Welke vlieg is dit en hoe te binden?

Started by Ivo, July 25, 2017, 09:12:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ivo

Hoi,

Ik lees sinds een tijdje mee op het forum en nu heb ik een vraag die ik hier graag wil stellen.

Ik heb dit jaar op de beurs in Charleroi een paar vliegen gekocht en er is er eentje waar ik goed mee vang, ondertussen ben ik zelf beginnen binden en wil deze vlieg maken, enkel, ik weet niet hoe de vlieg heet en ik kan het materiaal van de vleugel niet thuisbrengen.
Kan iemand hier licht laten schijnen?
::new::

Gert

Doe ook nog even wat andere aanzichten van de vlieg Ivo, bij voorkeur ingeklemd in je vice.
Zodat we ook kunnen zien hoe de vlieg er aan de zij- en ondekant uitziet.

Groet,
Gert

Raymond

Lijkt wel een 'deer hair sedge'. Wat Gert schrijft, span hem even de vice en maak even een foto van de zijkant...
::wtf::

Ivo

Ok,

Ik heb geprobeerd wat betere fotootjes te maken. :-)

Ivo

Het hoofdje lijkt me wat dubbing van een hazen masker.
Maar die haartjes van de vleugel zijn erg fijn en zeer weinig conisch, het hertenhaar dat ik hier heb loopt veel tapser. Zou het eekhoornstaart kunnen zijn?
En dat lijfje, gestripte pauwenstaart?
???

Gert

Het is in ieder geval een sedge. En vleugel lijkt inderdaad wel op eekhoornstaart (waar de witte puntjes vanaf geknipt zijn?)


henkverhaar

Eekhoornstaart, ander hard (niet hol) haar, of veerfibers, afgeknipt. En de thorax is een 'hardharen' dubbing (bijvoorbeeld hazeoor). Het lijfje is een of ander platgewikkeld materiaal, synthetisch of natuurlijk (varkenshaar, peccary, gestripte pauwefiber). Het moet niet zo heel moeilijk zijn om deze vlieg, iig functioneel, na te binden.

pierre

Lijkt ook een hertenharen kraagje onder de gedubde thorax te zitten.
Zou de gedubde thorax van snowshoe hare's feet gemaakt kunnen zijn? Dat is ook zo wat krullerig (en drijft zeer goed).

Vlieg ziet er sowieso heel vangerig uit.
Succes met nabinden.

p.forel


Ivo

Quote from: p.forel on July 25, 2017, 15:15:24
Vleugel lijkt mij pardo
Cock de Leon. Dat zou wel eens goed kunnen. Bedankt!!
Weet iemand waar te koop? Mijn lokale toko heeft het niet.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

p.forel

#10
Torax  hazen haar tussen een geplitste draad gesponnen
De haren gewoon uit de vacht knippen onderwol er uit kammen en de haren dus tussen een draad plaatsen
Verklaart ook het kraagje met die stompe uiteinden

p.forel

En om het je nog makelijker te maken
Sedge pardo is de franse naam
En hier de bind wijze :  https://m.youtube.com/watch?v=42Hz-1jzuII

Gert


Ivo


p.forel


JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

p.forel

Even bij muddler de sponsor kijken  heeft het ook