interessant modelletje en zou er graag meer over weten. Hebben die beesten een naam en herkent iemand ze?

Groeten,

Francois

[attachment deleted by admin]

Rinus van Belzen


Twan

#2
Francois,

Als je een beetje googled dan kom je er al best snel. Had je zelf ook gekunt  ;)

Ik heb voor je gegoogled op 'lead nymph' en kwam al snel uit bij deze pagina http://www.fishandfly.co.uk/flies/leadhead.html
Deze vlieg is bedacht door Hans van Klinken en laat de adverteerder nou ook Hans heten. Toeval of niet?!?!

Ik neem aan dat je deze vraag stelde om deze vliegen zelf te gaan binden. Nu maak het nog makkelijker voor je, want er staat zelf een bindinstructie bij  ;D

Troutbuster

the Peeping Caddis!!

ennehh... idd gebonden als "lead head"

Gr

Jan
"Petri Heil"


FrancoisCKX

Dank jullie, vrienden. Ik ga een vliegje vouwen :-)

Twan

Jij ook bedankt voor de tip, want ik heb die vliegendoos gekocht  ::vertel::  ;D

Satch

#6
Hierbij nog een leuke variant die ik zelf binnenkort ga proberen te binden.

Cousteau Nimf




Deze vlieg die ook wel eens 'het loodkopje' wordt genoemd is de laatste jaren een beetje verdrongen door allerlei goudkopvariaties. Maar juist op rivieren met zware hengeldruk waar veel met goudkoppen word gevist, kan de iets minder opvallende Cousteau Nimf dikwijls voor verrassingen zorgen.

Haak: Kamasan B175 of gelijkaardig # 10-14
Verzwaring: Loodhagel op nylondraad 25%
Binddraad: Grijs
Staart: Patrijsfibers
Body: Hazendubbing
Hackle: Patrijs
Knijp een loodhagel op een stukje nylondraad. Bind een eindje van de nylon zo in dat de loodhagel boven het haakoog zit met het dichtgeknepen sleufje in de richting van het haakoog. Plooi het tweede eindje van de nylondraad achteruit tot boven de haaksteel en zet stevig vast. Verstevig de basis van de loodhagel eventueel met lak of vingertjeslijm. Bind achter de loodhagel een patrijshackle met de punt in. Wikkel de binddraad naar de haakbocht en zet daar een bosje patrijsfibers in als staart. Vorm een lijfje met de dubbing tot tegen de patrijshackle. Maak twee tot drie wikkelingen met de patrijshackle. Breng nog een kleine hoeveelheid dubbing aan tussen de hackle en de basis van de loodhagel en bind de vlieg af.

BRON http://www.ffinfo.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=236:valgzalmsnoepjes&catid=46&Itemid=65

UPDATE Leadhead - tied by Hans Weilenmann
https://www.youtube.com/watch?v=u6QPEyPvsSE


maurice

Geef hem een groen of geel kontje en je hebt een barbeel toppertje
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FSCHAMP

Niet enkel barbeel ook de andere rivierbewoners zijn er dol op in de juiste periode.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

Quote from: FSCHAMP on January 19, 2015, 14:53:47
Niet enkel barbeel ook de andere rivierbewoners zijn er dol op in de juiste periode.
Quote from: maurice on January 19, 2015, 09:55:41
Geef hem een groen of geel kontje en je hebt een barbeel toppertje

"dat zeg ik, Peeping Caddis!!"   ;D ;D ;D ;D

Pas op met die loodhagel, het is een regelrechte hengeltop breker!!

Gewoon een beetje "Tsjechen" iets anders gaat nauwelijks

Gr Jan
"Petri Heil"


FrancoisCKX

@Twan Gefeliciteerd, dat zijn mooie dozen en die vliegen die er in zaten, zagen er ook niet verkeerd uit.

FSCHAMP

Quote from: Troutbuster on January 19, 2015, 16:21:29
"dat zeg ik, Peeping Caddis!!"   ;D ;D ;D ;D

Dan is het inderdaad een Peeping Caddis, maar je kan eveneens een Double Legs nemen
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

 ::goodjob:: ::goodjob::
"Petri Heil"