Kan ik nou niet knopen of wat?

Started by Roel, August 09, 2015, 18:15:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roel

Ik word er een beetje gek van: ik knoop mijn vliegen volgens deze methode:


Ik trek de knoop strak aan door aan beide kanten te trekken (eerst rustig en nat  en opschuiven). Dan zit alles vast. Trek ik vervolgens alleen aan de kant van de vliegenlijn, dan blijkt het niet altijd vast te zitten. Soms wel, maar dan kan ik zo opeens na de eerste worp (zonder vastzitten ofzo) mijn vlieg kwijt zijn........ Wat overblijft is een mooie pijpenkrul in de lijn, dus de knoop is gewoon uit elkaar gekomen.

Hoe fout kun je zoiets doen? Heeft me vandaag 5 vliegen gekost (goede reden om weer te binden, maar zonde van de tijd aan de waterkant). Ik gebruikt 0,14 van Stroft.

maurice

 Dreigt moet je zekers vochtig maken met het knopen an aantrekken.
Gebruik zelf ook alleen Stroft maar leg minimaal 8 slagen rond de draad.
Dan onderdoor en boven over.
Ff prielen maar zo geleerd, had in het begin met dreigt het zelfde probleem alleen bleef de vlieg toen meestal in de vis op de Kyll zitten.

Gelukkig vis ik weerhaakloos
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Ohhh ja knip het uiteinde niet te kort af.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Roel

Bedankt, ik heb tussen de 5 en 8 slagen geprobeerd.
Wat is niet te kort? Ik doe een mm of 2

maurice

Te kort dus ik doe meestal minstens 5 mm.
Na 2 tot 4 worpen of aanbeet kan het korter gemaakt worden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jo flyfishing

Ik gebruik al een hele tijd de penny knot.
Hier hilarisch uitgelegd door Peter Hayes.
https://www.youtube.com/watch?v=LbuimcW-S94

Hele handige knoop die met makkelijk met een arterie klem ook met koude handen gelegd kan worden.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Rena

De knoop die ik sinds een aantal jaren gebruik is een  "dubbele Davy knoop".
Een makkelijke knoop die uitstekend houdt.

TL Peter

wimcobra

Ik gebruik net dezelfde knoop. 4 of 5 slagen. Enkel trek ik wel de laatste keer aan de kant van de vliegenlijn alvorens deze af te knippen. Nog nooit losgekomen.... ;-)

DavidS

Als je goed kijkt naar deze knoop zie je dat de sterkte van de knoop in de wrijving/klemming zit van de draad in de lus die door het oog van de haak gaat: dus aantrekken van de kant van de tippet/leader en haak, niet aan het "loose end"

Gert

Ik knoop mijn vliegen ook allemaal aan zoals op de plaatjes die Roel laat zien, tegenwoordig ook altijd met Stroft. Inderdaad zoals Maurice zegt: eerder 9 dan 6 slagen. En heb nooit problemen dat ie los gaat, en knip het uiteinde toch echt wel heel kort af.
Wat ik wel heb ondervonden: ook al maak je 9 slagen, als je de lijn niet terugvoert door de lus ontstaat wat Roel beschrijft: je trekt het gewoon los. En inderdaad zit er dan zo'n mooie pijpenkrul aan het eind.

Bij andere lijnen blijft het vaak wel gewoon vast zitten als je die laatste slag niet maakt, en met kouwe klauwe was ik nog wel eens te beroerd om de knoop helemaal af te maken, maar met Stroft is het dan echt niet goed genoeg.

Net zoals ik met Stroft vaak problemen heb met de Davy knot - gaat ook vaak los. Maar breken doet het niet gauw.

Groet,
Gert

Marco B

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

kees

Het probleem kan ook zijn dat je de lijn van de verkeerde kant door de laatste lus haalt. Heb dit in het begin zelf ook een aantal keren gehad, vlieg kwam dan ook los als ik er spanning op zette.

Groet Kees

Plantje

Maakt dat zoveel verschil Kees? Ik let daar eigenlijk nooit op en ik heb nooit vliegen die spontaan los schieten...

kees

De knoop zal niet spontaan los springen maar de trekkracht is een stuk minder.
De knoop ligt zoals op de tekening (over de hoofdlijn) gekruist, haal je de draad onder de hoofdlijn door dan zal hij makkelijker los komen.

Groet Kees

Roel

Nou bedankt voor alle input!
Ik had inderdaad zelf ook al gemerkt dat als je hem niet nogmaals door de lus voert, dat het dan niet vast zit. Het zou heel goed kunnen dat ik wel eens van de verkeerde kant terug door de lus ga. Ik vind dat ook vaak een onmogelijke klus  >:(

Die Pennyknot is echt wel mooi en goed te doen!

FSCHAMP

Roel ik haal het uiteinde nogmaals door het lusje waar je de draad de eerste keer door steekt (rode pijl in figuur 1) en maak de alles goed nat voor ik de knoop aantrek en dan mag je het eindje kort afknippen.

Dit is mijn twee eurocent voor wat het waard is.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Quote from: Rena on August 09, 2015, 22:39:54
De knoop die ik sinds een aantal jaren gebruik is een  "dubbele Davy knoop".
Een makkelijke knoop die uitstekend houdt.

TL Peter
The Davy knot?  A popular competition knot, although quick to tie and it wastes very little material, it was one of the weakest knots we tested - even weaker than a wind knot! 

Dat zegt mij genoeg.... :'( :'(

PeterS

Ik gebruik de Davy knoop al jaren naar volle tevredenheid.
Diverse testen geven een bijna 100% sterkte.
Enkele punten van aandacht:
Juiste verhouding haakoog tov de diameter tippet. Een te groot oog geeft teveel slip.
Sommige gecoate materialen geven veel slip, dan moet je de dubbele Davy knoop gebruiken.
Voor kleine maat haken de perfecte knoop omdat hij een heel klein profiel heeft.
De standaard kunstaasknoop wordt juist altijd erg zwak getest.
Probeer die Davy knoop maar eens, met wat oefening in een paar seconden te binden bij heel weinig tippet verbruik.
Gtz Peter

henkverhaar

Probeer de Pitzen-knoop eens. Met de ogen dicht te leggen (althans, bijna) en vrijwel 100% sterkte. Je moet em wel goed aantrekken - het is een overslaande knoop, je voelt de windingen op hun plek 'klikken', en zeker nat maken voor je dat doet. En je hebt een relatief groot tag end - afval dus.

Plaatje:


Piet Piraat


Jever

Quote from: DavidS on August 10, 2015, 09:34:53
Als je goed kijkt naar deze knoop zie je dat de sterkte van de knoop in de wrijving/klemming zit van de draad in de lus die door het oog van de haak gaat: dus aantrekken van de kant van de tippet/leader en haak, niet aan het "loose end"

Ik heb juist geleerd dat je wel aan het losse eind moet trekken. Als je aan de leader kant trekt moet de lijn door het oog en de wikkelingen terug naar de hoofdlijn om de knoop strak te trekken. Als je aan het losse eind trekt en je de knoop goed nat maakt schuiven de wikkelingen tegen het haakoog en klemmen het losse stuk af. Voor mij werkt dat al heel lang foutloos (maar iedereen heeft z'n eigen maniertjes, toch?)

Ik leg de lijn nooit een tweede keer door de lus, ook niet met stroft. De knoop wordt sterker, maar door de rare lus die je extra legt is de kans op beschadigingen aan de leader boven de knoop groter. Probeer het maar eens met fluorocarbon. Vaak zie je dan dan er een zwakkere plek ontstaat.

Ook is de kans dat de knoop niet mooi "dichttrekt" groter door het terugsteken door de tweede lus. Zoals DavidS al zei, de kracht van deze knoop zit in het afklemmen van het losse eind tegen het oog van de haak, dus dat afklemmen is redelijk kritisch. Als dat niet goed gebeurt hou je inderdaad een mooie krinkel in je lijn over waar vroeger een vlieg zat  ;)

Gert

Quote from: Jever on August 14, 2015, 23:21:28
Ik leg de lijn nooit een tweede keer door de lus, ook niet met stroft.

Jever, bedoel je dat je de knoop als volgt maakt?



Daar heb ik juist slechte ervaringen mee, vooral bij Stroft.

Groet,
Gert


Beertje

#22
Deze knoop gebruik ik ook, geen problemen mee. Wel is het zo dat een extra winding ook meer zekerheid geeft  dus 5 of 6x
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Floor

Quote from: Gert on August 15, 2015, 10:47:46
Jever, bedoel je dat je de knoop als volgt maakt?



Daar heb ik juist slechte ervaringen mee, vooral bij Stroft.

Groet,
Gert

Als je het laatste stukje nog een keer door de grote lus haalt gaat hij echt niet meer los!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.