OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Nu is het seizoen om bruine forel te vangen.
Dus nu worden er meer bruine forellen dan regenboogforellen gevangen.
Dat is in de (na)zomer en late voorjaar juist omgekeerd.
Ik schat dat de vangsten over het gehele jaar genomen de laatste jaren ongeveer gelijk liggen.
En dat is op zich ook al bijzonder als je naar de uitzettingen kijkt... (meer regenbogen dan bruinen!)

Rick

Klinkt allemaal hoopgevend.
Morgen maar eens een poging wagen

guidogast

Succes! Ik zou ook wel willen maar heb morgen net ff te weinig tijd maar in februari moet een hele dag wel lukken. Vangze!
::agree::

Menno_siemensma

Zijn er überhaupt al vangsten van zalm geregistreerd? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Toevallig net een artikel uit de Nederlandse vliegvisser hierover gelezen. 😀
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Rick

Vandaag voor het eerst sinds 3 jaar weer geweest. Wel weer even wennen maar wat een heerlijke dag..
Helaas niets gevangen, wel een volger die een flinke boeggolf achter mijn streamertje veroorzaakte..
Niet goed voor je hart!

Wel apart dat er nog steeds behoorlijk wat begroeiing onder water staat.  Dat was 3 jaar terug echt niet in deze periode...

MarcelN

Klopt Rick,
einde 1e dam rechts van LW is niet meer te vissen, alleen maar gras harken daar en verderop nog veel erger 2e dam....
Tja, had je nou je BB nog maar ;D

Rick

Maak je daar maar geen zorgen over.. 8)

Rob

M'n eerste berichtje op dit mooie forum! 😊
Vandaag naar het OVM gereden en de auto bij de loswal gezet. Waadpak aan en hengel klaargemaakt.
Te water gegaan rechts van de loswal. Man wat staat dat water hoog! Na de water-aftap van afgelopen weken 😜 is het al weer heel snel volgelopen! Wonderbaarlijk hoe snel dat gaat....
Ik ben het dammetje opgegaan en heb zowel in de bakken kunnen vissen als op het diepe. Er was nauwelijks wind (uitzonderlijk daar!!) dus het was redelijk comfortabel vissen.
Ik heb gevist met de zinklijn en daaraan zowat alles geknoopt wat ik bij me had, helaas zonder resultaat. Helemaal doorgelopen tot het einde van het dammetje, tot aan Paal nr 1.
Daarna terug gewandeld en nog een tijd in de bak zelf gevist, richting het vogelspottershok, langs het fietspad. Daar dan toch nog één vis gezien. Een mega-bot waggelde voorbij, maar reageerde niet op mijn aanwezigheid, noch die van mijn vlieg.
Na drie uur toch wel wat bevangen door de kou, met name mijn benen hadden het zwaar. Dus dit keer mijn verstand gebruikt, en níet tot het donker doorgevist. Maar gewoon de boel ingepakt en op het gemakje weer vijf kwartier naar huis gereden. Na een half uurtje de blower op mijn voeten, voelde ik ze alweer, en tegen de tijd dat ik de Zeelandbrug afreed was ik weer volledig op temperatuur.
Ookal ving ik niks, het was toch weer een mooie dag daar op het OVM. Het wier is een heel eind afgestorven, dus daar had ik weinig last van. Volgende keer neem ik toch de bellyboot maar weer mee. Dan ben je toch wat sneller in het verkassen van plek naar plek. Waden gaat best traag eigenlijk. Mijn garnalen-imitaties kan ik dan ook wel thuis laten denk ik... die zitten allemaal op het hele diepe water volgens mij. Ik heb er niet eentje gezien.
Kraakhelder water, dat wel, het was een lust om m'n streamertje aan te zien komen zwemmen. Net als mijn blopjes in felle kleuren. Steeds hopen op een aanbeet... ach, dat is vissen.
Binnenkort maar weer eens een keer proberen, als het weer het toe laat.
Voorlopig morgen eerst maar weer op De Wranghe, ons eigen mooie viswater. Met de dooi van vandaag zou dat morgen wel weer moeten kunnen (eerder lag deze volledig dicht, uitzonderlijk maar waar).
Ik zal me weer melden als ik naar het OVM ga!
Groeten,
Rob

sjoerd

Mooi Rob,
Niet gevist, ook geen  kansen. OVM blijft mooi maar soms ook lastig water,zeker in het koude seizoen waarbij de vis vaak buiten werpafstand zwemt.

Bone F

Met een bb zou je dus wel binnen die werpafstand komen?  :-\

wh82

Ik weet niet of ik die mening deel over werpafstand.. Mijn ervaring is wel dat het vaker strak tegen de bodem is maar ook in de binnenbakken en dan is t niet snel buiten werpafstand..

Caspar

Als de wind niet te hard word ga ik zaterdag weer eens bij het OVM kijken.
Let it Fly.


guidogast

En?? Lekker visweer was het vandaag....
::agree::

Caspar

Ben niet geweest, dag liep anders.
Let it Fly.


Caspar

Ben gisterenmiddag even naar het ovm gegaan. De wind en kou vielen mee.
Vond het water aardig helder.

Geen vissen gezien of gevangen.
Let it Fly.


Franky Boy

Vanavond een vergadering van de Werkgroep Oostvoornsemeer bijgewoond.
Met een positief gevoel weer naar huis gereden.
Niet dat we alle problemen wel eens even snel zullen oplossen, want daar is de problematiek veel te ingewikkeld voor.
Maar er wordt een trein op de rails gezet die ons naar het einddoel moet brengen: Een Oostvoornsemeer dat weer het kwaliteitswater moet worden dat het ooit was.
Verder vandaag 'college' viskweek van een ervaren viskweker gekregen, misschien wel een van de besten van Europa.
Ik werd bevestigd in mijn vermoedens dat we met de eigenlijk voor de consumptie gekweekte regenboogforellen een groot probleem hebben. Nu de waterkwaliteit sterk achteruit is gegaan, de concurrentie met de 'ingewaaide' botten moordend is geworden en de aalscholvers het Oostvoornsemeer hebben ontdekt, is het probleem met de regenboogforellen pas goed zichtbaar geworden. Vissen die worden gekweekt voor een snelle groei in een kwekerij en een lekkere smaak in de mond, maar niet voor een goede overleving in de natuur.
In vergelijking met de beekforellen (bruine forellen) doen de regenbogen het bar slecht.
Ook hier zal de oplossing niet zo simpel zijn.
Maar we gaan er aan werken...

Caspar

Goed om te lezen. Ben blij dat er serieus van gedaan gaat worden. Het zou zonde zijn om dit water links te laten liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Let it Fly.


Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on February 02, 2017, 01:48:30
Vanavond een vergadering van de Werkgroep Oostvoornsemeer bijgewoond.
Met een positief gevoel weer naar huis gereden.
Niet dat we alle problemen wel eens even snel zullen oplossen, want daar is de problematiek veel te ingewikkeld voor.
Maar er wordt een trein op de rails gezet die ons naar het einddoel moet brengen: Een Oostvoornsemeer dat weer het kwaliteitswater moet worden dat het ooit was.
Verder vandaag 'college' viskweek van een ervaren viskweker gekregen, misschien wel een van de besten van Europa.
Ik werd bevestigd in mijn vermoedens dat we met de eigenlijk voor de consumptie gekweekte regenboogforellen een groot probleem hebben. Nu de waterkwaliteit sterk achteruit is gegaan, de concurrentie met de 'ingewaaide' botten moordend is geworden en de aalscholvers het Oostvoornsemeer hebben ontdekt, is het probleem met de regenboogforellen pas goed zichtbaar geworden. Vissen die worden gekweekt voor een snelle groei in een kwekerij en een lekkere smaak in de mond, maar niet voor een goede overleving in de natuur.
In vergelijking met de beekforellen (bruine forellen) doen de regenbogen het bar slecht.
Ook hier zal de oplossing niet zo simpel zijn.
Maar we gaan er aan werken...
Is er ook meer bekend over die zalmen die uitgezet zijn, zijn hier al vangsten van geweest? Andere cijfers hoe ze het doen?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

Na wat ik gisteren heb gezien, geloof ik zomaar dat ze allemaal in de strotten van die zwarten zijn verdwenen :'(
Ik heb dus gisteren vele zeebaarzen van zeker 40cm moeiteloos naar binnen zien glijden bij onze fijne aalscholvers :o
en die zijn een stuk minder prettig doorslikken dan die aalgladde zalmpjes hoor.

Caspar

Geloof me. Die beesten zijn een ramp en een plaag voor het Nederlandse visbestand!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Let it Fly.


Franky Boy

Om even op de vraag van Menno terug te komen.
Er zijn de jaren na de uitzetting een stuk of drie teruggevangen. Dat zijn tenminste meldingen die ik vertrouw.
Bij de meeste terugmeldingen bleek het om bijzonder zilverkleurige regenbogen of grote bruine forellen te gaan.
Marcel geeft al een van de oorzaken aan waarom we zo weinig meer van de zalmpjes hebben gehoord.
Zelfs de flinke scholen haring zijn behoorlijk door de aalscholvers uitgedund en vooral de regenboogforellen vallen aan deze zwarte rovers ten prooi... :(
Verder was er juist in het jaar van de uitzetting van die zalmpjes die grote omslag in de waterkwaliteit en waren er problemen met blauwalg.
En tenslotte vertrouw ik het huidige wegpompsysteem niet. Het water wordt door hetzelfde rooster het meer ingepompt als weer uitgepompt.
Tijdens het inpompen ontstaat een bel met zout water die zich met het zoetere water vermengt. Hierdoor worden vissen als zalm, regenboogforel en aal aangetrokken. Als de pomp vervolgens de andere kant uit gaat werken, kunnen de vissen door het rooster worden weggezogen. De spijlafstand is 4 cm en dat is te weinig om zalmsmolts en de kleinste regenbogen tegen te houden. Volgens duikers raken veel palingen (schieralen) klem in het rooster.

MarcelN

Ik pleit voor een humane manier, oftewel eieren schudden :P
Volgens mij weet Sjoerd precies waar die kolonie zit bij Oostvoorne, ladder mee en klimmen maar....
Op een gegeven moment heb je alleen nog de oudjes over en je weet zelf wat NL met de oudjes doet.. :-X
Ik wil ze wel stervensbegeleiding geven hoor ;D
Maar nou je het zegt, die haringen heb ik niet meer gezien :-\ was altijd een leuk gezicht dat 'kokende' water.
Ik had het gisteren eigenlijk moeten filmen, niet normaal hoe die beesten te keer gaan, hele scholen vis stijgt ineens als een tsunami met dat kreng erachter.
En van vorst hebben ze daar nooit last, al vriest het -50ºC :-X is altijd open.(waar de baarzen zitten dan he, OVM lag vroeger ook bijna dicht)

Franky Boy

Enkele forumbezoekers hadden beloofd om hun vangsten op het vangtenfomulier aan Sportvisserij Zuidwest Nederland door te geven.
Die zijn nog niet binnen gekomen of in de SPAM-box terechtgekomen.
Graag vangsten alsnog melden!

Menno_siemensma

Quote from: MarcelN on February 02, 2017, 20:33:49
Ik pleit voor een humane manier, oftewel eieren schudden :P
Volgens mij weet Sjoerd precies waar die kolonie zit bij Oostvoorne, ladder mee en klimmen maar....
Op een gegeven moment heb je alleen nog de oudjes over en je weet zelf wat NL met de oudjes doet.. :-X
Ik wil ze wel stervensbegeleiding geven hoor ;D
Maar nou je het zegt, die haringen heb ik niet meer gezien :-\ was altijd een leuk gezicht dat 'kokende' water.
Ik had het gisteren eigenlijk moeten filmen, niet normaal hoe die beesten te keer gaan, hele scholen vis stijgt ineens als een tsunami met dat kreng erachter.
En van vorst hebben ze daar nooit last, al vriest het -50ºC :-X is altijd open.(waar de baarzen zitten dan he, OVM lag vroeger ook bijna dicht)
Die keer dat ik er was heb ik er toch wel vrij vlot wat kunnen vangen op vlokreeftje maar niet massaal ofzo. Nederland loopt weer hopeloos achter met dit soort wildbestand op tijd in te dammen. Niks mis een aalscholver maar ze lopen nu constant duur viswater te vernietigen en dat is mijns inziens zeker niet waar natuurbeheer voor moet zorgen. MAar goed om niet hier een aalscholver bash fest van te maken, jammer dat het zalm project blijkbaar nog weinig opgeleverd heeft, maar betekend niet dat ze er niet meer zijn uiteraard. Als ze groot genoeg zijn geworden is het wel de kers op de taart of het neusje van de zalm als je er een kan vangen :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Ik keek gisteravond nog ff naar vroege vogels tv. Dat ging oa over een water dat door de nabij gelegen aalscholver kolonie compleet ontdaan was van alle vis waardoor de watervlooien niet meer opgevreten werden en het water door die watervlooien ontdaan werd van algen. 't Is maar wat je waterbeheer noemt   :-\