Wat is ons lievelings water

Started by Ron-O, January 20, 2013, 11:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Oranjekanaal, de hunze en de stadswatertjes op een zwoele zomeravond zijn zeker mijn favorieten!

Raymond

Quote from: Hans-oet-remunj on January 21, 2013, 13:28:22
In Siberie ken ik wel een paar hele mooie rivieren  :) 

Grotere braided rivieren met veel eilanden en grindbanken, waar je met een raft van pool naar pool hopt...

Helaas niet voor de deur, ik weet het    :'(

In Siberie is het erg koud, Hans... Bbbrrrrrr... ;) Maar ik geloof dat ik in Mongolie ook nog wel wat mooist zou weten te vinden, met taimen van anderhalve meter. Helaas is het alternatief dit jaar de Ardennen en of dat nou echt zo slecht is..., ach... :D
::wtf::

Hans-oet-remunj

Zeker niet slecht raymond, in de eifel of ardennen kun je je prima amuseren....

Enne...valt best mee met die kou daar in de zomer. Siberie is erg groot, en de gebieden waar ik ben geweest  zijn s'winters inderdaad zeer extreem, maar in het vis seizoen was het er vrijwel altijd tussen 10 en 25 graden overdag (~ zeenivo), met kans op lichte vorst in de nacht.... Beetje zoals noorwegen in augustus / september

Enne... veel meer soorten dan in mongolie... ook taimen...

bij

Voor mij is de Gardon ter hoogte van Remoulins (FR) de beste stek. Hier heb ik wel gevangen. Hier in NL vallen de vangsten altijd erg tegen, als ik wat vang.

Beertje

Quote from: bij on January 22, 2013, 17:17:16
Voor mij is de Gardon ter hoogte van Remoulins (FR) de beste stek. Hier heb ik wel gevangen. Hier in NL vallen de vangsten altijd erg tegen, als ik wat vang.
Wat zeg je me nou.Ik weet niet waar en hoe jij in Nederland vist,Maar ik vang zeker een aantal keren per seizoen 35a40 (of meer) voorns.Daar naast zijn vangsten van 15 a 20 stuks vrij regelmatig.Ook vang ik per seizoen zeker een paar ruisers boven de 30 cm.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bij

Quote from: Beertje on January 22, 2013, 22:03:11
Wat zeg je me nou.Ik weet niet waar en hoe jij in Nederland vist,Maar ik vang zeker een aantal keren per seizoen 35a40 (of meer) voorns.Daar naast zijn vangsten van 15 a 20 stuks vrij regelmatig.Ook vang ik per seizoen zeker een paar ruisers boven de 30 cm.

Ik vis in Veenendaal en op de passantenhaven in Rhenen. Ik moet wel zeggen dat ik op de passantenhaven al 4 vissen heb gevangen in twee sessies. In Veenendaal nog niets na 4 keer vissen en in Woudenberg ook geen vis.
Blijkbaar kunnen de vissen in FR mijn gepruts beter waarderen dan in NL

bij

Quote from: Beertje on January 22, 2013, 22:03:11
Wat zeg je me nou.Ik weet niet waar en hoe jij in Nederland vist,Maar ik vang zeker een aantal keren per seizoen 35a40 (of meer) voorns.Daar naast zijn vangsten van 15 a 20 stuks vrij regelmatig.Ook vang ik per seizoen zeker een paar ruisers boven de 30 cm.

Ik ben benieuwd waar echt goed viswater is in Veenendaal. Ik weet het niet?

Hilco

Veenendaal is een en al goed viswater alleen willen die pokke beesten niet altijd in een vleigje bijten.

En vaak doordat je aan komt lopen en langs de kant wild gaat staan zwiepen, is alle vis al verdwenen.

Een mooi plekje zoeken in een hoekje, onder wat vuil, onder een afhangende boom, bij een duikertje
en iets uit de kant blijven ,tegen een rietkraagje.
je moet ze echt zoeken.

En ik blijf zeggen dat je er niet te veel van moet verwachten van het vliegvissen.

Tenzij je plekjes weet waar standaard een hoop vis zit, en vliegvissers op hogere leeftijd weten vaak precies waar ze moeten zijn.

Raymond

Quote from: bij on January 22, 2013, 17:17:16
Voor mij is de Gardon ter hoogte van Remoulins (FR) de beste stek. Hier heb ik wel gevangen. Hier in NL vallen de vangsten altijd erg tegen, als ik wat vang.

Kostbaar gebeuren als dit de beste stek voor jou is... ;) Mooie omgeving, daar niet van, maar ik ga er toch liever wandelen en eten en drinken en luieren en... :D
::wtf::

Plantje

Ik heb het liefste licht stromend water. Als het even kan met forellen natuurlijk! ;)

Zodat je mooi je (droge) vlieg op de stroming mee kunt laten driften en op die manier bij de vis kunt laten komen. Mooie manier van zichtvissen.

Hans-oet-remunj

Tja tav dat kostbare gebeuren...

Helaas is wordt het in bepaalde delen van Europa m.i. steeds lastiger om een goed en idyllisch gelegen top salmoniden water te vinden, zeker als het stromend water betreft.  Banken die de pacht opdrijven, verplichte hotelovernachtingen, dure vergunningen... vele vissers en weinig goed water helpt natuurlijk niet echt qua prijs.  T' wordt weer steeds elitairder heb ik het idee. Ik haak daar wel een beetje af om in oostenrijk 70 euro per dag een vergunning te betalen en 50 euro per dag een hotel , voor het vangen van visjes die meestal < 1 kg zijn, zelden > 3.  Dan liever doorsparen voor het echte werk en wat minder vaak gaan.

Andere kant van het verhaal is dat reizen nog nooit zo goedkoop is geweest als nu.  Eea vereist uiteraart een bepaald minimum budget (maar ook weer niet te overzien als je zoiets bv maar 1x in je leven wil doen...), een paar weken tijd, een sociale vergunning, investern in outdoor vaardigheden, en een bepaalde dosis aan lef cq avontuurlijke instelling, maar de deur naar fantastische visserijen op andere continenten  kan daarmee wel geopend worden, zeker nu er zoveel informatie te vinden is op internet..

Overweeg het eens zou ik zeggen  ;)









Raymond

Quote from: Plantje on January 23, 2013, 10:27:22
Ik heb het liefste licht stromend water. Als het even kan met forellen natuurlijk! ;)

Zodat je mooi je (droge) vlieg op de stroming mee kunt laten driften en op die manier bij de vis kunt laten komen. Mooie manier van zichtvissen.

Snelstromend water met forellen is nog mooier hoor, ook daar pakken de forellen een droog vliegje... ;)
::wtf::

Raymond

Quote from: Hans-oet-remunj on January 23, 2013, 10:29:00
Tja tav dat kostbare gebeuren...

Helaas is wordt het in bepaalde delen van Europa m.i. steeds lastiger om een goed en idyllisch gelegen top salmoniden water te vinden, zeker als het stromend water betreft.  Banken die de pacht opdrijven, verplichte hotelovernachtingen, dure vergunningen... vele vissers en weinig goed water helpt natuurlijk niet echt qua prijs.  T' wordt weer steeds elitairder heb ik het idee. Ik haak daar wel een beetje af om in oostenrijk 70 euro per dag een vergunning te betalen en 50 euro per dag een hotel , voor het vangen van visjes die meestal < 1 kg zijn, zelden > 3.  Dan liever doorsparen voor het echte werk en wat minder vaak gaan.

Andere kant van het verhaal is dat reizen nog nooit zo goedkoop is geweest als nu.  Eea vereist uiteraart een bepaald minimum budget (maar ook weer niet te overzien als je zoiets bv maar 1x in je leven wil doen...), een paar weken tijd, een sociale vergunning, investern in outdoor vaardigheden, en een bepaalde dosis aan lef cq avontuurlijke instelling, maar de deur naar fantastische visserijen op andere continenten  kan daarmee wel geopend worden, zeker nu er zoveel informatie te vinden is op internet..

Overweeg het eens zou ik zeggen  ;)

Ik weet het, er zijn heel veel mooie bestemmingen. Maar gezien de economische malaise en de bijkomende onzekerheden voor de toekomst, houd ik toch nog maar even de hand op de knip. En waar ik in de Ardennen gepland heb om te gaan vissen (werkelijk een bloedmooie omgeving) is het qua grote vissen natuurlijk ook geen walhalla maar dat is het bijvoorbeeld in de Eifel ook niet hoor. Nou is de visstand in Duitsland natuurlijk gemiddeld wel wat beter maar toch... Meestal is een overnachting verplicht, toch veel, heel veel klein vis en over het algemeen voor mij wat verder rijden. Dus, een jaarvergunning van in totaal 110 euro met bijkomende reiskosten van >20 euro diesel/dag maakt dat ik wel een keer of tien afreis komend seizoen. 's Ochtends werken, 's middags/'s avonds vissen en 's nachts weer lekker slapen in mijn eigen bed. Zo vermijd ik ook mooi de drukke weekenden.

Allemaal afwegingen... ;)
::wtf::

Rene V.

De rivieren in NL zijn ook niet verkeerd.Stromend water,kribben en een leuke variatie aan vis,dit alles tegen lage kosten ;).Van het vroege voorjaar op zoek naar winde en brasem,daarna baars en snoekbaars,heb je mazzel kopvoorn :).Het is er allemaal binnen redelijke afstanden.

Groet Rene V.

Hans-oet-remunj

Quote from: Raymond on January 23, 2013, 10:55:29

Allemaal afwegingen... ;)

Klopt

Rekenvoorbeeld Nieuwzeeland: retour ams- auckand kost ~1400 euri (kan vast nog wel goedkoper). Vergunning kosten voor heel NZ muv een paar wateren ~ 50 euro. Lokaal transport ook nog een paar honderd euri. Als je veel gaat wildkamperen in het woud, bereid bent om veel havermout met forel (als je wat vangt) te eten, zijn er niet echt veel extra kosten.   Voor < 2000 euro moet 5 weken NZ op zn spartaans dan wel lukken.  Niet voor nix, maar van de andere kant, voor  een 'once in a lifetime experience 'zal dit voor velen toch niet onmogelijk zijn...   (Moet je wel fit genoeg zijn om met een rugzak van 25 kg rond te zeulen uiteraard  ;) )

Het is natuurlijk een ander verhaal als er een visgids, een lodge,  en dagelijks een restaurant   bij moet.... Die luxe is vaak duurbetaald....  De vissen zitten overigens meestal diep in de rimboe, niet op 1 km van een betaalbare dagelijkse warme douche....


Raymond

Quote from: Rene V. on January 23, 2013, 11:12:29
De rivieren in NL zijn ook niet verkeerd.Stromend water,kribben en een leuke variatie aan vis,dit alles tegen lage kosten ;).Van het vroege voorjaar op zoek naar winde en brasem,daarna baars en snoekbaars,heb je mazzel kopvoorn :).Het is er allemaal binnen redelijke afstanden.

Groet Rene V.

Inderdaad, het is ook de bedoeling dat ik in het voorjaar op de Grensmaas nog wel een paar kopvoorns vang met de droge vlieg...
::wtf::

Raymond

Quote from: Hans-oet-remunj on January 23, 2013, 11:29:05
Klopt

Rekenvoorbeeld Nieuwzeeland: retour ams- auckand kost ~1400 euri (kan vast nog wel goedkoper). Vergunning kosten voor heel NZ muv een paar wateren ~ 50 euro. Lokaal transport ook nog een paar honderd euri. Als je veel gaat wildkamperen in het woud, bereid bent om veel havermout met forel (als je wat vangt) te eten, zijn er niet echt veel extra kosten.   Voor < 2000 euro moet 5 weken NZ op zn spartaans dan wel lukken.  Niet voor nix, maar van de andere kant, voor  een 'once in a lifetime experience 'zal dit voor velen toch niet onmogelijk zijn...   (Moet je wel fit genoeg zijn om met een rugzak van 25 kg rond te zeulen uiteraard  ;) )

Het is natuurlijk een ander verhaal als er een visgids, een lodge,  en dagelijks een restaurant   bij moet.... Die luxe is vaak duurbetaald....  De vissen zitten overigens meestal diep in de rimboe, niet op 1 km van een betaalbare dagelijkse warme douche....

Zo is het, Hans. Maar 5 weken vrij nemen is voor een werkend iemand ook niet bepaald een gemakkelijke optie. Plus, als het al mogelijk is, je de rest van het jaar niet bepaald veel vrije dagen over hebt. Je betaalt toch nog wel wat meer dan alleen het berekende bedrag... ;)

Des al niet te min, als je het kan, moet je het doen. Dat ben ik met je eens, we leven tenslotte maar een keer...
::wtf::

Hans-oet-remunj

Quote from: Raymond on January 23, 2013, 11:38:33
Zo is het, Hans. Maar 5 weken vrij nemen is voor een werkend iemand ook niet bepaald een gemakkelijke optie. Plus, als het al mogelijk is, je de rest van het jaar niet bepaald veel vrije dagen over hebt. Je betaalt toch nog wel wat meer dan alleen het berekende bedrag... ;)

Des al niet te min, als je het kan, moet je het doen. Dat ben ik met je eens, we leven tenslotte maar een keer...

Helemaal mee eens. En die 5 weken is maar een voorbeeld. 3 weken kan natuurlijk ook al interessant zijn, hoewel dit vaker wat duurder gaat uitpakken omdat je dat voor effectiever transport of een visgids gaat kiezen ivm de beperkt beschikbare tijd. Als je de weg weet, moet m.i. 2 weken BC (lower mianland) ook al met een vergelijkbaar bedrag te doen zijn...


Gert

#43
Zo'n kolere eind reizen naar Nieuw Zeeland en dan Spartaans 5 weken doorbrengen omdat Oostenrijk te duur is????
Of omdat de vissen te klein zijn?

Ik herken die prijzen die jij noemt overigens niet voor Oostenrijk. Braurup: 7 overnachtingen met halfpension, 6 dagen vissen op 130 km rivierwater en een stuk of 5 meren (oke, misschien niet alles even interessant) voor ca. 500 Euro, en dan nog de reis ernaartoe. In totaal ruim 2000 km rijden. Nog wat bijkomende kosten, maar met 4 man in 1 auto kom je misschien net boven de 700 Euro uit. (Edit: is dus per persoon)

Ik wil best een keer naar NZL hoor, daar niet van ;)
Maar als het alleen maar is omdat de vissen er groter zijn, maar je hebt de centen niet om er verder iets moois van te maken zou ik het niet zo gauw doen.

Groet,
Gert

Hans-oet-remunj

#44
Quote from: Gert on January 23, 2013, 12:45:22
Zo'n kolere eind reizen naar Nieuw Zeeland en dan Spartaans 5 weken doorbrengen omdat Oostenrijk te duur is????
Of omdat de vissen te klein zijn?

Ik herken die prijzen die jij noemt overigens niet voor Oostenrijk. Braurup: 7 overnachtingen met halfpension, 6 dagen vissen op 130 km rivierwater en een stuk of 5 meren (oke, misschien niet alles even interessant) voor ca. 500 Euro, en dan nog de reis ernaartoe. In totaal ruim 2000 km rijden. Nog wat bijkomende kosten, maar met 4 man in 1 auto kom je misschien net boven de 700 Euro uit. (Edit: is dus per persoon)

Ik wil best een keer naar NZL hoor, daar niet van ;)
Maar als het alleen maar is omdat de vissen er groter zijn, maar je hebt de centen niet om er verder iets moois van te maken zou ik het niet zo gauw doen.

Groet,
Gert

Ieder voor zich uiteraard,  qua kosten 3x oostenrijk is dan 1x nieuwzeeland -> als ik zou moeten kiezen tussen 1 x op de 3 jaar in NZ vs elk jaar een week bij Braurup... Dan wist ik het wel  ;)   Zo waaanzinnig mooi daar down under....  kan ik wel een paar jaar op teren.... ;)

En om meteen maar tegen een ander zeer been te schoppen: ik heb bijna alleen maar goedkope hengels (die van 50 euri doen het prima) en beperk me in de keuze van vliegbind materiaal... van het geld dat je daarme in de loop der jaren bespaart.... t'is maar een kwestie van een paar tientjes per maand opzij leggen...


Hans-oet-remunj

de dood of de gladiolen mentaliteit :)

Beertje

#46
Bij:;In Nederland is "als je je omgeving goed verkent"Best goed vis te vangen.Om en hint te geven:Nieuw water. (b.v.grachten vijvers in nieuwe woonwijk of industriegebied) in de eerste 2 jaar,(als er vis via slootjes in kan trekken) Heel goeie vangsten.Vaak grote vissen (voorn).Maar ook bestaande wateren als boven genoemd, doen het goed.Als je vis ziet werken,dan zijn ze ook te vangen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bij

Hier in Veenendaal wordt een nieuwe wijk Veenendaal-oost gebouwd met nieuwe sloten. Ik zal het daar eens proberen.

Beertje

Bij;goed idéé,het kan in het voorjaar wel even duren voor dat de vis er zit.Ik zelf denk aan ergens eind april of mei.succes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Hans-oet-remunj on January 23, 2013, 13:01:30
En om meteen maar tegen een ander zeer been te schoppen: ik heb bijna alleen maar goedkope hengels (die van 50 euri doen het prima) en beperk me in de keuze van vliegbind materiaal... van het geld dat je daarme in de loop der jaren bespaart.... t'is maar een kwestie van een paar tientjes per maand opzij leggen...

Ik voel me niet aangesproken hoor Hans. Het ene been deed al geen zeer en die andere al helemaal niet ;)
Ik ga misschien ooit wel eens naar NZL en/of Tasmanie, maar geef de jaarlijkse andere tripjes er niet voor op.