Ruigenhoek, 1e keer

Started by Kampie, May 11, 2013, 17:40:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kampie

Hallo!

Gisteren naar de Ruigenhoek geweest, was de eerste keer met de vlieghengel in een forellenput (op een keertje in de vnv vijver na dan)
Het was er eigenlijk niet echt weer voor, het waaide veel te hard en ook nog wat regen. Maar ja ik had het al een tijdje in de kop dus ben toch maar gegaan.

Bij aankomst prima ontvangen en nadat mijn vragen over welke vlieg en waar ik het best kon gaan staan waren beantwoord ging ik naar het water.
Bij het water mijn hengel opgetuigd en terwijl ik dat aan het doen was zag ik wel wat vis "draaien". De vlieg die was uitgekozen was een nimf een rood doorzichtig kraaltje met daar achter een pauwenveertje en tot drie kwart van de haak verder een glitterdraad. (heb geen idee hoe die heet) volgens mij is het een haakje 14 of 16.
Ik vis met een vel oranje pluimpje als beetverklikker.
Na een keer of 3 gooien opeens een harde ruk aan mn lijn..., helaas te laat, mis.  (ging ook wel heel snel)
Daarna ongeveer een uur helemaal niks aan vis gezien, gevoeld of wat dan ook. Voor de Ruigenhoek kenners ik stond bij de aan de onderkant van de "n" zeg maar. Als tip had ik mee gekregen om een lange leader te gebruiken..., maar ja wat is lang?
Ik vis standaard met een leader van ongeveer de lengte van de hengel in dit geval 9ft. nadat ik mijn leader had verlengt naar een meter of vier en een aantal "buzzers" (als ze zo heten) had gebruikt weer terug naar het begin, leader van ongeveer de lengte van de hengel en met de nimf met rood kraaltje.
En dat werkte! Opeens zag ik mn beetverklikker ondergaan, ik sla aan en... hangen! Super leuk! Na enige strijd tussen hengel en vis kon ik de vis in mijn net scheppen. Een mooie regenboog van ongeveer 45cm lag me aan te kijken.
Een uurtje later wordt opeens mijn beetverklikker gepakt, direct daarna gaat ie onder en vang ik de tweede vis afmeting vergelijkbaar met de eerste.

Ik heb de hele middag in mijn eentje gestaan, in de andere vijver waren nog twee "dobber vissers" bezig.
Ik heb twee vissen gevangen in vier uurtjes tijd, niet slecht voor een eerste keer onder zeker niet de makkelijkste omstandigheden. Was erg leuk, alleen tijdens het vissen ontstonden er toch een aantal vragen, hoelang moet de "lange" leader zijn, en ik heb alleen een drijvende lijn en moet ik dan de nimf waar ik mee viste met een loodje verzwaren zodat ie dieper komt? Ik heb nu wel gevangen met een nimf die zo'n twintig cm diep gaat, zou mij resultaat beter zijn geweest als de nimf dieper had gezeten?
Ik kom zeker nog wel een keertje terug en dan maar met mooi weer zodat ik lekker met een droge vlieg kan vissen...,

Groet,
Martin..,

HappyFisherman

Lang niet iedereen vangt direct de eerste keer vis Martin!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peter

2 de x ook nog niet hoor ...
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

pas

Ik vis daar geregeld. en dan vis ik met een leader van zeker 2 meter met een nimf zonder beetverklikker.
::wtf::

Rossie69

2 keer de hengel lengte kan ook nog best.
maar moet je het werpen wel iets aanpassen.

mooi dat je toch gevangen hebt martin.

Peter B.

Ik ben vorige week ook (voor het eerst) geweest en was daar op vrijdagavond om 19.30 uur.
Catch en release mocht op beide vijvers en heb er toen in de put and take vijver 2 gevangen op een streamertje...
Vervolgens die zondag weer even geweest en op de catch en release vijver geweest, maar niets gevangen.