Weer gevangen

Started by bij, August 31, 2011, 12:32:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Ik ben vanochtend weer naar de passantenhaven in Rhenen geweest. Ditmaal 3 vissen gevangen op mijn #4. Het was wel even wennen om met deze hengel te vissen. Toch nog wel veel missers gehad en veel volgers. Er zwemt genoeg jonge vis rond om te vangen. Ze volgen ook goed maar ik vind dat de hoeveelheid gevangen vis omhoog kan.
Moet ik vissen met een beetverklikker? moet de tippet korter of langen momenteel vis ik met een tippet van ongeveer 1 meter.
Het water is ongeveer 75 cm diep.

Gertjan

christianvt

Lekker bezig hoor!

Ik vis nooit met een beetverklikker. Dus kan daar ook niks over zeggen...

bij

En nu nog meer vangen :), enbeter leren werpen 8).

Plantje

Een meter is redelijk lang aan tippet. Als je dat nog optelt bij je leader.... Krijg het maar netjes gestrekt!

Ik heb namelijk het idee, dat dat bij mij met de droge vlieg een beetje dwars zit: te lange tippet waardoor de boel niet mooi uitstrekt bij het neerleggen.

bij

De leader die ik gebruik is taps gevlochten met zo'n ijzer ringetje en is 120 cm lang. Tippet van een meter totaal 220 cm.


A{b}r{a}xa{s}

ik denk dat het toch aan je voorwaartse worp ligt dat dat hij niet goed strekt, zo lang is de combi leader + tip niet.

Hilco

en vis je daar dan met een drijvende vlieg of een zinkende nimf ?

bij

ik vis met een zinkende nimf haakmaat ik schat 18.





bij

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 31, 2011, 20:04:16
ik denk dat het toch aan je voorwaartse worp ligt dat dat hij niet goed strekt, zo lang is de combi leader + tip niet.

bas heb ik weer wat te oefenen.
Wanneer kun je het beste weer beginnen met een nieuwe worp, als de vliegenlijn uit het water is of dat het nog twee meter in het water ligt?

weerwolf

als je nog een stuk vliegenlijn op het water hebt liggen dan kan je wat makkelijker beginnen met je worp, maar vlak aan de kant lig ook vis...........misschien wat verder van de kant af staan. Dan heb je er wat lijn uit en meer vangkans.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

bij

Ik zal er opletten. In de passantenhaven is dat wat moeilijker je loopt daar op een "vlonder".

weerwolf

Beetje schuin langs de vlonder, daar zit ook vaak baars
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

bij

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 31, 2011, 20:04:16
ik denk dat het toch aan je voorwaartse worp ligt dat dat hij niet goed strekt, zo lang is de combi leader + tip niet.

Bas, het gekke is wel als de lijn met vlieg op het water komt dan komen de vissen er direct op af, te zien door de diverse kringen om de nimf.

A{b}r{a}xa{s}

Ik strip nooit zover dat mn vliegenlijn uit het water komt, er ligt altijd nog wat lijn in het water.
Dat maakt het oppakken van de lijn en een nieuwe worp een stuk makkelijker.

Vaak komen voorn(tje)s direct als de vlieg of nimf op het water komt, er al op af en kun je bijna direct aanslaan.
Als je lijn dan niet goed gestrekt is en je daardoor niet direct contact hebt met je vlieg, dan loop je het risico om de aanbeet te missen.
Probeer de lijn zo goed mogelijk gestrekt te krijgen, of wanneer je met een nimfje vis, zorg dat je direct na het landen van de nimf zsm contact heb en er geen 'losse bocht' blijft liggen op het water.
Dan ga je vast meer vis haken. :)

Hilco

Als beginner heb ik zelf gemerkt dat er binnen de 5 meter (als je niet te onbehouwen loopt)  al best veel te vangen valt.

Vaak legt men de nadruk op het werpen ( is natuurlijk ook leuk met vliegvissen) maar zelfs onder de kant is er vis te vangen.

Zo heb ik  een lichte aanbeet leren herkennen ( het gebeurt immers bijna onder je neus)


Sieger

Zeker weten Hilco... de meeste vis wordt gevangen in de eerste 0-15 meter....

Daarom ook altijd dichtbij beginnen en dan steeds verder van je af vissen...


Sieger

bij

Bas,

ik weet nu wat je bedoelt met de lijn goed strekken. Dit moet ik inderdaad nog verbeteren.

Hilco
Eigenlijk hoef je dus helemaal niet ver te werpen. Waarom doen we dan zo moeilijk om zo ver mogelijkte werpen?

Rossie69

ja das ieder z,n op gebouwde techniek.

en vis ja moet je zoeken,en lezen van stekken en water.
en een iemand die toch de buurt een beetje kent.


A{b}r{a}xa{s}

Quote from: bij on September 01, 2011, 21:54:44
Bas,

ik weet nu wat je bedoelt met de lijn goed strekken. Dit moet ik inderdaad nog verbeteren.
vanmorgen was het met de ruisvoorntjes ook precies zo, zodra het nimfje het water raakte en naar beneden zonk doken ze er al op.
tegen dat de bodem bereikt was (snel, want het is er ondiep) was er vaak al een tikje op de lijn te zien....direct de haak zetten dus, anders was ik al te laat

bij

Bas,

het tellen 21 22 gaat niet altijd op dus. Moet je bij kleine vis direct haken?

A{b}r{a}xa{s}

dat tellen (wat ook niet altijd 100% de regel is of werkt...) is voor het vissen met droge vliegen.
wanneer je met nimfjes vist is het zaak om zodra je een aanbeet bemerkt, direct de haak te zetten

bij

Kijk door te vragen leer je steeds meer.

Gertjan