Het gebruik van een shock absorber

Started by A{b}r{a}xa{s}, July 20, 2012, 08:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Zoals gemeld in een eerder topic ( power gum (a.k.a. elastiek) ) ben ik aan de gang gegaan met een shock absorber van power gum gemaakt.
Aan 1 kant een lusje gemaakt in het elastiek voor bevestiging aan de vliegenlijn, aan de andere kant het elastiek ingelijmd in een leader loop.
De totale lengte van het elastiek was steeds ongeveer 10-15cm.
Bij het vissen met nimfen vond ik het gebruik van een shock absorber 'enig nut' hebben : je kunt een dunnere tip gebruiken.
Met 6/00 als tip kon ik zonder problemen mooie voorns drillen en landen.
Een nadeel, althans, zo heb ik het ervaren, is dat a.g.v. de elasticiteit de lijn aan het eind van de worp de neiging heeft om iets 'terug te schieten'.
Daardoor had ik, meer dan bij het vissen zonder shock absorber, regelmatig knopen in de lijn.
Wat betreft het vissen met droge vliegen vind ik een shock absorber om dezelfde reden als bij het vissen met nimfen, geschikt als je met dunnere tippet wilt vissen.
Echter, zodra je op enige afstand een droge vlieg wilt presenteren blijkt de soepelheid van het elastiek er toch voor te zorgen dat het overslaan van de lijn erg verstoord wordt.
Kortom : shock absorbers, bruikbaar bij het nimfen, maar ook daar niet altijd even handig/prettig doordat de setup vaker in de knoop komt.....

(ik heb nog een goed gevuld klosje power gum liggen, dus als er iemand geïnteresseerd is om het zelf uit te proberen laat het dan even weten via een PB-tje :) )



catchem

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 20, 2012, 08:52:48
de lijn aan het eind van de worp de neiging heeft om iets 'terug te schieten'.

Wordt het dus bungee-jumpen voor vliegen  ;D
Ik zou verwachten dat een shock absorber ook de shock van het einde van de worp zou moeten absorberen.

A{b}r{a}xa{s}

Het blijft elastiek, aan het eind strekt de lijn en rekt het elastiek een stukje uit...en heeft dan de neiging 'terug te schieten'.
Kan ook aan mijn werpstijl liggen natuurlijk, dat ik er last van had.

sjoerd

#3
Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 20, 2012, 09:07:08
Het blijft elastiek, aan het eind strekt de lijn en rekt het elastiek een stukje uit...en heeft dan de neiging 'terug te schieten'.
Kan ook aan mijn werpstijl liggen natuurlijk, dat ik er last van had.


Ik kan mij dat niet voorstellen. De lijn trekt immers niet aan het elastiek want dat komt immers na de lijn. Het elastiek kan pas worden uitgerekt als dat met weerstand zou gaan maar dat kan ik mij van een leader met vliegje niet goed voorstellen. Bovendien is dat powergum
en zeker zo'n kort stukje niet erg rekbaar.
Wellicht toch de werpstijl? :)
Sjoerd

A{b}r{a}xa{s}

Dat zou goed kunnen Sjoerd :)
Ik had er met name last van bij verre worpen, korter bij was het geen probleem.

W3stland

Ik was voornamelijk benieuwd of je met aanslaan geen last hebt. De haak zetten lijkt mij moeilijker..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."