Kleur kleding voor het waden en langs de water kant

Started by Zeenimf, May 14, 2012, 15:32:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zeenimf

Tegen woordig zie je een verscheidenheid in kleuren van waadpakken , broeken ,vliegvis jassen en vesten voor  in en  langs de waterkant.

Zijn er vissers  die een speciale voorkeur hebben voor een kleur ? of maakt dat niet uit.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

A{b}r{a}xa{s}

ik ga voor roze :)
toevallig net een stel visblouses in die kleur in mn  bezit gekregen ;)

Zeenimf


Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

mrproper


mrproper


A{b}r{a}xa{s}


mrproper

Chartreuse is natuurlijk ook een optie.!





;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Koen

Quote from: Zeenimf on May 14, 2012, 15:32:24
Tegen woordig zie je een verscheidenheid in kleuren van waadpakken , broeken ,vliegvis jassen en vesten voor  in en  langs de waterkant.

Zijn er vissers  die een speciale voorkeur hebben voor een kleur ? of maakt dat niet uit.

Laat ik dan de eerste zijn met een normale reactie  8)

Ik had een filmpje gezien van Oliver Edwards over kleur gebruik langs de waterkant. Eigenlijk komt het er op neer dat je "natuur"  kleuren wilt gebruiken. Als jij daar staat met een knal wit tshirt dan zie je dat toch best heel erg. Ze hadden een onderwater filmpje gemaakt en ze lieten iemand langslopen met een wit tshirt en je zag het heel duidelijk. Het probleem is niet zo zeer het still staan maar meer het bewegen. Alles wat fel is zou ik niet doen, ook zwart, of heel erg donker zou ik niet doen, al kom je daar beter mee weg denk ik.

Cornico

Gelukkig proberen wij vis te vangen en geen mens.
Wie zegt dat de vissen hetzelfde zien als een mens onder water?
Altijd gevaarlijk om voor je strategie een vis dezelfde eigenschappen toe te dichten als een mens, overigens wel heel begrijpelijk.

A{b}r{a}xa{s}

hmm, mijne was ook een gewone reactie hoor.... ;)
heb echt een opvallende kleur voor de visblouses

Koen

Quote from: Cornico on May 14, 2012, 17:30:14
Gelukkig proberen wij vis te vangen en geen mens.
Wie zegt dat de vissen hetzelfde zien als een mens onder water?
Altijd gevaarlijk om voor je strategie een vis dezelfde eigenschappen toe te dichten als een mens, overigens wel heel begrijpelijk.

nee, maar ze reageren wel op beweging, licht veranderingen en schaduwen enzo. om dit zo veel mogelijk te beperken is het gewoon beter om natuurlijke kleuren aan te hebben, maarjah, om nou met een sniper pakje te gaan staan is ook wat overdreven :P


Killer-Bug

May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)

weerwolf

Ik ga ook voor de natuurlijke kleuren.........maar in de bellyboat en bevaarbaarwater mag het best een knalkleur zijn!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Jasper

Hoe serieuzer het antwoord, hoe serieuzer de visser, blijkbaar.
Opgaan in de omgeving werkt enorm in je voordeel, evenals rustige bewegingen.

johannes

denk dat kleur helemaal niks uithaald. mijns inzien draait het om scherpe lijnen in je kleding/uitrusting.

Om het te verglijken met jacht. knal-orange kamo vesten/jassen/broeken zijn veel gebruikt en ook als je alleen gaat.

rustig bewegen is het belangrijkste

 

rein

ik geloof ook niet zo in kleur.  Al hoewel roze.......... ik let wel vaak op dat ik bij voorkeur niet de zon in de rug heb i.v.m. mn schaduw in het water. verder heel langzaam en rustig bewegen en langer op een plek blijven staan.

rein

catchem

Quote from: Cornico on May 14, 2012, 17:30:14
Wie zegt dat de vissen hetzelfde zien als een mens onder water?

Zover ik weet hebben ze de ogen van vissen onderzocht en schijnen zo goed als dezelfde kegeltjes en staafjes (kleur en zwartwit receptoren) in hun ogen te hebben en wordt ervan uit gegaan dat vissen grotendeels hetzelfde kleurenspectrum zien als mensen.

Ik denk dat vissen schrikken voorzichtig zijn bij alles wat boven en bij het water hangt wat groot genoeg is om hun te eten, minder opvallen kan dus schelen, ik denk dat door natuurlijke kleuren en minder scherp afsteken tegen een achtergrond helpt.

HappyFisherman

Alleen heeft licht in een medium als water andere eigenschappen dan in lucht...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Koen

Quote from: catchem on May 16, 2012, 18:18:13
Zover ik weet hebben ze de ogen van vissen onderzocht en schijnen zo goed als dezelfde kegeltjes en staafjes (kleur en zwartwit receptoren) in hun ogen te hebben en wordt ervan uit gegaan dat vissen grotendeels hetzelfde kleurenspectrum zien als mensen.

Ik denk dat vissen schrikken voorzichtig zijn bij alles wat boven en bij het water hangt wat groot genoeg is om hun te eten, minder opvallen kan dus schelen, ik denk dat door natuurlijke kleuren en minder scherp afsteken tegen een achtergrond helpt.

ja, en als ze wel zwart wit zouden zien waarom lopen we dan zo te kutten met al die verschillende kleuren veren, vachten etc?

Hans-oet-remunj

Quote from: Koen on May 16, 2012, 18:23:23
ja, en als ze wel zwart wit zouden zien waarom lopen we dan zo te kutten met al die verschillende kleuren veren, vachten etc?
Nou dat is wel weer wat kort door de bocht..

Een beetje off topic, maar:  ook als ze alleen zwart wit zouden zien, kunnen die kleuren op onze vliegen tot heel andere waarnemingen leiden in de vorm van contrasten. Probeer bv maar eens uit  met een uv lampje. Sommige materialen lichten sterk op en andere niet terwijl je in normaal daglicht buiten geen verschil ziet.  In dit geval speel je met de lichtbron.  Uiteindelijk heeft kleur/contrast waarneming te maken met de lichtbron  (spectrale eigenschappen), absorptie spectrum & fluorescentie gedrag van je bindmateriaal, spectrale absorptie van water (diepte), spectrale sensitiviteit van het oog en uitiendelijke perceptie van dat signaal.

Inhoeverre  ogen van vissen gelijkwaardig zijn aan mensen  ogen is mij  overigens niet duidelijk. Met name tav het UV deel van het licht (dat wij niet zien). Een  aantal vissoorten ziet dit vermoedelijk wel.  Ik ken vissers die om die reden met een uv lampje pluggen uitzoeken voor op diep water....uv dringt het diepst door.

En hoe een dergelijk model moet vertalen naar een kledingsvoorschrift  ???.

Een bepaalde mate van camouflage kan echt wel relevant zijn. trek in een forellenput maar eens een overal aan met dezelfde kleur als de verzorger die dagelijks komt voeren  :P
 
Wat zou de kleur van een waadbroek moeten zijn ?  een waadbroek met patroon kiezelstenen heb ik nog niet gezien, maar wie weet bestaat zoiets wel....  en hoe zit het met een knal oranje waadbroek  ???

Zelf heb ik 2 licht grijze, 1 donker bruine, 3 groene... ze lekken allemaal een beetje maar qua vis heb ik nooit verschl gemerkt...

Overigens denk ik dat het belangrijker is niet te stampen (binnen 50 meter !) of de zon te latern schitteren op je hengel..... ook in een knaloranje waadbroek zal het kunnen lukken een forelletje van achteren tot vlakbij te besluipen... ;)

Hans-oet-remunj

#20
Quote from: HappyFisherman on May 16, 2012, 18:20:28
Alleen heeft licht in een medium als water andere eigenschappen dan in lucht...

Klopt, water filtert bepaalde frequenties weg, des te dieper je komt des te meer kleuren 'verdwijnen'. UV komt het diepst. Dat zien wij niet, sommige vissen zouden dat dus wel zien. Je kunt dat ook weer indirect gebruiken door uv fluorescerende materialen te gebruiken, die dan een beetje oplichten. tgv dat 'onzichtbare uv'.

inhoeverre dat relevant is voor een waterdiepte tot 2 meter is dan natuurlijk weer de vraag. Bekende omgevingskleuren van bomen, gras, lucht, wolken e.d hebben immers hetzelfde filter.   

catchem

Quote from: HappyFisherman on May 16, 2012, 18:20:28
Alleen heeft licht in een medium als water andere eigenschappen dan in lucht...

Klopt, zouden ze dus net zo zien als mensen die onder water zwemmen en hun ogen open houden. Ik begin nu ook te twijfelen, snoekbaarsvissers gebruiken ook shads die oplichten in uv omdat de vis ze beter zou zien en die golflengte kunnen mensen helemaal niet zien.

Ik ga eens googlen naar een onderbouwd onderzoek, ik weet zeker dat ik er een keer iets gelezen had.

catchem

Ik reageer te snel, ik zie dat Hans het ook al over het uv heeft.  :-[
Ik kan beter eerst alles lezen, voordat ik iets plaats.

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hans-oet-remunj

Quote from: speycast on May 14, 2012, 17:42:10
maakt volgens mij haast geen fu..k uit   je vangt de vis vaak onder je voeten   

welke kleren je dan ook draagt de vis ziet je wel hoor  of het moeten blinde forellen zijn


soms maakt het inderdaad geen r..t uit, bv bij duitse 'porrel' ... maar op een paar rivieren in nieuwzeeland kwam het naar mijn ervaring echt wel wat kritischer.... varieert dus.