Wat is een polyleader en waar kun je hem voor gebruiken?

Started by Arie de Vries, May 11, 2013, 18:36:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Bij het doorspitten van oude forum topics ben ik wel het een en ander over de poly leader tegengekomen maar echt duidelijk is het me nog niet.
Is een polyleader alleen maar een andere vorm van leader? Of kun je hem bijvoorbeeld gebruiken als alternatief voor een sinktip lijn? Kortom wat is een polyleader? Wat zijn de voor- en nadelen in het gebruik? Wat kun je ermee? En waarom kun je er absoluut niet zonder?
Arie
Groet, Arie

Sieger

In principe is een poly-leader niets anders dan een getrokken (tapse) leader met plastic (kunststof) erom. Het plastic is zo verwerkt dat het verschillende zinksnelheden heeft....
Van drijvend (dus 0 zinksnelheid) tot (extra) super-fast sinking... die zinkt een x aantal inches per seconde....

Verkrijgbaar in allerlei verschillende lengtes en verschillende trek kracht (lbs...)

Ik gebruik ze regelmatig. Sowieso bij het zalmvissen in 10 voet.... maar ook voor het snoeken als ik een drijvende lijn heb en toch een zinkende tip wil hebben. Ook bij het forelvissen gebruik ik ze als ik snel diep moet komen met mijn nymph. Vooral op stromend water maakt dat een behoorlijk verschil.

Om kort te gaan: Met een polyleader kun je van je drijvende lijn een lijn met een zinkende tip maken.....


Sieger

Arie de Vries

Sieger
Bedankt voor je antwoord is precies wat ik weten wilde. Geen verkeerde aanschaf dus?

Groet
Arie
Groet, Arie

Sieger

Ligt eraan wat je er mee wilt doen.....  ;D


(maar ik denk het niet....)


Sieger

Arie de Vries

van een drijvende lijn een lijn met zinkende tip maken om snel te kunnen schakelen tussen een nimph onder de oppervlakte en een nimph richting bodem, bijvoorbeeld op Baggelhuizen
Groet, Arie

Sieger

Ja wil prima Arie.... heb ik zelf pas ook nog gedaan....  ::goodjob::

Zou wel een 7 of 8 voets nemen... kom je iets dieper...


Sieger

Arie de Vries

Groet, Arie